Back

Cum se face monitorizarea calităţii aerului

Luand in considerare datele de monitorizare din anul 2004 a fost facuta evaluarea calitatii aerului in Bucuresti. In scopul managementului calitatii aerului, in conformitate cu Ordinele de Ministru 745/2002 si 1273/2005 au fost considerate 3 arealuri : Zona Centrala, Zona Periferica si Zona Exterioara. Pentru aceste arealuri s-a facut evaluarea din punctul de vedere al depasirii valorilor limita

 

  • Pentru arealurile si poluantii pentru care s-au inregistrat depasiri ale valorilor limita trebuie intocmite programe de gestionare a calitatii aerului.

  • A fost intocmit un grup de lucru cu reprezentanti ai APM Bucuresti, ARPM Bucuresti, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor pentru alcatuirea unui ghid de elaborare a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului. Ghidul este aproape definitivat si va fi aprobat prin Ordin al Ministrului Mediului si Gospodaririi Apelor.

  • Au fost initiate demersurile pentru alcatuirea Comisiei tehnice din care vor face parte reprezentanti ai Primariilor de sector, Primariei Municipiului Bucuresti, RAR, Institutului si Directiei de Sanatate Publica, CET, RATB si se va intocmi programul in 6 luni de la initiere.

  • Programul va furniza masuri pe termen maxim de 5 ani, pentru reducerea concentratiilor de NO2, CO si PM 10, in special in zona centrala. S-au inregistrat si depasiri ale valorii tinta la ozon, insa doar pentru o singura statie (Titan -  statie industriala).

  • Componenta Comisiei Tehnice, conform HG 543/2004 privind elaborarea planurilor si programelor privind gestionarea calitatii aerului, va fi aprobata prin Ordin al Prefectului Municipiului Bucuresti.

  • Programul va fi supus dezbaterii publice si toate datele si masurile, precum si monitorizarea indeplinirii masurilor vor fi publice

 

 

Modul de actiune in cazul depasirii pragurilor de alerta

 

 

  • Agentia pentru Protectia Mediului, Seviciul Monitorizare, Sinteza si Coordonare monitorizeaza calitatea aerului si identifica depasirile pragurilor de informare si de alerta, dupa care valideaza datele. Validarea datelor se realizeaza prin deplasarea in teren a personalului responsabil de intretinerea statiei si verificarea functionarii corecte a echipamentelor si a datelor ultimei calibrari. La prima deplasare in teren se culeg date preliminare in vederea identificarii cauzelor.  In cazul unor defectiuni, acestea se remediaza, se efectueaza o noua calibrare iar datele sunt invalidate.

  • Publicul este informat, prin afisarea pe pagina de web a institutiei a urmatoarelor date:

                      - Poluantul care a depasit pragul de alerta, data, ora şi locul producerii depasirii pragului de alerta şi motivele acesteia, dacă se cunosc; Se prezinta si se actualizeaza valorile concentratiilor inregistrate pe perioada incepand cu 6 ore inainte de inceperea episodului de poluare si pe perioada de desfasurare a planului (3 zile)

                       - Prognoze privind:  - modificarea concentraţiilor (îmbunătăţire, stabilizare sau deteriorare), împreună cu

                                                     motivele acestei modificări;

                                                   - aria geografică afectată;

                                                   - durata incidentului.

                       - tipul de populaţie potenţial sensibilă la acest incident;

                       - precauţiile ce trebuie luate de către populaţia sensibilă în cauză.

  • Dupavalidare se informeaza ANPM si MMGA cu privire la aparitia episodului de poluare si  se raporteaza periodic asupra stadiului realizarii masurilor , conform planului

 

  • APM informeaza Comisariatul judeţean al Garzii Naţionale de Mediu si se stabilesc de comun acord, controalele la agentii economici in zona, pentru identificarea cauzelor poluarii.

 

In cazul in care cauza depasirilor pragului de alerta este traficul rutier, APM transmite autorităţilor publice locale (Primăria-Comisia tehnică de circulaţie) toate datele necesare si solicita informarea periodica  privind stadiul realizării măsurilor aplicate în scopul reducerii concentraţiilor de poluanţi în aerul încojurător. Autoritatile locale sunt responsabile de aplicarea masurilor de fluidizare/interzicere a traficului iar Registrul Auto Roman + Politia de aplicarea regulamentelor privind emisiile autovehiculelor.

 

In cazul in care depasirea pragului de alerta se datorează unor surse industriale, Comisariatul Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, împreună cu APM, impun şi verifică modul în care titularii de activitate aplică măsuri urgente de reducere a concentraţiilor emisiilor în aer, conform obligaţiilor prevăzute de art.7 al HG nr.543/2004. Garda de Mediu are atributia aplicarii sanctiunilor pentru nerespectarea legislatiei de mediu