Navigation is temporarily unavailable.
Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  27.10.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ISTRASTONE SRL, CUI 27151196, prin Vasilov Ioan, cu sediul în comuna Poian, satul Belani, nr. 192, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6887/29.08.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică in cadrul ședinței care a avut loc la sediul APM Covasna în data de 26.10.2023, că proiectul „CONSTRUIRE HALĂ PENTRU PRELUCRAREA PIETREI NATURALE” propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, str. Gării, nr. 49A, jud. Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 10. litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 30.08.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 20.10.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.10.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ..... din data de .......), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 8675/23.10.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Proces verbal nr. 31 din data de 26.10.2023 încheiat în urma ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM;
  5. Adresă de la GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA nr. 2085/CJ CV/25.10.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8740/25.10.2023; Punct de vedere nr. 8049/25.10.2023 de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 8729/25.10.2023; Adresă primită prin E-mail de la DSP în data de 26.10.2023;
  6. Memoriu de prezentare inregistrat la APM Covasnacu nr. 20.10.2023;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Terenul este proprietatea municipiului Târgu Secuiesc, așa cum reiese din extrasul de carte funciară nr. 25546– Târgu Secuiesc. Firma Istrastone SRL are contract de constituire a dreptului de superficie cu municipiul Târgu Secuiesc pe o suprafață de 4408.00 mp.Terenul este lipsit de nocivități si posedă zonă verde. Pe terenul în cauză în momentul de față nu există construcții.

Rezumatul proiectului

La dorința beneficiarului se dorește construirea unei hale metalice pentru prelucrarea pietrei naturale, cu regim de înălțime parter și a unui decantor. Din această activitate de prelucrarea a pietrei nu va rezulta praf care va afecta mediul deoarece finisarea și prelucrarea pietrei se va face cu scule diamantate cu apă iar în cazul în care nu se vor  folosi acele scule, există și o cabină absorbantă care va absorbi praful. Apa reziduală rezultată în urma prelucrării pietrei ajunge în decantor. Se dorește pe viitor reciclarea apei reziduale din decantor cu ajutorul unui implant de colectare a apelor uzate cu floculant.

Justificarea necesității proiectului

Firma Istrastone SRL are ca obiect de activitate tăierea, fasonarea și finisarea pietrei naturale în diverse forme și mărimi. Construirea halei este necesară pentru o mai bună desfășurare a activității, având în vedere că piatra este folosită în construcții (arhitectură și design, interior și exterior).

Caracteristici fizice ale proiectului

Aria construită a proiectului este 594.39 mp.

 

EXISTENT

PROPUS

Procent de ocupare a terenului POT

        0 %

        13.48 %

Coeficientul de  utilizare a terenului CUT

        0,00

         0.1348

 

Repartizarea propusă a funcțiunilor cu suprafețele aferente parterului este cuprinsă în tabelul următor:

Nr

crt.

DESTINAȚIE

PARDOSEALĂ

SUPRAFAȚA–mp

Aria utilă

1

Hol

pard.ciment sclivisit

3.06 mp

2

WC

pard. ciment sclivisit

2.20 mp

3

Birou

pard. ciment sclivisit

8.55 mp

4

Sală de conferințe

pard. ciment sclivisit

14.49 mp

5

Birou

pard. ciment sclivisit

12.17 mp

6

Birou

pard. ciment sclivisit

11.51 mp

7

Atelier prelucrare piatră naturală

pard. ciment sclivisit

490.10 mp

8

C.T.

pard. ciment sclivisit

10.47 mp

TOTAL

552.55 mp

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Firma Istrastone SRL are ca obiect de activitate tăierea, fasonarea și finisarea pietrei naturale în diverse forme și mărimi. Construirea halei este necesară pentru o mai bună desfășurare a activității, având în vedere că piatra este folosită în construcții (arhitectură și design, interior și exterior).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deșeurile specifice rezultate din procesul tehnologic de realizare al construcților, vor fi manageriate conform normelor legale în vigoare. Nu sunt așteptate cantități semnificative de deșeuri din activitatea de construire.

În timpul exploatării pot rezulta deșeuri menajere și asimilabile. Aceste deșeuri vor fi colectate pe categorii și eliminate controlat prin grija beneficiarului și sub atenta monitorizare și urmărire de către personalul instruit și desemnat pentru aceasta, fie prin prestatori autorizați, fie prin reciclare și refolosire în activitățile curente de producție.

Utilajele cu care se va lucra vor fi aduse în șantier în perfecta stare de funcționare, având făcute reviziile tehnice și schimburile de lubrifianți, iar lucrările de întreținere și reparații se vor executa în ateliere service specializate.

Deșeurile vor fi colectate pe categorii și eliminate controlat prin grija beneficiarului și sub atenta monitorizare și urmărire de către personalul instruit și desemnat pentru aceasta, fie prin prestatori autorizați, fie prin reciclare și refolosire în activitățile curente.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier,

- surse de poluare în perioada de funcţionare: În perioada de exploatare este necesară o monitorizare minimă, din punct de vedere al protecției factorilor de mediu, neexistând practic surse de poluare notabile.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 073 din 26.04.2023, eliberat de către Primăria Municipiului Târgu Secuiesc, terenul se află în intravilanul localității, proprietatea Municipiului Târgu Secuiesc. Destinaţia actuală a terenului curți construcții, cu drept de superficie ptr.suprafață de 4408 mp.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul Municipiului Târgu Secuiesc;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Adresei nr. 8049/25.10.2023 de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 8729/25.10.2023 se va înainta documentație către DJC Covasna, având în vedere potențialul arheologic al zonei;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

  

 II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

  

 III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 073 din 26.04.2023 eliberat de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 31 din data de 26.10.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a stabilit :
  • depunerea documentației la Direcția pentru Sănătate Publică Covasna în vederea obținerii ASSP;
  • Conform Adresei nr. 8049/25.10.2023 de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8729/25.10.2023 se va înainta documentație către DJC Covasna, având în vedere potențialul arheologic al zonei;
  • S-a solicitat aviz apă –canal ptr. Parcul industrial;

       15. La finalizarea proiectului se va solicita emiterea Autorizației de mediu ptr faza de funcționare.

      Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena