Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 01.03.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de GANEA ANDREI VALERIU, cu domiciliul/sediul în Municipiul Sfantu Gheorghe, strada Nicolae Iorga, nr. 14, bl. 13, sc. B, ap. 1, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zona locuinte, propus a fi amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1324/16.02.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 28.02.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 6/28.02.2023);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei –

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

 

 

 

 

 

 

Plan Urbanistic Zonal – Zona locuinte,  amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Obiectul lucrarii

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.314/04.07.2022 eliberat de Consiliul Judetean Covasna. Planul urbanistic zonal a fost initiat pentru introducerea în intravilanul comunei Arcus a unei suprafete de teren de 2000mp și reglementarea terenului în vederea construirii a 2 case de locuit unifamiliale. Obiectivul principal urmarit a fost cel de a crea conditii pentru realizarea a doua case de locuit unifamiliale, prin adaptarea PUG la situatia concreta din teren, atat din punct de vedere al tipurilor de activitate cat si a structurii proprietatilor. Terenul care a generat acest PUZ are o suprafata de 2000mp si este in proprietatea initiatorilor lucrarii conform extrasului de carte funciara anexat în copie prezentei documentatii. Obiectul P.U.Z.-ului constă în analizarea si rezolvarea problemelor functionale si tehnice din teren în acord cu strategia de dezvoltare a admnistratiei locale.

 

Solicitari ale temei program :

Tema program definita de proprietarii terenului, se refera la urmatoarele elemente :

Obiectivul principal urmarit a fost cel de a crea conditii pentru realizarea a doua case de locuit unifamiliale, prin adaptarea PUG la situatia concreta din teren, atat din punct de vedere al tipurilor de activitate cat si a structurii proprietatilor. Terenul care a generat acest PUZ are o suprafata de 2000mp si este in proprietatea initiatorilor lucrarii conform extrasului de carte funciara anexat în copie prezentei documentatii.

 

Date privind evolutia zonei :

S-a remarcat o tendinta de a construi case de locuit de-a lungul drumului judetean care face legătura dintre Sfantu Gheorghe și Arcus. De-a lugul timpului pe acesta zona au fost aprobate o serie de PUZ-uri cu destinație rezidentiala. Terenul care a generat acest pUZ este situat intre zoua zone rezidentiale; prin acest PUZ se creaza o zona rezidentiala compacta.

Elemente ale cadrului natural :

Terenul este relativ plan Nu exista cursuri de apa în apropiere. Suprafata totala de teren studiata este de 2.000 mp. Terenul figureaza in Cartea Funciara nr.: 27468 – Arcus.

Vecinatati

- nord-vest zona rezidentiala

- sud-est: zona rezidentiala

- est: DJ121B

- vest: terenuri agricole in extravilan

Caracteristicile zonei :

Zona amplasamentului in studiu se afla in partea sudica a municipiului Sfantul Gheorghe, judetul Covasna, iar din punct de vedere morfologic pe treapta inalta a Depresiunii Brasov, pe sectorul Campul Frumos. Formele de relief sunt reprezentate prin

 

 

 

sesuri acumulative, uscate cu aspect de campie. In succesiunea litologica intra depozite aluvial – proluvial cu structura incrucisata simpla din pietris, nisip, prafuri, argile. Terenul natural este relativ plat.

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

În vederea folosirii în mod eficient a suprafetei de teren existente în zona s-au stabilit valori maxime ale coeficientului de utilizare a terenului (CUT) si a procentului de ocupare a terenului (POT) in zona studiata si care sunt indicate în fisa de reglementari existente în cadrul

Regulamentului urbanistic zonal.

POTmin = 5% POT max. 30 %

 CUTmin=0.08 CUTmax=0.6

 Lotizare

Terenul este o singura parcela cu o suprafața de 2000mp. Aceasta se va împarți în doua parcele egale, cu suprafate de câte 1000mp. Frontul stradal minim va fi de peste 20m

Relationari intre functiuni .

În zona au fost aprobate planuri urbanistice zonale cu destinație rezidentiala, acest PUZ este în concordanta cu tentinta de a realiza case de locuit de-a lungul drumului judetean care face legătura dintre Sfantu Gheorghe și Arcus. Acest teren este situat intre doua zone rezidentiale, prin acest PUZ se creaza o zona rezidentiala compacta.

Gradul de ocupare a zonei  :

P.O.T. existent pe amplasament este de 0,00 %, C.U.T. existent este de 0,00.

Aspecte calitative ale fondului construit :

Starea constructiilor existente in zonele din imprejurime se afla in stare medie si buna.

Asigurarea cu spatii verzi :

Terenul liber care compune amplasamentul este ocupat de vegetatie spontana. Nu exista spatii verzi special amenajate pe teren.

Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine :

Amplasamentul este in siguranta fata de pericolele de inundare. Studiul geotehnic care se va realiza pe teren va evidentia eventualele alte hazarduri de teren.  Riscul seismic nu este mai mare decat media judetului.

Bilant teritorial – situatia existenta

Parcela care a generat acest PUZ are o suprafata de 0.20 ha avand urmatorul bilant teritorial:

specificatie

mp

%

suprafata totala reglementata

2000

100,00

suprafata ocupata de constructii

0

0,00

suprafata ocupata de teren arabil

2000

100,00

suprafata ocupata de spatii verzi, din care

0

0,00

suprafata ocupata de zona de protective a D.N. delimitata

0

0,00

suprafata ocupata de spatii verzi amenajate

0

0,00

Suprafata ocupata de alte functiuni

0

0,00

suprafata totala ocupata

2000

100,00

procent de ocupare a terenului P.O.T. existent

0,00

coeficient de utilizare a terenului C.U.T.

0,00

Echipare edilitara :

Alimentarea cu apa si canalizare

 In zona amplasamentului studiat pe DJ 121B (ce face legatura intre Municipiul Sf.Gheorghe si comuna Arcus) exista urmatorele retele edilitare : - Colector menajer secundar PVC-KG 250mm, cu deversare in colectorul menajer Dn 300 mm din

 

 

 

str.Arcusului - Retea de distributie apa PE-140 mm ,ce alimenteaza cu apa localitatea Arcus.

Alimentarea cu energie electrica.

In zona exista retea de alimentare cu energie electrica la care sunt racordate casele existente.

Alimentare cu gaz

In zona nu existea retele de alimentare cu gaz.

Probleme de mediu

 În urma analizarii situatiei existente a rezultat ca nu exista probleme de mediu. Nu sunt cursuri de apa in zona studiata.

Optiuni ale populatiei În urma discutiilor avute cu proprietarii terenului si cu reprezentantii administratiei publice locale s-a stabilit ca acest proiect este oportun a fi realizat pe acest amplasament, răspunde cerintelor populatiei de a construi case de locuit. În zona au fost aprobate planuri urbanistice zonale cu destinație rezidentiala, acest PUZ este în concordanta cu tentinta de a realiza case de locuit de-a lungul drumului judetean care face legătura dintre Sfantu Gheorghe și Arcus. Acest teren este situat intre doua zone rezidentiale, prin acest PUZ se creaza o zona rezidentiala compacta.

Modernizarea circulatiei:

Accesul în zona este asigurat de pe drumul judetean DJ121B. Capacitati de transport admise pentrru străzi nou create: nu este cazul, nu se propun străzi noi.

Accesul în curti este prevăzut pentru autoturisme direct de pe drumul existent, cf aviz DJ. În interiorul incintelor se vor realiza alei carosabile, locuri de parcare.

Bilant teritorial – situatia propusa

Specificatie

mp

%

suprafata totala studiata

2000

100,00

suprafata ocupata de constructii

600

30,00

Alei carosabile si pietonale, spatii parcare

600

30,00

suprafata ocupata de spatii verzi amenajate

800

40,00

SUPRAFATA TOTALA OCUPATA

2000

100,00

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 30,00  %

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,60

Regimul maxim de inaltime al cladirilor:

P.+1, cu sau fără subsol pentru locuinte,

P pentru anexa,

Inaltimi maxime admise

Hmax la cornisa: 6m

Hmax la coama: 12m

Dezvoltarea echiparii edilitare         

 Alimentarea cu apa

 Alimentarea cu apa a zonei de locuinte se prevede a se realiza prin racordarea la conducta de distributie existenta PE-140 mm care deserveste sistemul centralizat de alimentare cu apa a localitatii Arcus . Contorizarea apei consumate se va realiza prin intermediul unor apometre Dn 20 mm (montate in camine la limita proprietatii, separate pentru fiecare gospodarie)

Canalizarea menajera

 Apele uzate menajere provenite de la grupurile sanitare ale cladirilor vor fi racordate la canalul menajer existent PVC-KG-250mm ,cu deversare la reteaua de canalizare menajera a Mun.Sf.Gheorghe( str.Arcusului) Racordarea la colectorul stradal se va realiza prin intermediul a 7 buc camine de vizitare amplasate la limita fiecarei proprietati. In incinta canalizarea menajera se va executa din tuburi PVC-KG, S.N.4 , cu diametre

 

 

 

 

De 110 mm. La schimbarile de directie se vor executa camine de vizitare din PVC-De 400 mm.

 Apele meteorice

Apele meteorice de pe acoperisuri si suprafetele din incinta se vor colecta prin rigole si santuri deschise si se vor conduce spre spatiile verzi . Pe strada exista rigole de suprafata. - Incinta studiata nu se afla intr-o zona inundabila.

Protectia lucrarilor edilitare

Realizarea lucrarilor de alimentare cu apa si canalizare menajera se va face tinand cont de toate Normativele si STAS-rile in vigoare existente la data elaborarii etapelor urma- toare de proiectare.

Alimentarea cu energie electrica

Aceasta se va face din reteaua de distributie existenta in zona pe baza unei documentatii intocmite de o firma abilitata in acest sens, cu avizul de la Electrica S.A

Gospodarie comunala :

In incinta se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor de productie si a celor menajere . Toate acestea se vor colecta conteinerizat, separat, si se vor depune la depozite agrementate conform legii, prin grija proprietarului. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, metal, sticla, se vor colecta selectiv si se vor preda la unitati specializate de colectare.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafata totala de teren studiata este de 2000 mp, imobil identificat cu nr. Cadastral 27468 se afla in extravilanul localitatii Arcus. Conform certificatului de urbanism nr. 314/04.07.2022, emis de Consiliul Judetean Covasna, zona este reglementată în faza PUZ/PUG/PUD aprobat prin Hotararea Consiliului Local al comunei Arcus, nr. 12/2008, prelungit cu HCL nr. 13/2018, imobilul se afla in extravilanul localitatii, folosinta actuala a terenului este arabil.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

 

 

 

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 314/04.07.2022 emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 13.02.2023 şi 15.02.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 6/28.02.2023;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

 

 

 

 

 

 

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela