Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.09.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMPOSESORATUL NAGY ARNYEK CHILIENI ȘI PERSOANE FIZICE ASOCIATE, ÎN U.P. I Belin 1, județul Covasna, proiectant SC MEALONICERA SRL cu sediul în municipiul Brașov, str. Mică, nr. 25, sc. E, ap. 17, județul Brașov, privind ”Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratul Nagy Arnyek Chilieni și Persoane Fizice Asociate, în U.P. I Belin 1, județul Covasna” amplasat în județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6326/07.08.2023, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. M.M.A.P. nr. 1946/2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/2023 privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 07.09.2023 (proces-verbal nr. 25/07.09.2023);
  • Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;
  • Punctul de vedere nr. înreg. APM Cv 6723/23.08.2023 + ANEXA 1 Criterii de evaluare pentru etapa de încadrare în procedura de evaluare adecvată pentru amenajamentele silvice menționate la art. 6 alin (2) din HG nr. 236/2023 (nr. înreg. APM Cv 7157/06.09.2023) întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratul Nagy Arnyek Chilieni și Persoane Fizice Asociate, în U.P. I Belin 1, județul Covasna” amplasat în județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu, cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 6326/07.08.2023;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Aviz CTAS nr. 870/16.11.2017 pentru amenajamentul silvic al fondului emis de Ministerul Apelor și Pădurilor Comisia tehnică de avizare pentru silvicultură;
  • Proces-verbal Conferința a II-a de amenajare nr. 19/21.02.2017;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 34401730/04.08.2023;
  • Anunț public privind solicitarea avizului de mediu: ziarul Observatorul de Covasna din data de 07.08.2023 și 10.08.2023.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând Composesoratul Nagy Arnyek Chilieni și Persoane Fizice Asociate, în U.P. I Belin 1, județul Covasna amplasat în județul Covasna care face obiectul amenajării este de 638,54 ha, conform documentelor de proprietate detailate în Procesul verbal al Conferinței II.

Amplasarea amenajamentului silvic

Fondul forestier proprietate privată aparţinând Composesoratul Nagy Arnyek Chilieni și Persoane Fizice Asociate, constituite în U.P. I Belin 1, județul Covasna, a făcut parte, înainte de retrocedarea către actualii proprietari, din punct de vedere al administrației silvice de stat, conform actelor de proprietate, din cadrul Ocolului Silvic Tățișoara – U.P. IV, V și Ocolul Silvic Șugaș – U.P. II, VII.

Din punct de vedere adminstrativ-teritorial, suprafața luată în studiu, se află pe raza UAT Belin și UAT Sfântu Gheorghe, județul Covasna.

În prezent suprafața fondului forestier studiată este administrată de către Ocolul Silvic Tălișoara și Ocolul Silvic Privat Hatod.

Nr. crt.

Judeţul

Comuna/ Orașul

Ocolul Silvic

Beneficiar

Parcele componente

Suprafaţa

ha

%

 

1

 

Covasna

Belin

Tălișoara

 

Asociaţia Belin 1

2-7; 19; 21-27; 71; 72; 74-81;

163, 169-171; 173-176; 180; 723

579,66

91

Sfântu Gheorghe

Privat Hatod

225; 272; 273; 277; 279

58,88

9

Total U.P.

638,54

100

 

Repartiţia fondului forestier pe categorii de folosinţe

  1. Păduri şi terenuri destinate împăduririi şi reîmpăduririi: 636,70 ha, din care –

A1 – Păduri și terenuri destinate împăduririi pentru care se reglementează recoltarea de produse principale: 636,70 ha;

A2 - Păduri și terenuri destinate împăduririi pentru care se reglementează recoltarea de produse principale: -;

  1. Terenuri afectate gospodăririi pădurilor: 1,84 ha (225V);
  2. Terenuri neproductive: stâncării, nisipuri, sărături, mlaștini, etc.: -;
  3. Terenuri scoase temporar din fondul forestier: -.

Zonarea funcţională

În concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare, în grupa I – a funcțională (578,66 ha) și la grupa a II-a funcțională (58,04 ha), în următoarele categorii funcționale:

  • 1.5.N. Păduri constituite ca zonă de protecție avifaunistică a ariilor de protecție specială din rețeaua Natura 2000 ROSPA0082 – Munții Bodoc-Baraolt (T.IV) – 578,66 ha (91%);
  • 2.1.B. Păduri destinate să producă, în principal arbori groși de calitate superioară pentru lemn de cherestea (T.VI) – 58,04 ha (9%).

Suprafețele ocupate efectiv de zonele protejate:

Zona protejată

Parcele

Suprafața - ha

Pădure

Pădure și terenuri destinate

împăduririi

Total

ROSPA 0082 - Munţii Bodoc - Baraolt

2-7; 19; 21-27; 71; 72; 74-81;

163, 169-171; 173-176; 180;

578,66

-

578,66

Total

-

578,66

-

578,66

 

Fondul forestier din U.P.I Belin 1 se suprapune parţial peste situl Natura 2000 - ROSPA0082 – Munţii Bodoc – Baraolt (91%).

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie şi de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producţie sau protecţie:

S.U.P. A - codru regulat, sortimente obişnuite  636,70 ha;

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul: codru;

Compoziţia ţel:  corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

Exploatabilitatea: tehnică pentru arboretele încadrate în grupa a II a funcțională;

Tratamente:  - tăieri prograsive;

Ciclul  : - 110 ani.

Reglementarea procesului de producţie

Analiza şi adoptarea posibilităţii:

La S.U.P. A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate:

C.I.: 2639 mc/an

Q: 1,5

m = 1,067

V1/10 3828 mc/an

V2/20 4208 mc/an

V3/30 5416 mc/an

V4/40 4401 mc/an

V5/50 3642 mc/an

V6/60 3429 mc/an

Pci = 2714 mc/an

Pded. = 3086 mc/an

Pind. = 3057 mc/an

Padoptată  = 2810 mc/an.

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 2810 mc/an după valoarea indicatorului rezultat prin metoda creșterii indicatoare.

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantităţi anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

  • Degajări: 0,17 ha/an 
  • Curăţiri: 1,41 ha/an cu un volum de xtras de 7 mc/an
  • Rărituri: 34,45 ha/an cu un volum de extras de 927 mc/an
  • Tăieri de igienă: se estimează a se parcurge anual 178,16 ha cu un volum de extras de 174 mc/an

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.: 3 D, 4 A, 4 C, 4 G, 5 A%, 6 B, 6 E, 7 A, 7 C, 19 B, 21 D, 21 G, 21 K, 23 B, 23 C, 23 F, 24 B, 24 C, 24 E, 26 B, 71 E, 72 E%, 74 A%, 75 A, 76 A%, 76 C, 77 C, 78 A, 78 D, 78 E, 78 E, 78 G, 79 A, 79 B, 79 G, 80 A, 80 E, 81 D, 81 F, 163%, 170 A, 173 A, 176 B% și 279 E.

Degajări s-a propus în arboretul din u.a.: 7 B;

Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 4 B, 4 E, 5 B, 6 C, 6 F, 23 A, 23 G și  24 F;

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a.: 2 C, 3 I, 4 B, 4 D, 4 E, 4 F, 5 B, 5 D, 6 A, 6 C, 6 G, 6 H, 21 F, 22 A, 22 C, 22 D, 22 E, 23 A, 23 E, 23 G, 23 I, 24 A, 24 F, 25 A, 25 B, 25 C, 25 D, 26 A, 26 C, 26 D, 26 E, 26 G, 27 A, 27 B, 74 B, 74D, 78 C, 79 C, 79 D, 79 E, 79 F, 79 H, 79 I, 80 B, 80 C, 80 D, 81 B, 81 G, 169 B, 170 B, 171 B, 171 C, 173 B, 174 C, 175 B, 176 C, 272 C, 279 A, și  279 D.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: amenajamentul silvic se va corela cu Planul de management ale sitului Natura 2000: ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 1643/2016;

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: În cazul nerealizării planului („alternativa 0”) fondul forestier din zona studiată se va degrada atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. Varianta de plan supusă aprobării propune măsuri silvotehnice în acord cu Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic şi „Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” care presupun o gospodărire a pădurilor în conformitate cu cerinţele ecologice, economice şi sociale ale acesteia.

Obiectivul principal al planului constă în stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia. Acesta presupune conducerea pădurii prin amenajament spre starea normală (optimă), planificarea recoltelor, conservarea biodiversităţii.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune parțial cu sit Natura 2000: ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentul va respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect asupra ariilor naturale protejate cu care se suprapune;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

            c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului silvic este de 638,54 ha ha, din care 578,66 ha (91%) fiind situat în Situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariei naturale protejate: ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

Evaluarea adecvată

Având în vedere că suprafața luată în studiu se suprapune parțial cu situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt, conform art. 6 din HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice, titularul amenajamentului va înainta la APM Covasna un studiu de evaluare adecvată, respectiv raportul de mediu.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 07.08.2023 și 10.08.2023;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 7095/05.09.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 25/07.09.2023;
  • Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în ziarul xxxxxxx

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM                                                    

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                  Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela