Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din 18.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de GECSE ERIKA, cu domiciliul/sediul în orasul Baraolt, strada Kossuth Lajos, nr. 54B, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – ZONA DE LOCUIT, propus a fi amplasat în comuna Bradut, satul Talisoara, extravilan, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1822/28.02.2024, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 14.03.2024 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/14.03.2024);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul Urbanistic Zonal – ZONA DE LOCUIT, amplasat în  comuna Bradut, satul Talisoara, extravilan, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

 

 Obiectul lucrarii

Obiectul Planuluilui Urbanistic Zonal:

Terenul ce a generat P.U.Z. este în proprietatea beneficiarului GECSE ERIKA, conform extras C.F. 26277, nr. cad 26277, BRADUT jud. Covasna; în suprafață de 2975 mp.

Necesitatea realizării acestuia este urmare a faptului  că  terenul se află in extravilanul localitatii Talisoara, sat apatinator comunei Bradut.

Date privind evolutia zonei :

Terenul este amplasat în partea de Sud a localitătii Talisoara, la o distanta 600 m de intravilan Talisoara si de 400 m de intravilan oras Baraolt. Terenul este in extravilanul comunei Bradut, ca teren arabil

Elemente ale cadrului natural :

Terenul cu forma de patrulater neregulata, se va amenaja pentru o casa de locuit cu anexe gospodaresti.

Caracteristicile zonei :

Suprafata terenului de 2975 mp este în propietatea beneficiarului, conform extras CF nr. 26277 Bradut

Categoria de folosinta este teren arabil ; zona este libera de constructii

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

POT existent 0% si CUT existent 0.0

Accesul se va asigura din partea de Est din DJ 131, drum modernizat.

Se poate considera că din punct de vedere al conformării formelor de relief, terenul are o declivitate de la V la E de cca. 0.2 %, în consecintă terenul se poate considera că este în plat.

Din punct de vedere al reţelei  hidrografice, terenul nu se află în vecinătate a nici unui pârâu.

Gradul de ocupare a zonei  :

Terenul este liber de construcții.

Vecinatatii :

- latura de est :   DJ 131

- latura de vest : nr. cad. 25715, propietate Gecse Erika

- latura de nord : nr. cad. 25710

- latura de sud :  nr. cad. 25712

Asigurarea cu spatii verzi:

plantatii de protectie si aliniament la frontul stradal si plantatii ornamentale în incinte.

Bilant teritorial existent

ZONE FUNCŢIONALE:

     mp              

        %

Teren privat, arabil in extravilan conf. extras CF nr. 26277

    2975

       100

Total suprafata studiata in PUZ

    2975

       100

 

 

POT exist.=0%                  CUT exist.=0,0       

 

Aliniamentul

Regimul de aliniere al construcţiilor reprezintă limita de amplasare a clădirilor către stradă şi se respectă obligatoriu în autorizaţia de construire.

Aliniere si retrageri fata de limitele parcelei: se vor amplasa constructii a caror inaltime sa nu depaseasca distanta masurata orizontal intre aliniamentele opuse, se va respecta prevederile art.19 din Ordonanta nr.43/1997 privind regimul drumurilor, precum si prevederile Codul Civil referitoare la vecinatati si a regimului de

insorire

-retragere edificabil fata de aliniamentul la drum: min 20,0 m din ax DJ;                                                                                                   -retragere fata de limita proprietatii vecine: 3.0 m, in cazul cand sunt calcane la cladiri,

Se interzice amplasarea constructiilor care au ferestre si balcoane spre limita de propietate vecina, avand amplasament sub inaltimea cladirii (distanta mai mare sau cel putin egala cu inaltimea la cornisa); totodata se va respecta prevederile Codul Civil referitoare si la distantele minime necesare interventiilor in caz de incendiu

Regimul maxim de înălţime pentru construcţiile propuse va fi de: P+1+M cu sau fara subsol, sa nu depaseasca înălţime maximă  la cornişă de +9,00 m si o înălţime maximă  la coama de +12,00 m (masurate la cota +/-0,00),

Regimul de aliniere al constructiilor

Constructiile vor fi aliniate la limitele de proprietate.

- retragerea edificabilului fata de aliniamentul la drum: min 20,0m din ax DJ 131                                                                                                    - retragere zona construibila fata de limita proprietatii vecine: min. 3.0 m in cazul in care sunt calcane, in continuare (in cazul in care sunt ferestre si balcoane) distanta intre cladirile vecine conform Cod Civil

Modul de utilizare al terenului

În vederea folosirii în mod eficient a suprafetei de teren existente în zona s-au stabilit valori maxime ale coeficientului de utilizare a terenului (CUT) si a procentului de ocupare a terenului (POT) in zona studiata si care sunt indicate în fisa de reglementari existente în cadrul Regulamentului urbanistic zonal.

INDICATORI URBANISTICI PROPUSI:

Se va respecta introducerea in intravilan a zonei reglementate de 2975 mp:

- POT max. = 30%; CUT max. = 0.9,

 

 BILANT TERITORIAL

     ZONE FUNCȚIONALE

              EXISTENT

             PROPUS

Suprafată (mp)

Procent (%)

Suprafată (mp)

Procent (%)

Teren arabil in extravilan, conf. extras CF nr. 26277, nr. cad. 26277

    2975

 

       100

           -

         -

Zonă de locuit din care:

                 - zona edificabila

 

      

       -

     

      -

        

        893

 

      

       30

                 - circulatii, parcaje in incinta

 

       -

       -

         595

 

       20

                 - zona verde amenajata

       -

       -

       1487

 

       50

TOTAL SUPRAFATĂ REGLEMENTATA IN PUZ

      2975

       100

       2975

     100

 

Ca funcţiuni complementare pot fi: anexe gospodaresti (garaje, ateliere, magazii, depozite)

Funcţiune dominantă care a generat prezenta documentatie este cu locuinte unifamiliale

- functiuni complementare locuirii : circulatii carosabile si pietonale, zone verzi

- functiuni permise fara conditii: anexe gospodaresti (garaje, magazii, ateliere), foisoare, terase acoperite / descoperite, amenajari peisagere, imprejmuiri

- functiuni permise cu conditii : servicii comerciale, birouri : Au.< de 20% din Au.locuinta

- functiuni interzise : constructii incompatibile cu functiunea dominanta

Echiparea edilitara

Echiparea tehnico-edilira: se va executa prin racordare la sistemul centralizat al localitatii Talisoara.

In momentul de fata exista sistemul de alimentare cu apa si canalizare pe partea dreapta a DJ 131 de la Baraolt spre Talisoara. Racordarea pentru incinta studiata se va face prin subtraversarea drumului (DJ 131)

  • Alimentarea cu apă: se va racorda la sistemul centralizat existent pentru localitatea Talisoara.
  • Canalizarea

1. CANALIZAREA MENAJERĂ: se va racorda la sistemul centralizat existent

2. CANALIZAREA PLUVIALĂ: Apele meteorice sunt absorbite de terenurile agricole învecinate, iar excedentul va fi colectat prin drenaje de şanţurile drumurilor şi se vor scurge gravitaţional spre punctele de minim                 

-Incalzirea: se va realiza local de la centrale termice propii ce va functiona cu energii alternative (lemn, electric, captatori solari, pompe de aer, apa)

  • Alimentarea cu energie electrică: se va realiza de la reteaua de zona si prin panouri fotovoltaice

 

  • Telecomunicaţii: vor fi rezolvate prin satelit (TV) si retea de telefonie mobila (internet, telefon).

Se pot instala si retele de comunicatii electronice pentru zona reglementata, potrivit art.24 din Legea 154 din 28.09.2020, privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice.

MODERNIZAREA CIRCULAŢIEI

Circulatia carosabilă se desfasoara pe traseul existent a DJ 131.

Modernizarea drumului existent (DJ 131) consta in amenajarea de trotuare si rigole de scurgere pluvială, astfel dimensionate incat sa fie amplasate si echipamentele edilitare.

Accesul carosabil va fi direct din DJ si va tine seama de prevederile pct.4.12 din Anexa nr.4 din Regulamentul General de Urbanism aprobat prin H.G.nr.525/1996, republicata si va respecta obligatoriu prevederile art.25 din acelasi regulament

 Accesul carosabil si pietonal se realizeaza din drumul existent (DJ 131).

Parcarea mijloacelor de transport se va asigura în interiorul incintei.

Gospodaria comunala

In zona studiata se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta containerizat si se vor depozita apoi in depozite agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal se vor colecta separate si se vor preda la unitati specializate de colectare.

Protectia mediului

Orice interventie antropica in mediu are repercusiuni asupra acestuia.

Obiectivul propus prin prezentul proiect este un ansamblu  de constructii al caror specific este neagresiv fata de factorii de mediu : apa, aer,sol, subsol si asezari umane.

Nu se pune problema emanatiilor nocive, nu se produc noxe si deseuri periculoase pentru mediu.

In consecinta, aspectele de protectie a mediului se rezuma la rezolvarea utilitatilor de asa maniera incat sa nu impieteze asupra integritatii factorilor de mediu, conform celor propuse la capitolele respective, folosind instaltii, echipamente si utilaje ale caror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecie a mediului.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):  

Terenul este amplasat în partea de Sud a localitătii Talisoara, la o distanta 600 m de intravilan Talisoara si de 400 m de intravilan oras Baraolt. Terenul este in extravilanul comunei Bradut, ca teren arabil. Categoria de folosintă existenta este teren arabil în extravilan conform CF nr.26277, nr. cad 26277 Bradut.

Suprafata totala a terenului reglementat in PUZ este 2975 mp,

Forma terenului este poligon neregulat si este liber de constructii.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.107 din 20.02.2023 și a avizului de oportunitate nr.23 din 14.09.2023 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 107 din 20.02.2023 emis de Consiliul Judetean Covasna, judetul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea HG 714/2022, art.11, respectiv proprietarul spațiilor conectate la sistemul individual adecvat de epurare are obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale pentru evidența unor astfel de sisteme, în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Covasna Media în data de 27.02.2024 şi 04.03.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 8/14.03.2024;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra

deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                               Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           Ing. Bote Daniela