Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 19.05.2023

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SITA BUZAULUI prin primar Stoica Nicolae, cu sediul în judeţul Covasna, comuna Sita Buzaului, satul Sita Buzaului, nr. 222, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1103 din data de 10.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.05.2023 că proiectul Extindere retea de canalizare in Comuna Sita Buzaului, judetul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Sita Buzaului, satele Sita Buzaului, Zabratau, Crasna, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul  10. lit. b) si la pct. 13 lit.a) ;
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 14.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 20.02.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 19.05.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Punct de vedere inregistrat la APM Covasna cu nr. 4066/17.05.2023, emis de ANANP, Serviciul teritorial Covasna, prin care se confirma ca proiectul este partial in cadrul/in vecinatate cu situl Natura 2000 ROSCI0280 Buzaul Superior , si solicitarea Avizului ANANP de catre titular;
  4. Punct de vedere  de la DSP Covasna , necesita depunerea documentatiei in vederea obtinerii ASSP, pentru proiectul ” Extindere retea de canalizare in Comuna Sita Buzaului, judetul Covasna”,.
  5. Punct de vedere emis de Administratia Bazinala de apa Buzau-Ialomita, inregistrat la APM Covasna cu nr. 4049/16.05.2023, privind proiectul: ” Extindere retea de canalizare in Comuna Sita Buzaului, judetul Covasna”, prin care se arata ca nu este necesara obtinerea Avizului de gospodarire a apelor .
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3717/04.05.2023;
  7. Proces-verbal ședință CAT nr. 14/18.05.2023;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

REZUMATUL PROIECTULUI:

Prezentul proiect urmareste dezvoltarea unor investitii majore in sectorul de apa uzata din judetul Covasna, investitii ce vizeaza modernizarea sistemelor de apa uzata din aria de proiect.

Prin prezentul proiect, se propune extinderea sistemului de canalizare ce va deservi locuitorii din satele Crasna, Merisor, Zabratau si Sita Buzaului (resedinta), județul Covasna.

Terenurile pe care urmează a fi amplasată investiția aparţine domeniului public, acestea urmând a fi ocupate temporar și/sau definitiv, în funcţie de caracterul lucrărilor de construcții. 

Lucrările de investiţii vor fi realizate pe domeniul public de interes local al U.A.T. Sita Buzaului, potrivit Legii nr. 562/2002, modificata si completata de HG 847/2019 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia.

JUSTIFICAREA NECESITATII PROIECTULUI

Din punctul de vedere al infrastructurii edilitare de baza, Romania se situeaza înca mult sub media Uniunii Europene si are de recuperat ramaneri în urma la majoritatea indicatorilor principali. 

Accesul la sistemul de canalizare apa uzata menajera este identificat ca o prioritate pentru dezvoltarea durabila. În acest sens se impune elaborarea unei politici si a unui plan de actiune la nivel national si regional privind asigurarea accesului populatiei la utilitatile de baza, prin coordonarea si cooperarea eficienta între ministerele de resort implicate, consiliile judetene, autoritatile locale si a participarii active a tuturor factorilor implicati si interesati. 

Asadar, putem afirma faptul ca, proiectul în sine reprezinta un raspuns la nevoile si constrangerile identificate la nivelul UAT Sita Buzaului, cu impact asupra nevoilor regionale. Implementarea acestuia va conduce astfel la diminuarea sau ameliorarea acestor constrangeri.

Grupul tinta al proiectului este alcatuit din: 

  • beneficiari intermediari – primaria UAT SITA BUZAULUI, JUDEȚUL COVASNA; 
  • beneficiari finali – locuitorii din UAT Sita Buzaului (satele Crasna; Merisor; Sita Buzaului si Zabratau.) care au posibilitatea de a se racorda la sistemul public de canalizare apa uzata un numar de 204 gospodarii.

Retea de canalizare menajera

  • Conducte de canalizare din PVC KG SN8 Dn250mm, L=7.914m;
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=2.657m;
  • Statii de pompare apa uzata, 10 buc.;
  • Subtraversari de drum/paraie, 37 buc.;
  • Camine de racord, 204 buc.;
  • Conducte de racord din PVC KG SN8 Dn160mm, L=1.224m;

Conducte de canalizare gravitationala

  • Conducte de canalizare din PVC KG SN8 Dn250mm, L=7.914m;
  • Subtraversari de drum/paraie, 37 buc.;

Dimensionarea extinderilor retelei de canalizare menajera s-a facut in conformitate cu NP133-2013 si STAS 1846-1:2006, la grade de umplere de max. 60%, in functie de diametrul nominal, respectand conditia de curgere gravitationala.

Reteaua de canalizare proiectata este de tip separativ si a fost dimensionata la debitul orar maxim de apa uzata, pantele conductelor fiind dimensionate si alese astfel incat sa asigure viteza minima de autocuratire (0,7 m/s), dar fara sa se depaseasca 3,0 m/s (viteza maxima de curgere a apei in conducte peste care coroziunea canalelor datorita frecarii nisipului si suspensiilor din apa uzata creste foarte mult).

Traseul retelelor proiectate respecta planurile de situatie, iar adancimea de montaj este conform detaliilor din profilele longitudinale anexate, intocmite pe fiecare strada in parte. Profilele longitudinale s-au elaborat cu respectarea cotelor din ridicarile topografice executate pe teren.

Amplasarea retelei de canalizare respecta distantele minime intre conducte, pe verticala si pe orizontala, conform STAS 8591-1:1991. In zonele in care conductele se vor intersecta cu alte retele, mentionate de utilizatori pe planul coordonator, sapaturile vor fi executate manual.

Pozarea conductelor se va face subteran, pe terenuri apartinand domeniului public, paralel cu trama stradala, pe cat posibil in spatiul verde, in acostamente si trotuare si doar unde nu se dispune de spatiu necesar, in carosabil.

Pozarea conductelor din PVC-KG se va face ingropat pe un strat compactat de nisip care sa protejeze generatoarea inferioara a conductei. In lateralul si deasupra conductei se realiza umplutura de nisip compactata manual, iar restul transeei se va umple cu pamant din excavatie. Pe durata pozarii conductei transeea va fi obligatoriu sprijinita.

Lucrarile se vor executa cu respectarea indicatiilor si recomandarilor producatorilor de tubulatura.

Executia se va realiza cu personal calificat in lucrari de executie de acest tip, dar si cu calificare in procedurile adecvate de imbinare a tronsoanelor de conducta tip PVC-KG SN8 (pentru canalizare gravitationala), precum si a fitingurilor prevazute prin proiect.

Dupa realizarea montajului conductelor de canalizare si a conductelor de racord, se va efectua proba de etanseitate atat pentru conducte cat si pentru caminele prevazute pe acestea, conform prevederilor standardelor aplicabile in vigoare (SR EN 805:2000 si SR EN 1610:2000) si numai daca rezultatele probei sunt satisfacatoare se va proceda la umplerea transeelor si finisarea terenului la suprafata.

Pe toata lungimea acestora, conductele se vor gasi sub adancimea de înghet caracteristica zonei. Dupa finalizarea lucrarilor terenul va fi adus la cotele din situatia existenta inainte de inceperea executiei. Daca pentru realizarea lucrarilor de investitie au fost afectate structura rutiera a partii carosabile si trotuarele de acces pietonal, acestea vor fi refacute la starea lor initiala, anterioara inceperii lucrarilor de executie.

Deoarece utilitatile aflate in amplasament vor trebui mentinute in functiune pe parcursul lucrarilor de executie, se vor realiza in mod corespunzator lucrarile necesare de sprijinire/deviere dupa caz a retelelor de utilitati (energie electrica, distributie gaze, telefonie etc) din amplasamentul lucrarilor de constructii.

Conductele care se dezafecteaza, in situatia in care nu vor fi scoase din pamant, vor fi sigilate la capete cu cate un dop din beton simplu pe o lungime de cca. 1 m.

Camine de vizitare

  • Camine de vizitare prefabricate din beton, 288 buc.;

Sunt constructii verticale din beton prefabricat (elemente prefabricate) cu diametrul Φ1.000 mm, care fac legatura intre colectorul de canalizare si strada. Asigura controlul functionarii sistemului de canalizare, curatarea, intretinerea si ventilarea acestuia.

Caminele de vizitare se amplaseaza la distante de maxim 60 m in aliniament, precum si la orice schimbare a directiei canalului in plan si in punctele de intersectie cu canalele existente, conform NP133-2013 si STAS 2448-82.

Toate caminele vor fi cu montaj ingropat, prevazute cu rama si capac carosabil din materiale compozite.

S-au prevazut camine de vizitare cu una sau mai multe intrari si o iesire, in functie de configuratia retelei si diametrele conductelor de canalizare.

Adancimea de pozare a caminelor de vizitare este functie de adancimea de pozare a conductelor de canalizare.

Caminele de vizitare se vor monta in sapatura deschisa sprijinita, lucrarile de montaj ale acestora urmand indeaproape recomandarile si instructiunile producatorilor.

Racorduri

  • Camine de racord, 204 buc.;
  • Conducte de racord din PVC KG SN8 Dn160mm, L=1.224 m;

Odata cu realizarea retelei de canalizare se vor executa si racordurile pentru imobilele situate pe traseul conductelor proiectate.

Racordul de canalizare este format dintr-un camin de inspectie si conducta de racord la reteaua de canalizare.

Caminele de inspectie se vor monta la limita de proprietate, pe terenuri apartinand domeniului public. S-au prevazut camine de inspectie din polietilena riflata, Dn400 mm, cu una sau trei intrari Dn160 mm si o iesire Dn160 mm, cu montaj subteran echipate cu rama si capac din fonta.

Conductele de racord se vor executa prin sapatura deschisa sprijinita, tehnologia de executie fiind cea descrisa anterior, pentru conductele de canalizare.

Caminele de racord se vor monta de asemenea in sapatura deschisa sprijinita, lucrarile de montaj ale acestora urmand indeaproape recomandarile si instructiunile producatorilor.

 Statii de pompare apa uzata si conducte de refulare

  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=2.657m;
  • Statii de pompare apa uzata, 10 buc.;

Statii de pompare apa uzata

  • SPAU 1 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=12 m;
  • SPAU 2 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=8 m;
  • SPAU 3 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=19 m;
  • SPAU 4 – 1A+1R , Qp=5,6 l/s, Hp=6 m;
  • SPAU 5 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=7 m;
  • SPAU 6 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=10 m;
  • SPAU 7 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=9 m;
  • SPAU 8 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=3 m;
  • SPAU 9 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=7 m;
  • SPAU 10 – 1A+1R , Qp=3,6 l/s, Hp=3 m;

Statiile de pompare vor fi furnizate complet echipate si vor contine toate instalatiile hidraulice necesare functionarii si tablou propriu de alimentare si comanda. Statiile vor fi echipate cu pompe in configuratie n pompe active si o rezerva, iar bazinul de receptie va asigura un timp de acumulare cuprins intre 2 si 10 minute, in functie de capacitatea pompelor.

Adancimea de montaj a statiilor de pompare este dependenta de adancimea colectoarelor de canalizare, iar inaltimea de pompare de diferenta geodezica dintre adancimea bazinului de aspiratie al pompelor si punctul de maxim de pe traseul refularii pe de o parte si pierderile de sarcina pe conducta de refulare pe de alta parte.

Functionarea pompelor va fi automata, pe baza senzorilor de nivel minim, maxim, asigurandu-se cuplarea automata a pompelor.

Statiile de pompare cu pompe imersate sunt constructii monobloc, prefabricate, echipate cu pompe cu montaj imersat. Caminul statiei de pompare va fi realizat din PEID sau GRP, cu pereti tip fagure.

Tablourile electrice ale statiilor de pompare asigura comanda si monitorizarea functionarii pompelor de apa uzata. Aditional, aceste tablouri asigura implementarea unor functii adiacente care au rolul de a mari fiabilitatea sistemului, integrarea usoara a acestora in sisteme SCADA, monitorizare si alarmare, suport in gestiunea si depistarea neconformitatilor in functionare, protectie aditionala in caz de inundare statie etc.

Elementele tabloului electric sunt montate intr-o carcasa metalica vopsita electrostatic, specifica pentru montajul in exterior. Gradul de protectie asigurat de carcasa este IP65. Tabloul metalic dispune de o canopie superioara, asigurand o protectie impotriva fenomenelor meteorologice (ploaie, depuneri de zapada).

Elementele din interiorul tabloului se grupeaza astfel:

elemente de forta – care asigura actionarea pompelor suportand curenti mari (contactoare, soft-startere sigurante etc.);

elemente de interfata – care asigura citirea si conversia semnalelor de protectie a pompelor (neetanseitate, supratemperatura, curenti), semnalizare locala etc.;

elemente de comanda, incluzand modulul de comanda si monitorizare a pompelor (PLC principal), modulul de comunicatie GSM/GPRS (asigurand comunicarea la distanta), modul interfata operator (afisaj cu touchscreen);

elemente auxiliare: modul clima, modul comanda ventilator basa si iluminat basa, priza si iluminat panou, modul efractie etc.

Tabloul dispune de un PLC central, modular, extensibil cu 4 iesiri digitale (24Vcc) si 16 intrari digitale.

Pentru afisare si setarea parametrilor este prevazut un afisaj cu interfata touchscreen. Afisajul dispune de un webbrowser integrat (nanobrowser), putand fi accesat si printr-o retea locala.

Parametrii care pot fi setati si vizualizati sunt urmatorii:

  • timp total functionare pompe;
  • timp functionare pompa de la ultima pornire;
  • numar de porniri pompe;
  • numar de avarii inregistrate pompe;
  • numar de depasiri nivel supraplin;
  • praguri reglabile (minim, start, stop, supraplin) pentru sonda de nivel;
  • prag curent maxim reglat pentru fiecare pompa;
  • timp pornire pompa (si ignorare curent pornire);
  • stare pompa: comanda de pornire, element actionare pompa activat, avarie pompa (cu precizarea tipului de avarie: neetanseitate, supratemperatura, suprasarcina);
  • curent absorbit pompa;
  • nivel apa citit de sonda de nivel.

In cadrul prezentei investitii toate lucrarile prevazute a se realiza vor fi dotate cu echipamente care sa permita citirea informatiilor de functionare (tablouri locale de automatizare, debitmetre, vane electrice etc.), inclusiv lucrarile necesare pentru integrarea sistemului SCADA existent in noul sistem. Statiile de pompare vor fi prevazute cu echipamente de automatizare si transmitere la distanta pentru gestionarea integrata a sistemelor de canalizare (interfata operator cu afisaj LCD (incluzand licente necesare si servicii complete de implementare) - HMI, modul de transmitere date catre Dispeceratul local SCADA. Echipamentele de transmisie la distanta constau in routere GSM/GPRS cu capabilitati de VPN.

Conducte de refulare

  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=319 m; - SPAU1
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=47 m; - SPAU2
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=888 m; - SPAU3
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=65 m; - SPAU4
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=45 m; - SPAU5
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=313 m; - SPAU6
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=273 m; - SPAU7
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=395 m; - SPAU8
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=105 m; - SPAU9
  • Conducte de refulare din PEID PE100RC PN10 De90mm, L=188 m; - SPAU10

Din statiile de pompare, apele uzate menajere vor fi pompate prin conducte de refulare, in colectoarele de canalizare gravitationale din zona. Conductele de refulare s-au prevazut din tubulatura PEID PE100 RC PN10.

Dimensionarea hidraulica a conductelor de refulare s-a facut in conformitate cu NP133-2013, pentru viteze de curgere a apei cuprinse intre 0,8 si 1,2 m/s.

Traseul conductelor de refulare respecta planurile de situatie, iar adancimea de montaj este conform detaliilor din profilele longitudinale anexate, intocmite pe fiecare conducta de refulare in parte. Profilele longitudinale s-au elaborat cu respectarea cotelor din ridicarile topografice executate pe teren. Amplasarea conductelor de refulare respecta distantele minime intre conducte, pe verticala si pe orizontala, conform STAS 8591-1:1991. In zonele in care conductele se vor intersecta cu alte retele, mentionate de utilizatori pe planul coordonator, sapaturile vor fi executate manual. Pozarea conductelor se va face subteran, cu respectarea adancimii maxime de inghet, pe terenuri apartinand domeniului public, paralel cu trama stradala, pe cat posibil in spatiul verde, in acostamente si trotuare si doar unde nu se dispune de spatiu necesar, in carosabil.

Pozarea conductelor din PEID se va face ingropat pe un strat compactat de nisip care sa protejeze generatoarea inferioara a conductei. In lateralul si deasupra conductei se realiza umplutura de nisip compactata manual, iar restul transeei se va umple cu pamant din excavatie. Pe durata pozarii conductei transeea va fi obligatoriu sprijinita.

Pentru conductele de refulare care se pozeaza pe acelasi traseu cu reteaua de canalizare gravitationala vor fi intocmite instructiuni privind pozarea acestora.

Pe traseul conductelor de refulare au fost prevazute:

  • camine de golire – constructii din beton armat de forma paralelipipedica, L x B x H = 1,5 x 1,5 x 2,0m;
  • camine de aerisire – constructii din beton armat de forma paralelipipedica, L x B x H = 1,5 x 1,5 x 2,0m, echipate cu aerisitor automat Dn50 mm.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă potabilă din sursă subterană;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcţii, resturi de conducte;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - se va institui zonă de protecţie sanitară;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 6/07.02.2023, emis de Primaria Comunei Sita Buzaului, judetul Covasna, terenul se afla in intravilanul localitatii conform PUG aprobat, regimul economic, folosință actuală a terenului: strazii;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul proiectului se află în intravilan în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: În cazul descoperirii  a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

Proiectul propus  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în ROSCI0280  Buzaul Superior

Principalele areale sensibile, din punct de vedere al ecosistemelor terestre şi acvatice, care pot fi afectate de proiect, sunt reprezentate de ariile naturale protejate de interes comunitar şi de interes national, precum si corpurile de apa de suprafata si subterane.

Analiza realizata pe baza suprapunerii informatiilor spatiale disponibile - limitele siturilor SCI si SPA, cu lucrarile propuse in cadrul proiectului, arata faptul ca proiectul se afla in interferenta cu urmatorul sit Natura 2000:

  • ROSCI0280  Buzaul Superior

Necesitatea acestei lucrari isi gaseste utilitatea in asigurarea facilitatilor de preluare a apei uzate menajere generate de locuitorii comunei Sita Buzaului.

Impactul investitiei asupra mediului si comunitatii este unul pozitiv, atat asupra mediului, cat mai ales asupra comunitatilor.

In perioada de executie, impactul se poate manifesta prin:

  • reducerea (pierderea) suprafetelor habitatelor si/sau a numarului exemplarelor speciilor de interes comunitar;
  • fragmentarea (alterarea) habitatelor de interes comunitar;
  • afectarea starii favorabile de conservare a ariei naturale protejate de interes comunitar;
  • perturbarea activitatii speciilor - modificari ale dinamicii relatiilor care definesc structura si/sau functia ariei naturale protejate de interes comunitar.

In perioada de executie, arealele sensibile posibil a fi afectate sunt redate in cele ce urmeaza:

  • fauna in perioade de vulnerabilitate sezoniera, cum sunt perioadele de reproducere, perioadele critice de hranire;
  • perturbarea faunei in cazul in care lucrarile de constructii afecteaza habitatul care este un coridor intre alte habitate izolate cu importanta ecologica;
  • perturbarea habitatelor acvatice, din cauza alterarii calitatilor fizice, chimice si biologice ale apei
  • modificarea habitatelor acvatice si/sau terestre din cauza poluarii sau efectelor morfologice;

Se estimeaza ca impactul in faza de constructie este redus ca intensitate, temporar, local, reversibil si nesemnificativ.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- Punct de vedere emis de Administratia Bazinala de apa Buzau-Ialomita, inregistrat la APM Covasna cu nr. 4049/16.05.2023, privind proiectul: ” Extindere retea de canalizare in Comuna Sita Buzaului, judetul Covasna”, prin care se arata ca nu este necesara obtinerea Avizului de gospodarire a apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023  privind regimul deşeurilor;
  2. In cadrul sedintei CAT desfasurata la sediul APM Covasna, in data de 16.02.2023, Directia de Cultura Covasna a solicitat depunerea documentatiei proiectului pentru avizare;
  3. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. La executia lucrărilor, executantul va asigura portectia apelor de suprafată, subterane si ecosistemelor acvatice;
  10. Să întreţină zonele de protecţie sanitară şi perimetrul de protecţie hidrogeologică în jurul surselor de apă, în scopul prevenirii pericolului de alterare a calităţii apelor;
  11. În zonele de protecţie sanitară instituite în jurul sursei de apă sunt interzise depozitarea gunoaielor şi deşeurilor de orice fel, precum şi depozitarea sau folosirea de îngrăşăminte, pesticide ori alte substanţe periculoase;
  12. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  13. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  14. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  15. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  16. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  17. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  18. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  19. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  20. În situația producerii de poluări accidentale, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  21. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  22. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 6/07.02.2023, emis de Primaria Comunei Sita Buzaului, judetul Covasna  şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  23. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  24. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Bote Daniela

 

 

Responsabil Comp.CFM,

Ing. Ghican Oana Elena