Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 19.06.2023

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de JUDETUL COVASNA prin presedinte TAMAS SANDOR, cu sediul în judeţul Covasna, municipiul Sfantu Gheorghe, Piata Libertatii, nr. 4, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6540 din data de 20.09.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.06.2023 că proiectul ”Refacere drumuri judetene DJ 122B, DJ 122, zid de sprijin, doua podete, doua praguri de fund” propus a fi amplasat în UAT Malnas, UAT Batani, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul  10. lit. b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 23.09.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 10.11.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 19.06.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna inregistrat  cu nr. 6591 în data de 22.09.2022,
  4. Aviz de gospodarire a apelor, nr. 61 din 29.09.2022, privind proiectul Refacere drumuri judetene DJ 122B, DJ 122, zid de sprijin, doua podete, doua praguri de fund, emis de ABA OLT, SGA Covasna,
  5. Proces-verbal ședință CAT nr. 17/16.06.2023;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 4534/06.06.2023; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul se află în intravilanul şi extravilanul UAT Malnaş (intravilan loc. Malnaş Băi), şi extravilanul UAT Băţani, jud Covasna, pe DJ122B şi DJ122.

Coordonatele  geografice ale podului prin pr. Gohan, în sistem de proiecție națională STEREO 1970 sunt următoarele:

Podeț

x

y

Podeţ  DJ122, Km 3+357.50

506547.15

 

561968.34

Podeţ  DJ122, Km 4+809.65

506955.01

Y(Est): 560753.91

560753.91

 

 

 

 

Justificarea necesității proiectului:

Scopul derulării investiţiei constă în refacerea elementelor constituitive de drum pentru asigurarea circulaţiei vehiculelor în condiţii de siguranţă şi confort pe anumite tronsoane de pe DJ122B (DN12-Malnaş Băi) şi DJ122 (DN12-DJ131), unde s-au produs degradări la sistemul rutier şi destabilizări ale terasamentelor de drum precum şi degradarea a două podeţe peste apă curgătoare.

Descrierea lucrărilor aferente proiectului

În profil longitudinal, pe tronsonul 1, declivitatea minimă proiectată este 0.56 %, la începutul tronsonului, iar declivitatea maximă este 5.14% cu pasul de proiectare = 61.53 m.

Racordarea în plan vertical se face prin curbe arc de cerc cu razele cuprinse între 750 m şi 2000m.

Trotuarele şi accesele la proprietăţi prevăzute pe tronsonul 1 au lăţimea minimă de 1.40 m şi lăţimea maximă de 2.70 m, fiind necesară adaptarea acestora la limitările din teren.

Preluarea şi evacuarea apelor din precipităţii pe DJ122B

Pe tronsonul 1 de pe DJ122B s-a prevăzut un şanţ protejat cu beton C25/30, între poziţiile km 2+040 – 2+138, dreapta. Datorită faptului că în zona de minim, în profil longitudinal, drumul are proprietăţi private pe ambele părţi, şanţul nu se poate descărca direct la emisarii naturali. Astfel a fost prevăzută amenajarea unei camere de cădere acoperită pentru descărcarea şanţului intr-un tub PVC-KG DN315 SN8 L = 36 m, pozat nou în tranşee, care conduce apele pluviale către zona podului peste Râul Olt (începutul tronsonului 1), descărcându-le în lunca albiei majore a acestuia prin intermediul uneu guri de vărsare din beton armat. În lungul traseului tubului s-a prevăzut şi un cămin de inspecţie şi schimbare de direcţie. Atât camera de cădere cât şi căminul vor avea capacele de clasă C250.

Pentru continuizarea şanţului în dreptul acceselor la proprietăţi s-au prevăzut podeţe de acces din tuburi prefabricate din beton Di250m pozate pe beton şi protejate la partea superioară cu dală din beton de ciment armat cu SPPB.

Pe tronsonul 2 de pe DJ122B, s-a prevăzut un şanţ protejat cu beton C25/30, pe toată lungimea tronsonului. Acesta va descărca într-o cameră de cădere nouă ce va înlocui descărcarea în podeţul existent la km 2+455, stânga, pe drumul lateral (DC44). Podeţul existent are o lungime de aproximativ 23.5 m şi este complet colmatat. Acesta se va înlocui pe o lungime de 21 m cu un podeţ din tub prefabricat din beton Di500 mm. Camera de cădere ca fi acoperită cu capac de clasă minim C250. Podeţul existent descarcă în albia pârâului care traversează localitatea Malnaş-Băi, iar în zona podeţului aceasta are malul stâng consolidat cu un zid de piatră naturală fasonată, rostuită cu mortar, având o înălţime de aproximativ 2.60 m. Pentru a nu afecta consolidarea malului în zona de descărcare a podeţului, s-a prevăzut un cămin de vizitare nou pe traseului podeţului, la aproximativ 4.00 m de consolidarea de mal, cămin care va racorda tubul nou Di500 la tubul existent, ce va rămâne în amplasament pe aproximativ 3.70 m, după decolmatare şi verificare privind integritatea structurală.

Descrierea şi caracteristicile constructive ale traversării

Podeţ Km 3+357.50: are lungimea de 9.70 m şi lumina de 4.00 m, fiind dispus perpendicular pe drumul județean DJ 122.

Racordarea podețului cu terasamentul drumului se va realiza în aval prin intermediul a două aripi prefabricate tip A3, pozate prin intermediul unui strat de mortar M100 cu grosimea de 2 cm, pe câte o fundație de beton cu dimensiunile de 3.75 x 2.00÷1.25 x 1.00 m.

În amonte de podeț, racordarea cu terasamentul drumului se va realiza prin intermediul a două ziduri de sprijin, realizate din beton armat clasa C30/37 și armatura tip B500C, ce prezintă înălțimea elevației cuprinsă între 4.20 ÷ 2.00 m. Lungimea totală a zidurilor de sprijin este de 49.00 m din care 17.00 m sunt prevăzuți pentru a proteja malul drept a pârâului, iar 32.00 m sunt amplasati pe malul stâng cu rol de susținere a terasamentului drumului județean.

Amenajări în amonte de podeț: Albia pârâului Gohan se va amenaja în amonte pe lungimea de 77.50 m, cu lățimea de 4.00 m a talvegului după cum urmează:

- pe lungimea de 12.00 m, între zidurile de sprijin proiectate se va realiza un pereu din beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, așezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm, pereul realizându-se cu o pantă transversală de 10% spre axul talvegului.

- pe lungimea de 30.50 m, pe sectorul sinuos aflat în amonte, pentru protejarea albiei pârâului împotriva afuierilor, se va realiza în talveg o saltea din gabioane cu grosimea de 50 cm, iar taluzurile se vor amenaja cu panta de 1:1 și se vor perea pe înălțimea de 1.30 m cu beton clasa C20/25 în grosimea de 20 cm, așezat pe un strat drenant din nisip pilonat cu grosimea de 5 cm. Pereul va avea la bază o fundație din beton C20/25 cu secțiunea de 1.00 x 0.40 m ce va asigura stabilitatea amenajării și transmiterea eforturilor pământului de fundare. Protejare saltelei de gabioane în amonte de viitoare subspălări se va realiza prin amenajarea unui pinten din beton C25/30 cu dimensiunile de 4.50 x 0.50 x 1.00 m.

- pe lungimea de 35.00 m, albia pârâului se va curăța de vegetație și se va recalibra prin realizarea săpăturilor și a umpluturilor necesare pentru a înlătura depunerile și afuierile existente.

Pe zona unde terenul natural este vizibil afectat de existența unui curs de apă ce are caracter torenţial, se vor maneja două praguri de fund cu cădere libera de 1.00 m, din

beton armat clasa C30/37 și dimensiunile de 6.60 x 0.40 x 3.00 m. Între cele două praguri și zidul de sprijin proiectat se va reprofila albia existentă și se va realiza un pereu din beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm.

Amenajări în aval de podeț: Albia pârâului se va amenaja în aval pe lungimea de 54.20 m, cu o lățime a talvegului cuprinsă între 4.00 m și 5.65 m după cum urmează:

- pe lungimea de 3.70 m între aripile prefabricate, se va realiza un pereu din beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm, pereul realizându-se cu o pantă transversală de 10% spre axul talvegului.

- pe lungimea de 14.90 m, pe sectorul de curbă la dreapta din aval, pentru protejarea albiei pârâului împotriva afuierilor, se va realiza în talveg o saltea din gabioane cu grosimea de 50 cm, iar taluzurile se vor amenaja cu panta de 1:1 și se vor perea pe înălțimea de 1.30 m cu beton clasa C20/25 în grosimea de 20 cm, așezat pe un strat drenant din nisip pilonat cu grosimea de 5 cm. Pereul va avea la bază o fundație din beton C20/25 cu secțiunea de 1.00 x 0.40 m ce va asigura stabilitatea amenajării și transmiterea eforturilor pământului de fundare.

- la ieșire din curbă a albiei pârâului se va amenaja un prag de fund cu cădere liberă de 1.10 m, din beton armat clasa C30/37 și dimensiunile de 9.80 x 0.60 x 3.40 m.

- pe lungimea de 5.00 m, la baza pragului de fund, se va realiza un pereu din beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm, iar taluzurile se vor amenaja cu panta de 1:1 și se vor perea pe înălțimea cuprinsă între 1.30 și 2.40 m, cu beton clasa C20/25 în grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din nisip pilonat cu grosimea de 5 cm.

- pe lungimea de 5.00 m, se va realiza o saltea din gabioane cu grosimea de 50 cm ce va proteja pereul realizat din beton de eventuale subspălări.

- pe lungimea de 25.00 m, albia pârâului se va curăța de vegetație și se va recalibra prin realizarea săpăturilor și a umpluturilor necesare pentru a înlătura depunerile și afuierile existente.

Podeţ Km 4+809.650: are lungimea de 9.70 m şi lumina de 3.00 m, şi este dispus perpendicular pe drumul județean DJ 122.

Amenajări în amonte de podeț: Albia pârâului Gohan se va amenaja în amonte pe lungimea de 30.00 m după cum urmează: - pe lungimea de 5.60 m, între aripile prefabricate și în amonte de aripi pe lungimea de 1.90 m, se vor amenaja trei praguri de fund dispuse în trepte cu cădere liberă de 39 cm și lătimea de 40 cm din beton armat clasa C20/25, pentru adaptarea la condițiile existente. Între treptele proiectate talvegul se va perea cu beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm.

- pe lungimea de 24.40 m, albia pârâului se va curăța de vegetație și se va recalibra prin realizarea săpăturilor necesare pentru a înlătura depunerile existente.

Amenajări în aval de podeț: Albia pârâului se va amenaja în aval pe lungimea de 28.15 m, cu o lățime a talvegului cuprinsă între 4.50 m și 1.50 m după cum urmează:

- pe lungimea de 5.15 m între aripile prefabricate și în aval de aripi pe lungimea de 1.45 m, se va realiza un pereu din beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm, pereul realizându-se cu o pantă transvesală de 10% spre axul talvegului.

- pe lungimea de 19.20 m, pe sectorul de curbă ușoară la stânga din aval, se vor amenaja opt praguri de fund dispuse în trepte cu cădere liberă de 39 cm și lătimea de 40 cm din beton armat clasa C20/25, pentru adaptarea la condițiile existente. Între treptele proiectate talvegul se va perea cu beton clasa C20/25 cu grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din balast cu grosimea de 20 cm, pereul realizându-se cu o pantă transvesală de 10% spre axul talvegului. Taluzurile se vor amenaja cu panta de 1:1 și se vor perea pe înălțimea de 1.00 m față de axul talvegului, cu beton clasa

C20/25 în grosimea de 20 cm, asezat pe un strat drenant din nisip pilonat cu grosimea de 5 cm.

- la baza treptelor de cădere se va realiza un prag din beton armat cu dimensiunile  de 2.25 x 0.75 x 1.60 m.

- pe lungimea de 3.00 m, și cu lățime variabilă de la 2.25 m la 1.50 m se va realiza un prism din piatră brută cu grosimea de 50 cm.

Pentru a asigura scurgerea apelor pluviale către amenajarea din aval, acolo unde terenul natural este la nivel sau mai jos decât bancheta taluzului pereat, se vor realiza umpluturi de pământ cu panta de scurgere de 5%.

Ziduri de sprijin pe DJ 122, în proximitatea pârâului Gohan:

Pentru protecţia fundaţiei zidurilor împotriva afuierilor s-au prevăzut saltele de gabioane în albie, având grosimea de 0.50 m şi poziţionate de la limita fundaţiei spre albia minoră.

Racordarea terasamentelor de drum la capetele zidurilor de sprijin se face cu ajutorul „sferturilor de con” protejate cu 10 cm beton C25/30 armat cu plase de armătură SPPB Ø4/100/100. În zona racordării terasamentelor din capătul aval al zidurilor se amenajează casiu pe taluz pentru descărcarea apelor pluviale colectate în rigola protejată de la marginea platformei drumului. În zonele „sferturilor de con”, pentru o protecţie suplimentară la acţiunea apei curgătoare la debite ridicate, se realizează prism de anrocamente din piatră brută de dimensiuni mari.

Prin măsurile adoptate, nu se modifică cota talvegului existent în zona sectoarelor cu ziduri de sprijin a platformei DJ122.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă potabilă din sursă subterană;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcţii, resturi de conducte;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - se va institui zonă de protecţie sanitară;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 656/18.11.2021, emis de Consiliul Judetean Covasna, regimul economic,  folosință actuală a terenului: drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – Amplasamentele se afla in aria protejata Natura 2000, respectiv  ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul proiectului se află în intravilan în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: În cazul descoperirii  a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Amplasamentele se afla in aria protejata Natura 2000, respectiv ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

ROSPA0082 - Muntii Bodoc-Baraolt

Situl cuprinde în întregime munții Baraolt și parțial munții Bodoc. Pădurile acoperă cca. 70% din suprafața sitului, în trupuri compacte. Este o zonă relativ izolată datorită accesibilității reduse în zona munților Baraolt. Relieful este caracteristic zonelor de dealuri înalte. Toate pâraiele de pe teritoriul sitului sunt afluenți ai râului Olt

In general, in perioada de execuție este posibila apariția unor efecte negative asupra speciilor din imediata apropiere. Aceste efecte se pot concretiza in tendința de retragere a faunei in zone limitrofe, motivul fiind zgomotul generat de lucrările de construcție. Un alt efect potential negativ al lucrărilor de executie este de diminuare calitativa temporara a habitatelor din perimetrul organizarilor de șantier si a punctelor de lucru. In general, daca constructorul respecta masurile minime reducere a acestor impacte (pastrarea stratului vegetal decopertat si refacerea prin copertare a suprafetelor afectate cu acelasi material), degradarea calitativa a habitatelor este minima si total reversibila.

Desi impactul potential asupra florei si faunei este minim sau chiar inexistent, totusi au fost prevazute masuri pentru diminuarea impactului in perioada de construcție si in cea de operare, masuri ce vor fi impuse antreprenorului de lucrări. Se are in vedere inscrierea in documentatiile de licitatie a urmatoarelor cerinte:

  • antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafetelor vegetale;
  • santierul, drumurile de acces si cele tehnologice, si toate suprafetele al caror invelis vegetal a fost afectat, vor fi renaturate adecvat si redate folosintei lor initiale;
  • dupa interventiile antropice care pot perturba mediul natural, vor fi intreprinse actiuni de restaurare ecologica prin tehnici de inginerie de mediu (restaurari, reabilitari), inclusiv restaurarea stratului de sol vegetal.
  • in cadrul Planului de prevenire si combatere a poluarilor accidentale (obligatie a executantului), se vor stabilii masuri de protecție impotriva poluarii.
  • drumurile de șantier vor fi permanent întreținute prin nivelare si stropire cu apa pentru a se reduce praful.
  • se va evita amplasarea directa pe sol a materialelor de construcție. Suprafețele destinate pentru depozitarea de materiale de construcție, de recipienți goliți si depozitare temporara de deșeuri vor fi impermeabilizate in prealabil, cu folie de polietilena ori se vor utiliza platforme betonate existente sau containere mari pentru deșeuri din construcții si demolări.

În timpul exploatării, riscurile se pot reduce prin executarea la timp a lucrărilor de întreținere si reparații.

Se poate aprecia că proiectul va avea o influență benefică plurivalentă atât pentru locuitorii cât și pentru ecologia și protecția mediului din zonă.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- Aviz de gospodarire a apelor, nr. 61 din 29.09.2022, privind proiectul Refacere drumuri judetene DJ 122B, DJ 122, zid de sprijin, doua podete, doua praguri de fund, emis de ABA OLT, SGA Covasna;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023  privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  7. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  8. La executia lucrărilor, executantul va asigura portectia apelor de suprafată, subterane si ecosistemelor acvatice;
  9. Să întreţină zonele de protecţie sanitară şi perimetrul de protecţie hidrogeologică în jurul surselor de apă, în scopul prevenirii pericolului de alterare a calităţii apelor;
  10. În zonele de protecţie sanitară instituite în jurul sursei de apă sunt interzise depozitarea gunoaielor şi deşeurilor de orice fel, precum şi depozitarea sau folosirea de îngrăşăminte, pesticide ori alte substanţe periculoase;
  11. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  12. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  13. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  14. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  15. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  16. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  17. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  18. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  19. În situația producerii de poluări accidentale, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  20. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  21. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 656/18.11.2021, emis de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  22. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  23. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Bote Daniela

 

 

Responsabil Comp.CFM,

Ing. Ghican Oana Elena