Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 05.07.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de JUDEȚUL COVASNA PRIN PREȘEDINTE TAMÁS SÁNDOR, cu sediul în Sf. Gheorghe, pța Libertății, nr. 4, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4852/14.06.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 05.07.2023 că proiectul ”REABILITAREA ZIDULUI DE ÎMPREJMUIRE ȘI AMENAJARE ATELIERE MEȘTEȘUGĂREȘTI, GRAJDURI PENTRU CAI DE RASĂ (23743-C28), PRECUM ȘI A GRĂDINII ENGLEZE CĂTRE OLT, INCLUSIV GHEȚĂRIA/GROTA DIN INCINTA CASTELULUI MIKÓ” propus a fi amplasat com. Bodoc, sat Olteni, str. Principală, nr. 95, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13, lit a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 20.06.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 23.06.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 19/05.07.2023 (nr. înreg. 5452/05.07.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 5141/23.06.2023
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. XXX, ISUJ Covasna nr. XXX, SGA Covasna nr. XXX, DSP Covasna email înreg. APM nr. 5319/29.06.2023;
  7. OP 100+400 lei – OP 1022/19.06.2023; 1084/28.06.2023;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:
  9.  

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede reabilitarea ansamblului monumentului istoric ”Castelul Miko” și a componentelor acestuia cu grijă deosebită la evidențierea valorii istorice-antice.

Investiția propusă, prin care se dorește folosirea adecvată rangului de monument prevede următoarele:

  • refuncționalizarea corpului internat prin crearea unui grajd pentru cai de elită, realizarea unor ateliere meșteșugărești;
  • reabilitarea parcului englez prin refacerea amenajărilor exterioare de odinioară, curățirea vegetației abundente, păstrarea materialului dendrologic valoros, reparații la grota-ghețărie;
  • reabilitarea gardului de incintă prin refacerea porțiunii de 50 m prăbușite, reaparații generale la zid.
  • Eliminarea clădirilor parzitare scoase din funcțiune – camera portarului, reparații la la porți.

Obiectele reabilitate și refuncționalizate vor asigura integrarea ansamblului în circuitul de turism cultural al regiunii.

Situația existentă

Ansamblul ”Castelului Mikó” din Olteni a fost folosită ca școală ajutătoare. Funcțiunea de azi a ansamblului este nedefinită, castelul fiind integrat într-un proces de refuncționalizare-restaurare, pentru care s-au făcut demersuri (proiect tehnic). Școala ajutătoare care a funcționat aici, a fost mutată în altă locație. Terenul în suprafață de de 8,7ha a fost cumpărat de Județul Covasna și de Comuna Bodoc, în părți egale.

În castel se propune realizarea unui muzeu de călărie, restul elementelor ale ansamblului deservind acest centru cultural integrat în sistemul de turism cultural al județului.

Pentru acest proiect amplu s-a întocmit un DALI cuprinzător în 2016. Dat fiind anvergura investiției, este necesară împărțirea în subcapitole finanțabile. Primul capitol s-a rezumat asupra castelului și a bazinului de agrement adiacent.

Al doilea capitol – cel prezent, se ocupă cu 3 elemente componente ale ansamblului: corpul internat/grajduri, grădina posterioară/parc englez, și zidul de incintă al ansamblului, cu porțile aferente.

Vecinătăți: Terenul este delimitat la nord de terenuri agricole, respectiv limita intravilanului; la sud se află gospodării; la est se află malul râului Olt la o cotă inferioară; la vest drumul național DN12.

Accesul principal se realizează dinspre stradă, printr-o poartă zidită marcată.

Amplasamentul: se află la limita nordică a loc. Olteni, județul Covasna, pe o terasă de pe partea dreaptă a răului Olt,

Bilanțul teritorial:

Situația proiectată:

Descrierea principalelor lucrări de intervenție: Proiectul se compune din trei obiecte principale de investiție:

- Corp III./A, B - ateliere meșteșugărești, grajduri pt cai de rasă

- Amenajarea exterioară a grădinii engleze către Olt, inclusiv ghețăria/grota

- Reabilitarea zidului de incintă cu porțile ansamblului.

Cerinţele principale generale ale temei de proiect, având în vedere valoarea istorico-antică a ansamblului:

- se vor păstra toate elementele valoroase ale monumentului și a curții, a zidurilor de incintă;

- se va urmări punerea în valoare în mod autentic a elementelor istorice;

- intervențiile vor fi cu caracter reversibil, refuncționalizarea se va face doar prin instalarea unor elemente secundare, montate reversibil;

- se va urmări punerea în valoare a cadrului natural, al parcului istoric;

- se vor asigura activități complementare care vor susține valoarea monumentului, și care vor

asigura o eficiență în folosirea ansamblului.

- se vor păstra toate elementele valoroase ale monumentului;

- se va urmări punerea în valoare în mod autentic a elementelor istorice;

- intervențiile vor fi cu caracter reversibil, refuncționalizarea se va face doar prin instalarea unor elemente secundare, montate reversibil;

- se va urmări punerea în valoare a cadrului natural, al parcului istoric;

- se vor asigura activități complementare care vor susține valoarea monumentului, și care vor asigura o eficiență în folosirea ansamblului.

- lucrările exterioare de amenajarea curții urmăresc soluționarea scurgerilor apelor pluviale respectiv sistematizarea verticală în jurul clădirilor în vederea corelării nivelelor de călcare.

Lucrările vor fi supravegheate de arheolog.

Corpul atelierelor și grajdurilor se desfășoară pe parter având o formă planimetrică de „L”. Aripa vestică conține grajdurile și are o arhitectură mai exigentă, prezentând o fațadă simetrică, cu rezalit central. Această clădire se compune din coridor și spații pentru boxele cailor. Coridorul se leagă de corpul sudic în care se află garaje pentru căruțe, respectiv, după parcuregerea câtorva trepte se ajunge în zona atelierelor meșteșugărești.

 

 

Ateliere și grajd – Parter (III/A+B)

Nr. spațiu III/A

Denumire spațiu

Suprafața utilă (mp)

P01

Coridor ateliere

35,00

P02

Grupuri sanitare

23,20

P03

Expo atelaje/garaj căruțe

42,60

P04

Expo atelaje/garaj căruțe

34,40

P05

Atelier meșteșugăresc de olărit

26,00

P06

Atelier meșteșugăresc de tâmplărie

27,10

P07

Atelier meșteșugăresc de țesut

27,70

P08

Atelier meșteșugăresc de croitorie

29,10

P09

Depozitare

8,10

Nr. spațiu III/B

Denumire spațiu

Suprafața utilă (mp)

P10

Coridor acces grajd

51,60

P11

Grajd pentru cai cu boxe

52,00

P12

Grajd pentru cai cu boxe

101,10

Au Parter III/A+B

458,3

 

Atelierele meșteșugărești vor fi dotate în următorul mod:

- Atelier de olărit: roată de olărit, set unelte din lemn pentru olărit, cântare, mașină de frământare lut, cuptor pentru arderea produselor ceramice, vopsele, sticlă, pensule;

- Atelier de tâmplărie: circular cu masa pentru tâmplărie, mașină de frezat, mașină de rindeluit, mașină de găurit, mașină de polizat, compresor 24l, raft materie primă;

- Atelier de țesut: război de țesut pentru copii, gherghef de țesut, rame pentru țesut, rafturi pentru materie primă;

- Atelier de croitorie: mașini de cusut, echipamente pentru călcat, mașini bătut nasturi/capse, echipamente pentru tăiat, presă termocolat, rafturi materie primă.

 

Lucrări de restaurare arhitectură

Principiul arhitectural al reabilitării și refuncționalizării se bazează pe ideea reabilitării autentice a clădirii istorice, cu spațiile funcționale interpretate flexibil pentru diferite utilizări în perspectivă. În aceste spații se vor organiza diferite activități, dar cu condiția păstrării caracterului clădirii.

Corp III./A, B - ateliere meșteșugărești, grajduri pt cai de rasă. Se va dezafecta ambientul internatului actual. Se va face recompartimentarea adecvată noi funcțiuni.

Pentru asigurarea accesului neîngrădit se vor muta treptele pe coridor. Astfel garajele ajung la nivelul grajdului. În exterior se va realiza o rampă pentru persoanele cu dizabilității, asigurând accesul la cele 4 ateliere meșteșugărești. Se deschide o poartă pe fațada dinspre curte, care va asigura circulația căruțelor.

Grupul sanitar va fi refăcut la nivelul de călcare a grajdului. Coridorul din fața boxelor de grajd se va redimensiona conform exigenței de mișcare a cailor. Se va realiza o închidere semitranparentă din lemn pe schelet metalic pentru boxe. Se vor finisa spațiile cu tencuială de var-nisip și se vor vărui.

Pardoselile se vor schimba în calupuri de lemn stejar în zona grajdului, respectiv piatră de gresie calcaroasă în restul spațiilor. Ușile și porțile se vor face din lemn stratificat, ferestrele PVC noi se vor păstra.

Amenajarea exterioară a grădinii engleze către Olt, inclusiv ghețăria/grota

Intervenția presupune o proiectare peisagistică. Se va curăța terenul de vegetația abundentă și se va păstra materialul dendrologic valoros. Se va remodela terenul conform topografiei istorice, punând în evidență micile mormane, care vor fi ocupate de platforme cu bănci/pavilioane. Se va reconstitui o alee din lemn care va face legătura între zonele cu interes ale parcului. Ghețăria se va curăța și rectifica prin refacerea zidăriei deteriorate.

Reabilitarea zidului de incintă cu porțile ansamblului

Se va repara zidul prin injectarea crăpăturilor, rețeserea zidăriei și refacerea porțiunii demolate. Tencuiala după caz se va reface cu mortar de var-nisip.

Porțile se vor repara, reîntregi. Poarta principală va fi eliberată de construcția parazitară a camerei

portarului.

Lucrări de instalații

Instalații de conducerea apelor pluviale

Instalații sanitare apă-canal se vor asigura în grajd și ateliere, respectiv grupul sanitar

Instalații de stingere hidranți exteriori și interiori, inclusiv rezervor de apă

Instalații de încălzire centrală, cu radiatoare păstrând cazanul existent care funcționează pe gaze lichefiate, urmând adaptarea sistemului la sistemul de gaze naturale executate în localitate

Instalații electrice iluminat funcționale

Iluminat exterior în curte, iluminat ambiental în parc

Instalații electrice priză se cer pretutindeni, cu accent la ateliere, în sistem monofazic.

Instalații de curenți slabi

Instalații de detecție și avertizare incendii

Instalații de paratrăsnet.

Instalații sanitare

Alimentarea cu apă: Se va realiza din reţeaua stradală a localităţii. Se va prevede un branşament de apă potabilă cu țeavă PE HD. La limita de proprietate, se va prevede un cămin apometru, echipat cu următoarele:

- robinet de branşament,

- filtru ”y” de impurităţi,

- contor apă,

- robinet de izolare,

- căminul apometru va fi din beton turnat monolit prevăzut cu capac cămin standardizat.

Evacuarea canalizării menajere: În această parte a localității nu există sistem centralizat de canalizare menajeră, astfel a fost proiectat un sistem cu rezervor de acumulare în partea vestică a terenului, în apropierea posibilității de racordare ulterioare.

Evacuarea apelor pluviale: Apele pluviale provenite de la burlane se vor scurge în spațiile verzi din jurul clădirilor

Sistemul de încălzire

În prezent sistemul de încălzire funcționează cu un cazan pe combustibil GPL, dar zona grajdului nu este inclus în sistemul existent de încălzire. Prin această intervenție se propune extinderea sistemului de încălzire cu un circuit nou de ventilo-convectoare de perete, prin care se poate asigura încălzirea boxelor din grajd. În cazul în care cazanul existent nu are capacitatea necesară și pentru încălzirea grajdului, se propune schimbarea cazanului sau suplimentarea sistemului cu un alt cazan.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate pentru lucrările propuse vor fi minerale (nisip), pământ, lemne, apă.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel).

Pentru a asigura managementul deșeurilor în conformitate cu legislația naționala, antreprenorul lucrărilor va încheia contracte cu operatorii de salubritate în vederea preluării deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Castelul Miko se situează în intravilanul loc. Olteni. Conform punctului de vedere DSP Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5319/29.06.2023, este necesară depunerea documentației la DSP Covasna, în vederea obținerii ASSP.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 258 din 07.05.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna, imobilele, terenuri identificate cu nr. cad. 25474 și 23743 și construcția identificată cu nr. cad. 23743-C28 se află în intravilanul localității, conform PUG aprobat și sunt în proprietatea privată a Județului Covasna și a Comunei Bodoc, conform extrase CF nr, 25474, 23743 Bodoc. Imobilul este inclus pe lista monumentelor istorice (Castelul Miko, cod LMI: CV-II-m-A-13242).

Folosința actuală a terenului: curți, construcții. Terenul are o suprafață totală de 101660 mp.

Conform PUG aprobat parcelele se află în zona pentru locuințe și funcțiuni complementare, inclusiv dotări comerciale, culturale, de cult și sănătate.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se află în intravilanul loc. Olteni, în incinta monumentului istoric ”Castelul Miko”.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Monumentul castelul Mikó are cod LMI 2015: CV-II-m-A-13242, cu datare 1827, suprapus pe amplasamentul Sitului arheologic de la Olteni (castrul roman) cod LMI 2010: CV-I-s-A-13073, în apropierea așezării eneolitice „Vármegye”, cod RAN 63919.04, datat mil.V.aChr. Conform Certificatului de urbanism nr. 258/07.05.2021, emis de Consiliul Județean Covasna este necesară avizul din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală a terenului, aferent investiției este de 101660 mp.

  b) natura impactului: organizarea de șantier pentru execuția lucrărilor, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: nu este cazul.

 

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform Procesului-verbal al ședinței CAT nr. 19/05.07.2023 nu necesită aviz de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Conform punctului de vedere din partea GNM Covasna nr. 949/CJ CV/26.05.2023: Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Se va depune documentația la DSP Covasna pentru obținerea ASSP.
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 258/07.05.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena