Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 04.08.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de D.E.E.R. ROMÂNIA S.A. – SUCURSALA COVASNA prin ELECTROPRECIZIA AG S.R.L., cu sediul în mun. Săcele, str. Calea București, nr. 6, jud. Brașov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5832/18.07.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 02.08.2023 că proiectul ” ALIMENTARE CU ENERGIE ELECTRICĂ – PÂRTIE DE SCHI ”LŐRINCZ ZSIGMOND”, STR. BRAZILOR, NR. F.N. ORAȘUL COVASNA, JUD. COVASNA, LUCRĂRI CONFORM A.T.R. NR. 7060210702152 DIN 14.08.2021” propus a fi amplasat în or. Covasna, str. Brazilor, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 12. lit. a). corelat cu  pct. 13, lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 25.07.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Anunț de Mediu din data de 28.07.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/02.08.2023 (nr. înreg. 6206/02.08.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. 1403/CJCV/01.08.2023 (nr. înreg. APM CV 6167/01.08.2023), DJC Covasna nr. 51/2022 (nr. înreg. APM CV 6183/01.08.2023));
  6. OP 100+400 lei – OP 876/29.06.2023; 881/06.07.2023;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede alimentarea cu energie electrică a pârtiei de shi din orașul Covasna.

 

 

 

Situația proiectată

-conform soluției de racordare din A.T.R nr. 7060210702152 din 14.08.2021-

Soluția de racordare pentru solicitarea consumatorului se va realiza prin montarea unui Punct de Conexiune suprateran, prefabricat, în anvelopă de beton.

Punctul de racordare este stabilit la nivelul de tensiune 20 kV, la LES 20 kV PT30 CENTRU, între PT 17 Covasna și PTc-49 Covasna.

Lucrările de construcție propuse se realizează pe:

  • Terenul identificat prin CF nr. 25731 - Lucrări de săpătură și pozare LES Proiectat (de la intersecția „Str. Mică” – „Str. Brazilor”, Str. Brazilor, până la imobilului cu CF nr. 27559, pe partea dreaptă a sensului mai sus menționat, în spațiul verde acolo unde este permis, și prin foraj orizontal acolo unde este necesar.
  • Terenul identificat prin CF nr. 27559 - Lucrări de amplasare și racordare PC proiectat.

Terenuri afectate provizoriu:

Pe durata lucrărilor, următoarele terenuri vor fi provizoriu afectate:

  • Domeniul CF nr. 25731: ~1000m. (~1600 m2), de la intersecția Str. Mică – Str. Brazilor respectiv: Lucrări de săpătură și pozare LES Proiectat = ~1000m. (~1600 m2).
  • Domeniul CF nr. 27559: ~ 40 m2 respectiv: Lucrările aferente amplasării și racordării PC Proiectat: ~40 m2.

Terenuri afectate definitiv:

  • Domeniul public: După realizarea tuturor lucrărilor, terenurile de pe drumul public se vor readuce la starea inițială. Nici o zonă de pe terenul public nu va fi afectată permanent.
  • Domeniul privat – ~ 10.5 m2..Se va monta un punct de conexiune 20 kV, pe terenul imobilului cu CF nr. 27559, cu exploatare din domeniul public.

Punctul de conexiune nou proiectat este constituit dintr-o anvelopă de beton, echipată cu tablou de medie, în următoarea configurație:

  • 2 celule de linie echipate cu : separator de sarcină în SF6, 630A, 16 kA, acționare motorizată 24Vcc și CLP.
  • 1 celulă trafo servicii interne, echipată cu : separator de bară în SF6 de 630A, cu acționare manuală, siguranțe fuzibile cu percutor de 2.5A, cu transformator bifazat 20 / 0,23 kV; 4 kVA
  • 1 celulă de măsură + racord PT echipată cu: separator de sarcină în SF6 și CLP, întreruptor în vid, trei transformatoare de tensiune 20 /  / 0,1 /  kV, clasă de precizie 0,5 și trei transformatoare de curent 20 / 5 / 5 A, clasa de precizie 0,5S.
  • 1 dulap pregătire SCADA, având funcțiile de comandă, semnalizare la distanță și comunicație cu releele de protecție
  • Tensiunea operativă va fi asigurată prin intermediul unui redresor automat 230 Vca / 24 Vcc, precum și o baterie de acumulatori staționară, capsulată, de 100Ah. Alimentarea instalațiilor c.c și C.a se va asigura din DSIcc / DSIca.
  • 1 spațiu liber pentru o celulă de măsură + racord PT
  • Realizarea prizei de pământ a PC Proiectat va avea Rpp < 4 Ω.
  • Celulele vor fi pregătite pentru UCMT.

Lucrări de săpătură și pozare LES 20kV proiectat

Pentru racordarea PCT proiectat, în rețeaua de 20 kV, se va secționa LES 20 kV PT30 CENTRU, între PT 17 Covasna și PTc-49 Covasna, și se va realiza intrare ieșire în PC proiectat, prin pozare LES 3x(A2X(FL)2Y 3x150 mm2), în lungime de 2 x 1000 m., cu manșonane termocontractibile 20kV.

LES 20kV proiectat are conductor din Al. cu secțiunea 1x150 mm2, izolație din polietilenă reticulată, ecran din Cu. 25 mm2, barieră de umiditate longitudinală și transversală.

În celulele 20 kV, se va monta câte un set de terminale termocontractibile pentru cablu monofilar, de 150 mm2, legate la priza de pământ, și un set de adaptoare.

Manșoanele proiectate vor fi de asemenea din materiale termocontractibile, pentru cablu monofazat, cu secțiunea de 150 mm2 Al. Se va realiza foraj orizontal, în lungime 2 x 9 m, 2 x 14 m, 2 x 12 m și 2 x 16 m conform planului proiectat.

După terminarea lucrărilor, suprafețele de teren ocupate se vor reface și se vor aduce la starea inițială.

 

 

 

Coexistența rețelelor subterane

Coexistența rețelelor electrice subterane cu alte rețele subterane, se va face conform NTE 007/08/00 – Normativ pentru proiectarea și executarea rețelelor de cabluri electrice, aprobat prin Ordinul nr. 38 din 20.03.2008 al președintelui ANRE și conform Ordinul nr. 239 din 20.12.2019 – Pentru aprobarea Normei Tehnice privind delimitarea zonelor de protecție și de siguranță, aferente capacităților energetice.

 

Organizare de șantier

Contractantul este obligat să asigure o structură de organizare care cuprinde personal calificat, cu experiență și suficient din punct de vedere numeric, pentru a asigura respectarea riguroasă a programului de construcții și prevederilor contractului.

Căile de acces: Accesul utilajelor la lucrare se va face pe căile publice existente în zonă, nefiind necesare amenajări speciale. Nu sunt necesare căi de acces provizorii.

Accesul în șantier: Accesul în șantier se va face din domeniul public. Contractantul nu va intra cu nici o parte a șantierului în terenurile private, fără permisiunea prealabilă a investitorului și fără consimțământul proprietarilor acestor terenuri.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: implementarea proiectului este necesar pentru asigurarea alimentării cu energie electrică a pârtiei de schi existent din or. Covasna.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate pentru lucrările propuse vor fi minerale (nisip), pământ, apă.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel).

Pentru a asigura managementul deșeurilor în conformitate cu legislația națională, antreprenorul lucrărilor va încheia contracte cu operatorii de salubritate în vederea preluării deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Lucrările se vor executa în intravilanul or. Covasna, și nu reprezintă risc pentru sănătatea umană.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 55 din 05.07.2023 eliberat de Primăria Orașului Covasna, terenurile identificate cu nr. 27559 și nr. 25731 se află în intravilanul localității conform PUG aprobat prin HCL nr. 10/2000. Imobilul nr. cad. 27559 este în proprietatea privată a Orașului Covasna, conform extras CF 27559 Covasna și imobilul nr. cad. 25731 este în proprietatea publică a Orașului Covasna, conform extras CF 25731 Covasna.

Terenul cuprins în CF 27559 Covasna are o suprafață de 250 mp.

Categoria de folosință actuală a terenului este fâneață, iar destinația zonei conform PUG aprobat este zonă de locuințe și dotări aferente – UTR 37.

Categoria de folosință actuală a terenului cuprins în CF 25731 Covasna este drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:pentru proiect s-a emis Punctul de vedere nr. 51/2022 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): se vor afecta numai provizoriu terenurile: CF 25731: ~1000m. (~1600 m2), - lucrări de săpătură și pozare; CF nr. 27559: ~ 40 m2. – punct de conexiune.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzute pentru execuția lucrărilor după finalizarea se vor dezafecta și vor fi redate la folosințele anterioare.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – nu este cazul.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform Procesului Verbal nr. 22 din data de 02.08.2023, pentru proiect este necesar solicitarea și obținerea unui punct de vedere din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Conform punctului de vedere din partea GNM Covasna nr. 949/CJ CV/26.05.2023: Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Conform Punctului de vedere nr. 51/2022 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna, în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conf cu Alin (4), Art. 4, Cap ii din OG 43/2000, republicată.
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 55/05.07.2023 eliberat de Primăria Orașului Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

 

 

 

 

 

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena