Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 02.11.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de UAT ORAȘ ÎNTORSURA BUZĂULUI, cu sediul în Oraș Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul, nr. 173, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3538/26.04.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 25.05.2023 că proiectul „EXTINDERE ȘI REABILITATRE REȚEA DE APĂ ÎN ORAȘUL ÎNTORSURA BUZĂULUI, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în oraș Întorsura Buzăului, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 02.05.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 04.05.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. de înregistrare 3889/10.05.2023
  4. Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 73/02.05.2023
  5. Punctele de vedere trimis către membrii CAT formulate în scris – etapa de încadrare, adresa nr. 3958/12.05.2023
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/25.05.2023 (nr. înreg. 4288/25.05.2023);
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. Punct de vedere 32/2023 cu nr. 1056/22.05.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4194/22.05.2023 primit în scris de la Direcția Județeană Pentru Cultură Covasna.
  9. Punct de vedere primit în scris de la Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Covasna – nr. 882/CJCV/18.05.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 4108/18.05.2023
  10. Punct de vedere primit în scris de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Mihai Viteazul al Județului Covasna cu nr. 1627551/17.05.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 4149/19.05.2023
  11. Aviz de gospodărire a Apelor Române – Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița nr. 15694/ML/01.11.2023 – nr. 185/01.11.2023 înreg. APM Covasna 8956/02.11.2023);
  12. Dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice sau private (diverse etape) – OP 890/27.04.2023
  13. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede extinderea și reabilitarea rețelelor de distribuție apă pe o lungime de 6550 m, execuția și reabilitarea unui număr de 187 de branșamente, montarea a 55 hidranți de incendiu supraterani, execuția a 31 de camine de vane, și o stație de ridicarea presiunii în zona Floroia 1. Din lungimea totală de 6650m a conductei, pe lungimea de 1400 m se realizează reabilitarea rețelei de pe strada Mihai Viteazul, iar pe lungimea de 5150 m se extinde rețeaua existentă. Pe tronsoanele unde s-au extins rețelele de apă se vor executa și branșmente la locuințele din zonă. Obiectivul urmărit prin studiul de fezabilitate se referă la realizarea unei investiții care are ca scop realizarea unui sistem de contorizare pentru branșamentele existente și extinderea rețelelor de alimentare cu apă. Implementarea proiectului va avea un impact important asupra responsabilizării utilizatorilor privind consumul de apă potabilă și la diminuarea pierderilor. Având în vedere că proiectul se referă la instalații ce vor fi instalate în subteran, nu se va ține cont de punctele cardinale.

 

Extindere și reabilitare rețea apă

Nr. crt.

Nume stradă

Lungime tronson

Nr. branșament

Lungime bransament

1.

Str. Mihai Viteazul

1400

47

376

2.

Str. Primăverii

831

13

104

3.

Str. Brazilor

650

18

144

4.

Str. Eroilor

141

11

88

5.

Str. Răchitei

163

13

104

6.

Str. Libertații

496

14

102

7.

Str. Floroaia Mare 1

224

9

72

8.

Str. Floroaia Mare 2

385

1

136

9.

Str. Floroița 1

644

16

128

10.

Str. Floroița 2

1616

29

232

Total

6550

187

1496

 

Situația existentă:

În prezent în orașul Întorsura Buzăului există o serie de străzi în care sistemul de alimentare cu apă este fie foarte vechi, fie inexistent.

Rețeaua proiecată se va racorda la rețeaua de apă exitentă. La proiectarea rețelei de distribuție se va avea în vedere dezvoltarea în perspectivă a zonei, cu respectarea normativelor și standardelor în vigoare și a rețelelor de apă potabilă. Rețeaua de distribuție de apă potabilă se propune a se realiza din materiale performante, moderne și fiabile, se vor folosi tuburi din polietilenă de înaltă densitate HDPE pentru apa potabilă Pn6 cu diametrul Dn 110 mm, cu robineți de secționare din fontă ductilă cu sertar cauciucat cu flanșe, Pn10 montați în camin de vane și hidranți de stins incendiul de tip suprateran, cu Dn80 racordați la această rețea. Rețeaua de alimentare cu apă se va realiza în ampriza străzilor (domeniul public), cu respectarea tehnologiei de execuție în funcție de materialul folosit. Rețelele proiectate se montează sub sistemul rutier, la cca 105 ÷ 5 m distanță față de limita incintelor imobilelor și la o adâncime de care să se situeze sub adâncimea de îngheț  de 100-110 cm.

Se prevede construirea unei rețele publice de distribuție a apei potabile având o lungime de 6650,00 m cu diametrul DN 110mm montat la o adâncime medie de 1,35m față de cota terenului natural (CTN). Proiectul prezentat, va asigura utilitățile (alimentarea cu apa) atât pe termen scurt cât și pe termen mediu și lung, va genera diminuarea aspectelor de mediu și pierderile de apă constatate în prezent. Implementarea acestuia în paramentri definiți va asigura alinierea la standardele naționale și europene în domeniul furnizării apei și va avea un impact major asupra tranziției comunității deservite către o cumunitate durabilă.

Justificarea  necesitatii obictivului de investitii:

  • se urmărește acoperirea necesitățiilor și justificarea firească a acestora, asa cum sunt ele prezentate în tabelul de mai jos:

 

Necesități identificate (specifice obiectivului)

Făraă realizarea proiectului

Justificarea necesității realizării proiectului

1.

Creșerea confortului

Nu va crește confortul celor care ar putea utiliza sistemul

Va crește confortul celor care vor utiliza sistemul propus

2.

Protejarea mediului prin reducerea pierderilor de apă potabilă

Nu se va protaja mediul înconjurător

Se vor reduce semnificativ pierderile de apă potabile

3.

Responsabilizarea utilizatorilor privind consumul de apă

Utilizatorii vor consuna apă iresponsabil datorită sistemelor de contorizare

Utilizatorii vor fi responsabilizați pentru consumul inutil de apă

4.

Protejarea sănătății populatiei

Sănătatea populației nu va fi protejată conform normelor UE

Populația poate duce un trai decent conform normelor UE

5.

Promovarea educației ecologice

Populația va putea fi conștientizată foarte greu cu privire la utilizarea energiei regenerabile.

Coștientizarea populației în sensul utilizării centralizate a sistemelor de alimentare cu apă potabilă, a protejării naturii, schimbării atitudinii și comportamentului față de mediul înconjrător

6.

Realizarea unei campanii de comunicare cu privire la proiect

Nu se va putea obține sprijinul comunității locale pentru activitățile specifice unui proiect de investiții de derulare în zonă

Obținerea sprijinuilui comunității locale pentru activitățile propuse prin proiect.

Astfel, pentru acoperirea necesitățiilor pentru lucrările de alimentare cu apă, se propun următoarele:

  • montarea de sisteme de monitorizare/contorizare pentru fiecare locuință din amplasamentul studiat;
  • realizarea de rețele publice de distribuție apă potabilă din conducte cu diametrele Del 10, pe străzi care nu dețin rețele publice de alimentare cu apă potabilă (inclusiv branșamente la toate imobilele riverane);
  • branșamentele de apă potabilă cu diamentrul De 32mm până la căminul de branșament sau până la limita de proprietate, echipate cu puncte de măsura (contor) aferent;
  • montare hidranți supraterani Dn 80 folosind conductă De 90mm, conform normelor și normativelor în vigoare aplicabile tipului de lucrare;
  • desfacerea și refacerea sistemului rutier existent afectat de construirea rețelelor puplice de alimentare cu apă și a accesoriilor acestora;
  • stație de ridicare a presiunii.

Extinderea și reabilitarea rețelelor de distribuție apă pe unele străzi din orașul Întorsura Buzăului sunt necesare deoarece au fost executate din conductă de oțel cu peste 30 de ani în urmă , aceasta fiind uzată fizic și fisurată și extinse în zonele unde nu există rețea.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: Deșeurile rezultate în timpul execuției lucrărilor se vor depozita separat pe categorii (hârtie, plastic, metale, deșeuri menajere etc) în recipienți sau containere destinate colectării selective a acestora. Deșeurile menajere vor fi transportate la groapa de gunoi, după oținerea în prealabil a acordului proprietarului. Toaletele ecologice vor fi golite periodic de o firmă autorizată. Celalalte deșeuri vor fi valorificate prin predarea lor către un operator specializat pentru colectarea, reciclarea/reutilizarea lor, respectând prevederile Legii nr. 211 din 15.11.2011 privind regimul deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: în cursul desfășurării activității de transport a apei prin conducte, pe traseul conductelor nu se generează zgomot și vibrații. Singurele surse de zgomot și vibrații sunt utilajele necesare executării lucrărilor de montaj conductă. Nu sunt prevazute amenajări sau dotări speciale pentru protecția împotriva zgomotului sau a vibrațiilor, deoarece nivelul produs de acesta este nesemnificativ. După punerea în funcțiune a conductei nu vor mai exista surse de zgomot și vibrații.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fișelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): există posibilitatea poluării accidentale cu carburanți și lubrefianți a apei de către utilajele folosite în timpul execuției lucrărilor. Aceste accidente pot fi evitate prin respectarea unor măsuri organizatorice (alimentarea cu conbustibil a utilajelor din cisterne în locuri amenajate din organizarea de șantier). Se preciază că lucrăriile de execuție nu afectează calitatea apei pe zona de lucru, decât eventual pe timpul execuției, parametrii de calitate fizico-chimici, biologici si bacteriologici rămânând în limitele admise.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: traseul conductei este amplasat în intravilan, distanțele față de așezările umane sunt mici, în unele locuri distanța dintre proprietățiile pe unde se montează conducta fiind de 3-4m.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – se va urmării reducerea prejudiciilor asupra mediului în toate etapele implementării proiectului și în perioada de sustenabilitate

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;
  • III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:
  • Administrația Națională Apele Române Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 185/01.11.2023 privind proiectul “Extindere și reabilitare rețea de apă în orașul Întorsura Buzăului, județul Covasna”.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 04/02.02.2023 emis de Primăria Orașului Întorsura Buzăului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • conform procesului verbal nr. 15 din data de 25.05.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat următoarele:
  • depunerea documentației la Administrația Bazinală de Apă Buzău - Ialomița în vederea obținerii avizului
  • Garda Națională de Mediu – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4, alin. 1, art. 15, alin. 1 și art. 17, alin. 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului
  • Inspectoratul pentru Situații de Urgență ,,Mihai Viteazul” al Județului Covasna – beneficiarul are obligația solicitării și obținerii autorizației de securitate la incendiu
  • Direcția Județeană pentru Cultură – În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sesizeze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4), Art. 4, Cap. II din OUG 43/2000 republicată.
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

 

Întocmit,

Referent de specialitate

Stanciu Maria