Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 25.01.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de KOTECZ REKA, cu sediul/domiciliul în orașul Baraolt, str.P-ța Libertății, nr. 9, ap. 16, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 9806/04.12.2023, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 18.01.2024, că proiectul “Construire anexă gospodărească pentru exploatări agricole” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, sat Racoșul de Sus, nr. FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, nu se supune evaluării adecvate și nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Erdovidek din data de 15.12.2023 și la sediul Primăriei Orasului Baraolt comform P.V. din data de 14.12.2023, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 10.01.2024 privind solicitarea acordului de mediu; - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 157/07.12.2023;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 309/12.01.2024) Garda Națională Mediu -Comisariatul Judetean Covasna  nr. 309/12.01.2024 (înreg. la APM cu nr. 456/18.01.2024;  Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate –Serviciul Teritorial Covasna nr. 30/ST CV/22.01.2024 – punct de vedere (nr. înreg. APM 571/22.01.2024)
  • Proces verbal nr. 2/18.01.2024 (nr. înreg. 458/18.01.2024) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Punct de vedere nr. 12/ 2024 pentru lucrarea ”Construire anexă gospodărească pentru exploatări agricole” emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 231207S019652747/07.12.2023 (100 ron); OP nr. 231218S021414378/18.12.2023 (400 ron);
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 121/08.01.2024;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect: investiția propusă va fi situată în câmpul aparținând satului Racoșul de Sus în de cca 1.5 km de la marginea satului. Se propune o magazie pentru înmagazinarea uneltelor agricole și un adăpost dacă prinde o vreme severă în timpul campanilor agricole. Terenul are suprafata de 8500 mp, fiind accesibil printr-un drum de câmp și înconjurat de terenuri agricole – fânețe și pășuni. Terenul nu este împrejmuit.Pe acest teren se propune construire unei  anexe gospodărești pentru lucrări agricole cu regim de înălțime « parter » în forma dreptunghiulare în plan din structura de  lemn din dulapuri rășinoase , cu acoperis tip șarpantă de lemn învelit cu sindrila bitumoasa , pe o retea de grinzi de lemn așezată pe o platforma din pietris. Terenul se află în proprietatea Kotecz Reka și este identificat prin nr. cad. 28991 Baraolt. Accesul la amplasament se realizează pe un drum de exploatare.

Clădirea se va realiza pe structura de lemn cu închideri dulapuri de lemn. Acoperișul va fi din sarpanta de lemn învelit cu sindrila bitumoasa. Va fi o clădire neizolată termic și fără planșeu și va fi integral demontabil, fără fundație cu următoare caracteristici :

Aria construita Ac = 32 mp; Aria desfasurata Ad = 32 mp ; Aria utila : Au = 19.11 mp( Magazie unelte agricole) + terasa acoperita = 11.51 mp.Inălțimea la cornisa este de 2.30 m, iar înălțimea maximă este de 3.00 m. 

Amplasamentul propus nu necesită folosirea apei, astfel nu este racordat la sistemul de alimentare cu apă potabilă si de canalizare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate de râu (balast, nisip, pietriș margaritar, etc.), și lemn de rasinoase pentru construcție prefabricată

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deseurile rezultate în faza de construire se vor colecta separat și vor fi predate la firme autorizate pentru preluarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

În timpul realizării obiectivului, sursele de zgomot și de vibraţii, ar putea fi reprezentate de utileje și mijloacele de transport.

Pentru a evita producerea poluarii fonice, toate utilajele care produc zgomot si/sau vibraţii vor fi menţinute în stare bună de funcţionare.

Apreciem ca faţa de împrejurimi impactul zgomotului si al vibraţiilor este nesemnificativ si nu va afecta negativ populaţia si fauna din zona, constructia ce se va amenaja fiind amplasata izolat, distanta fata de orice alta constructie .

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință actuală a terenurilor este arabil.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul.

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor conform OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor natuirale protejate conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, cu modificări și completările ulteriore

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața construită 32 mp;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
  • construcția va fi cu caracter temporar, pentru construcțiile cu caracter permanent pe acest teren este obligatoriu obținerea autorizație de construire după întocmirea în prealabil a unei documentații de urbanism PUZ.

Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate Covasna a emis Punctul de vedere favorabil nr. 30/ST CV/22.01.2024 pentru cu respectarea următoarelor condiții:

-se vor lua măsuri de evitare, reducere sau ameliorare a impactului asupra mediului; pentru eliminarea potențialelor scurgeri accidentale nu se va amenaja depozit de combustibil în șantier, respectiv în aria naturală protejată;

- titularul are obligația ca în cazul producerii accidentelor de orice fel să notifice ANANP ST CV în termen de 24 de ore și să intrepidă toate măsurile necesare pentru eliminarea cauzelor și limitare consecințelor negative;

-se va aplica un management corespunzător a gestiunii deșeurilor rezultate din construcții, astfel încăt acestea să nu fie depozitate necontrolat, realizându-se numai pe suprafețe/spații special amenajate, iar transportul și valorificarea lor se va realiza cu entități autorizate; Pe perioada exploatării a unității de anexă gospodărească se va gestiona deșeurile, pe tipuri de deșeuri conform legislației în vigoare, pe baza actelor de predare-primire;

-la lucrările de însămânțare cu gazon, respectiv plantare arbori se vor evita introducerea unor specii invazive, alohtone;

- apele uzate menajere se vor evacua în bazin vidanjabil/toaletă ecologică impermeabilizate și vidanjarea lor se va realiza pe baza actelor de predare/primire.

 În vederea protejării tuturor speciilor de păsări, inclusiv a celor migratoare, conform prevederilor art. 33 alin. (2) din OUG nr. 57/2007, sunt interzise:

-perturbarea intenționată, în special în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibemare și de migrație;

-deținerea exemplarelor din speciile pentru care sunt interzise vânarea şi capturarea; -vânzarea, deținerea şi/sau transportul în scopul vânzärii și oferirii spre vânzare a acestora în stare vie ori moartă sau a oricăror pärți ori produse provenite de la acestea, uşor de identificat.

Totodată să se respecte Planul de management şi Regulamentul sitului Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, respectiv următoarele condiții:

-se interzice schimbarea folosinței pajiștilor, păşunilor şi fânețelor.;

perturbarea liniştii în aria protejata ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor prin orice fel de mijloace, strigăte, pocnituri, folosirea de echipamente audio este strict interzis;

-este interzisă distrugerea sau degradarea voită sau involuntară, prin orice mijloace, habitatelor şi a plantelor erbacee, a arborilor şi arbuștilor din habitatele silvice.

-amplasarea de stâne și locuri de tărlire se face la o distanțä de minim 100 m de marginea pădurii;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 48/07.11.2023 emis de Primăria Orașului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • în cazul descoperirii unor vestigii arhelologice, beneficiarul trebuie să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna în conformitate cu alin (4), art. (4), cap. II din OG nr. 43/2000 republicată;
  • la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4 și  art. 15, alin. 1 din OUG: nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, căt și prevederile Legii ne. 104/2011 privind calitatea aerului.
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                           Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana Elena

 

                             

Întocmit, Ing. Olah Badi Melinda