Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 26.02.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DRCARMEN-TEHNOLOGY S.R.L. ȘI ALIEN TURISM S.R.L., cu sediul/domiciliul Municipiul Oradea, str. Iuliu Maniu, nr. 7, județul Bihor, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6593/18.08.2023, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 09.11.2023, că proiectul “Construire PENNY și magazin cu produse din carne și brânzeturi parter, accesuri auto, amenajări exterioare, sistematizare verticală, reclame pe fațade și parcare, totem publicitar, împrejmuire, branșamente la utilități, montare post trafo și organizare de șantier” propus a fi amplasat în orașul Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazu, nr. 198A, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera b);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Jurnalul cotidian național din data de 12.10.2023 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat la avizierul APM covasna din data de 29.08.2023 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (nr. 8810/30.10.2023): DSP Covasna nr. 8979/02.11.2023; DJC Covasna nr. 2091/03.11.2023; Primăria or. Înt. Buzaului e-mail 07.11.2023;
  • punct de vedere nr. 1733/M.L./13.02.2024 emis de Administrația Bazinală de APĂ Buzău – Ialomița;
  • notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 7518/7424/06.12.2023 emis de Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  • Proces verbal nr. 32/09.11.2023 (nr. înreg. 9218/09.11.2023) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 115/29.08.2023;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 8810/27.10.2023, respectiv nr.  1389/15.02.2024;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 702/18.10.2023;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unui spațiu comercial de tip supermarket, cu autoservire și servire mărfuri alimentare și nealimentare de uz casnic, cu scopul de a asigura deservirea populației cu produse de primă necesitate în condiții de calitate sporită, accesuri auto și pietonale, amenajări exterioare, sistematizare verticală, reclame luminoase pe fațade și parcare, totem publicitar, împrejmuire, post trafo, amenajare drum de servitute, indicatori și marcaje rutiere.

Suprafața totală a amplasamentului este de 6185 mp, conform act de alipire nr. 204/17.01.2023.

Construcția propusă este împărțită în două zone de vânzare produse: magazin propriu-zis cu produse alimentare și nealimentare de uz casnic și spații anexe aferente acestuia și magazin de produse alimentare și spațiile anexe aferente acestuia, astfel:

  • Magazin: zona de intrare-ieșire din zona caselor de marcat; spațiu de vânzare organizat pe sortimente (mărfuri alimentare și nealimentare); spațiu patiserie; spațiu sortare a mărfurilor după recepționarea acestora, cu funcțiunile conexe: rampă de acces, camera frigorifică, camera de congelare, spațiu depozitare, mașină de curățenie; spații social-administrative (grupuri sanitare pentru personalul de deservire, vestiare personal de deservire, cameră odihnă, birou șef magazin); spații tehnice: cameră pompe, cameră TEG, spațiu tehnic pentru echipamente frig.
  • Carmangerie: cameră recepție marfă, ca spațiu tampon de acces în spațiile de preparare; spațiu de vânzare organizat cu vitrine frigorifice; spațiu de pregătire a mărfurilor după recepționarea acestora, cu funcțiunile conexe: camera frigorifică carne, camera figorifică brânzeturi, camera frigorifică mezeluri, camera pregătire carne, cameră pregătire mezeluri și brânzeturi; spații social – administrative (grup sanitar pentru personalul de deservire, vestiar personal de deservire, birou, grup sanitar client; spațiu tehnic pentru tablourile de la agregatele de frig.

Magazinul va fi utilat cu echipamente specifice, necesare pentru desfășurarea activităților comerciale și depozitare în condiții specifice.

Sunt propuse mai multe accesuri în clădire:

  • Accesul principal cu windflang, pentru clienți (1 singur acces comun ambelor magazine);
  • Acces separat pentru clienți din exterior doar pentru carmangerie;
  • Accesuri spații tehnice (3 accesuri – 2 aferente magazinului propriu-zis, unul aferent carmangeriei);
  • Accesuri pentru aprovizionare cu marfă (2 accesuri – un acces aferent magazinului propriu-zis – pentru tir și un acces aferent carmangeriei);
  • Accesuri pentru personal (2 accesuri – un acces aferent magazinului propriu-zis și unul aferent carmangeriei).

Principalii indicatori ai ansamblului:

POT

24,84%

CUT

0,25

Regim de înălțime

P

Suprafața construită la sol

1536,47 mp

Suprafața desfășurată

1536,47 mp

Nr. locuri parcare

72

Spațiu verde amenajat

745,93 mp

 

Vecinătăți:

  • la Nord – proprietate privată IE: 25245, 25098, 23155
  • la Nord-Vest – str. 1 Decembrie 1918
  • la Sud – proprietate privată IE: 26387, 26386, 25849
  • la Sud-Est – str. Mihai Viteazul.

Amplasamentul are acces auto și petonal din străzile Mihai Viteazul pe latura de Sud și str. 1 Decembrie 1918 pe latura de Nord.

Împrejmuirea terenului către vecini, pe laturile de Nord și Sud.

Asigurarea utilităţilor:

  • alimentarea cu energie electrica: se va realiza pe baza unui studiu de soluție/aviz tehnic de branșament a furnizorului de energie electrică din zonă;
  • Încălzirea și ventilare: încălzirea și climatizatrea spațiilor din incinta obiectivului se va realiza cu unități de climatizare în instalație de încălzire/răcire; apa caldă se va realiza cu ajutorul biolerelor electrice;
  • alimentarea cu apă: se va realiza prin racord la rețeaua de alimentare cu apă a localității.
  • evacuarea apelor uzate: apele uzate menajere vor fi trecute printr-un separator de grăsimi, iar apele pluviale separator de hidrocarburi.

Organizare șantier: se va realiza în interiorul limitelor amplasamentului.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zona amplasamnetului există în curs de realizare un spațiu comercial tip LIDL.

Conform PUZ aprobat – zonă de servicii comerciale.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru scop menajer, curățare/spălare incintă, scop PSI.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (beton, materiale plastice, pământ și petre, fier și oțel, cabluri, materiale izolante, materiale de construcție pe bază de gips, amestecuri de deșeuri de la construcții, deseuri menajere) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

  • În perioada de funcţionare – deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic (deșeuri de ambalaje de hârtie și carton, deșeuri de ambalaj plastic, deșeuri de ambalaj de lemn, ambalaje care conțin reziduuri sau sunt contaminate cu substanțe periculoase, deșeuri menajere, deșeuri biodegradabile, etc);

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: zgomot rezultat de la sistemul de climatizare respectiv trafic;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): după darea în folosință a obiectivului, zgomotul produs de mașinile de aprovizionare și de cele ale clienților nu va depăși limita maximă prevăzută de Ord. MS 119/2009 cu modificărle și completările ulterioare, pentru locuitorii din vecinătate.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Folosința actuală zonă de servicii comerciale.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul are obligația să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna in termen de 72 ore în conformitate cu alin (4), art. 4 Cap. II din OG 43/2000 republicată.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor, respectiv echipamentele aferente construcției centrului comercial în perioada de funcționare.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform punctului de vedere transmis de ABA Buzău – Ialomița nr. 1733/M.L./13.02.2024 nu trebuie obținut aviz de amplasament și nu trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor, în următoarele  condiții:
    • alimentarea cu apă potabilă se va realiza din rețeaua publică a localității, iar apele uzate menajere sunt evacuate în rețeaua publică de canalizare a orașului Înt. Buzăului:
    • pe parcursul execuției și desfășurării activității se vor lua măsuri permanente pentru respectarea legislației în domeniul gospodăriei apelor și protecției calității apelor de suprafață și subterane.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 48/26.07.2023 emis de Primăria Orașului Întorsura Buzăului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul are obligația să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna in termen de 72 ore în conformitate cu alin (4), art. 4 Cap. II din OG 43/2000 republicată.
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare,
  • Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                           Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana Elena

                                                 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela