Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 21.03.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. LUKOIL ROMÂNIA S.R.L., cu sediul/domiciliul Municipiul București, sector 1, str. Siriului, nr. 20, bl. CORP A, județul București, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 10048/11.12.2023, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 21.03.2024, că proiectul “Lucrări de instalare unitate spălătorie manuală 1 boxă în stație distribuție carburanți existentă” propus a fi amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, str. Gr. Szechenyi Istvan, nr. 9, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera a), corelat cu pct. 13, lit. a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 14.03.2024 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna din data de 12.12.2023 privind solicitarea acordului de mediu - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (nr. 2511/15.03.2024); punct de vedere nr. 26/2024  emis de DJC Covasna;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 18/05.03.2024 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • Proces verbal nr. 9/21.03.2024 (nr. înreg. 2691/21.03.2024) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 161/12.12.2023;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 2348/14.03.2024;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. NP/08.12.2023 (100 ron), NP/13.03.2024 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede amplasare unui echipament de spălare și curățare auto cu fise.

Terenul are suprafața totală de 2415 mp, este identificat prin Cartea Funciară nr. 24009 și este amplasat în com. Arcuș, str. Gr. Szechenyi Istvan, nr. 9, Jud. Covasna.

Folosinta actuală: stație de carburanți existentă.

Situația propusă: Amplasarea echipamentului de spălare de tip WASHMASTER și a unui echipament de aspirare se va face pe platforma carosabilă în perimetrul stației de distribuție combustibili existente.

Zona de spălare prevede următoarele:

  • ECHIPAMENT ASPIRATOR AUTO SIMPLU cu dimensiuni 0,822 m x 0,546 m ce va fi amplasat pe o platformă betonată cu S = 1.44 mp și este compus din boxă tablă galvanizată, dispozitiv închidere, aparat de colectare fise, furtun flexibil și cap de aspirație;
  • ECHIPAMENT DE SPĂLARE AUTO cu dimensiuni 1,18 x 0,70 x 2,15 m va  fi amplasat pe o platformă betonată, cu dimeniunile 1,38 x 0,9 x0,15 m și este compus din cutie (oțel inoxidabil, de sine stătătoare) cu brațul furtun din oțel inoxidabil. Înălțime maximă de 3.35 m. Suprafața desfășurată = 39 mp.
  • SEPARATOR DE HIDROCARBURI ȘI ULEIURI MINERALE – va fi prevăzută cu elemente de coalescență care rețin particulele fine de nămol și determină particulele de uleiuri să se separe într-un strat la suprafața separatorului. Aceasta va asigura la ieșire o concentrație mai mică de 5 mg/l produs petrolier în apa evacuată. Separator cu debit de  3 l/s.

Echipamentul de spălare va fi delimitat lateral cu două panouri de protecție din material ușor, alucobond alb, structură internă din tablă de 2 mm, pe suport metalic cu înălțimea aproximativă de 3 m, decorat cu autocolant printat și laminat cu folie de protecție UV.

Funcționarea echipamentului în regim de autoservire se bazează pe utilizarea fiselor care activează procesul de spălare. O fisă introdusă în aparat activează procesul de spălare pentru 2 minute. Pentru un proces complet de spălare: înaltă presiune, spumă activă, limpezire cu apă osmotizată și ceruire este necesară achiziția unui număr minim de 2 fise. Un proces de spălare folosește ca materie primă apa și substanțele de spălare specifice (spumă activă și ceară conform diluțiilor din fișele tehnice de securitate). Pe perioada de iarnă în procesul de producție, pentru un ciclu de spălare se folosește și energie electrică pentru a alimenta boilerul ce produce apa caldă necesară spălării.

Sistemul de pulverizare a apei creează o presiune de 100 Bar ceea ce conduce la un consum mic de apă astfel încât pentru un minut de spălare se utilizează în medie 9,61 litri de apă. Calitatea superioara a substanțelor biodegradabile (detergenți) folosite face ca pentru o spălare completă să fie folosiți maxim 10 ml de spumă activă și 8 ml de ceară. Stația nu deține și nu manipulează recipientele acestor substanțe de spălare, ele fiind aprovizionate de firma ce asigura mentenața echipamentului.

Căile de acces existente sunt: Str. Gr. Szechenyi Istvan.

Asigurarea utilităţilor:

Echipamentul de spălare se va conecta la rețeaua de energie electrică și apă existente a stației Lukoil, evacuarea apelor realizându–se, prin folosirea unui separator de hidrocarburi 3 l/s cu scopul de a asigura standardele de calitate a apelor reziduale, în rețeaua de canalizare de incintă cu deversare finală în rețeaua comunei.

Apele uzate de la spălătoria auto se deversează într-o basă colectoare având dimensiunile 3,10 x 0.60 x 1,0 m, unde se decantează și filtrează, apoi printr-o conducta PVC-KG, Dn 160mm, ajung în separatorul de hidrocarburi cu capacitatea 3 l/s  unde sunt preepurate. Din separator, apele ajung în căminul de probe/liniștire CPr, după care se deversează gravitațional în rețeaua de canalizare menajeră de incintă prin intermediul căminului existent Cmex, având o lungime totală de 10 m.

Organizare șantier: Lucrările se vor executa integral în incinta proprietății, fără a afecta proprietățile vecine, domeniul public sau drumurile perimetrale.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – amplasarea zonei de spălare se va face în incinta stației de distribuție carburanți existentă.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza apa.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (beton, materiale plastice, pământ și pietre, fier și oțel, cabluri, materiale izolante, materiale de construcție pe bază de gips, amestecuri de deșeuri de la construcții, deseuri menajere) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

  • În perioada de funcţionare – deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic (deșeuri de ambalaje plastic, ambalaje care conțin reziduuri sau sunt contaminate cu substanțe periculoase, deșeuri menajere, nămol, etc);

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: trafic, respectiv echipamentul principal de spălare, tip Washmaster (nivel măsurat al sunetului 85 dB), echipamentul de aspirare dublu (nivel măsurat al sunetului 75 dB).

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Folosința actuală a terenului este curți construcții. Conform PUG aprobat terenul se află în zona industrială și de servicii, UTR8.

Conform RLU aferent PUG aprobat cu HCL nr. 12/2008, în acestă zonă construcțiile trebuie să respecte următoarele prevederi: - alinierea construcțiilor se face ținând cont de prospectul străzii, conform alinierii existente.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul are obligația să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna in termen de 72 ore în conformitate cu alin (4), art. 4 din OG 43/2000 republicată.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor, respectiv echipamentele aferente zonei de spălare și aspirare în perioada de funcționare.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 18/05.03.2024 privind proiectul ”Lucrări de instalare unitate spălătorie manuală 1 boxă în stație de distribuție carburanți existentă”;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 597/01.11.2022 prelungit de la data de 01.11.2023 până la data de 31.10.2024 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul are obligația să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna in termen de 72 ore în conformitate cu alin (4), art. 4 Cap. II din OG 43/2000 republicată.
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare,
  • Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita revizuirea autorizaţiei de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                           Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana Elena

                                                 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela