Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 25.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de KARDA ELEONORA, BARTHA IRINGÓ cu domiciliul în comuna Bodoc, satul Bodoc, nr. 40, jud. Covasna, privind PUZ ”SERVICII, COMERȚ, DEPOZITE – DN 13E”, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, extravilan, FN, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1579/21.02.2024 în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 21.03.2024 (proces-verbal ședință nr. 9/21.03.2024);

- Memoriul tehnic de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

- Avizul de oportunitate nr. 3/19.06.2023, emis de Primăria Sfântu Gheorghe;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

PUZ ”SERVICII, COMERȚ, DEPOZITE – DN 13E”, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, extravilan, FN, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Prin prezentul Plan Urbansitc Zonal se propune introducere în intravilan și reglementarea unei zone functionale mixte servicii, comert, depozite si functiuni complementare. Amplasamentul este situat in zona de Nord-est a localitatii Sfantu Gheorghe, municipiul Sfantu Gheorghe, in zona strazilor Armata Romana DN 13E, pe partea stanga a drumului national DN13 E, directia dinspre Sfantu Gheorghe spre Targu Secuiesc, adiacent zonelor de industrie din intravilanul existent. Vecinătăți: - la nord – Cale ferata Sfantu Gheorghe - Bretcu - la sud – DN 13E - la vest – zona industie si depozitare - la est – terenuri agricole extravilan.

Accesul se realizeaza din drumul national DN13E, pe partea dreapta – pozitie kilometrica 30+410m. Pentru fluidizarea trafcului s-au proiectat banda de decelerare, respectiv accelerare, intoarcerea urmand a se realiza in giratoriul dinspre cartierul Campu Frumos, virarea la stanga din nefiind permisa. Terenul care face obiectul prezentului Plan Urbanistic Zonal se zonifica ca o unitate teritoriala de referinta: - UTR 41/1: Zona functionala mixta zona mixta “servicii, comert, depozite si functiuni complementare “SCD”.

Bilantul teritorial propus :

  • Suprafata de teren aferenta zonei studiate: 47.440 mp;
  • Suprafata de teren aferenta P.U.Z.: 33.450 mp;
  • Suprafata de terenuri agricole extravilane: 5.550 mp;
  • Suprafata cai de comunicatie rutieră: 5.245 mp;
  • Suprafata cai de comunicatie feroviară: 916,29 mp;
  • Suprafata de teren intravilan – industrie si depozitare: 5.728,71 mp;
  • Suprafata zona mixta servicii, comert, depozite si functiuni complementare: 30.000 mp;
  • Suprafata estimata aferenta drumuri, platforme si parcaje de incinta:  6.000 mp;
  • Suprafata minima spatii verzi: 3.000 mp;
  • Suprafata construita maxima: 21.000 mp;
  • Suprafata desfasurata maxima: 42.000 mp;
  • Procentul de ocupare al terenului POTmaxim = 70%, coefientul de ocupare CUT maxim = 1,4;
  • Regimul de inaltime maxim propus este P+1.

Zona studiata dispune de toate retelele tehnico-edilitare necesare functionarii. Alimentarea cu apă potabilă se va face prin bransament la reteaua centralizată a municipiului Sfanti Gheorghe. In zona studiata exista retea de canalizare menajera cu diametru de 90mm (PEID), constructiile vor fi racordate la aceasta. Apele pluviale vor fi colectate in regim separativ (acoperisuri, respectiv drumuri si platforme). Se propune amplasarea unui bazin de retenție pentru apele meteorice. Apele pluviale preluate de pe drumuri și platforme  sunt trecute printr-un separator de hidrocarburi din beton cu filtru coalescent, decantor de namol si dublu by-pass.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: planul urbanistic este corelat cu prevederile PUG;

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: - se va asigura necesarul de spatii verzi, conform prevederilor Regulamentului General de Urbanism nr. 525/96, pentru asigurarea de zone verzi de protectie dupa caz, aliniament si ambientare.;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: nu este cazul;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: aplasamentul propus este adiacent zonelor de industrie din intravilanul existent;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): teren cu suprafața construibilă de max. 30.000 mp, impact nesemnificativ pe amplasament şi în vecinătatea acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

 

Evaluarea adecvată: nu este cazul, planul nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 152/18.04.2023 emis de Primăria Sfântu Gheorghe;

- conform Adresei nr. 507/20.03.2024, emisă de Direcția Județeană pentru Cultură, documentația se va completa cu punct de vedere arheologic din partea muzeelor de pe raza județului Covasna și se va înainta spre analiză către DJC Covasna;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată);

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ 15-17.02.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.03.2024;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat ... în data de ...2024.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe