Înapoi

Decizie emitere aviz de mediu AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI ȘOMOȘAG MICLOȘOARA”, JUDEȚUL COVASNA, UP IX MICLOȘOARA

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

Nr. 3 din 29.01.2024

 

Ca urmare a notificării adresată de COMPOSESORATUL ȘOMOȘAG MICLOȘOARA prin O.S. Baraolt, cu sediul în satul Micloșoara, nr. 201, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6675/22.08.2023;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, în HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și în Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,

luând în considerare:

  • Decizia Etapei de Incadrare nr. 67/15.11.2018, emisă de APM Covasna pentru acest amenajament;
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constituit, proces-verbal nr. OS Baraolt 1063/20.09.2023;
  • concluziile Raportului de mediu (RM) și a Studiului de evaluare adecvată (EA) elaborate de către dr. biol. Zaharia Lăcrămioara Gabriela, biol. Tudor-Andrei Anca, dr. ing. Liviu Nastasă, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8599/19.10.2023; Certificate de atestare: Seria RGX nr. 427/29.11.2022, Seria RGX nr. 290/07.07.2022 și Seria RGX mr. 145/02.02.2022 emise de Asociația Română de Mediu;
  • consultările din cadrul Ședinţei de dezbatere publică desfășurată în data de 14.12.2023 (proces-verbal nr. 7/14.12.2023);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Covasna în şedinţa din data de 26.01.2024 (proces-verbal ședință nr. 3/26.01.2024) – luare decizie emitere aviz de mediu;
  • Avizul favorabil cu condiții nr. 43/21.12.2023 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, administrator sit Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
  • Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare 500 de lei - OP 146/09.08.2023;

în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

se emite:

AVIZUL DE MEDIU

 

          pentru: AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI ȘOMOȘAG MICLOȘOARA”, JUDEȚUL COVASNA, UP IX MICLOȘOARA amplasat pe raza UAT Baraolt, județul Covasna (257,77 ha).

          promovat de: COMPOSESORATULUI ȘOMOȘAG MICLOȘOARA prin O.S. Baraolt

          obiectivul general al amenajamentului fondului forestier este asigurarea continuităţii pădurii, promovarea tipurilor fundamentale de pădure, menţinerea funcţiilor ecologice şi economice ale pădurii aşa cum sunt stabilite ele prin încadrarea în grupe funcţionale şi subunităţi de producţie. La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenajarea anterioara, au fost armonizate cu cele ale Planurilor de management ale ariilor protejate, respectiv:

  • Protecţia solurilor şi terenurilor cu pante mari împotriva eroziunii şi a alunecărilor de teren;
  • Producția de semințe forestiere și conservarea genofondului forestier;
  • Asigurarea exercitării funcţiei de protecţie a pădurilor incluse în situl Natura 2000                  ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt;
  • Producţia de masă lemnoasă de calitate superioară;
  • Asigurarea condiţiilor pentru realizarea de produse nelemnoase valorificabile.

Suprafata este incadrată perimetral de urmatoarele puncte ale caror coordonate in sistem STEREO 70 sunt:

Denumire punct

Coordonate Stereo 1970

X (m)

Y (m)

borna silvica 153

X = 547151.242

Y =501654.700

borna silvica 152

X = 547947.430

Y = 501741.725

borna silvica 154

X = 548964.313

Y = 502293.408

borna silvica 147

X = 549076.059

Y = 502270.624

borna silvica 167

X = 549267.480

Y = 501508.687

borna silvica 170

X = 549331.648

Y = 500919.656

borna silvica 172

X = 549230.145

Y = 500079.583

borna silvica 179

X = 549132.727

Y = 499893.682

borna silvica 180

X = 547927.036

Y = 499665.380

borna silvica 176

X = 547800.326

Y = 500556.186

borna silvica 157

X = 547737.461

Y = 501324.210

 

Amenajamentul UP IX MICLOȘOARA a intrat in vigoare la 01.01.2018 si a fost avizat in Comisia de specialitate din M.M.A.P. în data de 26.07.2018, aprobat prin O.M. nr. 1152/2018 si este valabil pana la data de 31.12.2027. De-asemenea, unitatea de productie a parcurs procedura de obtinere a Avizului de mediu pana la obtinerea Deciziei Etapei de Incadrare nr. 67/ 15.11.2018, emisă de APM Covasna. În temeiul art. 22 din H.G. 236/2023, amenajamentul se supune revizuirii numai pentru lucrarile ce au rămas de executat pana la finalizarea amenajamentului (31.12.2027).

Bazele de amenajare

Regimul – s-a adoptat regimul codru, ţinând cont de faptul că speciile autohtone de valoare cum ar fi fagul si gorunul se regenerează cel mai bine pe cale generativă;

Exploatabilitatea ca bază de amenajare exprimă structura arboretelor sub raport dimensional. Ea reprezintă starea de maximă eficacitate funcţională la care un arboret sau un arbore devine exploatabil, în raport cu ţelurile de gospodărire propuse.

Arboretele studiate sunt incluse, integral, in grupa I functionala. In cazul arboretele, din subunitatea de codru regulat, luate în calcul la reglementarea producţiei, s-a adoptat exploatabilitatea de protecţie, exprimată prin vârsta exploatabilităţii de protecţie. Vârsta medie a exploatabilităţii este de 109 ani.

Pentru arboretele cu funcţii speciale de protecţie excluse de la reglementarea procesului de producţie (arboretele încadrate în S.U.P. K si M) nu s-au stabilit vârste ale exploatabilităţii, acestea urmând să fie supuse regimului de conservare deosebită.

Compoziţia ţel s-a fixat diferenţiat pe unităţi amenajistice urmărindu-se încadrarea acestora în compoziţiile ţel cadru în funcţie de repartizarea în grupe ecologice a fiecărui arboret în parte. Ciclul stabilit pentru arboretele din S.U.P. A este de 110 ani. La stabilirea ciclului au fost luate în considerare formaţiile forestiere, funcţiile social-economice şi media vârstei exploatabilităţii (109 ani). Situatia lucrărilor propuse, executate și rest de executat:

Categorii

 de

 lucrari

Prevederi anuale:

Realizari 2018-2022

Rest de executat 2023-2027

Supr.

Volum

de extras

Supr.

Volum extras

Supr.

Volum

 de extras

 

ha/an

mc/an

ha

mc

ha

mc

Impaduriri:

0,42

 

1,4

 

2,80

 

Degajari

0,43

 

5,58

 

-

 

Curatiri

3,22

12

20,35

 

11,85

120

Rarituri

19,56

675

44,7

1826

150,90

4924

Taieri de regenerare

5,65

852

27,5

4013

29,00

43081

Lucrari de conservare

0

0

 

 

0,00

0

Taieri de igiena

45,48

41

4,3

143

181,92

267

T. accidentale I

 

 

22,8

199

 

 

T. accidentale II

 

 

 

 

 

 

Total

74,76

1580

126,63

6181

375,19

9619

1 Volumul ramas de recoltat s-a diminuat cu volumul taierilor accidentale I.

În următorii 5 ani de aplicabilitate ai amenajamentului au mai ramas de recoltat:

  • 4 308 m3 – produse principale din speciile 42% Fag; 42% Gorun, 12% Stejar,

                   4% Diverse tari;

  • 5044 m3 – produse secundare din speciile 56% Fag; 25% Molid; 14% diverse tari;           

                  5% diverse specii;

  •   267 m3 – taieri de igienă.

Deoarece in primii 5 ani de aplicare a Amenajamentului s-a recoltat sub nivelul prevederilor, în urmatorii 5 ani pot fi exploatati 9619m3. Aceasta valoare conduce spre un nivel al recoltelor anuale de 5423 m3/an, respectiv la o medie de 7,4 m3/an/ha,  adica aproximativ la nivelul cresterii curente a arboretelor 7,3 m3/an/ha).

Emisii de poluanți fizici, chimici și biologici generați de intervențiile și activitățile PP:

Singurii poluanti generati de activitatile propuse prin Amenajament sunt gazele de la esapamentele utilajelor si autovehicelelor utilizate la transportul si exploatarea lemnului. Avand in vedere ca frecventa interventiilor pe o suprafata este de o data la 10 ani iar durata interventiei este de regula de 1-2 luni (maxim) iar cantitatile de combustibili utilizati sunt mici, rezulta ca emisiile de acest gen sunt nesemnificative.

Deşeuri generate de PP şi modalitatea de gestionare a acestora:

Amplasament

Tip deseu

Mod de colectare/ evacuare

Responsabil

Organizarea de

santier

Menajer

Container tip pubela, se va colecta periodic prin  colaborare cu firma de colectare autorizata

Firma exploatare;

Ocol silvic

deseuri metalice

Se vor colecta intr-un spatiu special amenajat si se vor preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Uleiuri

Se vor colecta intr-un       recipient special si se vor  preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Anvelope

uzate

Se vor colecta intr-un spatiu special amenajat si se vor preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Parchet

Rumegus si  resturi nevalorificabile

(crengi)

Resturile nevalorificabile se aseaza ordonat in martoane la sfarsitul lucrarilor de exploatare si raman in padure unde se transforma prin procese naturale in humus.

Firma exploatare; Ocol silvic

 

 

 

 

Categoriile de folosinta actuale ale terenurilor sunt cele prezentate in tabelul următor.

Nr. crt.

Simbol

Categoria de folosinta

Suprafata (ha)

Totala

Gr.I

Gr.II

1

2

3

4

5

6

1

P

Fond forestier total

257.77

253.29

-

1.1

P.D.

Terenuri acoperite cu padure

253.29

253.29

-

1.2

P.C.

Terenuri care servesc nevoilor de cultura

-

-

-

1.3

P.S.

Terenuri care servesc nevoilor de productie silvica

-

-

-

1.4

P.A.

Terenuri care servesc nevoilor de administrare forestiera

-

-

-

1.5

P.I.

Terenuri afectate impaduririi

 

 

-

1.6

P.N.

Terenuri neproductive

-

-

-

1.7

P.T.

Terenuri scoase temporar din fondul forestier

4.48

-

-

1.8

P.O.

Ocupatii si litigii

-

-

-

          Prin amenajament nu se propun modificari ale folosintei actuale a terenurilor (exceptand terenurile destinate reimpaduririi care vor fi regenerate in urmatorii ani). Nu sunt propuse drumuri noi. Drumurile existente nu apartin proprietarului. Ponderea padurilor din suprafata totala a fondului forestier analizat este de 98 %. Pe teritoriul fondului forestier din U.P. IX Micloșoara nu exista enclave.

Descrierea proceselor tehnologice

          La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenjarea anterioara au fost armonizate cu cele ale Planului de management ROSPA0082:

  • Protecţia solurilor şi terenurilor cu pante mari împotriva eroziunii şi a alunecărilor de teren;
  • Producția de semințe forestiere și conservarea genofondului forestier;
  • Asigurarea exercitării funcţiei de protecţie a pădurilor incluse în situl Natura 2000                  ROSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt;
  • Producţia de masă lemnoasă de calitate superioară;
  • Asigurarea condiţiilor pentru realizarea de produse nelemnoase valorificabile.

Pe lângă obiectivele economice, sociale şi ecologice menţionate mai sunt stabilite următoarele obiective social-economice cu caracter general: 

  • menţinerea şi dezvoltarea fondului forestier prin sporirea potenţialului de producţie şi protecţie;
  • introducerea sau menţinerea în cultură a speciilor autohtone, corespunzător condiţiilor staţionale existente;
  • limitarea volumului tăierilor la nivelul indicat de amenajament;
  • gospodărirea diferenţiată a arboretelor, în raport cu ţelul principal de producţie şi/sau protecţie;
  • aplicarea de tehnologii de recoltare a produselor lemnoase şi nelemnoase prin care să se evite degradarea solului şi a seminţişului.

Pentru atingerea acestor obiective, arboretele au fost incluse în următoarele categorii functionale:

Tipul de categorie functionala

Categorii functionale

Teluri de gospodarire

Suprafata

ha

%

IV

1.5.n

Paduri cu functii speciale de protectie pentru care sunt admise, pe langa gradinarit si cvasigradinarit, si alte tratamente, cu impunerea unor restrictii de aplicare

253.29

98

Alte terenuri

4.48

2

Total

257.77

100

Lucrările de ingrijire si conducere a arboretelor:

Degajări au fost propuse a se executa in arboretele tinere din u.a. 2 D, 5 A si 6 D, pe o suprafata totala de parcurs in deceniu de 4.31ha. In urmatorii 5 ani au mai ramas de executat lucrari doar pe 2,8ha. Arboretele au în compoziţie, pe lângă specii de bază corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure (fag, gorun) şi unele specii copleşitoare precum mesteacăn, carpen şi salcie căprească. Pana in prezent lucrarile au fost executate pe toata suprafata.

Curatiri au fost prevazute a se executa in  arboretele tinere din u.a. 1 D, 4 G, 5 D, 6 E, 7 A si 7 G,  arborete a caror suprafata totala este de 21.47 ha. Datorita faptului ca in u.a 7 A interventia se efectueaza pe procent din suprafata iar in u.a   1D si  u.a. 4 G s-au propus cate doua interventii in deceniu,  suprafata efectiv de parcurs in deceniu este de 32.15ha. Deoarece in primii 5 ani suprafata parcursa a fost de 20,35ha, pentru urmatorii 5 ani au mai ramas de executat lucrari pe 11,85 ha.

S-au propus lucrări de rărituri în arboretele din u.a.: 1 A, 1 C, 1 E, 2 A, 2 B, 3 A, 3 B, 3 D,   4 A, 4 C, 4 E, 4 F, 4 I, 5 B, 5 E, 7 C, 7 D, 7 E, 7 F, 7 G, 8 A, 8 B.  Suprafata totala a acestor arborete in care s-au propus rarituri este de 126.64ha, dar suprafata efectiva de parcurs in deceniu este de 195.6ha, datorita faptului ca in unele arborete (1 A, 3 B, 3 D,   4 A, 4 C, 4 E, 5 E, 7 C, 7 D, 7 E, 7 F, 8 A)  s-au prevazut doua interventii in deceniu, celelalte arborete enumerate anterior vor fi parcurse in deceniu cu o raritura, pe toata suprafata unitatilor amenajistice respective. Pentru urmatorii 5 ani au mai ramas de execuat in u.a.: 1A, 1C, 1E, 3A, 3B, 3D, 4A, 4C, 4E, 4F, 4I, 5E si 8B pe o suprafata totala de parcurs de cca. 150,90ha.

Igienizarea pădurii: în scopul mentinerii unei stari fitosanitare corespunzatoare a padurilor unitatii de productie studiate, in arboretele pentru care nu s-au propus a se executa alte categorii de lucrari cu caracter silvic (taieri de produse principale, lucrari de ingrijire si conducere, lucrari de regenerare) se vor efectua taieri de igiena. Volumul estimat a se recolta prin taieri de igiena la o interventie este de cca. 0,88m3/an/ha, aceasta valoare avand insa tot un caracter orientativ, volumul efectiv ce va fi extras prin aceste lucrari fiind determinat de starea de fapt a fiecarui arboret in perioada data.

          Produsele de igiena vor rezulta din extragerea arborilor uscati, rupti, doborati etc., in conditii relativ normale de clima si vegetatie, cu respectarea recomandarilor referitoare la mentinerea unei cantitati de lemn mort in arboretele incluse in situl Natura 2000 ROSPA0082.

Taieri de regenerare (tratamente):

Pentru urmatorii 5 ani au mai ramas de executat in u.a.: 1B, 2C%, 4H, 6B%, 6C% si 7B%.

In fagetele din u.a. 1 B si u.a. 2 C, precum si in goruneto-fagetul din u.a. 6 B a fost prevazuta aplicarea taierilor progresive de punere in lumina, in continuarea taierii de insamantare aplicate anterior.

Prin aplicarea taierii progresive de racordare se va extrage integral arboretul existent, iar acest tratament se va aplica in u.a. 4 H si u.a. 6 A. Dupa  taiere, se vor efectua lucrari de ingrijire a regenerarii naturale, impadurire pe parte din suprafata respectivelor u.a., in portiunile fara semintis natural si apoi lucrari de ingrijire a culturilor astfel create si completari.

De asemenea, în aceste arborete vor fi executate şi lucrări de îngrijire a seminţişului.

Lucrările de conservare nu s-au propus.

Tehnologiile de exploatare trebuie să urmărească diminuarea efectelor negative legate de reducerea consistenţelor prin evitarea erodării golurilor, a vătămării seminţişurilor şi a arborilor rămaşi în picioare, evitarea creerii de dezechilibre hidrice etc. În acest sens, se va interzice aplicarea tehnologiei “arborilor cu coroană”, considerată nonecologică.

Cea mai adecvată tehnologie de exploatare pentru arboretele studiate, ţinând cont de condiţiile staţionale şi de vegetaţie specifice, este metoda “în trunchiuri şi catarge”. Conform acestei metode, arborii se doboară, se curăţă de crăci, se însemnează pentru sortare, în funcţie de defectele lemnului şi se secţionează în trunchiuri lungi, de dimensiuni care să permită apropiatul la instalaţia de transport cu ajutorul atelajelor sau cu tractorul.

De altfel, cele mai adecvate mijloace de colectare a lemnului sunt atelajele (pentru “scos“) şi tractoarele articulate forestiere (pentru “apropiat“). Coroana arborilor se fasonează separat la locul de doborâre al arborilor, colectarea făcându-se sub formă de legături, cu dimensiuni stabilite pentru a se evita vătămarea solului şi a arborilor rămaşi pe picior. Scosul lemnului subţire se va face concomitent cu a celui gros.

Pentru o exploatare raţională şi ecologică se recomandă:

- specificarea tehnologiei în contractele, autorizaţiile de exploatare şi procesele verbale de predare;

- menţionarea în autorizaţiile de exploatare a procentului pe suprafaţă a seminţişului utilizabil înainte de tăiere şi a pierderilor admisibile;

- arborii de pe marginea drumurilor de colectare să fie protejaţi;

- doborârea arborilor să se facă în afara ochiurilor de regenerare;

- folosirea pe cât posibil a drumurilor de tractor existente şi reamenajate şi evitarea deschiderii de drumuri noi cu buldozerul;

- cioatele, în special cele de răşinoase, să fie de înălţime corespunzătoare şi să fie cojite;

curăţarea de crăci şi martonarea acestora să se facă în afara ochiurilor de seminţiş;

- exploatarea să fie controlată periodic de către personalul de teren, care să semnaleze şi să sancţioneze eventualele nereguli;

- reprimirea parchetelor să se facă după curăţirea corespunzătoare a resturilor de exploatare.

Caracteristicile PP existente,  propuse sau aprobate,  ce pot genera impact cumulativ

Pe langa amenajamentul U.P. IX Micloșoara mai administreaza padurile incluse in alte 13 unitati de productie. Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Volumele de extras stabilite pentru fiecare amenajament in parte urmaresc asigurarea continuitatii recoltelor pe termen lung (60 ani) si respectarea unor cantitati maximale care sa nu depaseasca cu mai mult de 20% (in cazurile extrem de defavorabile) recoltele considerate “normale” (egale cu cresterea naturala a padurii respective).

Ariile naturale protejate de interes comunitar şi/sau naţional/internaţional din cadrul amenajamentului silvic pentru care lucrările pot avea efecte;

Amplasamentul se suprapune integral peste situl Natura 2000 ROSPA0082 “Munții Bodoc Baraolt”. ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt a fost declarat prin Hotărârea de Guvern nr. 1284/2007 privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

Pentru Situl ROSPA0082 Muntii Bodoc Baraolt a fost intocmit Regulamentul și Planul de Management, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016. Situl Munţii Bodoc-Baraolt a fost declarat Arie de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0082 pentru protejarea a 21 specii de păsări enumerate  în anexa I a Directivei 2009/147/CE: Ciconia ciconia, Ciconia nigra, Aquila pomarina, Pernis apivorus, Falco vespertinus, Dendrocopos leucotos, Dendrocopos medius, Dryocopus martius, Ficedula albicollis, Ficedula parva, Lanius minor, Lullula arborea, Lanius collurio, Bonasa bonasia, Crex crex, Bubo bubo, Strix uralensis, Caprimulgus europaeus, Alcedo atthis, Picus canus, Aythya nyroca. Chiar dacă situl Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt nu a fost desemnat pentru habitate de interes comunitar, sunt prezente pe teritoriul sitului următoarele habitate importante:

  • 40A0* Tufărişuri subcontinentale peripanonice
  • 6240* Pajişti stepice subpanonice
  • 6520 Fâneţe montane
  • 9170 Păduri de stejar cu carpen de tip Galio-Carpinetum
  • 91E0* Păduri aluviale de Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior Alno- Padion, Alnion incanae, Salicion albae
  • 91V0 Păduri dacice de fag Symphyto- Fagion.

Datorita mentinerii folosintelor actuale nu se fragmenteaza habitatele existente.

Estimarea impactului lucrărilor silvice propuse asupra habitatelor şi speciilor protejate

Intervenţii propuse prin amenajament

Impact indirect

Impact secundar

Impact pe termen scurt și lung

Specii/ habitate

Completarea regenerarilor naturale

perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere

 

Pozitiv: ameliorarea compozitiei si consistentei, reducerea timpului de incheiere a starii de masiv

9170, 91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Degajări

perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere

 

Pozitiv: ameliorarea compozitiei si consistentei, cresterea rezistentei arboretelor la fenomene extreme

91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Curățiri

perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere

Cresterea temporara a noxelor si zgomotului datorate utilajelor folosite

Pozitiv: ameliorarea compozitiei si consistentei, cresterea rezistentei arboretelor la fenomene extreme

91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Rărituri

perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere, posibil distrugerea accidentala a unor cuiburi

Cresterea temporara a noxelor si zgomotului datorate utilajelor folosite; posibil degradarea superficiala a solurilor in cazul nerespectarii tehnologiilor de exploatare

Pozitiv: ameliorarea compozitiei si consistentei, cresterea rezistentei arboretelor la fenomene extreme

91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Tăieri de igienă

Reducerea cantitatii de „lemn mort”, perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere, posibil distrugerea accidentala a unor cuiburi

Cresterea temporara a noxelor si zgomotului datorate utilajelor folosite

Ameliorarea starii de sanatate prin extragerea arborilor afectati de fenomene de uscare anormala datorate aparitiei bolilor sau daunatorilor. Amenajamentul prevede mentinerea unui nr. de min. 4-5 ex/ha

91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Tăieri de regenerare (progresive, de conservare)

Reducerea cantitatii de „lemn mort”, perturbarea temporara pe timpul executiei lucrarilor a speciilor de pasari sau mamifere, posibil distrugerea accidentala a unor cuiburi

Cresterea temporara a noxelor si zgomotului datorate utilajelor folosite; posibil degradarea superficiala a solurilor in cazul nerespectarii tehnologiilor de exploatare

Modificarea unor parametrii ai habitatului cum ar fi: luminozitea, sch. compozitiei floristice. Pe termen lung se obtine inlocuirea generatiei precedenta cu o padure noua cu compozitie corespunzatoare tipului natural de padure si structura verticala diversificata

9170, 91V0, toate specile de păsări și mamifere din sit

Prezentarea măsurilor necesare care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea conservării favorabile a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

În cazul în care, pe parcursul perioadei de valabilitate a amenajamentului, se vor produce calamități din cauza unor factori biotici sau abiotici neprevăzuți (gen doborâturi de vânt, rupturi de zăpadă, uscări anormale, atacuri de insecte, incendii, alunecări de teren, inundații, rezinaj, răni provocate de faună etc.) se va proceda conform Ordinului M.A.P. nr. 766 / 2018 (pentru aprobarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier și a Metodologiei privind aprobarea depășirii posibilității / posibilității anuale în vederea recoltării produselor accidentale I), modificat și completat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 933 / 2020, fără a fi necesară reluarea procedurii de evaluare de mediu. În principiu se va proceda astfel:

a) se vor modifica prevederile amenajamentului silvic, inclusiv în situația în care acesta încă nu este aprobat, numai în cazul în care:

- volumul arborilor afectați de factori destabilizatori biotici și / sau abiotici dintr-un arboret însumează peste 20% din volumul arboretului existent la data apariției fenomenului, determinat prin diminuarea volumului prevăzut în partea „Descrierea parcelară” din amenajamentul silvic, cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a acestuia; fac excepție arboretele pentru care volumul însumat al arborilor afectați este mai mic sau egal cu volumul care poate fi extras prin lucrările silvotehnice curente prevăzute de amenajamentul silvic în vigoare;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, cu excepția arborilor afectați de doborâturi / rupturi de vânt / zăpadă și de incendii, dintr-un arboret sunt concentrați pe o suprafață compactă mai mare de 0.5 ha sau în situația în care extragerea arborilor afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, prevăzuți la paragraful anterior, determină încadrarea arboretelor în urgența 1 de regenerare. Pentru suprafețele de peste 0.5 ha necesare realizării instalațiilor de scos – apropiat nu este necesară modificarea prevederilor amenajamentului silvic;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, fac parte din arborete încadrate în tipul I funcțional;

b) pentru situațiile menționate la a), ocolul silvic va elabora o documentație, elaborată în baza unei analize în teren realizată împreună cu specialiștii legal abilitați, pe care o va trimite mai întâi spre avizare Gărzii Forestiere Covasna și ulterior spre aprobare autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;

c) în situația în care volumul produselor principale recoltate și / sau cele autorizate și / sau contractate în anul respectiv, cumulat cu volumul produselor accidentale I, va fi mai mare decât posibilitatea anuală stabilită pentru S.U.P. A, volumul produselor accidentale I cu care se va depăși posibilitatea anuală se va precompta în anul / anii următori de aplicare a amenajamentului silvic, în funcție de volumul cu care se depășește posibilitatea, prin reținerea de la exploatare a unui volum echivalent provenit din arborete cuprinse în planurile decenale de recoltare a produselor principale. Precomptarea la nivel de arboret se va realiza, de regulă, în ordinea descrescătoare a urgențelor de regenerare, evitându-se pe cât posibil arboretele încadrate în urgența 1 de regenerare;

d) masa lemnoasă afectată de factori destabilizatori, biotici și / sau abiotici, care se va recolta din arboretele încadrate în subunitățile de gospodărire de tip K și M, pentru care nu se reglementează procesul de producție lemnoasă, nu se va precompta.

Conform Legii nr. 292 / 2018 (privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului), pentru amenajamentele silvice nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului, decât dacă prevăd împădurirea unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetație forestieră sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului.

Măsuri pentru reducerea impactului asupra biodiversității

Măsurile de prevenire (P), evitare (E) și reducere (R) a impactului

Măsură-

descriere

Tip măsură (P/E/R)

Specia/ habitatul afectat/ă

Parametru căruia i se adresează măsura

Impactul căreia i se adresează măsura

Perioada de implementare a măsurii

Locația implementării măsurii

Ajutorarea regenerarii naturale corespunzator tipului natural fundamental

R

toate habitatele si speciile din acestea

Marimea habitatelor/ populatiilor

reducerea habitatelor/ populatiilor

permanent

In arboretele de parcurs cu t. de regenerare

Lucrari de ingrijire si conducere a arboretelor (degajari; curatiri; rarituri)

P

habitatele forestiere

Structura habitatelor

Ameliorarea compozitiei si desimii arboretelor

permanent

Arboretele tinere cu varste mai mici de 60-70 ani si desimi mai mari de 0,8

Taieri de igiena

P

habitatele forestiere

starea de sanatate

uscare anormala, atacuri de insecte

permanent

arboretele afectate de uscare sau atacuri de insecte

Mentinerea unei cantitati de lemn mort 4-5 ex./ha sau 5-10m3

R

lilieci, pasari si nevertebrate pentru care lemnul mort reprezinta sursa de hrana sau cuibarire

marimea populatiilor

reducerea populatiilor pasarilor insectivore si a insectelor dendrofage

permanent

Lemnul „pe picior” in special arborete mature si batrane, si cel cazut in toate arboretele

Promovarea structurilor natural fundamentale

P

toate habitatele si speciile din acestea

structura calitativa a habitatelor (compozitie, consistenta, sanatate, re- zistenta la sch.climatice)

cresterea rezilientei habitatelor la factorii climatici extremi

permanent

toate arboretele

corelarea perioadei de executie a lucrarilor cu ecologia speciilor protejate (ex. exploatarea prod. principale iarna, evitarea executarii lucrarilor in perioada de cuibarit apr.-iulie)

R

semintisul natural

suprafata ocupata

distrugerea semintisului prin extragerea arborilor

in afara sezon vegetatie

arboretele de parcurs cu taieri de regenerare

E

speciile de pasari / lilieci

marimea populatiilor

deranjul populatiilor

in perioada de cuibarit

toate arboretele

protejarea barloagelor de urs

R

urs

 

marimea populatiilor

deranjul populatiilor

in perioade hibernare

in zona barloagelor

Evitarea dezvoltarii speciilor alohtone in compozitia padurilor

P

habitate forestiere

structura calitativa a habitatelor

Ameliorarea compozitiei

permanent

toate arboretele

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontaliere: Nu este cazul;

Alternative analizate:

Alternativa zero: înainte de analiza eventualelor solutii alternative, in cadrul grupului de lucru a fost analizata si “varianta 0”, neinterventia cu masuri silviculturale. Pentru evaluarea modului de evolutie a habitatelor si speciilor de interes conservativ s-a apelat  la modul de evolutie al habitatelor din SUP E – “Protectie integrala” din zone apropiate geografic de padurile studiate dar si evolutia habitatelor forestiere precum si a habitatelor neforestiere din preajma zonelor strict protejate din județele Harghita - Covasna.

Astfel, in cazul neinterventiei (protectiei integrale) se prognozeaza intr-un viitor apropiat si mediu 10 - 40 ani, o crestere a consistentei padurilor, scaderea considerabila a suprafetelor cu pasuni si pajisti din cadrul siturilor Natura 2000 in favoarea vegetatiei forestiere, cresterea cantitatii de “lemn mort” pe picior sau cazut, scaderea ponderii speciilor de lumina (a cvercineelor).

De asemenea, excesiva crestere a consistentei arboretelor va favoriza producerea de rupturi si doboraturi cauzate de vant sau zapada. Nu trebuie neglijat faptul ca structura actuala a habitatelor (doar 82% sunt naturale) este rezultatul modului de gospodarire din ultimul secol. Revenirea spre structurile natural fundamentale este un proces de durata si se realizeaza mai rapid prin interventii controlate decat prin noninterventie.

Referitor la unele specii de pasari, vor fi afectate cele care prefera raristi si paduri mixte sau cele care cuibaresc pe sol in stratul ierbos. Aceste tendinte din fondul forestier vor conduce la posibile efecte dezastruoase asupra comunitatilor din aval care ar putea fi afectate de viiturile provocate de ploile torentiale care vor antrena resturile lemnoase provenite din lemnul mort cazut, fapt ce ar conduce la blocarea podurilor si podetelor de pe drumurile publice (forestiere) provocand astfel scurgerea necontrolata a apelor si afectarea locuintelor si obiectivelor social economice (a se vedea pagubele produse in perioada 2016- 2023 de viiturile succesive din bazinul Oltului.

Nu este de neglijat si cresterea efectivelor de urs, in special (in ultimii 4-5 ani populatia de urs a   crescut cu cca. 50%, fapt ce va conduce la cresterea frecventei incidentelor dintre populatia de urs si locuitorii din zona.

Solutii alternative analizate:

Adoptarea solutiilor tehnice in amenajarea padurilor este o activitate reglementata strict printr-o serie de acte normative, norme tehnice si ghiduri de bune practici elaborate si imbunatatite periodic de mai bine de 60 de ani. Prin urmare, odata stabilite obiectivele de gospodarire si telurile de productie si protectie pentru aceste arborete, variantele de solutii tehnice care trebuie adoptate sunt limitate. Principalele masuri de gospodarire prevazute in proiect sunt graduale, in corelatie cu intensitatea functionala atribuita fiecarui arboret in parte.

Astfel, pentru arboretele din:

  • Tipul II de intensitate functionala, Arboretele din tipul II de categorie funcţională sunt incluse în subunitatea de protecție de tip „M” – păduri supuse regimului de conservare deosebită. În aceste arborete au fost prevăzute lucrări de conservare, lucrări de îngrijire  și lucrări de igienă.
    • lucrari de conservare;
    • lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor;
    • taieri de igiena;
    • lucrari de ajutorare a regenerarii si/sau regenerare artificiala (completari).
  • Tipul IV de intensitate functionala – paduri cu functii speciale de protectie pentru care sunt admise, pe langa gradinarit si cvasigradinarit si alte tratamente, cu impunerea unor restrictii de aplicare. Aceste arborete au fost incluse in subunitatea de codru regulat in care au fost propuse:
    • lucrari de regenerare (taieri produse principale progresive);
    • lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor;
    • taieri de igiena;
    • lucrari de ajutorare a regenerarii si/sau regenerare artificiala.

Toate cele 2 optiuni asigura regenerarea prin samanta cu specii corespunzatoare tipului natural fundamental de padure. Avand in vedere intensitatea functionala ridicata a arboretelor incluse in Tipul II, nu prea au existat solutii alternative pentru adoptarea solutiilor tehnice.

De regula, solutii alternative de gospodarire se regasesc la intensitati functionale mai reduse (tipurile IV-VI) care permit mai multe tipuri de structuri la aceeasi intensitate functionala.

In acest sens, pentru calculul posibilitatii de produse principale in subunitatea de codru regulat au fost analizate 2 metode de calcul (corespunzatoare a 2 alternative):

  • metoda cresterii indicatoare;
  • metoda claselor de varsta.

Deoarece rezultate obtinute au avut valori foarte apropiate, in cadrul Conferintei a II-a de amenajare, la propunerea Proiectantului si recomandarea Grupului de lucru s-au adoptat pentru U.P. IX Micloșoara valorile obtinute prin Metoda claselor de vârsta, deoarece potentialul impact asupra habitatelor si speciilor protejate este mai redus.

Concluziile raportului de mediu și a studiului de evaluare adecvată:

În general un amenajament care respecta prevederile reglementarilor tehnice in vigoare nu are impact negativ asupra factorilor de mediu si a biodiversitatii.

Măsurile de gospodãrire a pãdurilor, prescrise de prezentul amenajament silvic, armonizate cu măsurile de reducere a impactului propuse de prezentul studiu de evaluare adecvată, au un efect nesemnificativ asupra sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, sunt în spiritul administrãrii durabile a acestor resurse, fiind acoperitoare pentru asigurarea unei stãri favorabile de conservare atât a habitatelor forestiere luate în studiu, cât şi a speciilor de interes comunitar ce se regăsesc în suprafaţele cuprinse de el.

 

Decizia de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Toate etapele planului se vor realiza în conformitate cu documentația tehnică prezentată;

- Este interzisă recoltarea/comercializarea oricărei specii de faună sau floră indiferent de stadiul de dezvoltare pentru speciile aflate sub incidența protecției biodiversității;

- Menținerea a 5 arbori de biodiversitate pe fiecare hectar de pădure în care se execută lucrări silvice;

- Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;

- Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;

- Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;

- Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

- O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;

- Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de întreținere, reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;

- Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;

- Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;

- Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

- În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;

- Colectarea deseurilor se va efecua separat pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;

- Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;

- Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;

- Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:

”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”

 h) plantari şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;

În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”

- În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr. 15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul proiectului este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și CJPNS administratorul sitului Natura 2000 ROSPA0082;

- În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

Condiții prevăzute în avizul nr. 43/21.12.2023 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, administrator sit Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt:

- respectarea prevederilor Planulului de Management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;

- este obligatorie comunicarea descoperirii unor cuiburi de păsări răpitoare și barză neagră către Administrația sitului;

- se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate

- măsuri stabilite prin Planul de management al ariei naturale protejate pentru păduri:

                 - este necesară menținerea procentajului actual de pădure matură (peste 80 ani) raportat la întreaga suprafață forestieră de pe cuprinsul sitului, cod activitate 123456790,

                 - menținerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităților de producție, prin păstrarea de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare, cod activitate 123456791;

                 - menținerea lemnului mort pentru asigurarea condițiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitori și Strix uralensis. Pentru toate subparcele/unități amenajistice, în cazul unor intervenții – lucrări de îngrijire sau exploatări forestiere se va lăsa un număr de minim 2-3 (sugestia este de 4-8) arbori/ha din categoria iescarilor, arborilor groși, scorburoși, parțial uscați, în funcție de particularitățile fiecărei unități amenajistice. O atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere. Cod activitate 123456792;

                 - menținerea unui număr mare de stejari bătrâni necesari pentru asigurarea condițiilor optime de cuibărit pentru Dendrocopos medius. Pentru a asigura condiții optime de habitat, se va menține în orice condiții de exploatare/intervenții forestiere un număr de 3-4 arbori bătrâni la hectar în gorunete pure, respectiv 1-2 în cele pădurile de amestec cu Quercus sp. De asemenea, în aceste păduri se vor menține pe picior un număr de 2-3 arbori cu scorburi, neimportanți din punct de vedere economic, cu rolul de a asigura condiții optime pentru cuibărit. Pentru arboretele ce au depășit vârsta exploatabilității și care au fructificație satisfăcătoare, inclusiv regenerare naturală, se vor evita tratamentele silvice cu tăieri definitive. Pot fi aplicate doar tăieri de igienă / accidentale, însă marcarea arborilor se va face sub supravegherea administratorul ariei naturale protejate / cu consultarea specialistului ornitolog. Cod activitate 123456793;

                 - stabilirea suprafețelor de zone tampon în jurul cuiburilor și limitarea/controlul activităților forestiere în zona tampon, în perioada de cuibărit pentru protecția speciilor de răpitoare și a berzei negre. În acest sens, în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu rază de 300m în care în perioada 15 martie-15 august vor fi interzise activitățile silvice (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.). Aceste activități vor fi permise în afara perioadei menționate (respectiv între 15 August – 15 Martie). Cod activitate 123460;

                 - interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar în cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.). Aplicarea tratamentele chimice va fi limitată doar la cazurile de gradații sau defolieri care au fost dovedite prin certificat eliberat de unitățile de cercetare specifice (ICAS). Cod activitate 123461;

                 - interzicerea aplicării degajărilor și curățirilor chimice în pădurile din sit. În pădurile din sit vor fi permise doar degajările efectuate manual, degajările chimice fiind interzise. Cod activitate 123462.

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului; HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor (*actualizată*);
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Ordinul MMAP nr. 2.534/2022 pentru aprobarea Normelor tehnice privind îngrijirea şi conducerea arboretelor şi a Ghidului de bune practici privind îngrijirea şi conducerea arboretelor;
  • HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Monitorizarea implementării planului:

Monitorizarea va avea ca scop:

- monitorizarea permanentă a măsurilor propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar, în vederea aplicării lor corecte şi la timp;

- monitorizarea modului în care se respectă prevederile amenajamentului;

- monitorizarea modului în care se pun în practică prevederile amenajamentului;

- monitorizarea respectării legislaţiei de mediu.

Pentru asigurarea monitorizării efectelor asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar se stabilesc un set de indicatori de mediu (în corelare cu indicatori naţionali de monitorizare a mediului), iar prin criteriul de evaluare propus se cuantifică eficienţa măsurilor de implementare a amenajamentului:

Obiective relevante de mediu (OR)

Indicatori propuşi

Ţinte

Frecvenţa de monitorizare/ Competenţa

OR. 1. Protecţia fondului forestier

Indicatori de calitate fond forestier

-Tăieri de masă lemnoasă (mc/an, inclus tăieri principale, secundare, inclusiv igienă, tăieri speciale de conservare)

-Regenerări, împăduriri (ha/an)

Respectarea legislaţiei silvice

-Prevenirea ilegalităţilor din fondul forestier

- Respectarea prevederilor amenajamentului silvic referitoare la cantităţile de masa lemnoasă de exploatat din pădure și la  regenerarea pădurilor

- Respectarea legislaţiei privind circulaţia pe drumurile forestiere, reducerea deranjului ecosistemului de pădure cu specii de interes comunitar

 

ANUAL / OSP Baraolt

 

OR.2 Menţinerea stării favorabile/refacerea stării favorabile de conservare specii şi habitate de interes comunitar

- Modul de implementare păstrare 5 arbori de biodiversitate* (raportare număr arbori rămaşi în picioare în parchete după finalizare tratamente de regenerare – cu vârstă şi diametre)

-asigurarea arborilor pentru biodiversitate  - asigurarea structurii naturale a pădurilor

- asigurarea structurilor echilibrate pe clase de vârstă a arboretelor, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, cu nivel ridicat al biodiversităţii.

ANUAL / OSP Baraolt

 

OR 3. Deșeuri generate

Cantități de deșeuri generate, mod de eliminare/valorificare

Minimizarea cantităților de deșeuri rezultate, mărirea gradului de valorificare a acestora, colectare exclusiv selectivă și minimizarea impactului acestora asupra calității mediului

ANUAL / OSP Baraolt

 

Arborii păstraţi pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbenă cu inițialele B (biodiversitate), vor fi cartaţi prin înregistrarea locaţiilor geografice, iar lista cu aceste locaţii se va înainta anual la autoritatea competentă de mediu și administratorul ariei naturale protejate. Pe masura identificării elementelor de biodiversitate este util ca acestea sa fie marcate pe hărți și periodic luate măsuri de monitorizare. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta.

- Conform art. 27 (3) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*), titularul planului este obligat să depună anual, până la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior realizării monitorizării, rezultatele programului de monitorizare la autoritatea competentă pentru protecția mediului – APM Covasna.

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere:

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere modul în care consideraţiile de mediu au fost integrate în plan şi ţinând seama de opiniile exprimate de public şi de alte autorităţi.

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Administraţia Bazinală de Apă Olt – SGA Covasna, ISU Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Garda Forestieră Județeană Covasna, Consiliul Județean Covasna – CJPNS administratorul sitului Natura 2000 ROSPA0082.

Etape procedurale parcurse:

- notificare adresată de COMPOSESORATUL ȘOMOȘAG MICLOȘOARA prin O.S. Baraolt, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6675/22.08.2023;

- având în vedere că amenajamentul silvic se suprapune integral peste situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt prin Adresa nr. 6780/24.08.2023 APM Covasna a comunicat titularului faptul că procedura de evaluare de mediu va fi continuată cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu (care va conţine concluziile studiului de evaluare adecvată) și a studiului de evaluare adecvată;

- în data de 20.09.2023 a avut loc ședința grupului de lucru constituit la sediul OSP Baraolt din orașul Baraolt, str. Petőfi Sándor, nr. 10A;

- în data de 19.10.2023 titularul planuluui a depus la APM Covasna raportul de mediu și studiul de evaluare adecvată (nr. înregistrare APM Covasna 8594/19.10.2023);

- în data de 14.12.2023 s-a organizat ședința de dezbatere publică la sediul OSP Baraolt din orașul Baraolt, str. Petőfi Sándor, nr. 10A;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Titularul proiectului și Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro, la afişierul de la sediul din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, județul Covasna au fost publicate/afişate doumentații, informări asupra procedurii. Toată documentaţia a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 16.08.2023 și 27.08.2023;

- Documentația de solicitare a avizului de mediu a fost publicată pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 01.09.2023;

- Anunțurile titularului planului privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 24.10.2023 și 31.10.2023;

- Anunţul APM Covasna privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.10.2023;

- Raportul de Mediu și a Studiul de Evaluare Adecvată au fost publicate pe pagina de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.10.2023;

Documentația care a stat la baza emiterii avizului de mediu conține:

- Notificarea titularului înregistrată la APM Covasna cu nr. 6675/22.08.2023, însoțită de Memoriul de prezentare al amenjamentului silvic, hărți amenajistice, anexe;

- Raportul de mediu (RM) și a Studiul de evaluare adecvată (EA) elaborate de către dr. biol. Zaharia Lăcrămioara Gabriela, biol. Tudor-Andrei Anca, dr. ing. Liviu Nastasă, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8597/19.10.2023;

Titularul planului are obligația de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului de mediu, precum și asupra oricăror modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificări.

Titularul planului are obligația de a supune procedurii de adoptare planul, precum și orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorității competente de mediu şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz de mediu conţine 15 (cincisprezece) pagini şi a fost eliberat în 3 exemplare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                 Întocmit,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                            Ing. Farkas János