Înapoi

Decizie emitere aviz de mediu AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI VARGHIS”, JUDEȚUL COVASNA, U.P. I VARGHIS

DECIZIE EMITERE  AVIZ DE MEDIU

Nr. 5   din 29.01.2024

 

Ca urmare a notificării adresată de COMPOSESORATUL VARGHIS  prin O.S. Baraolt, cu sediul în localitatea Varghis, strada Principala, nr. 138A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6425/10.08.2023;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, în HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și în Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,

luând în considerare:

  • Decizia Etapei de Incadrare nr. 71/15.11.2018, emisă de APM Covasna pentru acest amenajament;
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constituit, proces-verbal nr. OS Baraolt 1063/20.09.2023;
  • concluziile Raportului de mediu (RM) și a Studiului de evaluare adecvată (EA) elaborate de către dr. biol. Zaharia Lăcrămioara Gabriela, biol. Tudor-Andrei Anca, dr. ing. Liviu Nastasă, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8599/19.10.2023; Certificate de atestare: Seria RGX nr. 427/29.11.2022, Seria RGX nr. 290/07.07.2022 și Seria RGX mr. 145/02.02.2022 emise de Asociația Română de Mediu;
  • consultările din cadrul Ședinţei de dezbatere publică desfășurată în data de 14.12.2023 (proces-verbal nr. 8/14.12.2023);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Covasna în şedinţa din data de 26.01.2024 (proces-verbal ședință nr. 3/26.01.2024) – luare decizie emitere aviz de mediu
  • Avizul favorabil cu condiții nr. 23/ST CV/29.12.2023 emis de Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, Serviciul Teritorial Covasna, administrator sit Natura 2000 ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului;
  • Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare 500 de lei - OP 138/09.08.2023;

în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

se emite:

AVIZUL DE MEDIU

          pentru: AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI VARGHIS”, JUDEȚUL COVASNA, U.P. I VARGHIS  amplasat pe raza UAT Varghis, județul Covasna (1423,23 ha).

          promovat de: COMPOSESORATUL VARGHIS prin O.S. Baraolt

          obiectivul general al amenajamentului fondului forestier este asigurarea continuităţii pădurii, promovarea tipurilor fundamentale de pădure, menţinerea funcţiilor ecologice şi economice ale pădurii aşa cum sunt stabilite ele prin încadrarea în grupe funcţionale şi subunităţi de producţie. La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenajarea anterioara, au fost armonizate cu cele ale Planurilor de management ale ariilor protejate, respectiv:

  • La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenajarea anterioara au fost armonizate cu cele ale Planurilor de management ale ariilor protejate,  respectiv:
  • Protectia solurilor si a terenurilor cu pante mari, impotriva eroziunii si a alunecarilor de teren;
  • Protectia biodiversitatii in arboretele incluse in siturile Natura 2000 "ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor”,  RO SCI 0091 Herculian si RO SCI 0036 Cheile Varghisului;
  • Asigurarea exercitarii functiilor de protectie a arboretelor din Rezervatia Cheile Varghisului;
  •  Producerea de masă lemnoasă de dimensiuni mari şi mijlocii pentru nevoile economiei şi ale populaţiei locale.

Suprafata este incadrată perimetral de urmatoarele puncte ale caror coordonate in sistem STEREO 70 sunt:

Denumire punct

Coordonate Stereo1970

X (m)

Y (m)

borna silvică 139

X = 540014,93

Y = 512266,76

borna silvică 147 bis

X = 539773,16

Y = 512778,08

borna silvică 19  bis

X = 539939,71

Y = 514934,86

borna silvică 47

X = 538869,86

Y = 516715,70

borna silvică 61

X = 539258,54

Y = 518945,90

borna silvică 84

X = 539552,18

Y = 520148,06

borna silvică 87 bis

X = 541248,85

Y = 519443,33

borna silvică 90 bis

X = 541533,88

Y = 517893,98

borna silvică 75 bis

X = 540917,23

Y = 516545,29

borna silvică 92

X = 541775,02

Y = 516065,65

borna silvică 14 bis

X = 540541,63

Y = 514291,41

borna silvică 139bis

X = 540203,61

Y = 512205,37

borna silvică 307

X = 541868,83

Y = 522572,04

borna silvică 197

X = 542473,14

Y = 523368,06

borna silvică 196 bis

X = 542721,26

Y = 523272,03

borna silvică 306

X = 541996,23

Y = 522437,74

borna silvică 5

X = 550146,16

Y = 526278,52

borna silvică 249

X = 551988,43

Y = 527842,05

borna silvică 126

X = 551636,17

Y = 528373,51

borna silvică 227

X = 552712,34

Y = 529099,56

borna silvică 212

X = 553375,12

Y = 530670,45

borna silvică 216

X = 554907,45

Y = 530707,79

borna silvică 216 bis

X = 552242,85

Y = 530441,63

borna silvică 245 bis

X = 550030,19

Y = 528178,28

borna silvică 37 bis

X = 555089,19

Y = 527904,11

borna silvică 317

X = 553174,95

Y = 527115,47

borna silvică 31 bis

X = 551955,65

Y = 527196,63

borna silvică 4

X = 525780,53

Y = 525780,53

 

Amenajamentul U.P. I Varghis a intrat in vigoare la 01.01.2018 si a fost avizat in Comisia de specialitate din M.M.A.P. in data 26.07.2018, aprobat prin O.M.nr. 36/2019 si este valabil pana la data de 31.12.2027.

De asemenea, unitatea de productie a parcurs procedura de obtinere a Avizului de mediu pana la Obtinerea Deciziei Etapei de Incadrare nr. 71/ 15.11.2018, emisă de APM Covasna. În temeiul art. 22 din H.G. 236/2023, amenajamentul se supune revizuirii numai pentru lucrarile ce au rămas de executat pana la finalizarea amenajamentului (31.12.2027).

Bazele de amenajare

Regimul – s-a adoptat regimul codru, (cu regenerare din samanta), pentru toate formatiunile forestiere din zona;

Exploatabilitatea - de protectie pentru arboretele in care se organizeaza recoltarea de produse principale, incadrate in grupa I functionala

Compoziţia ţel - corespunzatoare tipului natural fundamental de padure pentru arboretele exploatabile si compozitia tella exploatabilitatepentru celelalte arborete. Ciclul stabilit pentru arboretele din S.U.P. A este de 110 ani. La stabilirea ciclului au fost luate în considerare formaţiile forestiere, funcţiile social-economice şi media vârstei exploatabilităţii (109 ani).

 Situatia lucrărilor propuse, executate și rest de executat:

Categorii de lucrari

Prevederi anuale:

Realizari 2018-2023

Rest de executat 2024-2027

Supr.

Volum

de extras

Supr.

Volum extras

Supr.

Volum

 de extras

 

ha/an

mc/an

ha

mc

ha

mc

Impaduriri:

0,93

 

2,3

 

7,00

 

Degajari

3,51

 

16,71

 

18,39

 

Curatiri

112,26

69

30,32

 

1092,28

690

Rarituri

72,65

1807

264,7

8282

461,80

9788

Taieri de regenerare

25,1

4846

137,1

22311

113,90

245901

Lucrari de conservare

   

 

 

0,00

0

Taieri de igiena

398,31

336

187,9

641

1194,93

2719

T. accidentale I

   

200,3

1559

 

 

T. accidentale II

   

178,2

2469

 

 

Total

612,76

7058

1017,53

35262

2888,3

37787

1 Volumul ramas de recoltat s-a diminuat cu volumul taierilor accidentale I.

Prin gama de lucrari propuse, Amenajamentul va produce o serie de servicii de mediu cum ar fi:

  1. Conservarea si dezvoltarea elementelor de biodiversitate (habitate si specii) in toate arboretele;
  2. protejarea antierozionala a terenurilor cu pante mari;
  3. productia de lemn pentru nevoile economiei sau a populatiei locale;
  4. favorizarea productiei de produse nelemnoase (ciuperci, fructe de padure, plante medicinale etc.).

Referitor la productia de lemn, Amenajamentul defineste ca produse principale  lemnul gros si foarte gros destinat producerii de cherestea iar ca produse secundare, lemnul de dimensiuni mai mici utilizat in special ca lemn de foc sau lemn pentru constructii rurale, rezultat din lucrarile de ingrijire si cele de igiena.

In cazul de fata, in urmatorii 4 ani de aplicabilitate ai amenajamentului au mai ramas de recoltat:

  • 24 590 m3 – produse principale din speciile 70%Fag; 20% Gorun, 10% Molid;
  • 10 478 m3 – produse secundare din speciile 50% Fag; 30% Molid; 10% Carpen; 10% diverse specii;
  •   2 719 m3 – taieri de igiena.

Totalul de 37787 m3/ 4ani conduce spre un nivel al recoltelor anuale de 9447m3/an, respectiv la o medie de 6,6m3/an/ha,  adica la nivelul cresterii curente a arboretelor.

Emisii de poluanți fizici, chimici și biologici generați de intervențiile și activitățile PP:

Singurii poluanti generati de activitatile propuse prin Amenajament sunt gazele de la esapamentele utilajelor si autovehicelelor utilizate la transportul si exploatarea lemnului. Avand in vedere ca frecventa  interventiilor pe o suprafata este de o data la 10 ani iar durata interventiei este de regula de 1-2 luni (maxim) iar cantitatile de combustibili utilizati sunt mici, rezulta ca emisiile de acest gen sunt nesemnificative.

 

In tabelul urmator se specifica masurile de management al posibilelor deseuri generate de aplicare P.P.

Masuri privind managementul deseurilor

Tabelul 4

Amplasament

Tip deseu

Mod de colectare/ evacuare

Responsabil

Organizarea de

santier

Menajer

Container tip pubela, se va colecta periodic prin  colaborare cu firma de colectare autorizata

Firma exploatare;

Ocol silvic

deseuri metalice

Se vor colecta intr-un spatiu special amenajat si se vor preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Uleiuri

Se vor colecta intr-un       recipient special si se vor  preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Anvelope

uzate

Se vor colecta intr-un spatiu special amenajat si se vor preda societatilor de colectare valorificare atestate

Firma exploatare;

Ocol silvic

Parchet

Rumegus si  resturi nevalorificabile

(crengi)

Resturile nevalorificabile se aseaza ordonat in martoane la sfarsitul lucrarilor de exploatare si raman in padure unde se transforma prin procese naturale in humus.

Firma exploatare; Ocol silvic

 

Categoriile de folosinta actuale ale terenurilor sunt cele prezentate in tabelul urmator.

Situatia terenurilor dupa natura de folosinta

Tabelul 5

Nr. crt.

Simbol

Categoria de folosinta

Suprafata (ha)

Totala

Gr.I

Gr.II

1

2

3

4

5

6

1

P

Fond forestier total

1423,23

1423,23

-

1.1

P.D.

Terenuri acoperite cu padure

1407,65

1407,65

-

1.2

P.C.

Terenuri care servesc nevoilor de cultura

-

-

-

1.3

P.S.

Terenuri care servesc nevoilor de productie silvica

1,34

-

-

1.4

P.A.

Terenuri care servesc nevoilor de administrare forestiera

10,38

-

-

1.5

P.I.

Terenuri afectate împaduririi

0,64

-

-

1.6

P.N.

Terenuri neproductive

3,22

-

-

1.7

P.T.

Terenuri scoase temporar din fondul forestier

-

-

-

1.8

P.O.

Ocupatii si litigii

-

-

-

          Prin amenajament nu se propun modificari ale folosintei actuale a terenurilor (exceptand terenurile destinate reimpaduririi care vor fi regenerate in urmatorii ani).

Nu sunt propuse drumuri noi. Drumurile existente nu apartin proprietarului.

Ponderea padurilor din suprafata totala a fondului forestier analizat este de 99 %.

Pe teritoriul fondului forestier din U.P. I Varghis nu exista enclave.

 

 

Descrierea proceselor tehnologice

La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenjarea anterioara au fost armonizate cu cele ale Planurilor de management ale ariilor protejate respectiv:

  • Protectia solurilor si a terenurilor cu pante mari impotriva eroziunii si a alunecarilor de teren;
  • Protectia biodiversitatii in arboretele incluse in siturile Natura 2000 "ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor”,  RO SCI 0091 Herculian si RO SCI 0036 Cheile Varghisului.
  • Asigurarea exercitarii functiilor de protectie a arboretelor din Rezervatia Cheile Varghisului.
  • Producerea de masă lemnoasă de dimensiuni mari şi mijlocii pentru nevoile economiei şi populaţiei locale.

La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenjarea anterioara au fost armonizate cu cele ale Planului de management ROSPA0082:

  • Protecţia solurilor şi terenurilor cu pante mari împotriva eroziunii şi a alunecărilor de teren;
  • Producția de semințe forestiere și conservarea genofondului forestier;
  • Asigurarea exercitării funcţiei de protecţie a pădurilor incluse în situl Natura 2000                  ROSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt;
  • Producţia de masă lemnoasă de calitate superioară;
  • Asigurarea condiţiilor pentru realizarea de produse nelemnoase valorificabile.

Pe lângă obiectivele economice, sociale şi ecologice menţionate mai sunt stabilite următoarele obiective social-economice cu caracter general: 

  • menţinerea şi dezvoltarea fondului forestier prin sporirea potenţialului de producţie şi protecţie;
  • introducerea sau menţinerea în cultură a speciilor autohtone, corespunzător condiţiilor staţionale existente;
  • limitarea volumului tăierilor la nivelul indicat de amenajament;
  • gospodărirea diferenţiată a arboretelor, în raport cu ţelul principal de producţie şi/sau protecţie;
  • aplicarea de tehnologii de recoltare a produselor lemnoase şi nelemnoase prin care să se evite degradarea solului şi a seminţişului.

Pentru atingerea acestor obiective, arboretele au fost incluse în 2 tipuri de categorii functionale:

Tabelul 6

Tipul de categorie functionala

Categorii functionale

Teluri de gospodarire

Suprafata

ha

%

II

 

1.2.a

 

Paduri cu functii speciale de protectie situate in statiuni cu conditii grele sub raport ecologic, precum si arboretele in care nu este posibila sau admisa recoltarea de masa lemnoasa, impunandu-se numai lucrari speciale de conservare.

63,70

5

IV

1.5.n

Paduri cu functii speciale de protectie pentru care sunt admise, pe langa gradinarit si cvasigradinarit, si alte tratamente, cu impunerea unor restrictii de aplicare

1344,59

94

Alte terenuri

14,94

1

Total

1423,23

100

Lucrarile de regenerare si impadurire constituie o veriga importanta a complexului de lucrari din fondul forestier, menite sa contribuie la conservarea si dezvoltarea lui.

          Planificarea lucrarilor de regenerare s-a facut tinand seama de situatia inregistrata cu prilejul descrierii unitatilor amenajistice, de nevoile de regenerare ce decurg din aplicarea planului decenal de recoltare a produselor principale si a planului lucrarilor de conservare, precum si de necesitatea creerii unei structuri corespunzatoare a arboretelor.

Lucrarile de regenerare si impadurire cuprind, in general, urmatoarele categorii de lucrari:

A – Lucrari necesare pentru asigurarea regenerarii naturale;

B -  Lucrari de regenerare artificiala;

C -  Completari in arborete care nu au inchis starea de masiv;

D -  Ingrijirea culturilor tinere;

E -  Impaduriri in terenuri cu conditii extreme.

Lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor au fost stabilite pentru toate arboretele care la data culegerii datelor din teren indeplineau conditiile de consistenta, varsta, stadii de dezvoltare etc. precum si cele care vor realiza aceste conditii in cursul deceniului de aplicare a acestui amenajament. Modul de executare a lucrarilor de ingrijire va fi diferit, in functie de structura si functia arboretelor si daca acestea au fost sau nu parcurse la timp cu asemenea lucrari.

Degajari au fost propuse a se executa in arboretele tinere din u.a. 19C, 19F, 36A, 36B, 38C, 39F, 47C, 47D, 50D si 51G, pe o suprafata totala de parcurs in deceniu de 35,14ha. Arboretele au in compozitie, pe langa specii de baza corespunzatoare tipului natural fundamental de padure (fag, gorun si molid) si unele specii coplesitoare precum mesteacan, carpen si salcie capreasca.

La efectuarea degajarilor se va urmari stoparea fenomenului de coplesire si eliminare a speciilor valoroase de catre alte specii de valoare redusa (precum mesteacanul, salcia capreasca, plopul tremurator, carpenul, aninul) dar cu cresteri rapide, tehnica de lucru bazandu-se pe taierea sau ruperea varfurilor exemplarelor coplesitoare de la 10-30cm sub varful exemplarelor valoroase. De asemenea, prin degajari se vor extrage si exemplarele de fag infurcite, cele cu tendinta de labartare si cele provenite din lastari. Se va acorda atentie mentinerii si promovarii exemplarelor de brad, paltin de munte, frasin si molidului.  Degajarile se vor executa in perioada de vegetatie, in lunile august-septembrie.

Curatiri au fost prevazute a se executa in  arboretele tinere din u.a. 10A, 12D, 31C, 33A, 35A, 36B, 37E, 37F, 45 si 54, arborete a caror suprafata totala este de 124,34ha.

In general, cu ocazia curatirilor se va practica o selectie negativa, urmarindu-se extragerea cu precadere a exemplarelor rau conformate, uscate, ranite, infurcite, coplesite sau a celor din specii nedorite. Dupa executarea lucrarilor, consistenta nu trebuie sa coboare sub 0,8. Avand in vedere ca in unele arborete se gaseste in proportii mici si gorun, exemplarele de gorun vor fi ingrijite cu atentie, extragandu-se exemplarele de fag, carpen, mesteacan, salcie si diverse moi din jur, care le jeneaza in crestere.

Rarituri se executa in general in arboretele aflate in stadiile de paris, codrisor si codru mijlociu, in scopul reducerii numarului de exemplare la unitatea de suprafata, prin efectuarea unei selectii individuale intra si interspecifice care conduce la ameliorarea starii de desime, a compozitiei si calitatii arboretelor, a cresterii rezistentei arboretelor la actiunea factorilor vatamatori, a pregatirii arboretelor pentru regenerare precum si in scopul recoltarii si valorificarii rationale si superioare a masei lemnoase rezultate. Prin selectia pozitiva, cu caracter individual, care se realizeaza in cadrul rariturii, se promoveaza arborii de viitor, care raman in padure pana la termenul exploatarii.

S-au propus lucrari de rarituri in arboretele din u.a.: 1C, 4, 5, 6, 7A, 8A, 9A, 12A, 12D, 13A, 14A, 15A, 16B, 17, 18A, 18C, 20B, 29A, 30A, 31B, 32A, 32C, 33A, 34A,  34B, 35A, 37A, 37E, 37F, 38A, 38B, 39C, 39D, 42A, 43A, 44C, 45, 46B, 47A, 54 si 55.

Prin aplicarea rariturilor se va urmari alegerea si favorizarea arborilor bine conformati, cu crestere buna si cu o coroana simetric constituita. De asemenea, se va urmari spatierea cat mai uniforma a arborilor. Intensitatea rariturilor va fi moderata iar consistenta nu va scadea sub 0.8. Pe langa arborii bolnavi, defectuosi, raniti la exploatare, infurciti etc., prin rarituri vor fi extrasi treptat si arborii codominanti care impiedica dezvoltarea arborilor de valoare. Se va actiona selectiv atat in plafonul superior cat si in cel inferior al coronamentului.

Datorita amplitudinii mari de variatie a altitudinii, cu atentie deosebita trebuie privite rasinoasele. In acest sens, la aplicarea lucrarilor de ingrijire,  in arboretele din trupurile Rica, Varghis 1 si Varghis 2 proportia rasinoaselor trebuie sa respecte proportiile recomandate de normele tehnice si anume 10-20% din suprafata. In arboretele din trupul Cormos rasinoasele trebuie promovate, in sensul obtinerii amestecurilor de fag cu rasinoase in care ponderea rasinoaselor sa fie cuprinsa intre 30-60% din suprafata, arborete cu o stabilitate ridicata la actiunea vantului.

Igienizarea padurii

          In scopul mentinerii unei stari fitosanitare corespunzatoare a padurilor unitatii de productie studiate, in arboretele pentru care nu s-au propus a se executa alte categorii de lucrari cu caracter silvic (taieri de produse principale, lucrari de ingrijire si conducere, lucrari de regenerare) se vor efectua taieri de igiena. In arboretele care vor fi parcurse cu lucrari de ingrijire si de regenerare, igienizarea acestora in anul respectiv se va realiza concomitent cu aceste interventii.

          S-a estimat parcurgerea arboretelor cu cate o interventie, in medie, pe an, insa numai orientativ, periodicitatea efectiva a aplicarii taierilor de igiena depinzand de starea arboretelor la momentul respectiv.

          Volumul estimat a se recolta prin taieri de igiena la o interventie este de cca. 0,84m3/an/ha, aceasta valoare avand insa tot un caracter orientativ, volumul efectiv ce va fi extras prin aceste lucrari fiind determinat de starea de fapt a fiecarui arboret in perioada data.

          Produsele de igiena vor rezulta din extragerea arborilor uscati, rupti, doborati etc., in conditii relativ normale de clima si vegetatie, cu respectarea recomandarilor referitoare la mentinerea unei cantitati de lemn mort in arboretele incluse in Siturile Natura 2000 detaliate la cap. 6.2.4.

Taieri de regenerare (tratamente)

Referitor la felul tratamentelor ce se vor aplica, s-a propus tratamentul taierilor progresive (insamantare, punere in lumina, racordare si tratamentul taierilor succesive in margine de masiv). In fagetele pure, fagetele amestecate, gorunetele pure, goruneto-fagetele s-au propus taieri progresive iar in molideto-fagete s-a propus tratamentul taierilor succesive in margine de masiv.    

Tratamentul taierilor progresive are ca scop principal declansarea si apoi dezvoltarea pe suprafete cat mai mari (minim 70%) a regenerarii naturale a speciilor autohtone valoroase (Fa, Go). Taierile se executa repetat, in medie trei-patru taieri pe o perioada de regenerare de 30 ani, la intervale variabile in functie de anii de fructificatie si gradul de instalare si dezvoltare a semintisului. Aplicarea tratamentului  consta in deschiderea de  ochiuri de regenerare la primele taieri de insamantare, amplasate ca numar si marime potrivit instructiunilor silvice in vigoare, ochiuri care vor fi largite la urmatoarele taieri (taieri de punere in lumina a semintisului instalat), pana la racordarea totala a ochiurilor (ultima taiere) cand regenerarea naturala va ocupa minim 70% din suprafata.

Tratamentul taierilor succesive in margine de masiv are ca scop principal obtinerea regenerarii naturale sub masiv, fiind recomandat in unele amestecuri de rasinoase pentru evitarea doboraturilor de vant. Aplicarea tratamentului incepe intr-un an de fructificatie cand se parcurge cu o taiere de insamantare prima banda. Dupa un interval de 4-5ani,  in cazul semintisului de molid si 5-6 ani in cadrul semintisului de fag, se revine cu taierea de dezvoltare, practicandu-se  concomitent si o taiere de insamantare in banda urmatoare. La cea de-a treia interventie, in prima banda se aplica taierea definitiva, in cea de-a doua taierea de dezvoltare, deschizandu-se concomitent o noua banda in care se aplica taierea de insamantare.

Deoarece arboretele in care s-a propus a se executa acest tip de tratament sunt incluse in situri Natura 2000, in care se urmareste conservarea cu prioritate a biodiversitatii, se recomanda ca in timpul lucrarilor de marcare sa se identifice arborii importanti pentru biodiversitate, in special a celor scorburosi, uscati sau in curs de uscare, cei care adapostec cuiburi de pasari.

          Acesti arbori nu vor fi marcati si nu vor fi extrasi in timpul lucrarilor de exploatare, dar se vor mentiona ca atare (eventual la categoria escari in actele de punere in valoare). Se recomanda mentinerea unui numar de 4-5 arbori/ha, relativ uniform distribuiti pe suprafata.

De asemenea, este posibil sa fie instituite perioade de restrictie la executarea lucrarilor (probabil in perioada cuibaritului), dar aceste masuri vor fi anuntate de custozii respectivelor arii protejate.

Tehnologiile de exploatare trebuie să urmărească diminuarea efectelor negative legate de reducerea consistenţelor prin evitarea erodării golurilor, a vătămării seminţişurilor şi a arborilor rămaşi în picioare, evitarea creerii de dezechilibre hidrice etc. În acest sens, se va interzice aplicarea tehnologiei “arborilor cu coroană”, considerată nonecologică.

Cea mai adecvată tehnologie de exploatare pentru arboretele studiate, ţinând cont de condiţiile staţionale şi de vegetaţie specifice, este metoda “în trunchiuri şi catarge”. Conform acestei metode, arborii se doboară, se curăţă de crăci, se însemnează pentru sortare, în funcţie de defectele lemnului şi se secţionează în trunchiuri lungi, de dimensiuni care să permită apropiatul la instalaţia de transport cu ajutorul atelajelor sau cu tractorul.

De altfel, cele mai adecvate mijloace de colectare a lemnului sunt atelajele (pentru “scos“) şi tractoarele articulate forestiere (pentru “apropiat“). Coroana arborilor se fasonează separat la locul de doborâre al arborilor, colectarea făcându-se sub formă de legături, cu dimensiuni stabilite pentru a se evita vătămarea solului şi a arborilor rămaşi pe picior. Scosul lemnului subţire se va face concomitent cu a celui gros.

Pentru o exploatare raţională şi ecologică considerăm necesară respectarea următoarelor recomandări :

-specificarea tehnologiei în contractele, autorizaţiile de exploatare şi procesele verbale de predare;

-menţionarea în autorizaţiile de exploatare a procentului pe suprafaţă a seminţişului utilizabil înainte de tăiere şi a pierderilor admisibile;

  • arborii de pe marginea drumurilor de colectare să fie protejaţi;
  • doborârea arborilor să se facă în afara ochiurilor de regenerare;

-folosirea pe cât posibil a drumurilor de tractor existente şi reamenajate şi evitarea deschiderii de drumuri noi cu buldozerul;

  • cioatele, în special cele de răşinoase, să fie de înălţime corespunzătoare şi să fie cojite;
  • curăţarea de crăci şi martonarea acestora să se facă în afara ochiurilor de seminţiş;

-exploatarea să fie controlată periodic de către personalul de teren, care să semnaleze şi să sancţioneze eventualele nereguli;

-reprimirea parchetelor să se facă după curăţirea corespunzătoare a resturilor de exploatare.

În concluzie, administratorul fondului forestier studiat are obligaţia de a urmări respectarea strictă a restricţiilor de exploatare şi a tuturor prevederilor impuse în acest sens prin “Codul silvic” din 2008 (Legea 46/2008) şi prin celelalte normative în vigoare.

Caracteristicile PP existente,  propuse sau aprobate,  ce pot genera impact cumulativ

Pe langa amenajamentul U.P. I Varghis, Ocolul Silvic Baraolt mai administreaza padurile incluse in alte 13 unitati de productie.

Asa cum reiese din tabelul 7, cu exceptia U.P. III Parohii, a carui valabilitate expira anul viitor toate celelalte unitati au fost avizate de catre MMAP si au parcurs etapa de incadrare pentru Avizul de mediu.

Ariile naturale protejate de interes comunitar şi/sau naţional/internaţional din cadrul amenajamentului silvic pentru care lucrările pot avea efecte;

Suprafata U.P. I Varghis face parte din urmatoarele Arii protejate:

  • Situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor - 567,12ha;
  • Situl Natura 2000 ROSCI0091 Herculian – 847,09ha;
  • Situl Natura 2000 ROSCI0036 Cheile Varghisului si Rezervatia Cheile Varghisului– 9,02ha.

Avand in vedere ca Siturile ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului se suprapun partial, pentru ele a fost intocmit un singur Plan de Management, publicat in M.O., parte I, nr. 540bis/ 19.07.2016.

          Pentru situl ROSCI0091 Herculian Planul de Management publicat in M.O., parte I,

nr. 544bis/ 20.07.2016.

          In continuare vor fi prezentate date preluate din aceste Planuri de Management precum si (dupa caz) din regulamentele de functionare a acestor Situri.

Analiza impactului rezidual asupra habitatelor si speciilor de interes comunitar

Tabelul 16

Denumire ANPIC

Impact

Specia/ habitatul afectat/ă

Parametru afectat

Măsura de prevenire, evitare, reducere

Impactul rezidual

ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor

 

mamifere

 

 

 

reducerea habitatelor de vara

Barbastella barbastellus

marimea populatiei

mentinerea lemn mort 4-5ex./ha

nesemnificativ

Myotis myotis

marimea populatiei

nesemnificativ

perturbare liniste

Ursus arctos

marimea populatiei

protejarea barloagelor

nesemnificativ

reducerea habitatelor

Nevertebrate
Cucujus cinnaberinus

marimea populatiei

mentinerea lemn mort 4-5ex./ha; corelare taieri cu perioada de cuibarit

nesemnificativ

pierdere habitat

Pasari:
Aquila pomarina

marimea populatiei

nesemnificativ

perturbare liniste

Bubo bubo

marimea populatiei

nesemnificativ

perturbare liniste

Crex crex

marimea populatiei

corelare taieri cu perioada de cuibarit

nesemnificativ

pierdere habitat

Dendrocopos medius

marimea populatiei

mentinerea lemn mort 4-5ex./ha; corelare taieri cu perioada de cuibarit

nesemnificativ

pierdere habitat

Picus canus

marimea populatiei

nesemnificativ

pierdere habitat

Strix uralensis

marimea populatiei

nesemnificativ

perturbare liniste

Caprimulgus europaeus

marimea populatiei

corelare taieri cu perioada de cuibarit

nesemnificativ

perturbare liniste

Lanius collurio

marimea populatiei

corelare taieri cu perioada de cuibarit

nesemnificativ

RO SCI 0036 Cheile Varghisului

alterare habitat

91V0 Păduri dacice de fag (Symphyto-Fagion)

structura habitatului

Protectie deosebita
 (t. de igiena)

nesemnificativ

ROSCI0091 Herculian

alterare habitat

9410 Păduri acidofile de Picea abies din regiunea montana

structura habitatului

rarituri

nesemnificativ

alterare habitat

91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior

structura habitatului

restaurare prin reimpadurire cu specii native

pozitiv semnificativ

alterare habitat

91V0 Păduri dacice de fag

structura habitatului

Evitarea dezvoltarii speciilor alohtone in compozitia padurilor

nesemnificativ

Promovarea structurilor natural fundamentale

nesemnificativ

Taieri de igiena

nesemnificativ

Lucrari de ingrijire si conducere a arboretelor (degajari; curatiri; rarituri)

nesemnificativ

alterare habitat

9110 Păduri de fag de tip Luzulo- Fagetum

structura habitatului

conservare prin lucr. de igiena

nesemnificativ

Prezentarea măsurilor necesare care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea conservării favorabile a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

În cazul în care, pe parcursul perioadei de valabilitate a amenajamentului, se vor produce calamități din cauza unor factori biotici sau abiotici neprevăzuți (gen doborâturi de vânt, rupturi de zăpadă, uscări anormale, atacuri de insecte, incendii, alunecări de teren, inundații, rezinaj, răni provocate de faună etc.) se va proceda conform Ordinului M.A.P. nr. 766 / 2018 (pentru aprobarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier și a Metodologiei privind aprobarea depășirii posibilității / posibilității anuale în vederea recoltării produselor accidentale I), modificat și completat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 933 / 2020, fără a fi necesară reluarea procedurii de evaluare de mediu. În principiu se va proceda astfel:

a) se vor modifica prevederile amenajamentului silvic, inclusiv în situația în care acesta încă nu este aprobat, numai în cazul în care:

- volumul arborilor afectați de factori destabilizatori biotici și / sau abiotici dintr-un arboret însumează peste 20% din volumul arboretului existent la data apariției fenomenului, determinat prin diminuarea volumului prevăzut în partea „Descrierea parcelară” din amenajamentul silvic, cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a acestuia; fac excepție arboretele pentru care volumul însumat al arborilor afectați este mai mic sau egal cu volumul care poate fi extras prin lucrările silvotehnice curente prevăzute de amenajamentul silvic în vigoare;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, cu excepția arborilor afectați de doborâturi / rupturi de vânt / zăpadă și de incendii, dintr-un arboret sunt concentrați pe o suprafață compactă mai mare de 0.5 ha sau în situația în care extragerea arborilor afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, prevăzuți la paragraful anterior, determină încadrarea arboretelor în urgența 1 de regenerare. Pentru suprafețele de peste 0.5 ha necesare realizării instalațiilor de scos – apropiat nu este necesară modificarea prevederilor amenajamentului silvic;

- arborii afectați de factori destabilizatori, biotici sau abiotici, fac parte din arborete încadrate în tipul I funcțional;

b) pentru situațiile menționate la a), ocolul silvic va elabora o documentație, elaborată în baza unei analize în teren realizată împreună cu specialiștii legal abilitați, pe care o va trimite mai întâi spre avizare Gărzii Forestiere Covasna și ulterior spre aprobare autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;

c) în situația în care volumul produselor principale recoltate și / sau cele autorizate și / sau contractate în anul respectiv, cumulat cu volumul produselor accidentale I, va fi mai mare decât posibilitatea anuală stabilită pentru S.U.P. A, volumul produselor accidentale I cu care se va depăși posibilitatea anuală se va precompta în anul / anii următori de aplicare a amenajamentului silvic, în funcție de volumul cu care se depășește posibilitatea, prin reținerea de la exploatare a unui volum echivalent provenit din arborete cuprinse în planurile decenale de recoltare a produselor principale. Precomptarea la nivel de arboret se va realiza, de regulă, în ordinea descrescătoare a urgențelor de regenerare, evitându-se pe cât posibil arboretele încadrate în urgența 1 de regenerare;

d) masa lemnoasă afectată de factori destabilizatori, biotici și / sau abiotici, care se va recolta din arboretele încadrate în subunitățile de gospodărire de tip K și M, pentru care nu se reglementează procesul de producție lemnoasă, nu se va precompta.

Conform Legii nr. 292 / 2018 (privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului), pentru amenajamentele silvice nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului, decât dacă prevăd împădurirea unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetație forestieră sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului.

Măsuri pentru reducerea impactului asupra biodiversității

Măsurile de prevenire (P), evitare (E) și reducere (R) a impactului

Tabelul 23

Măsură-

descriere

Tip măsură (P/E/R)

Specia/ habitatul afectat/ă

Parametru căruia i se adresează măsura

Impactul căreia i se adresează măsura

Perioada de implementare a măsurii

Locația implementării măsurii

Reimpadurirea cu specii corespunzatoare tipului natural fundamental

R

toate habitatele si speciile din acestea

Marimea habitatelor/ populatiilor

reducerea habitatelor/ populatiilor

permanent

In completarea regenerarilor naturale sau a terenurilor afectate de taieri accidentale

Lucrari de ingrijire si conducere a arboretelor (degajari; curatiri; rarituri)

P

habitatele forestiere

Structura habitatelor

Ameliorarea compozitiei si desimii arboretelor

permanent

Arboretele tinere cu varste mai mici de 60-70 ani si desimi mai mari de 0,8

Taieri de igiena

P

habitatele forestiere

starea de sanatate

uscare anormala, atacuri de insecte

permanent

arboretele afectate de uscare sau atacuri de insecte

Mentinerea unei cantitati de lemn mort 4-5ex./ha sau 5-10m3

R

lilieci, pasari si nevertebrate pentru care lemnul mort reprezinta sursa de hrana sau cuibarire

marimea populatiilor

reducerea populatiilor pasarilor insectivore si a insectelor dendrofage

permanent

Lemnul „pe picior” in special arborete mature si batrane, si cel cazut in toate arboretele

Promovarea structurilor natural fundamentale

P

toate habitatele si speciile din acestea

structura calitativa a habitatelor (compozitie, consistenta, sanatate, re- zistenta la sch.climatice)

cresterea rezilientei habitatelor la factorii climatici extremi

permanent

toate arboretele

corelarea perioadei de executie a lucrarilor cu ecologia speciilor protejate (ex. exploatarea prod. principale iarna, evitarea executarii lucrarilor in perioada de cuibarit apr.-iulie)

R

semintisul natural

suprafata ocupata

distrugerea semintisului prin extragerea arborilor

in afara sezon vegetatie

arboretele de parcurs cu taieri de regenerare

E

speciile de pasari / lilieci

marimea populatiilor

deranjul populatiilor

in perioada de cuibarit

toate arboretele

protejarea barloagelor de urs

R

urs

 

marimea populatiilor

deranjul populatiilor

in perioade hibernare

in zona barloagelor

Evitarea dezvoltarii speciilor alohtone in compozitia padurilor

P

habitate forestiere

structura calitativa a habitatelor

Ameliorarea compozitiei

permanent

toate arboretele

 

Soluțiile alternative

Alternativa zero

Inainte de analiza eventualelor solutii alternative, in cadrul grupului de lucru a fost analizata si “varianta 0”, neinterventia cu masuri silviculturale.

Pentru evaluarea modului de evolutie a habitatelor si speciilor de interes conservativ s-a apelat  la modul de evolutie al habitatelor din SUP E – “Protectie integrala” din zone apropiate geografic de padurile studiate dar si evolutia habitatelor forestiere precum si a habitatelor neforestiere din preajma zonelor strict protejate din cadrul Parcurilor Nationale sau Naturale din zona Harghita - Covasna.

Astfel, in cazul neinterventiei (protectiei integrale) se prognozeaza intr-un viitor apropiat si mediu 10- 40ani, o crestere a consistentei padurilor, scaderea considerabila a suprafetelor cu pasuni si pajisti din cadrul siturilor Natura 2000 in favoarea vegetatiei forestiere, cresterea cantitatii de “lemn mort” pe picior sau cazut, scaderea ponderii speciilor de lumina (a cvercineelor).

De asemenea, excesiva crestere a consistentei arboretelor va favoriza producerea de rupturi si doboraturi cauzate de vant sau zapada. Nu trebuie neglijat faptul ca structura actuala a habitatelor (doar 62% sunt naturale) este rezultatul modului de gospodarire din ultimul secol. Revenirea spre structurile natural fundamentale este un proces de durata si se realizeaza mai rapid prin interventii controlate decat prin noninterventie.

Referitor la unele specii de pasari, vor fi afectate cele care prefera raristi si paduri mixte sau cele care cuibaresc pe sol in stratul ierbos.

Aceste tendinte din fondul forestier vor conduce la posibile efecte dezastruase asupra comunitatilor din aval care ar putea fi afectate de viiturile provocate de ploile torentiale care vor antrena resturile lemnoase provenite din lemnul mort cazut, fapt ce ar conduce la blocarea podurilor si podetelor de pe drumurile publice (forestiere) provocand astfel scurgerea necontrolata a apelor si afectarea locuintelor si obiectivelor social economice (a se vedea pagubele produse in perioada 2016- 2023 de viiturile succesive din bazinul Oltului.

Nu este de neglijat si cresterea efectivelor de urs, in special (in ultimii 4-5 ani populatia de urs a crescut cu cca. 50%, fapt ce va conduce la cresterea frecventei incidentelor dintre populatia de urs si locuitorii din zona.

Solutii alternative analizate

Adoptarea solutiilor tehnice in amenajarea padurilor este o activitate reglementata strict printr-o serie de acte normative, norme tehnice si ghiduri de bune practici elaborate si imbunatatite periodic de mai bine de 60 de ani.

Prin urmare, odata stabilite obiectivele de gospodarire si telurile de productie si protectie pentru aceste arborete, variantele de solutii tehnice ce trebuie adoptate sunt limitate.

Principalele masuri de gospodarire prevazute in proiect sunt graduale, in corelatie cu intensitatea functionala atribuita fiecarui arboret in parte.

Astfel, pentru arboretele din:

  • Tipul II de intensitate functionala, Arboretele din tipul II de categorie funcţională sunt incluse în subunitatea de protecție de tip „M” – păduri supuse regimului de conservare deosebită. În aceste arborete au fost prevăzute lucrări de conservare, lucrări de îngrijire  și lucrări de igienă.
    • lucrari de conservare;
    • lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor;
    • taieri de igiena;
    • lucrari de ajutorare a regenerarii si/sau regenerare artificiala (completari).
  • Tipul IV de intensitate functionala – paduri cu functii speciale de protectie pentru care sunt admise, pe langa gradinarit si cvasigradinarit si alte tratamente, cu impunerea unor restrictii de aplicare. Aceste arborete au fost incluse in subunitatea de codru regulat in care au fost propuse:
    • lucrari de regenerare (taieri produse principale progresive, succesive in margine de masiv);
    • lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor;
    • taieri de igiena;
    • lucrari de ajutorare a regenerarii si/sau regenerare artificiala.

Toate cele 2 optiuni asigura regenerarea prin samanta cu specii corespunzatoare tipului natural fundamental de padure.

Avand in vedere intensitatea functionala ridicata a arboretelor incluse in Tipul II,  nu prea au existat solutii alternative pentru adoptarea solutiilor tehnice.

De regula, solutii alternative de gospodarire se regasesc la intensitati functionale mai reduse (tipurile IV-VI) care permit mai multe tipuri de structuri la aceeasi intensitate functionala.

In acest sens, pentru calculul posibilitatii de produse principale in subunitatea de codru regulat au fost analizate 2 metode de calcul (corespunzatoare a 2 alternative):

  • metoda cresterii indicatoare;
  • metoda claselor de varsta.

In urma rezultatelor obtinute in cadrul Conferintei a II-a de amenajare, la propunerea Proiectantului si recomandarea Grupului de lucru s-au adoptat pentru U.P. I valorile obtinute prin Metoda cresterii indicatoare, deoarece volumul de recoltat este mai mic si, in consecinta, si potentialul impact asupra habitatelor si speciilor protejate este mai redus.

 

Decizia de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Toate etapele planului se vor realiza în conformitate cu documentația tehnică prezentată;

- Este interzisă recoltarea/comercializarea oricărei specii de faună sau floră indiferent de stadiul de dezvoltare pentru speciile aflate sub incidența protecției biodiversității;

- Menținerea a 5 arbori de biodiversitate pe fiecare hectar de pădure în care se execută lucrări silvice;

- Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;

- Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;

- Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;

- Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

- O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;

- Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de întreținere, reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;

- Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;

- Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;

- Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

- În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;

- Colectarea deseurilor se va efecua separat pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;

- Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;

- Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;

- Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:

”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”

 h) plantari şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;

În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”

- În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr. 15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul proiectului este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, Serviciul Teritorial Covasna, administrator sit Natura 2000 ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului;

- În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

Condiții prevăzute în avizul Avizul favorabil nr. 23/ST CV/29.12.2023 emis de Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, Serviciul Teritorial Covasna, administrator sit Natura 2000 ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului;

- respectarea prevederilor Planulului de Management al sitului Natura 2000 ROSCI0091 Herculian  aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1125/2016;

- respectarea masurilor din regulamentul si prevederile Planulului de Management al sitului Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului,  aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 996/2016;

- se vor respecta obiectivele de conservare specific definite prin parametri si valori tinta pentru speciile prioritare aflate in  ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, aprobat prin decizia 539/05.11.2020 de catre Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate;

- pentru speciile de mamifere , nevertrebate si pesti de interes comunitar de pe raza ariei protejate ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului, sunt interzise recoltarea, capturarea ,distrugerea, uciderea sau vatamarea si orice alte forme legate de acesteaale exemplarelor, aflate in mediul lor natural;;

.- se vor respecta toate masurile necesare mentinerii starii de conservare favorabila a habitatelor si a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale  ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului,

- in cazul in care pe suprafata de 1423,23 ha a amenajamentului silvic vor fi identificate zone de barloage de urs, vizuini de lupi, rasi si vidre vor fi stabilite masuri de protective din partea administratorului ariei in vederea conservarii speciilor si habitatelor pentru care a fost desemnat situl,

- lucrarile silvice principale trebuie sistate in perioada de cuibarit a pasarilor cantatoare(1 aprilie-31 iulie) cu exceptia interventiilor silvice de urgenta;

- pastrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibarit de catre pasari si mamifere mici si fauna de chiroptere, precum si arborilor batrani pentru semintis cat si pentru biodiversitate- in toate unitatile amenajistice;

- pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie mentinut un volum sufficient de lemn mort in padure, numar arbori morti la hectar (minim 5 la diametru mediu, dintre care minim 3 pe picior) cel putin 10 mc/ha(optim 20-30-mc/ha);

- pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie mentinuti arbori (arbori vii din cele mai mari clase de varsta) cel putin 5 arbori/ha;

- pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie respectate prevederile Obiectivelor de conservare specific si Planurile de management a siturilor referitoare la parametrii prin care se definesc: Proportia si suprafata totala a padurilor mature cu varste de 80 de ani – cel putin 40% din suprafata totala a padurilor;

- se asigura conditii necesare speciilor de fauna salbatica, dependente de habitatele forestiere, prin mentinera permeabilitatii si evitarea fragmentarii habitatelor forestiere,

- limitarea taierilor rase, suprafetele ce pot fi parcurse cu taieri rase este de maxim 3 ha,

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului; HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor (*actualizată*);
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Ordinul MMAP nr. 2.534/2022 pentru aprobarea Normelor tehnice privind îngrijirea şi conducerea arboretelor şi a Ghidului de bune practici privind îngrijirea şi conducerea arboretelor;
  • HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Monitorizarea implementării planului:

Monitorizarea va avea ca scop:

- monitorizarea permanentă a măsurilor propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar, în vederea aplicării lor corecte şi la timp;

- monitorizarea modului în care se respectă prevederile amenajamentului;

- monitorizarea modului în care se pun în practică prevederile amenajamentului;

- monitorizarea respectării legislaţiei de mediu.

Măsurile propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar vor fi permanent monitorizate în vederea aplicării lor corecte, complete şi la timp.

Articolul nr. 10 al Directivei Uniunii Europene privind Evaluarea Strategică de Mediu (SEA) nr. 2001/42/CE, adoptată în legislaţia naţională prin HG nr. 1076/08.07.2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, prevede necesitatea monitorizării în scopul identificării, într-o etapă cât mai timpurie, a eventualelor efecte negative generate de implementarea planului şi luării măsurilor de remediere necesare.

Frecvenţa şi modul de realizare a monitorizării efectelor semnificative ale implementării amenajamentelor silvice va fi stabilit prin Planurile de management ale ariilor protejate sau prin  actele de reglementare emise de Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Monitorizarea va avea ca scop:

- urmărirea modului în care se respectă prevederile amenajamentului silvic;

- urmărirea felului în care sunt respectate recomandările prezentului raport de mediu;

- urmărirea felului în care se respectă legislaţia de mediu cu privire la poluare şi intervenţia în astfel de cazuri.

În situaţia identificării unor specii de păsări de interes comunitar se  recomandă ca lucrările silvotehnice să nu se defăşoare în perioada de reproducere a acestora (mai-iulie), pentru a nu perturba procesul de depunere a ouălor şi creştere a puilor.  În condiţiile în care se vor contracta cu terţi diverse lucrări care se vor executa în cadrul amenajamentului silvic, ocolul silvic este direct răspunzător de respectarea de către aceştia a prevederilor amenajamentului silvic şi a recomandărilor din raportul de mediu corelat cu studiul de evaluare adecvată.

Monitorizarea măsurilor de prevenire, evitare și reducere a impactului

ANPIC afectată (COD, nume)

/ Obiectiv de conservare/ Specia/ habitatul afectat/parametru

Forma de impact

Măsura de reducere

Perioada implementării măsurii

Locația măsurii

Indicatori de monitorizare

Unități de măsură

Frecvența monitorizării

Locații de monitorizare

Durata monitorizării

Grad de eficacitate a măsurii

Buget

Responsabil monitorizare

ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor

Barbastella barbastellus; Myotis myotis;

reducerea habitatelor de vara

mentinerea lemn mort 4-5ex./ha

permanent

toate habitatele forestiere

Cantitati/ha

ex./ha sau m3/ha

anual

parchete de explotare

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

Ursus arctos

perturbare liniste

protejarea barloagelor

februarie- mai

toate barloagele cartate

nr. ex.

buc

anual

parchete de explotare

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

pasari: vezi rand 5-12 tab. 22

pierdere habitat

mentinerea lemn mort 4-5ex./ha

permanent

toate habitatele forestiere

Cantitati/ha

ex./ha sau m3/ha

anual

parchete de explotare

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

perturbare liniste

corelare taieri cu perioada de cuibarit

permanent

toate habitatele forestiere

Cantitati/ha

ex./ha sau m3/ha

anual

parchete de explotare

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

RO SCI 0036 Cheile Varghisului  si Rez. nat. Cheile Varghisului

Mentinerea habitatului 91V0 Păduri dacice de fag (Symphyto-Fagion)

alterare habitat

Protectie deosebita

permanent

parcelele 25, 26,27

Lucrari propuse si executate

m3/ha

anual

parcelele 25, 26,27

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

ROSCI0091 Herculian

 mentinere/ ameliorare habitate:
9410 Păduri acidofile de Picea abies din regiunea montana

alterare habitat

rarituri

permanent

u.a. 32C

Lucrari propuse si executate

m3/ha

anual

u.a. 32C

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior

alterare habitat

restaurare prin reimpadurire cu specii native

permanent

u.a. 44 B

supraf. reimpadurita

ha

anual

u.a. 44 B

inchidere stare masiv

100%

 

O.S. Baraolt

91V0 Păduri dacice de fag

alterare habitat

lucrari de conducere spre structurile tel natural fundamentale

permanent

u.a.-urile din planul anual de recoltare

Lucrari propuse si executate

m3/ha

anual

parchete de explotare

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

9110 Păduri de fag de tip Luzulo- Fagetum

alterare habitat

conservare prin lucr. de igiena

permanent

u.a. 39 B

Lucrari propuse si executate

m3/ha

anual

u.a. 39 B

permanent

100%

 

O.S. Baraolt

Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta.

- Conform art. 27 (3) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*), titularul planului este obligat să depună anual, până la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior realizării monitorizării, rezultatele programului de monitorizare la autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere:

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere modul în care consideraţiile de mediu au fost integrate în plan şi ţinând seama de opiniile exprimate de public şi de alte autorităţi.

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Administraţia Bazinală de Apă Olt - SGA Buzău, ISU Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Garda Forestieră Județeană Covasna, Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate, Serviciul Teritorial Covasna, administrator sit Natura 2000 ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului .

Etape procedurale parcurse:

- notificare adresată de COMPOSESORATUL VARGHIS prin O.S. Baraolt, cu sediul în localitatea Varghis, nr. 138A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6425/10.08.2023;

- având în vedere că amenajamentul silvic se suprapune integral peste situl Natura 2000 ROSCI0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor si ROSCI0036 Cheile Varghisului .

 prin Adresa nr. 66865/28.08.2023 APM Covasna a comunicat titularului faptul că procedura de evaluare de mediu va fi continuată cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu (care va conţine concluziile studiului de evaluare adecvată) și a studiului de evaluare adecvată;

- în data de 20.09.2023 a avut loc ședința grupului de lucru constituit la sediul OSP Baraolt din orașul Baraolt, str. Petőfi Sándor, nr. 10A;

- în data de 19.10.2023 titularul planuluui a depus la APM Covasna raportul de mediu și studiul de evaluare adecvată (nr. înregistrare APM Covasna 8595/19.10.2023);

- în data de 14.12.2023 s-a organizat ședința de dezbatere publică la sediul OSP Baraolt din orașul Baraolt, str. Petőfi Sándor, nr. 10A;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Titularul proiectului și Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro, la afişierul de la sediul din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, județul Covasna au fost publicate/afişate doumentații, informări asupra procedurii. Toată documentaţia a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 09.08.2023 și 16.08.2023;

- Amenajamentul silvic a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 01.09.2023;

- Anunțurile titularului planului privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 24.10.2023 și 31.10.2023;

- Anunţul APM Covasna privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.10.2023;

- Raportul de Mediu și a Studiul de Evaluare Adecvată au fost publicate pe pagina de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.10.2023,

Documentația care a stat la baza emiterii avizului de mediu conține:

- Notificarea titularului înregistrată la APM Covasna cu nr. 6425/10.08.2023, însoțită de Memoriul de prezentare al amenjamentului silvic, hărți amenajistice, anexe;

- Raportul de mediu (RM) și a Studiul de evaluare adecvată (EA) elaborate de către dr. biol. Zaharia Lăcrămioara Gabriela, biol. Tudor-Andrei Anca, dr. ing. Liviu Nastasă, înregistrate la APM Covasna cu nr. 8595/19.10.2023;

Titularul planului are obligația de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului de mediu, precum și asupra oricăror modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificări.

Titularul planului are obligația de a supune procedurii de adoptare planul, precum și orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorității competente de mediu şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz de mediu conţine 21 (douazecisiuna) pagini şi a fost eliberat în 3 exemplare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Bote Daniela