PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE
PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 27.04.2021
Ca urmare a notificării adresate de DIRECȚIA SILVICĂ COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 5/A, județul Covasna, privind ”Amenajamentul Silvic al Ocolului Silvic Comandău” amplasat pe raza județelor Covasna (5973,41 ha), Buzău (3427,33 ha) și Vrancea (1,38 ha), înregistrată la APM Covasna cu nr. 6313/26.11.2020, în baza:
- Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
- OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
- Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;
Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna
Având în vedere următoarele:
- Adresa MMAP nr. DEICP/2978/15.06.2020 prin care se deleagă către APM Covasna competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluării de mediu conform HG nr. 1076/2004;
- Adresa APM Buzău nr. 6181/13.04.2021, Adresa ANANP Serviciul Teritorial Buzău nr. 287/STBZ/08.04.2021, Procesul-verbal al ședinței CAT și CSC organizat de APM Buzău în data de 13.04.2021 – conform cărora planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariei naturale protejate ROSCI0190 Penteleu, și se propune trecerea la etapa de întocmire a Studiului de Evaluare Adecvată și a Raportului de Mediu;
- Punctul de vedere ANANP Serviciul Teritorial Covasna nr. 106/ST CV/22.04.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2827/22.04.2021;
- Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;
- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP nr. 19 / 2010) întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna;
- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 10/22.04.2021;
- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
D e c i d e:
”Amenajamentul Silvic al Ocolului Silvic Comandău” amplasat pe raza județelor Covasna (5973,41 ha), Buzău (3427,33 ha) și Vrancea (1,38 ha), are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.
Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.
1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:
a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:
O.S. Comandău este situat în partea sud-vestică a judeţului Covasna, în bazinul hidrografic al râurilor Bâsca Mare şi Bâsca Mică. Principala cale de acces este drumul judeţean Covasna-Comandău. Amplasamentul se suprapune peste următoarele arii naturale protejate: ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon (42,43 ha) și ROSCI0190 Penteleu (1.312,20 ha).
Situaţia administrativ - teritorială, a pădurilor proprietate publică a statului administrate de O.S. Comandău, este prezentată în evidenţa următoare:
Nr. crt. |
Judeţul |
Unitatea teritorial -administrativă |
U.P. |
Suprafaţa (ha) |
|
---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Denumire |
||||
1 |
Covasna |
Comuna Zagon |
I |
Cireşu |
953.95 |
III |
Bâsca Mare |
243.45 |
|||
VI |
Ghiurca |
873.97 |
|||
VII |
Ciuciuru |
1605.68 |
|||
Total |
3677.05 |
||||
2 |
Comuna Comandău |
III |
Bâsca Mare |
13.19 |
|
VI |
Ghiurca |
765.59 |
|||
Total |
778.78 |
||||
3 |
Comuna Zăbala |
VI |
Ghiurca |
203.26 |
|
Total |
203.26 |
||||
4 |
Comuna Sita Buzăului |
I |
Cireşu |
3.59 |
|
Total |
3,59 |
||||
5 |
Oraşul Covasna |
III |
Bâsca Mare |
590.88 |
|
VIII |
Dealu Negru |
719.85 |
|||
Total |
1310.73 |
||||
Total |
5973.41 |
||||
6 |
Buzău |
Comuna Gura Teghii |
I |
Cireşu |
257.41 |
VI |
Ghiurca |
1360.40 |
|||
VII |
Ciuciuru |
7.38 |
|||
VIII |
Dealu Negru |
1698.10 |
|||
Total |
3323.29 |
||||
7 |
Comuna Siriu |
I |
Cireşu |
104.04 |
|
Total |
104.04 |
||||
Total |
3427.33 |
||||
8 |
Vrancea |
Comuna Păuleşti |
III |
Bâsca Mare |
1.38 |
Total |
1.38 |
||||
TOTAL |
9402.12 |
Repartiţia suprafeţelor pe unităti de gospodărire:
U.P. |
Număr |
I |
III |
VI |
VII |
VIII |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Denumire |
CIREȘU |
BÂSCA MARE |
GHIURCA |
CIUCIURU |
DEALU NEGRU |
||
Suprafaţa |
ha |
1318.99 |
1052.16 |
2999.96 |
1613.06 |
2417.95 |
|
Total O.S. |
ha |
9402.12 |
|||||
Obiectivele social - economice şi ecologice avute în vedere la elaborarea amenajamentului sunt prezentate în tabelul următor:
Obiective social-economice şi ecologice |
Grupe de servicii oferite de pădure |
Protecţia apelor |
|
Protecţia terenurilor şi solului, servicii de conservare deosebită |
|
Protecţia contra factorilor climatici dăunători |
|
Servicii de ocrotire integrală a naturii şi de ocrotire a genofondului şi ecofondului forestier |
|
Producţia de masă lemnoasă |
|
Alte servicii |
|
Repartiţia suprafeţelor pe grupe subgrupe si categorii funcţionale:
Grupa, subgrupa şi categoria funcţională |
Suprafaţa |
||
---|---|---|---|
Cod |
Denumire |
ha |
% |
GRUPA I – PĂDURI CU FUNŢII SPECIALE DE PROTECŢIE |
|||
Subgrupa 1. Păduri cu funcţii de protecţie a apelor, funcţii predominant hidrologice |
|||
1.1.A |
Arborete situate în perimetrele de protecţie a izvoarelor, zăcămintelor şi surselor de apă minerală şi potabilă (T II) |
121.68 |
1 |
1.1.B |
Arborete situate pe versanţii direcţi ai lacurilor de acumulare (T III) |
144.71 |
2 |
1.1.C |
Arboretele situate pe versanţii râurilor şi pâraielor din zona montană, care alimentează lacuri de acumulare şi naturale (T IV) |
4001.76 |
43 |
Total subgrupa 1 |
4268.15 |
46 |
|
Subgrupa 2. Păduri cu funcţii de protecţie a terenurilor şi solurilor, funcţii predominant pedologice |
|||
1.2.A |
Arboretele situate pe stâncării, pe grohotişuri şi pe terenuri cu înclinare mai mare de 35g (T II) |
921.50 |
10 |
1.2.I |
Arboretele situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă (T II) |
23.48 |
* |
Total subgrupa 2 |
944.98 |
10 |
|
Subgrupa 3. Păduri cu funcţii de protecţie contra factorilor climatici naturali sau antropici, funcţii predominantclimatice |
|||
1.3.H |
Arboretele situate în condiţii foarte grele de regenerare (T II) |
25.50 |
* |
Total subgrupa 3 |
25.50 |
* |
|
Subgrupa 5. Păduri de interes ştiinţific, de ocrotire a genofondului şi ecofondului forestier şi a altor ecosisteme cu elemente naturale de valoare deosebită |
|||
1.5.C |
Arboretele cuprinse în rezervaţia naturală „Turbăria Ruginosu” (T I) |
32.43 |
1 |
1.5.G |
Arboretele în care sunt amplasate suprafeţe experimentale pentru cercetări forestiere de durată, neconstituite ca rezervaţii ştinţifice (T II)
|
2.19 |
* |
1.5.H |
Arboretele constituite ca rezervaţii seminologice (T II) |
165.63 |
2 |
1.5.L |
Arboretele din păduri destinate conservarii resurselor genetice (T II) |
2.52 |
* |
1.5.N |
Arboretele constituite ca zonă tampon pentru resurse genetice forestiere (T III) |
115.73 |
1 |
1.5.Q |
Păduri situate în perimetrul siturilor „Natura 2000” - ROSCI 0190 Penteleu şi ROSCI 0256 Turbăria Ruginosu Zagon (T IV) |
1292.24 |
14 |
1.5.U |
Arboretele din ecosisteme rare, ameninţate sau periclitate (aninişuri) (T II) |
110.73 |
1 |
Total subgrupa 5 |
1721.47 |
19 |
|
TOTAL GRUPA I |
6960.10 |
76 |
|
GRUPA a II-a – PĂDURI CU FUNŢII DE PRODUCŢIE ŞI PROTECŢIE |
|||
2.1.C |
Arborete destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (TVI) |
2248.51 |
24 |
TOTAL GRUPA a II-a |
2248.51 |
24 |
|
T O T A L O.S. |
9208.61 |
100 |
Subunităţi de gospodărire constituite
SUP |
Denumire SUP |
Ţelul de gospodărire |
U.P. |
Suprafaţa (ha) |
---|---|---|---|---|
A |
Codru regulat, sortimente obişnuite |
protecţie şi producţie |
I |
1022.10 |
III |
790.78 |
|||
VI |
2802.76 |
|||
VII |
870.44 |
|||
VIII |
2249.01 |
|||
Total |
7735.09 |
|||
E |
Rezervaţii pentru ocrotirea integrală a naturii |
protecţie integrală |
III |
32.43 |
Total |
32.43 |
|||
K |
Rezervaţii de seminţe |
protecţie |
I |
2.52 |
VI |
75.49 |
|||
VII |
14.56 |
|||
VIII |
76.33 |
|||
Total |
168.90 |
|||
M |
Păduri supuse regimului de conservare deosebită |
protecţie |
I |
257.24 |
III |
175.85 |
|||
VI |
66.89 |
|||
VII |
690.62 |
|||
VIII |
13.73 |
|||
Total |
1204.33 |
|||
O.S. Comandău |
I |
1281.86 |
||
III |
999.06 |
|||
VI |
2945.14 |
|||
VII |
1575.62 |
|||
VIII |
2339.07 |
|||
Total |
9140.75 |
b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: se va realiza armonizarea amenajamentului silvic cu Planul de management al sitului Natura 2000 ROSCI0190 Penteleu aprobat prin Ordinul MMAP nr. 215/2016.
c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: nu este cazul;
d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune siturile Natura 2000 ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon (42,43 ha) și ROSCI0190 Penteleu (1.312,20 ha);
e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentului vor respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;
2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:
a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect asupra ariilor naturale protejate ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon și ROSCI0190 Penteleu;
b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;
c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.
d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;
e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului silvic este de 9402.12 ha.
f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:
(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;
(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.
(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;
g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSCI0256 Turbăria Ruginosu Zagon și ROSCI0190 Penteleu;
Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:
- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 26.11.2020 şi 02.12.2020;
- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.04.2021;
- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2021.
Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.
În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.
Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:
- Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :
a) reprezentanţi ai titularilor planului ;
b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului – A.P.M. Covasna, APM Buzău și APM Vrancea, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului din cele trei județe pe raza cărora se implementează planul – Covasna, Buzău și Vrancea: Sistemul de Gospodărire a Apelor, Garda Forestieră, Garda Naţională de Mediu, Agenția Națională pentru Arii Protejate, Direcția de Sănătate Publică – Structurile teritoriale, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;
c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.
Titularul planului va notifica APM Covasna, APM Buzău și APM Vrancea data și ora la care se va întâlni grupul de lucru. Modul de desfășurare a ședințelor grupului de lucru va ține cont de contextul epidemiologic al pandemiei Covid 19, în acest sens propunem consultare online.
În situația în care grupul de lucru nu se poate întruni fizic sau online, titularul va solicita în scris autorităților interesate de efectele implementării planului, care sunt aspectele care ar trebui abordate în cadrul raportului de mediu care include și studiul de evaluare adecvată.
- Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, cîte un exemplar se va transmite autorităților participante.
- Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
- Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
- Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
- Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
- Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
- Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
- Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
- Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:
a) alternativa finală a planului sau programului;
b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;
c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.
- Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
- După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
- În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.
Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.
Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).
DIRECTOR EXECUTIV,
Ing. Neagu Gheorghe
Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii, Întocmit,
Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae Ing. Farkas János