Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 25.04.2023

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFANTU GHEORGHE, cu sediul în judeţul Covasna, Municipiul Sfantu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1063 din data de 09.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.04.2023 că proiectul Modernizare strada Caminului propus a fi amplasat în Municipiul Sfantu Gheorghe, str. Caminului, nr. FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul  pct.10 lit.b) si la pct. 13 lit.a );
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 14.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 20.04.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 25.04.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 11/24.04.2023;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3012/05.04.2023; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Terenul ocupat de obiectivul de investitie aparține domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, județul Covasna.

Suprafata totala analizată a obiectivului de investitie este de aproximativ 3.800 mp.

Strada Caminului se află în partea nordica a municipiului, denumit Cartier Ciucului, continand predominant blocuri de locuit, constructii de case familiale, in majoritate in regim de constructii de P+1E, si cu curtile ingradite. Poate fi accesata din strada Romulus Cioflec din strada Campului si din strada Toroczkai Wigand Ede. Tronsonul vizat spre modemizare in cadrul proiectului este cuprinsa intre intersectia cu strada Cegled pana la cimitirul comun pe o lungime aproximativa de 515 m.

Tronsonul vizat nu este asfaltat, prezinta degradari avansate a structurii rutiere si din acest motiv, circulatia rutiera si pietonala se desfasoara in conditii dificile si cu viteza foarte redusa si de nesiguranta atat pentru pietoni cat si pentru soferii de autoturisme sau alte mijloace de transport.

Suprafata partii carosabile prezinta urmatoarele tipuri de degradari: gropi, denivelari si fagase, avand un grad de severitate ridicat si o frecventa de aparitie foarte mare.

Starea tehnica a strazii nu corespunde cerintelor actuale, structura rutiera este degradata si pune in pericol desfasurarea fluenta si in siguranta a traficului rutier.

Pe strada nu exista un sistem coerent de colectare si evacuare al apelor pluviale, iar starea tehnica a strazii si a retelei de alimentare cu apa si canalizare menajera, nu corespunde cerintelor actuale.

Iluminatul public este invechit si in unele portiuni nu exista.

Strada supusa analizei este proprietatea publica a Municipiului Sfântu Gheorghe iar în prezent se află într-o stare avanasată de degradare impunându-se astfel lucrări de modernizare a acesteia. Pentru aceasta se doreste realizarea proiectului in faza Documentatie de avizare a lucrarilor de interventii. Tronsonul de stradă care face parte din investiția curentă se va moderniza pe toată lungimea acestuia respectiv 515,00 m. D.p.d.v. al starii tehnice, strada Căminului se afla intr-o stare avansata de degradare având o stare tehnică ”rea” pe întreaga lungime, neasigurand conditii optime pentru circulatia auto și pietonala, in conditii de siguranta si confort. Strada prezintă o structură rutieră din balast, balast contaminat cu pământ și pământ. Latimea partii carosabile existente variaza fiind cuprinsa intre 2,0 si 6,7 m. In prezent strada nu prezinta elemente corespunzatoare de scurgere si evacuare a apei pluviale, aceasta stagnand pe partea carosabila baltind. Srada nu este prevăzută cu semnalizare rutiera corespunzatoare, indicatoare rutiere si marcaje rutiere. Starea de degradare a fost evaluata prin examinarea vizuala a străzii.

Astfel in urma vizitei in teren s-au identificat urmatoarele:

- sistemul rutier existent balast/pământ, se afla in stare avansată de degradare;

- structura rutieră prezinta degradari locale cum ar fi gropi cu adancimea medie de 5 - 15 cm, denivelari in profilul transversal, deprofilari, fagase;

- in profil tranversal strada prezinta iregularitaţi şi deformari, pantele transversale nu sunt asigurate, ceea ce face ca scurgerea apelor sa nu se faca corespunzator conducand astfel la degradari ale suprafeţelor de rulare;

- strada analizată nu este modernizată, respectiv nu sunt echipată cu dispozitive corespunzatoare pentru colectarea si dirijarea apelor pluviale;

- caracteristicile gemetrice in plan si in profil transversal ale străzii analizate nu respecta standardele si normativele in vigoare;

- nu exista o semnalizare rutiera corespunzatoare.

Starea tehnica a străzii analizate este "rea" pe intreaga ei lungime, traficul desfasurandu-se cu dificultate mai ales in perioadele cu precipitatii abundente, astfel ca modernizarea acesteia devine absolut necesara. Prin lucrarile proiectate s-au imbunatatit elementele geometrice in plan ale traseului.

Profilul longitudinal

La proiectarea profilului longitudinal s-a avut in vedere evitarea frangerii frecvente a liniei rosii si a declivitatilor alternante, elementele de baza in profil longitudinal s-au mentinut cu corecturile care s-au impus. Profilul longitudinal a fost proiectat avandu-se in vedere respectarea cotelor de intrare în curţi şi cotelor obligate ale construcţiilor adiacente străzii pentru a nu se afecta accesele la proprietati, precum si de asigurarea pantei minime de scurgere a apelor meteorice. In general, linia rosie a fost proiectata la nivelul terenului existent, cu corectiile care s-au impus.  In profil longitudinal declivitatile sunt variabile acestea având valori mici, medii și mari, racordate cu raze de curbura avand valori variate.

Profilul transversal

In profil transversal strada a fost prevazută cu parte carosabila de lățime variabilă cuprinsă între 3.00 m – 5.00 m, cu o bandă de circulație respectiv cu două benzi de circulatie încadrate de borduri 20x25x50. Acolo unde spațiul a permis au fost prevăzute trotuare pietonale de lățime variabilă minim 0.80 m. Panta transversala a partii  carosabile este de 2.5%, panta profil acoperiș pentru carosabilul mai mare de 4.00 m respectiv pantă unica pentru carosabilul mai mic sau egal cu 4.00 m. Panta transversala a trotuarelor este de 2% spre carosabil.

Structura rutieră pe carosabil

Structura rutiera proiectata respecta prevederile Expertizei tehnice si a fost adoptata in conformitate cu prevederile PD177-2001, avand urmatoarea alcătuire:

Parte carosabilă Strada Căminului:

- 4 cm strat de uzura BA16 rul. 50/70;

- 6 cm strat de legătură BAD22.4 leg. 50/70;

- strat de bază din piatră spartă, 20 cm;

- strat de fundație din balast, 25 cm;

- strat de formă din balast, 10 cm.

Trotuare pietonale și accese la proprietăți

Pe ambele părți ale străzii au fost prevăzute trotuare pietonale de lățime variabilă (minim 0,80 m), respectiv a fost prevăzută amenajarea acceselor la proprietăți în conformitate cu profilele transversale tip având următoarea structură rutieră:

 - BA8 rul. 50/70, 4 cm;

- strat de bază din piatră spartă, 15 cm;

- strat de fundație din balast, 15 cm.

Delimitarea trotuarelor se va realiza cu borduri mici, prefabricate, din beton C35/45 cu dimensiunile de 10x15x50 cm (pozate pe o fundatie din beton C16/20 avand dimensiunile 20x10 cm). Accesele la proprietăți se vor executa de la marginea părții carosabile fiind delimitate pe partea cu carosabilul de borduri mari din beton 20x25x50 cm din beton de clasă C35/45,montate înnecat având înălțimea liberă de 3 cm față de partea carosabilă pentru asigurarea scurgerii apelor pluviale. Lângă proprietăți trotuarele vor fi delimitate de borduri mici, iar după caz, se poate renunța la acestea în zona gardurilor cu elevațiile din beton. Accesele proiectate se vor adapta de asemenea la nivelul acceselor existente în curți respectiv se vor amenaja pe o lungime egală cu lungimea porților pentru realizarea cu ușurință a virajelor necesare la intrarea/ieșirea din curți.

Amenajarea intersecțiilor și racordurilor cu străzile laterale

La racordarea cu strazile intersectate linia rosie a fost proiectata la nivelul acestor strazi.

Racordarea bordurii partii carosabile la intersectia strazilor existente s-a realizat cu arce circulare avand raze stabilite functie de conditiile existente din teren pentru a se asigura continuitatea scurgerii apelor. Amenajarea acestora se va realiza conform detaliilor de pe Planurile de situatie. Se vor respecta prevederile normativului NP 051-2012 aprobat prin Ordinul 189/2013 cu privire la adaptarea spatiului urban aferent la exigentele persoanelor cu handicap.

Asigurarea colectării și evacuării apelor pluviale – Rețea canalizare pluvială

Conform informațiilor furnizate de către Beneficiar pe acest tronson de stradă nu există rețea de canalizare pluvială propunându-se astfel o nouă rețea de canalizare pluvială. Astfel apele pluviale vor fi preluate de catre canalizarea subterana nou proiectată, care are in componenta canalul colector, caminele colectoare cu racorduri la gurile de scurgere. Aceasta se va racorda la rețeaua de canalizare existentă din zonă. Conducta principala de canalizare (canalul colector) este din teava PVC-KG, SN8, si diametre determinate de debitele de calcul ale apelor pluviale (DN315).  Conductele vor fi îmbinate cu ajutorul mufelor prevazute cu garnituri elastice. Gurile de scurgere pentru captarea apelor pluviale vor fi din PEHD, cu diametru DN400,  cu depozit de sedimente, prevazute cu placa din beton cu rama si gratar din fonta clasa D400, cu sistem antifurt, iar racordul (legatura) cu caminele de vizitare va fi din PVC-KG, DN200, cu panta de 2%. Gurile de scurgere vor fi amplasate la marginea partii carosabile, langa borduri. Apele colectate prin gurile de scurgere se dirijeaza spre caminele colectoare, amplasate in apropiere. Racordarea tevilor la caminul de vizitare se va face prin intermediul pieselor de trecere speciale care sa asigure o etanseitate corespunzatoare. Corpul gurilor de scurgere va fi astfel amplasat pe verticala incat oglinda apei retinuta de sifon sa fie la o adancime H cel putin egala cu adancimea de inghet cf. prevederilor STAS 6701. Dupa caz, se vor utiliza tuburi prelungitoare (tub telescop) pentru gurile de scurgere. Caminele colectoare (de vizitare) vor fi amplasate pe canalul colector principal (conducta principala) si se vor realiza din elemente prefabricate din beton cu DN1000 si înălțime variabilă. Caminul va fi prevazut la partea inferioara cu un radier din beton  iar la partea superioara cu o placa din beton armat cu rama si capac din fonta, clasa D400. Rama cu capac va fi pozitionata cu 4 cm mai sus fata de placa din beton pentru realizarea stratului astfaltic de uzura. Etanșarea între elementele prefabricate se va realiza prin utilizarea de garnituri de cauciuc EPDM. La realizarea racordurilor în căminele de vizitare se va acorda atenţie la străpungerile în pereţii de beton ai căminelor, pentru a nu deteriora inelele de beton. Străpungerile se vor realiza prin carotare, nu prin spargere directă. Montarea conductelor de racord se va face cât mai etanş la trecerea prin pereţii căminelor. Etanşarea se va putea realiza cu garnituri. Se recomandă ca racordurile să se execute în linie dreaptă fără devieri între gurile de scurgere şi căminele de colectare, în vederea reducerii posibilităţilor de înfundare ulterioară.

Se va acorda atenţie desosebită la pozarea relativă a conductelor de canalizare. Se va acorda o atentie deosebita intersectiei cu celelalte retele (canalizare, apa) prin executarea de gropi de sondaj foarte dese precum si colaborarea cu detinatorii de utilitati.

Rețeaua de canalizare pluvială proiectată va colecata apele pluviale și le va descărca gravitațional prin racordarea la rețeaua de canalizare pluvială existentă din zonă.

În timpul execuţiei se vor lua toate măsurile de securitate şi sănătatea muncii pentru evitarea oricăror accidente. Pentru orice săpătura de tranşee cu adancimea mai mare de 1,50 m se vor lua măsuri de sprijinire a malurilor de pământ, pentru asigurarea unor condiţii normale de muncă, fără a pune în pericol personalul muncitor în timpul desfăşurării activităţilor de muncă.

La faza următoare de proiectare (faza Proiect tehnic) se vor stabili cu exactitate detaliile și elementele necesare pentru realizarea lucrărilor înclusiv amplasarea acestora.

Racordarea rețelei de canalizare pluvială nou proiectate la rețeaua de canalizare pluvială existentă presupune și refacerea structurilor rutiere afectate de executia lucrărilor cu aceeași structură rutieră ca a străzii existente (dacă este cazul). De asemenea în vederea asigurării continuității pârâului de la km 0+190 s-a amenajat un podeț prefabricat tip ”P2”.

Asigurarea colectării și evacuării apelor menajere – Rețea canalizare menajeră

Conform informațiilor furnizate de către Beneficiar pe acest tronson de stradă există rețea de canalizare menajeră dar care nu se află în condiții proprii de exploatare, propunându-se astfel reabilitarea și/sau extinderea de canalizare menajeră. Astfel apele menajere vor fi preluate de catre canalizarea subterana nou proiectată, care are in componenta canalul colector, caminele colectoare cu racorduri la caminele racord. Aceasta se va racorda la rețeaua de canalizare existentă din zonă.

Asigurarea alimentării cu apă  – Rețea alimentare cu apă

Conform informațiilor furnizate de către Beneficiar pe acest tronson de stradă există rețea de alimentare cu apă dar care nu se află în condiții proprii de exploatare, propunându-se astfel reabilitarea și/sau extinderea de rețea de alimentare cu apă. Astfel, alimentarea cu apă va fi asigurată de catre rețeaua de alimentare cu apă nou proiectată, care are in componenta conducta de alimentare, racordurile și căminele apometre. Aceasta se va branșa la rețeaua de alimentare cu apă existentă din zonă.

Rețea de iluminat public

Solutia realizarii iluminatului public pe această stradă constă în amplasarea la marginea carosabilului (sau în apropiere, după caz) a unei retele de iluminat public compusa din rețea de alimentare LES, stalpi metalici zincati prevăzuți cu corpuri de iluminat LED. Stalpii metalici se vor realiza din otel zincat cu grosimea peretelui de minim 4 mm și o înălțime de 8.00 m, ce vor fi montați cu flanșe pe talpa încastrată în beton cu 4 buloane, acoperite cu manșoane de cauciu. Stâlpii vor fi prevăzuți cu decupaje tehnologice unde se vor regăsi cutiile de conexiuni care se vor considera parte componentă a stâlpului.  Stâlpii se vor dispune unilateral pe stradă (funcție de posibilități) la o distanță medie de 30 - 35 m și vor fi prevăzuți cu corpuri de iluminat ce au următoarele caracteristici: grad de protecție IP min 65, rezistența la impact IK 08, LED.

Alimentarea stalpilor se va realiza prin LES cu cabluri de aluminiu de secțiune corespunzătoare, racordate în cutiile de conexiuni ai stâlpilor de iluminat, respectiv în CD-uri.

Pentru protectia impotriva tensiunilor de atingere si de pas de-a lungul traseului LES se va poza platbanda Ol-Zn 40x4 mmp. Fiecare stalp se va lega la priza de pamant printr-un cordon de impamantare realizat din platbanda Ol-Zn 40x4mmp. Pentru protectia impotriva tensiunilor de atingere si de pas de-a lungul traseului LES s-a prevazut o priza de pamant cu rezistenta de dispersie strict mai mica de 4Ω. Cablurile vor fi montate in pamant in tubulatura subterana PEHD cor. DN75 prevăzuta in cadrul lucrarilor de modernizare a strazii, amplasare care se va definitiva in cadrul Proiectului tehnic. Având în vedere că în zona instalatiilor proiectate se gasesc retele de utilitati (instalaţii de gaze subterane, apa, canalizare, etc.), pentru prevenirea deteriorării acestora, înainte de inceperea executarii lucrărilor se va solicita asistenţa tehnică din partea beneficiarului acestora, în conformitate cu prevederile avizelor obtinute. Rețeaua nou construită va fi alimentată din punctele de măsură și aprindere existente de pe străzile adiacente prin intermediul cutiilor de derivație. Rețeaua de iluminat va fi echipată cu sistem de telegestiune compatitbil cu cel ce este în curs de realizare/existent în Municipiu.

Rețea de canalizație edilitare

Conform temei de proiectare, în cadrul modernizării străzii se propune proiectarea de canale subterane in vederea amplasarii retelelor edilitare adica realizarea unei canalizaţii pentru retele de iluminat public şi retele de telecomunicaţii/curenti slabi, în vederea trecerii acestora din distribuţie aeriană în distribuţie subterană. Proiectul prevede numai realizarea căminelor de tragere, a canalizaţiei aferente de legătură între cămine şi legăturile de branşare între cămine şi proprietăţi. Pentru realizarea distribuţiei se prevăd cămine de tragere comune care vor fi unite prin conducte de protecţie prin care se vor monta cablurile aferente retelelor deservite. Căminele de tragere se montează la capetele străzii, în apropierea intersecţiilor cu alte străzi şi pe traseul străzii în funcţie de amplasarea gospodăriilor care trebuie branşate. Căminele de tragere vor avea dimensiunile 800x800x850 mm si se vor executa din beton armat monolit avand clasa C25/30. Placa superioara (cu gol pentru rama si capac carosabil) se va realiza din beton armat, prefabricat, avand clasa C35/45. Capacul va fi carosabil, D400, din fonta. Conductele de protecţie care se vor monta între căminele de tragere vor avea rol de canalizaţie principală şi vor fi de tip PEHD corugat. Se prevăd a se monta doua conducte cu DN110 pentru cabluri cabluri de telecomunicaţii si curenti slabi şi o conductă DN75 pentru cabluri electrice destinate iluminatului public. Aceste conducte principale se vor monta la cota inferioară a căminelor de tragere.

Peste aceste conducte se vor monta conductele secundare sau de branşare, care vor face legătura între căminele de tragere şi proprietăţi. Conductele de branşare se vor realiza cu ţeava din PEHD corugat DN40. Intre căminele de tragere şi limita proprietatilor se vor monta câte două conducte de branşare.  La faza urmatoare de proiectare, Proiect tehnic si detalii de executie, se vor detalia aspectele mentionate la acest subcapitol si se vor stabili cu exactitate toate elemenele necesare pentru realizarea lucrarilor inclusiv amplasarea acestora.

LUCRĂRI DE SIGURANȚĂ RUTIERĂ

Reglementarea circulatiei va fi intocmita conform standardelor si normativelor in vigoare, avandu-se in vedere fluidizarea si siguranta circulatiei printr-o semnalizare corespunzatoare.

Lucrarile de semnalizare la terminarea lucrarilor constau in constructia elementelor de semnalizare verticala si orizontala. Lucrarile de semnalizare orizontala constau in marcaje longitudinale de separare a sensurilor de circulatie, traversare pentru pietoni si/sau alte elemente caracteristice conform SR 1848-7 si a celorlalte normative in vigoare. Pentru marcajele rutiere se vor folosi materiale in doi componenti (bicomponente), cu o durata de viata de min. 2 ani, cu grosime 2000 microni, aplicate la rece, cu microbile de sticla.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă potabilă din sursă subterană;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcţii, resturi de conducte;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - se va institui zonă de protecţie sanitară;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 331/22.09.2022, emis de Primaria Municipiului Sfantu Gheorghe, regimul economic,  folosință actuală a terenului:  cai de circulatie rutiere si pietonale, curti constructii;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul,

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul proiectului se află în intravilan în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: În cazul descoperirii  a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus NU  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere emis de SGA Covasna nr. 2381/SL/19.04.2023, inregistrat cu la APM Covasna cu nr. 3319/19.04.2023, nu este necesara solicitarea si obtinerea avizului de gospodarire a apelor:

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023  privind regimul deşeurilor;
  2. In cadrul sedintei CAT desfasurata la sediul APM Covasna, in data de 13.03.2023, Directia de Cultura Covasna a solicitat depunerea documentatiei proiectului pentru avizare;
  3. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. La executia lucrărilor, executantul va asigura portectia apelor de suprafată, subterane si ecosistemelor acvatice;
  10. Să întreţină zonele de protecţie sanitară şi perimetrul de protecţie hidrogeologică în jurul surselor de apă, în scopul prevenirii pericolului de alterare a calităţii apelor;
  11. În zonele de protecţie sanitară instituite în jurul sursei de apă sunt interzise depozitarea gunoaielor şi deşeurilor de orice fel, precum şi depozitarea sau folosirea de îngrăşăminte, pesticide ori alte substanţe periculoase;
  12. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  13. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  14. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  15. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  16. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  17. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  18. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  19. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  20. În situația producerii de poluări accidentale, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  21. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  22. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 331/22.09.2022, eliberat de Primaria Municipiului Sfantu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  23. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  24. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Bote Daniela

 

 

Responsabil Comp.CFM,

Ing. Ghican Oana Elena