Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 25.04.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA VALEA CRIȘULUI prin PRIMAR KISGYÖRGY SÁNDOR, cu sediul în comuna Valea Crișului, sat Crișului, str. Principală, nr. 136, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2330/14.03.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.04.2023 că proiectul „REABILITATRE ȘI MODERNIZARE STRĂZI ÎN LOCALITATEA VALEA CRIȘULUI, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Valea Crișului, sat Crișului, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 16.03.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 29.03.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. de înregistrare 2330/14.03.2023
  4. Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 53/16.03.2023
  5. Punctele de vedere trimis către membrii CATformulate în scris – etapa de încadrare, adresa nr. 2865/31.03.2023
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/06.04.2023 (nr. înreg. 3038/06.04.2023);
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. Punct de vedere 22/2023 cu nr. 717/04.04.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2982/04.04.2023 și înregistrat la APM 2913/03.04.2023 primit în scris de la Direcția Județeană Pentru Cultură Covasna. DSP 
  9. Punct de vedere primit în scris de la Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Covasna – nr. 578/CJCV/03.04.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 2932/03.04.2023
  10. Punct de vedere primit în scris de la Direcția de Sănătate Publică Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 2913/03.04.2023  
  11. Punct de vedere primit în scris de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Mihai Viteazul al Județului Covasna cu nr. 1627338/19.04.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3417/21.04.2023
  12. Adresa de la Sistemul de Gospodărire a Apelor nr. 28/06.04.2023(nr. înreg. APM 3486/25.04.2023);
  13. Dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice sau private (diverse etape) – OP 1/13.03.2023
  14. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede modernizarea străzilor în localitatea Valea Crișului, județul Covasna.

Terenul afectat de lucrări este amplasat în intravilanul cât și extravilanul localității Valea Crișului.

Obiectul prezentei, reprezintă îmbunătățirea infrastructurii rutiere, mai exact modernizarea străzilor: str. Lenes, str. Boloni, str. Hid, str. Tokes, str. Imreh Lajos cu Diohegy, str. Petofi Sandor, str. Korosi, str. Szinte, str. Fuzfalva, str. Tamas Aron, str. Bisericii, str. Scolii, str. Fără nume, str. Zece și str. Rozos

Situația existentă:

Partea carosabilă a străzilor studiate prezintă o stare de degradare accentuată. Starea tehnică actuală împiedică desfășurarea normală a circulației și conduce la generarea de praf pe timp uscat, respectiv, noroi pe timp ploios.

Străzile enumerate mai sus sunt într-o situație tehnică precară, neavând soluționată scurgerea apelor pluviale. Trotuarele sunt inexistente, iar majoritatea acceselor la proprietăți se prezintă ca o pietruire slabă, aproape inexistentă sau improvizații ale riveranilor. Din cauza faptului că, nu sunt trotuare, circulația pietonală este greoaie indiferent de condițiile metereologice. Traficul – atât cel auto cât și cel de pietoni, nu se poate desfășura în sigutanță. Partea carosabilă este plină de gropi și denivelări.

Situația proiectată:

Străzile studiate pentru modernizare sunt următoarele:

  • str. Lenes L = 622,85 ml
  • str. Boloni L = 337,62 ml
  • str. Hid L = 156,86 ml
  • str. Tokes L = 82,31 ml
  • str. Imreh Lajos L = 901,61 ml cu Diohegy L= 65,00 ml
  • str. Petofi Sandor L = 269,42 ml
  • str. Korosi L = 170,18 ml
  • str. Szinte L = 135,11 ml
  • str. Fuzfalva 1= 226,78 ml
  • str. Fuzfalva 2 = 336,06 ml
  • str. Tamas Aron L = 211,45 ml
  • str. Bisericii L = 414,33 ml
  • str. Școlii L= 211,25 ml
  • str. Fără nume L = 98,35 ml
  • str. Zece(10) L = 294,43 ml
  • str. Rozos L = 608,73 ml

Reabilitarea celor 16 tronsoane de drum din localitatea Valea Crișului prevede următoarele:

  1. Str. Lenes

Strada coboară piezis din drumul județean DJ121. Structura rutieră este o pietruire realizată cu materiale locale de-a lungul timpului realizată din piatră spartă în grosime de 20 pe un strat de nisip argilos cafeniu (FG1). Lungimea străzii este de 622.85 m iar lățimea între limitele cadastrale este intre 2.0 si 5.50 m.

  1. Str. Boloni

Strada Boloni este o stradă situată în zona vestică a localității. Aceasta pornește din DJ121A.

Structura rutieră este o pietruire – un amestec de piatră spartă cu balast și nisip prăfos cu pietriș (FG5).

Pe planul de situație a fost studiată împreună cu Strada Kolto Kert. Lungimea totala este  337.62 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 5.00  si 8.00 m.

  1. Str. Hid

Strada Hid este o stradă în zona centrală a localității în formă de Y cu două accese în DJH121A.

Aceasta se desfășoară înspre sud. Lungimea laturii principale este 156.86 m iar a celei de-a doua laturi este 37.00 m. Lățimea între limitele cadastrale este cuprinsă între 3.70 m și 7.70 m. Strada se termină în Valea Crișului.

  1. Str. Tokes

Strada Tokes este situată în zona centrală a localității și pornește din strada Hid, în dreptul km 0+090. Strada se desfășoară perpendicular pe strada Hid. Lungimea străzii este 82.31 m iar lățimea între limitele cadastrale este cuprinsă între 4.00 si 5.60 m.

  1. Str. Imreh Lajos

Strada Imreh Lajos a fost tratată împreună cu latura lungă a străzii Bethlen Gabor. Aceasta pornește din DJ121B și se desfășoară pe direcția est-vest de-a lungul Văii Crișului și iese în Boloni Farkas Sandor (Kolto Kert). Este inclusă și strada Diohegy cu o lungime de 65.00 m. Strada traversează de două ori valea la km 0+830 si 0+900.

Str. Petofi Sandor

Strada pornește din DJ121B și se desfășoară pe direcția est-vest. Lungimea totală este de 269.42 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 7,30 si 9,00 m.

Str. Korosi

Strada porneșe din DJ121A și se desfășoară spre sud. Lungimea străzii este 170.18 m iar lățimea între limitele cadastrale de 6.20 – 9.00 m.

Str. Szinte

Este o stradă în partea vestică a localității care pornește din DJ 121A și se desfășoară pe direcția sud până la Valea Crisului. Strada are o lungime de 135.11 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 4.50 m si 10.00 m.  

Str. Fuzfalva

Strada are două ramuri care se desfășoară de-o parte și de alta a Văii Crișului, paralel cu aceasta. Latura Fuzfalva 1 pornește din strada Szinte și se desfășoară pe malul stâng al Crișului. Lungimea străzii este de 226.78 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 4.90 si 13.50 m. Latura Fuzfalva 2 se desfășoară pe malul drept al Crișului. Lungimea străzii este de 336.06 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 5.50 si 12.50 m.

Str. Tamasi Aron

Strada face legătura între DJ121A și strada Rozsos. Lungimea străzii este 211.45 m iar lățimea între limitele cadastrale este între 10.50 si 11.50 m.

Str. Strada (10)

Strada este situată în zona centrală a localității. Aceasta pornește din DJ121A și leagă străzile Rozsos și Bisericii între ele și cu drumul judetean. Lungimea străzii este de 294.43 m iar lățimea între limitele cadastrale este între 6.30 si 9.50 m.

Str. Bisericii

Strada pornește din DJ121A și se desfășoară pe direcția nord cu o latură aproape paralela cu drumul județean formând două unghiuri aproximativ drepte. Lungimea totală studiată este de 414.33 m iar lățimea între limitele cadastrale este între 4.50 si 9.50 m.

Str. Școlii

Strada pornește din DJ121A și se desfășoară pe direcția est pânș întâlnește strada Bisericii. Lungimea totală este 211.25 m iar lățimea între limitele cadastrale este între 4.25 si 8.80 m.

Str. Rozos

Pornește din DC30 și se desfășoară pe direcția est-vest până se intersectează cu strada 10. Lungimea străzii este 608.73 m, lățimea între limitele cadastrale este între 5.50 m si 11.00 m.

Str. Fara nume

Strada pornește din DC121A și se desfășoară pe direcția nord. Lungimea străzii este 98.35 m iar lățimea între limitele cadastrale variază între 4.00 si 5.00 m.

Scurgerea apelor: Colectarea și evacuarea apelor se va realiza pe cât posibil printr-o rețea nouă de canalizare pluvială. În acest fel se va câștiga spațiu prin eliminarea șanțurilor. Apele vor fi colectate prin rigole prefabricate la marginea bordurii. Aceste rigole pot fi si borduri culcate. Apele vor fi dirijate spre gurile de scurgere montate pe aceste rigole și colectate prin racordurile PVC cu diametrul de 200 mm în camine de unde vor fi evacuate în emisar prin rețeaua de canalizare pluvială. Evacuarea se va realiza prin clapete de evacuare cu plutitor.

Pentru strada Rozsos, tronsonul cuprins între DC30 și strada Tamasi Aron nu există posibilitatea realizarii unui colector de canalizare pluviala. In acest caz se propune realizarea de rigole carosabile care vor rezolvașsi problema acceselor la proprietăți.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, balast nisipos, nisip argilos, nisip prăfos, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fișelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință actuală a terenurilor este drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – se va urmării reducerea prejudiciilor asupra mediului în toate etapele implementării proiectului și în perioada de sustenabilitate

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 1/03.01.2023 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

Întocmit,

Referent de specialitate

Stanciu Maria