Înapoi

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 15.05.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA GHELINȚA, prin PRIMAR ILYÉS BOTOND JÁNOS, cu sediul/domiciliul în comuna Ghelința, sat Ghelința, nr. 345, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3364/20.04.2023, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 11.05.2023, că proiectul “Modernizarea și reabilitarea drumului de interes local DC7, tronsonul HARALE-ZĂBALA și HILIB-GHELINȚA”, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, nu se supune evaluării adecvate și nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 03.05.2023 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 25.04.2023 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 64/24.04.2023;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 3466/24.04.2023): SGA Covasna nr. 2548/SL/26.04.2023 (nr. APM 3569/27.04.2023) – documentație depusă pt. avizare; DJC Covasna nr. 27/2023, nr. înreg. 901/03.05.2023 (nr. APM 3735/03.05.2023) – este necesară depunerea documentației în vederea avizării; ISU Covasna nr. 1627442/08.05.2023 (nr. APM 3886/10.05.2023) – investiția nu face obiectul avizării și/sau autorizării din punct de vedere al securității la incendiu; GNM Covasna nr. 734/CJCV/27.04.2023 (nr. APM 3574/27.04.2023);
  • Proces verbal nr. 13/11.05.2023 (nr. înreg. 3918/11.05.2023) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 759/24.04.2023 (100 ron), OP nr. XXXXXX (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede modernizarea și reabilitarea drumului de interes local DC7, tronsonul Harale-Zăbala și Hilib-Ghelința, județul Covasna, în extravilanul comunei Ghelința.

Drumul comunal DC7 este un drum public de interes local. Începe de la drumul național DN2D trece prin localitatea Hilib și se intersectează cu DJ121F în satul Ghelința după care prin satul Harale ajunge la satul Zăbala unde se termină în intersecția cu DJ121. Acesta asigură legătura între localitățile Hilib, Ghelința, Harale și Zăbala, totodată faciclitează accesul la drumul județean DJ121F.

Situația existentă:

Pe drumul comunal DC7 există sectoare de drum asfaltate dar în stare avansată de degradare și există sectoare de drum împietruite cu lățimea cuprinsă între 4.50 - 7.00 m.

Tronsonul I - între Km 4+100-Km 6+200 are lungimea de aprox 2,1 km începe de la limita UAT Ghelinta la poz Km 4+100 și ține până la intrarea în satul Ghelința, acest tronson este asfaltat dar este în stare avansată de degradare, este plin de gropi, asfaltul în multe locuri este fisurat și crăpat.

Tronsonul II studiat - între KM 9+185 KM 10+285 cu lungimea de 1,1 km, începe de la ieșirea din satul Harale și ține până la limita UAT Ghelința, acest tronson este drum pietruit, drumul prezintă gropi numeroase, iar în perioadele ploioase sectorul de drum este de multe ori inpracticabil. Drumul are lîțime cuprinsă între 4.50 – 7.00 m.

Pe ambele tronsoane pantele transversale ale părții carsabile lipsesc precum și șanțurile de scurgere ale apelor pluviale sun colmatate sau chiar inexistente și nu asigură scurgerea apelor de pe partea carosabilă, astfele fundația drumului suferă o degradare continuă.

Situația propusă:

Traseul în plan

Traseul în plan al străzilor urmăreşte în general traseul existent, dar în condiţiile prevăzute de reglementările tehnice în vigoare cu privire la amenajarea în plan a curbelor (STAS 863/85). Acolo unde situaţia existentă a permis, s-au introdus curbe de racordare progresivă, precum şi supralărgiri în curbe, iar în zonele înguste, unde situaţia existentă nu a permis aceasta, s-a micşorat viteza în curbe, astfel încât să fie respectate prevederile STAS 863/95.

Lungimea totală proiectată rezultată este de 3300 m.

Racordurile părții carosabile în zona intersecțiilor se vor face cu arce de cerc având raze cuprinse între 3 m și 12 m.

Profil longitudinal

În profil longitudinal, modelarea s-a făcut în funcţie de cotele existente ale drumurilor existente şi de terenul natural. La modelarea axului în plan vertical s-a ţinut cont de cotele impuse de racodurile la drumurile laterale, astfel încât funcţionalitatea ansamblului din punct de vedere al acceselor şi al drenării apelor pluviale să fie optimă.

Panta longitudială este cuprinsă între 0.11 – 0.34%.

Profil transversal

Profilul transversal va avea o lăţime a platformei de 7.0 m şi o parte carosabilă de 5.50 m, încadrată cu acostamente din piatră spartă  - 10 cm grosime.

În ceea ce privește structurile rutiere propuse, acestea au la bază recomandările din Expertiza tehnică și sunt rezultate în urma calculeor de dimensionare la trafic, în urma verificării la îngheț-deygheț și în funcție de studiile geotehnice efectuate.

Structura rutieră: Structura rutieră va avea următoarea alcătuire:

Tronson I

  • 4 cm BAPC16 rul 70/100-conf SR EN 13108-1
  • 6 cm BADPC22.4 leg 70/100-conf SR EN 13108-1
  • Strat geocompozit antifisura
  • 30 cm strat de bază obținut prin reciclare la rece in situ a straturilor existente cu liant hidraulic rutier

Casetele de lărgire au următoarea structură proiectată:

  • 30 cm strat piatră spartă amestec optim stabilizat in situ
  • 30 cm agregat natural amestec optim conf. SREN 13242

Tronson II

  • 4 cm BAPC16 rul 70/100-conf SR EN 13108-1
  • 6 cm BADPC22.4 leg 70/100-conf SR EN 13108-1
  • 20 cm piatră spartă 0/63-conf SREN 13242
  • 20 cm agregat natural 0/63-conf SREN 13242
  • 30 cm strat de formă din pământ stabilizat cu liant hidraulic rutier

Colectarea și scuregerea apelor pluviale

  Elementele de colectare şi evacuare a apelor pluviale vor fi de suprafață, șanțuri existentă în zonă pentru tronsoane I cu deversarea apelor pluviale în Pr. Racilor, pentru tronsoane II cu deversarea apelor pluviale în Pr. Borviz.

TRONSON I

 

Coordonatele Stereo 70

Lucrări prevăzute

Nr. Crt

Poziția kilometrică

Tipul podețului

Lungime (m)

Diametru (mm)

X

Y

 

1

4+468.00

Podeț tubular existent

10

600

594903,623

496788,06

Refacere un timpan spre aval, lucrări de curățare și decolmatate.

2

4+703.00

Podeț tubular existent

9

600

594847,064

496559,74

Stare bună, necesită lucrări de întreținere: Curățare și decolmatare

3

4+991.00

Podeț tubular existent

8

600

594777,334

496280,08

Stare bună, necesită lucrări de întreținere: Curățare și decolmatare

TRONSON II

4

9+065.00

Podeț dalat proiectat

6,5

B=2.0 m

593177,214

492654,72

Podeț dalat nou; Dala prefabricată marginală tip D2; Dala prefabricată curenta tip D2; Aripa prefabricată tip A0; Parapet metalic semigreu; Elevație prefabricată L0; Fundație C25/30; Pereu din piatră brută, grosime 20 cm;

5

9+604.00

Podeț tubular existent

6

600

592899,959

492202,04

Podeț existent se înlocuiește cu podeț tubular proiectat D=600 mm și L=10 m;  Fundație podeț: Clasa de expunere beton C16/20; XC2;  Elevație podeț: Clasa de expunere beton C35/45;

6

9+867.00

Podeț tubular existent

10

800

592752,028

491987,75

Podeț existent se înlocuiește cu podeț tubular proiectat D=800 mm și L=10 m; Fundație podeț: Clasa de expunere beton C16/20; XC2;    Elevație podet: Clasa de expunere beton C35/45;

7

10+023.00

Podeț tubular existent

5

600

592670,621

491856,42

Podeț existent se înlocuiește cu podeț tubular proiectat D=600 mm și L=10 m; Fundație podeț: Clasa de expunere beton C16/20; XC2;    Elevație podeț: Clasa de expunere beton C35/45;

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zona studiată este amplasată în extravilanul comunei Ghelința. La momentul actual, folosința actuală a terenului, conform cetificatului de urbanism este drum comunal DC7.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 38/03.05.2023 privind proiectul ”Modernizarea și reabilitarea drumului de interes local DC7, tronsonul HARALE-ZĂBALA și HILIB-GHELINȚA  județul Covasna”;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 43/14.09.2022 emis de Primăria Ghelința, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • conform punctului de vedere nr. 27/2023 titularul va înaința documentația spre avizare către Direcția Județeană pentru Cultură Covasna; Documentația va conține un raport de cercetare arheologică preliminară/prealabilă care va detaila impactul asupra patrimoniului arheologic, și va conține propuneri de măsuri concrete în vederea protejării patrimoniului arheologic. Baza legală: art. 2, alin 8 și alin. 10 din OG 43/2000 republicată.
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

                                               

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela