Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE BORICEANU NICOLAE

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de BORICEANU NICOLAE cu sediul in jud. Brasov,  com. Voila, satul Voila, str. Principala, nr. 15, înregistrată la APM Brasov cu nr. 1346 din 25.01.2017, in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarii documentatiei cu nr. 3163 din 27.02.2017, nr. 18474 din 14.11.2017 si nr. 19099 din 29.11.2017, (solicitare electronica cu nr. 69/25.01.2017) autoritatea competenta pentru protectia mediului Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedințelor Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 27.11.2017, ca proiectul Impadurire teren ”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Voila, zona Cincsor, tarla 13, parcela 524/1/7- titlu de proprietate 00359, contract de vanzare cumparare nr. 708/13.03.2004, finantat din fonduri PNDR 2014 - 2020, masura 8, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, pct.1, lit. d) impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie forestiera..;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului

Situatia existenta: Prin proiect se propune impădurirea terenului agricol proprietate a persoanei fizice Boriceanu Nicolae, situat în satul Cincşor, comuna Voila, judeţul Braşov. Suprafaţa terenului propus pentru împădurire este de 1,90 ha. Accesul la teren se face de la drumul judeţean DJ105 Voila-Cincu pe drumuri de pământ până la teren - terenul se află la cca. 1 km de centrul satului Cincşor.

Terenul analizat are ca vecinătăţi alte terenuri agricole particulare la nord, est şi sud iar la vest se învecinează cu pădurea comunei Voila.

Schema de plantare va fi 3 rânduri de salcam, 1 rând specie de amestec (frasin), iar desimea puieţilor va fi de 5000 puieţi la ha.

Tehnologia de lucru presupune execuţia următoarelor lucrări:

a) amplasarea bornelor

b) înfiinţarea plantaţiei:

- pichetarea terenului

- pregătirea solului în vetre

- transportul puieţilor;

- depozitarea puieţilor;

- plantarea puieţilor;

- receparea tulpinii puieţilor.

c) executarea lucrărilor de întreţinere:

- revizuiri;

- mobilizări;

d) materializarea pieţelor de probă pentru controlul regenerării.

e) completarea culturilor;

f) executarea lucrărilor de îngrijire:

- două curăţiri (în funcţie de ritmul de dezvoltare al plantaţiei, a doua curăţite poate fi înlocuită de o răritură)

Descrierea lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei.

Transportul puieţilor până la destinaţie se va face cu mijloace de transport acoperite în vederea protejării rădăcinilor puieţilor de acţiunea dăunătoare a vântului şi a razelor solare.

Depozitarea puieţilor, pentru a preîntâmpina uscarea rădăcinilor, se va face în şanţuri speciale în care se vor păstra până la plantare. Săparea şanţurilor se va face manual, cu cazmaua.

Plantarea puieţilor, puieţii forestieri de talie mică se vor planta în gropi de 30x30x30 cm, executate manual.

Pentru cultura din terenul analizat s-a folosit o schemă cu distanţe de plantare între puieţi de 1x2 – se vor folosi puieţi de talie mică şi se va aplica dispozitivul în dreptunghi, cu distanţa de 1 m între puieţi pe rând şi 2 m între rânduri, rezultând o desime de 5000 puieţi/ha.

Receparea tulpinii puieţilor se va executa după plantare, cu foarfecele de vie, la 1-2 cm deasupra coletului. Această lucrare se va executa doar dacă este necesar, ţinându-se cont de condiţiile climatice.

Descrierea lucrărilor de întreţinere a plantaţiei, pe ani.

Procesul de împădurire se poate considera încheiat numai în momentul în care puieţii constituie starea de masiv. Pentru condiţiile staţionale specifice terenurilor ce fac obiectul prezentului studiu, s-a considerat că plantaţia va realiza starea de masiv în 5 ani.

În vederea asigurării condiţiilor optime pentru reuşita şi menţinerea puieţilor plantaţi, precum şi pentru dezvoltarea corespunzătoare a acestora şi realizarea stării de masiv în termenele planificate, plantaţiile vor fi parcurse cu lucrări de întreţinere pe o perioadă de 5 ani. Stabilirea categoriilor de lucrări de întreţinere de efectuat şi a numărului acestora până la realizarea stării de masiv, s-a făcut în funcţie de prevederile din Normele tehnice nr. 1/2000, anexa 4A.

Lucrările de întreţinere constau din:

  • Revizuiri: una pe an în primii doi ani de la crearea culturii
  • Mobilizări de sol: manual, în jurul puieţilor – două mobilizări pe an în primii doi ani, apoi câte una pe an până în anul V inclusiv.

 

 

 

 

Necesarul de puieţi pe specii şi pe ani.                                                                                                      

TS

SPECIA

Supr.

U.s.

Necesar

de puieţi

mii buc./ha

                        Ani

I

II

III

Total

Plantare

Completări I

(20%)

Completări II

(10%)

ha

mii buc.

mii buc.

mii buc.

mii buc.

GS129

SC

1,425

1

5,0

7,125

1,425

0,713

9,263

FR

0,475

5,0

2,375

0,475

0,237

3,087

Total TS1

1,900

-

5,0

9,500

1,900

0,950

12,350

TOTAL GENERAL

1,900

-

5,0

9,500

1,900

0,950

12,350

 

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: Excesul de sol de la saparea vetrelor în care vor fi plantaţi puieţii va fi nivelat în zonele limitrofe vetrelor. Luând in considerare adâncimea de numai 30 cm a vetrei, pământul excavat are aceleaşi caracteristici cu solul de la suprafaţă, neexistând riscul deranjării orizonturilor de sol şi, implicit nu putem vorbi de o poluare fizică a acestuia. În vederea refacerii amplasamentului, la finalizarea plantării puieţilor, executantul va lăsa materialul tasat denudat, fără a realiza înierbarea. Astfel nu va exista riscul introducerii de specii noi în perimetrul sitului cu potenţial impact semnificativ asupra capitalului natural pe termen lung. Pe terenul denudat se vor instala iniţial specii sagetale, ulterior aceste fiind înlocuite în mod natural, în curs de câţiva ani, cu vegetaţia existentă în prezent pe amplasamentul analizat. În zona proiectului nu există ecosisteme acvatice.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort –

pe perioada derularii lucrarilor: emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului: Imobilul (teren in suprafata de 19000 mp ) este situat in extravilanul comunei Voila, cu folosinta actuala de teren agricol- arabil conform certificatului de urbanism de informare nr. 23 din 25.01.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – se va implementa in aria de protectie speciala avifaunistica  ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate: nu este cazul;    

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de constructii;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa art.28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, intrucat se va implementa in aria de protectie speciala avifaunistica  ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;
  2. pentru implementarea proiectului s-a depus memoriu de prezentare completat cu capitolul X Biodiversitate, memoriu care nu releva impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate mai sus mentionate, si pentru care Biroul CFM din cadrul APM Brasov a emis punct de vedere nr. 1346/01.03.2017;
  3. in cadrul procedurii de reglementare a fost obtinut avizul favorabil nr. 44 din 24.03.2017 emis de administratorul ariei de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului, respectiv Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul Silvic” – Sibiu;
  4. în urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, conform Ord. MMP nr. 19/2010, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca implementarea proiectului nu va avea impact negativ semnificativ asupra integritatii ariei de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;

 

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Se vor respecta prevederile O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin actele de reglementare ale unor terte autoritati implicate in procedura de reglementare;
  4. Se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate în timpul lucrărilor de reabilitare , cazul în care acesta se hrănesc în vecinătatea amplasamentului;
  5. Se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;
  6. Se va păstra vegetaţia subarbustivă din jurul amplasamentului pentru a crea loc de cuibărit ptr. anumite specii de interes comunitar;
  7. Interzicerea cu desăvârşire a arderii vegetaţiei uscate;
  8. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  9. Se interzic următoarele:
  • orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;
  • deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;
  • deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  1. Deşeurile rezultate pe parcursul derulării lucrărilor de execuție vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  2. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  3. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  4. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  5. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  6. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect.
  7. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;

Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

          Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.   

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie de incadrare se emite in vederea promovarii si finantarii lucrarilor prevazute prin proiect;

Conform prevederilor OM 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

 

SERVICIUL A.A.A.,                                                                       SEF BIROU C.F.M.,

Alexandrina VASILE                                                                           Mirela MOISA

 

 

INTOCMIT:consilier Ana-Maria PATRASCU                                         consilier Viorel MAREAN