Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE MINISTERUL APARARII NATIONALE - U.M. 01495 CINCU prin Colonel Ilie Baciu

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de MINISTERUL APARARII NATIONALE - U.M. 01495 CINCU prin Colonel Ilie Baciu, cu sediul in jud. Brasov, com. Cincu, str. Principala, nr. 1, pentru proiectul „E.R.I.  – Infrastructura de securitate in Cazarma 957 Cincu”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Cincu, str. Principala, nr. 1, înregistrată la APM Brasov cu nr. 6544 din 20.04.2017, completata cu nr. 7213/04.05.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - în baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 08.05.2017, că proiectul E.R.I.  – Infrastructura de securitate in Cazarma 957 Cincu”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Cincu, str. Principala, nr. 1 (C.U. nr. 265 din 18.09.2015 emis de Consiliul Judetean Brasov), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2,  pct. 11 lit. c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1, coroborat cu pct.13 lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propun urmatoarele lucrari:

A. Realizarea in incinta poligonului de antrenament al armatei situat in com. Cincu:

-   Turn rapel destinat exercitiilor de coborare in rapel cu regimul de inaltime P+6E si S=2.681 mp;

-   Staţie alimentare combustibil cu capacitatea de 50 mc. Rezervorul va fi realizat cu manta dublã. Iar platforma de beton  va fi prevãzutã perimetral cu rebord pentru reţinere scurgeri accidentale;

Drenajul apelor meteorice de pe platforma se realizeaza prin doua rigole transversale amplasate la cele doua extremitati si conectate la separatorul de hidrocarburi ce colecteaza si evenetualele scurgeri de combustibil de la rezervor.

-   Clãdire control poligon, construcţie în regim P cu S= 257m²;

-   Clãdire depozitare ţinte cu regim de inaltime P si S=624.0m²;

-   Construire incintã asalt urban, compusã din 3 staţii astfel:

  • Staţia 1 compusã din: 3 corpuri de clãdire (corpuri de clãdire dispuse decalat) cu S=77,1 mp;
  • Staţia 2 compusã din 3 corpuri (corpul A cu S= 23.45m² si regim de inaltime P+E, corpul B  cu S= 45.90 m², regim de inaltime P şi corpul C cu S= 32.35m², regim de inaltime P);
  • Staţia 3 (incintã antrenament grenade) cu suprafata construita de 3000 m² pentru poligon si 22 m² pentru cladirea de antrenament;

-   Poligon de tragere 300 m format dintr-un poligon de tragere şi turn de observaţie. Poligonul va fi alcãtuit din10 linii de tragere, 9 socluri de ţintã, turn de control în regim P+E,

-   Poligon de tragere cu pistolul care va cuprinde cinci linii de tragere paralele, cu lungimea de 39 m;

-   Reabilitare drumuri de incintã: ruta verde si ruta galbena prin:

  • aducerea sistemului rutier la parametrii tehnici corespunzatori categoriei drumului, asigurandu-se astfel conditii bune de siguranta si confort;
  • realizarea unui profil transversal cu elemente geometrice care sa se incadreze in prevederile legale;
  • asigurarea scurgerii apelor pluviale in lungul santurilor si a rigolelor in conditii cat mai bune;

-   Construire clãdire de depozitare echipament militar, construcţie în regim P din panouri tip sandwich cu S= 814.85 mp;

-   Platformã depozitare echipament militar (pentru un numar de 20 de tancuri).

 

B. Realizare staţie de epurare cu Q max = 150 m3/zi compusã din:

-   Construcţie metalicã suprateranã compartimentatã în 2 spaţii astfel:

-   Camerã mecanicã în suprafaţã de 84,05 mp (în care vor fi montate suflantele, unitatea de dozare coagulanţi, unitate compactã de pretratare, gratare rare, debitmetru, ventilator, macara manualã mobile, stavilã intrare);

-   Camerã operator în suprafaţã de 11,99 mp;

-   Grup sanitar;

-   Bazin de omogenizare, construcţie subteranã din beton armat cu dimensiunile de 5,0x8,0x4,15 m (H util = 2,5 m cu V = 100 m3. Bazinul va fi echipat cu 3 electropompe submersibile cu Q = 1,4 l/s şi h = 5,91 mCA şi mixer submersibil.

-   Unitate compactã de sitare/desnisipare şi separare grãsimi cu Q = 8 m3/h, P = 1,02 kW.

-   Cãmin de vane echipatã cu: 2 vane sertar cu acţionare manualã Dn 65 mm, 2 vane cuţit acţionate electric cu Dn 65 mm, 3 vane cuţit acţionate manual cu Dn 65 mm, debitmetru electromagnetic Dn 65 mm

-   2 bazine SBR cu dimensiunile de 11,0x3,8x4,7 m şi V util 1 = V util 2 = 176 mc fiecare. Bazinele vor fi echipate cu:

-   1 mixer submersibil cu P = 2,2 kW pentru fiecare bazin;

-   1 pompã centrifugalã submersibilã pentru evacuare ape din SBR cu Q = 65 mc/h, H = 20,9 mCA şi P = 3,5 kW.

-   Sistem de aerare cu membrane (16 bucãţi/bazin cu Q = 5 Nmc/h).

-   Statie de suflante pentru aerarea bazinelor echipatã cu 3 suflante Lutos BAH6/10 cu Q = 65 Nmc/h, variator de frecvenţã, atenuator de zgomot, filtre de aer, clapete de sens şi supape de siguranţã. In perioada de denitrificare mixarea apei se va realize prin intermediul unui mixer de 5 W/mc.

-   Bazin nãmol în exces cu dimensiunile de 5,0x5,0x4,0 m cu V util = 52,0 mc prevãzut cu sistem de preluare supernatant.

-   Unitate de dozare a coagulantului compusã din: pompã dozatoare cu Q = 0,019-2,3 l/h şi H = 16,0 bar, rezervor substanţe de 60 l, recipient colectare scurgeri, pompã dozatoare şi sistem de distribuţie. Concentraţie FeCl3 = 40 %.

-   Sistem SCADA de control al staţiei de epurare.

-   Bazin apã tratatã 2,6x3,5x4,0 m cu V = 35,0 mc echipat cu 3 electropompe submersibile cu Q = 10,2 mc/h, H = 6,2 mCA şi P = 1,1 kW ce va realiza pomparea apelor epurate în pârâul Cincu.

-   Descãrcarea apelor epurate se va realiza în pârâul Cincu, 5 m aval de podul de pe DJ 105 prin conductã de evacuare PVC SN4 Dn 250 mm în lungime de L = 300 m.

-   Gura de vãrsare va fi încastratã în masiv de beton 1,0x0,5x0,5 m.

Alimentarea cu apã se realizeazã prin branşament la reţeaua centralizatã de alimentare cu apã a localitãţii Cincu în baza contractului de furnizare nr. 126 din 11.03.2011 încheiat cu Primãria Comunei Cincu, administratorul reţelelor centralizate de distribuţie.

Apele pluviale convenţional curate de pe construcţii sunt colectate prin scocuri şi burlane cu descãrcarea într-o reţea de rigole betonate. Apele pluviale de pe drumurile de incintã sunt descãrcate prin diferenţe de pantã în rigolele betonate de pe amplasament.  Descãrcarea rigolelor se realizeazã prin conducta de descãrcare ape epurate în pârâul Cincu.

           Organizarea de santier:

Organizarea de santier se va realiza pe teritoriul unitatii militare.

Pe timpul executării lucrărilor,constructorul va lua măsuri de protejare a lucrărilor executate şi a materialelor depozitate pe şantier prin adăpostirea şi asigurarea pazei acestora pe timpul cât lucrările sânt în curs de execuţie sau oprite, până la recepţionarea lor de către beneficiar.

            b) cumularea cu alte proiectela data verificarii amplasamentului, in zona, nu erau in desfasurare alte proiecte;

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului (municipale amestecate si de la materialele de constructii) vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

           e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele si mijloacele de transport utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele si mijloacele de transport utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise.

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011.

        Limitele maxim admise ale indicatorilor de calitate pentru apele uzate menajere epurate, înainte de descãrcarea lor în pârâul Cincu conform cu H.G. 188 din 2002, modificat şi completat cu H.G. 352 din 2005 - NTPA 001:

Nr. crt.

Indicatori de calitate

U.M.

Valori maxim admisibile

1.

pH

unitãţi pH

6,5 – 8,5

2.

suspensii 

mg/l

35,00

3.

reziduu filtrabil uscat la 1050 C

mg/l

1000,00

4.

CBO

mg/l

25,00

5.

CCOCr

mg/l

125,00

6.

azot amoniacal

mg/l

2,00

7.

sulfuri şi hidrogen sulfurat

mg/l

0,50

8.

substanţe extractibile cu solvenţi organici

mg/l

15,00

9.

detergenţi sintetici

mg/l

0,50

 

          f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in extravilanul comunei Cincu

2.1. utilizarea existenta a terenului: teren cu destinatie speciala (C.U. nr. 265 din 18.09.2015 emis de Consiliul Judetean Brasov);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

   f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica -  in situl Natura 2000 ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul.

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:      

         a) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca proiectul propus nu va avea impact semnificativ asupra integritatii sitului de importanta comunitara;

         b) pentru proiect a fost emis punctul de vedere intocmit de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;

         c) Avizul favorabil nr. 409 din 08.12.2016 emis de Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul Silvic” Sibiu;

         d) lucrarile desfasurate conform datelor tehnice nu vor avea efecte negative semnificative asupra speciilor si habitatelor care au stat la baza desemnarii sitului.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul Silvic” Sibiu, respectiv:
  • respectarea prevederilor legale in vigoare, cu privire la conservarea si/sau protectia speciilor de flora si fauna salbatica;
  • se interzice repararea utilajelor pe amplasamentul proiectului; eventualele reparatii vor fi efectuate in unitati specializate;
  • in cazul lucrarilor de intretinere obiective, antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni distrugerea habitatelor;
  1. Se interzice folosirea de substanţe chimice, toxice pentru mediul ambiant, în apropierea cursurilor apelor de suprafaţă si pe malurile acestora, care prin deversare accidentală să afecteze fauna şi flora din zonă;
  2. Se vor ridica bariere eficiente in jurul amplasamentului, in vederea minimizarii emisiilor de praf; se va stropi aria santierului, dupa caz; incarcaturile care intra si ies din santier vor fi acoperite cu prelate impermeabile la praf; Accesul pe drumurile publice se va face doar cu mijloace de transport salubre.
  3. Se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate în timpul lucrărilor de construire, cazul în care acesta se hrănesc în vecinătatea amplasametului;
  4. Se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;
  5. Se va păstra vegetaţia subarbustivă din jurul amplasamentului pentru a crea loc de cuibărit ptr. anumite specii de interes comunitar;
  6. Interzicerea cu desăvârşire a arderii vegetaţiei uscate;
  7. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  8. Se interzic următoarele:

a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

b) perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;

c) deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;

d) deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;

e) recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

f) deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

11) se vor respecta conditiile din Avizul de gospodarire a apelor nr. 45 din 28.03.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:

-     Pe toatã durata de execuţie a lucrãrilor de investiţii, beneficiarul are obligaţia sã asigure scurgerea liberã a apelor pe toate cursurile traversate cu conductele de canalizare. Se interzice obturarea secţiunii de scurgere a pâraielor, cu materiale de orice fel sau utilaje.

-     Orice avarie survenitã la lucrãri în timpul execuţiei sau exploatãrii acestora, datoratã viiturilor sau altor fenomene independente de activitatea de întreţinere şi exploatare a lucrãrilor hidrotehnice, intrã în sarcina beneficiarului.

-     Beneficiarul este obligat ca dupã realizarea investiţiei sã asigure întreţinerea curentã, urmãrirea prin mãsurãtori a comportãrii în timp a lucrãrilor şi iniţierea mãsurilor pentru asigurarea menţinerii caracteristicilor din proiect.

-     La terminarea lucrãrilor de investiţii se vor dezafecta şi reda folosinţei iniţiale terenurile ocupate cu drumurile de acces şi platformele de lucru.

-     Se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate în apele de suprafaţã sau pe sol/ acvifer freatic, atât pe perioada executãrii construcţiilor cât şi dupã punerea în funcţiune a acestora conform Legii Apelor nr. 107 din 1996 modificatã şi completatã, 112 art. 6 al. (d).

-     Se interzice depozitarea şi/sau aruncarea deşeurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apã sau în albiile acestora.

12) se vor ridica bariere eficiente in jurul amplasamentului, in vederea minimizarii emisiilor de praf; se va stropi aria santierului, dupa caz; incarcaturile care intra si ies din santier vor fi acoperite cu prelate impermeabile la praf; Accesul pe drumurile publice se va face doar cu mijloace de transport salubre.

13) pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;

14) deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;

15) se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;

16)   se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;

17)  nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;

18)  in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;

19)   în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

20)  dupa finalizarea lucrărilor, constructorul are obligația de a aduce zona ocupată temporar la  starea inițială prin operațiuni de nivelare si de inierbare a zonelor vegetale afectate;

21) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

22) substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011.

 

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                  

         SERVICIUL A.A.A.,

                                                                                                  Alexandrina VASILE

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA