Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC 11, KM 0+000 – 5+300”

                    

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 593 din 26.10.2017

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SOARS, cu sediul în jud. Brasov, com. Soars, sat Soars, nr. 111, înregistrată la APM Brasov cu nr. 15538/02.10.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr. 15613/03.10.2017, nr. 16567/13.10.2017 si nr. 17209/25.10.2017 (solicitare inregistrata electronic sub nr. 1372/28.09.2017),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.10.2017, că proiectul „MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC 11,  KM 0+000 – 5+300” propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Soars, satele Barcut si Selistat, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate. 

 

            Justificarea prezentei decizii:

  I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului:

Prin proiect se propune modernizarea drumului comunal DC 11 pe un sector în lungime totală de 5,300 Km. Drumul comunal leaga DJ104D de localitatea Felmer si Halmeag , cu acces spre localitatea Sercaia. De asemenea, din DC14 se ramifica in satul Felmer drumul comunal  DC13 ce asigura accesul spre comunele Tucusu Vechi, Jibert.

Drumul va avea următoarele caracteristici, în profil transversal, în acord cu clasa tehnică V:

  • lăţime parte carosabilă:                  5,50 m
  • lăţime platformă:                             7,00 m
  • lăţime acostamente:           2 x 0,75 m , din care benzi de incadrare: 2 x 0,25 m;
  • panta îmbrăcăminţii                  2.50 %;
  • panta acostamentelor              4.00 %;

Spre zona taluzului de debleu, platforma prezinta sant pavat cu beton, cu sectiune trapezoidala, cu latimea fundului de 30 cm si inaltimea taluzelor de 40 cm.

Traseul rutier în plan:

S-a urmarit pastrarea in integralitate a amplasamentului existent. Raza minima proiectata in plan este de 30 m.

Curbele se vor amenaja corespunzator in plan prin introducerea racordarilor progresive acolo unde raza are valori cuprinse intre raza minima si cea curenta.

Traseul rutier în profilul longitudinal:

Caracteristicile elementelor geometrice specifice profilului longitudinal proiectat, sunt următoarele:

pasul de proiectare minim al elementelor de profil este de 35 m ;

declivitatea maximă a drumului este de 4.77 % /33 m, iar cea minimă de 0,20%.

Structura rutiera proiectata este alcatuita din urmatoarele straturi rutiere:

  • 4 cm - strat de uzura beton asfaltic BA16;
  • 5 cm - strat de legatura beton asfaltic BADPC20;
  • 15 cm agregate minerale stabilizate in situ cu liant hidraulic rutier 5%;
  • 15 cm - strat de fundatie - balast;
  • 20 - 30 cm  strat de forma - pamant coeziv stabilizat in situ cu liant hidraulic rutier.

Incadrarea imbracamintii asfaltice a partii carosabile se realizeaza cu acostamente bilaterale cu latime de 0,75(0,50)m, alcatuite din:

  • balast si material pietros decapat in extravilan;
  • piatra sparta in intravilanul satului Selistat.

Racordare cu drumuri laterale:

Drumurile laterale se vor trata pe o zona de 15 m lungime prin pietruirea lor cu 15 cm piatra sparta si balast. Pe o lungime de 10 m de la punctul de racordare drumurile laterale se vor asfalta cu covor asfaltic BA16, 5 cm grosime. Este necesara amenajarea a 16  racordări cu drumuri laterale.

Amenajarea acceselor la proprietăţi:

In cadrul proiectului s-au tratat si accesele in zona curtilor. Pentru traversarea santurilor se vor realiza podete tubulare cu tuburi corugate cu Øint 340 mm si Øext 400 mm. Podetele vor fi prevazute cu racordari din beton realizate similar cu cele de la podetele tubulare de pe traseu.

Şanţuri şi rigole:

Se vor realiza sanţuri betonate deschise, cu sectiunea trapezoidala. Santurile vor fi dispuse pe zona platformei spre taluzul de debleu. In interiorul localitatii Selistat se vor realiza santuri pavate cu beton pe ambele parti ale platformei.

Poduri si podete:

La km. 0 +206,50, traseul drumului DC11 traverseaza paraul Hartibaciu printr-un pod de beton armat, cu deschiderea de 8,00 m, aflat in stare perfecta de functionare, care nu necesita lucrari de interventii.

La Km. 5+088, drumul traverseaza un parau afluent al vaii Hartibaciu printr-un podet ovoidal, cu lungimea de 4,00 m, cu structura de tabla ondulata, care nu necesita lucrari de interventii.

Se vor realiza 16 podete tubulare din beton armat, cu diametrul de 80 cm (14 bucati) si cu diametrul de 140 cm (2 bucati).

Semnalizări şi marcaje:

Marcajele longitudinale se vor realiza in axul partii carosabile cu rolul de a delimita benzile de circulatie.

Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie şi prevenirea accidentelor pe durata exploatării drumului, s-au prevăzut 21 de indicatoare de  de circulaţie.

In zonele cu taluze mari s-au prevazut parapeti metalici semigrei .

Lucrari necesare organizarii de santier:  

Amplasamentul organizarii de santier va fi ales in functie de disponibilitatea terenului in momentul inceperii lucrarilor. Organizarea de santier cuprinde amenajari temporare pentru: parcul de utilaje, autovehicule, autocisterne; depozitarea echipamentelor, pieselor, materialelor, piese de schimb; depozitarea temporara a deseurilor pe categorii; spatii necesare personaluluiu de conducere si tehnic; spatii necesare personalului de paza; grupuri sanitare ecologice.

Asigurarea utilităţilor pentru organizarea de şantier se va face astfel:

energia electrică se va asigura de la grup electrogen propriu;

apa potabilă din izvoare naturale sau fântâni existente în zona sau în lipsa acestora, din reţeaua publică.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei:  

Antreprenorul are obligatia ca la terminarea lucrarilor sa readuca zona folosita pentru organizarea de santier la starea initiala, sa indeparteze toate materialele de constructii neutilizate si sa aduca aportul de pamant vegetal necesar.

Amenajarile pentru protectia mediului constau din lucrari specifice de refacere a cadrului natural dupa terminarea lucrarilor. Portiunile de taluz de rambleu si debleu, depozitele rezultate din plusul de terasamente si terenurile folosite temporar la executia lucrarilor vor fi amenajate si plantate cu specii forestiere adecvate conditiilor stationale, cu rol de a stabiliza terenul, de a retine praful care se ridica în atmosfera si de a reduce nivelul de zgomot.

b) cumularea cu alte proiecte: – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

c) utilizarea resurselor naturale: – nu este cazul;

d) productia de deseuri: – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului  vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: – reduse, doar la faza de lucrari;

-pe perioada derularii lucrarilor de construire/utilizare emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul maxim al zgomotului produs se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si OMS 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei; 

 f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente.

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1 utilizarea existenta a terenului: -

Amplasamentul proiectului propus se situează pe teritoriul administrativ al comunei Șoarș, în intravilanul satelor Barcut si Selistat, precum si în extravilan, apartinand domeniului public al comunei Șoarș.

Destinatia actuala este de domeniu public (drum comunal DC 11, km 0+000 – 5+300), folosinta ce se va mentine si dupa efectuarea investitiei, conform CU nr. 284/29.08.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov.

2.2 relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora: - nu este cazul;

2.3 capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede: - nu este cazul;

b) zonele costiere: - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite: -nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale: - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.: -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, HG nr. 1284/2007 <LLNK 12007  1284 20 301   0 35>privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, modificata si completata cu HG nr. 971/2011, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica: amplasamentul este situat in aria naturala protejata  ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite: - nu este cazul;

h) ariile dens populate: - o parte din drum traverseaza zone locuite din satele Barcut si Selistat;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica: - nu este cazul.

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate: –  nu e cazul;

b) natura transfrontiera a impactului: – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului: – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului: – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului: – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa art.28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind in aria de protectie speciala avifaunistica  ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;
  2. cu privire la implementarea proiectului, a fost emis punctul de vedere nr.15538/04.10.2017 intocmit de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;
  3. conform memoriului de prezentare, realizarea proiectului nu releva impact negativ semnificativ asupra obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate ROSPA0099 Podisul Hartibaciului;
  4. titularul a obtinut avizul favorabil nr. 113/11.10.2017 emis de administratorul ariei naturale protejate: Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul silvic” – SIBIU, pentru realizarea proiectului;
  5. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare conform Ord. nr. 19/2010, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea efect negativ semnificativ asupra ariei naturale protejate ROSPA0099 Podisul Hartibaciului.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu  modificările si completările ulterioare, precum si prevederile OUG nr. 195/2005 cu modificările ulterioare, aprobate prin Legea nr. 154/2006 – Cap VIII – Conservarea biodiversitatii si arii naturale;
  3. Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  4. Se vor respecta conditiile din Avizul de Gospodarire a Apelor nr. 263 din 24.10.2017, respectiv: beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala este valabil numai pentru finantarea si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie;
  5. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  6. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic de pe amplasament;
  7. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor) , reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  8. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma derulării lucrărilor propuse;
  9. Se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării lucrarilor;
  10. Se vor restrânge la minim suprafeţele ocupate de organizarea de şantier;
  11. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:
  • stropirea cu apă a surselor de praf şi a drumurilor de pământ, in special în perioada de uscăciune;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • mijloacele de transport vor circula cu viteză redusă pentru a ridica în atmosferă cantităţi reduse de particule fine de praf;
  • curatarea/spalarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Drumurile de acces, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  4. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  5. Se vor respecta prevederile Legii nr. 61/1991, cu modificările ulterioare, privind sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice;
  6. Antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafeţelor vegetale;
  7. Dotarea punctelor de lucru cu materiale de interventie absorbante in cazul deversarii accidentale de produse petroliere (carburanți);
  8. Nu se va afecta vegetația forestieră/arbustivă/erbacee din vecinătatea amplasamentului care poate fi utilizată ca loc de hrănire/adăpost de către păsări şi mamifere mici; Suprafețele afectate temporar de organizarea de șantier vor fi refăcute și redate folosințelor inițiale;
  9. Lucările de construcție se vor  desfășura pe cât posibil astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de păsări, în special cuibaritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  10.  Folosirea utilajelor adecvate,dotate cu sisteme de retinere a poluantilor si cu atenuatori de zgomot, care să respecte normele de poluare în vigoare, pentru a evita perturbarea speciilor rare sau periclitate în cazul în care ar fi confirmată prezenţa acestora;
  11. Se interzic următoarele:
  • orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;
  • deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;
  • deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • efectuarea oricaror modificari ale constructiilor si instalatiilor tehnologice sau utilizarea lor fara documentatie elaborata si avizata conform reglemenatrilor in vigoare;
  1. Suprafețele afectate temporar de organizarea de șantier vor fi refăcute și redate folosințelor inițiale, astfel incat sa se asigure revegetalizarea naturala a acestora;
  2. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc. revine în totalitate titularului de proiect.

 

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

 Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Prezenta decizie de incadrare se emite in vederea promovarii si finantarii lucrarilor prevazute prin proiect;

Titularul va solicita si obtine revizuirea Deciziei etapei de incadrare, dupa stabilirea solutiilor tehnice de realizare a proiectului, aprobate prin actul de reglementare emis de SGA Brasov si inainte de obtinerea aproparii de dezvoltare (autorizatia de construire), in situatia modificarii acestuia si/sau a conditiilor impuse prin actul de reglementare emis de SGA Brasov.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora. In cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a APM Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

            Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

 

                                             

 SERVICIUL A.A.A.,                                                                                   SEF BIROU C.F.M.,

 Alexandrina VASILE                                                                                  Mirela MOISA

 

 

                                                                                    

 INTOCMIT,                                                                                               

 Consilier Simona PASCU                                                                 Consilier Mirela MOISA