Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE pentru proiectul „Extindere retele apa potabila si canalizare menajera in comuna Sânpetru” COMUNA SANPETRU

                                                                                                                                                         Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

-PROIECT -

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SANPETRU, cu cu sediul in jud. Brasov, com. Sanpetru,  str. Republicii, nr. 655, pentru proiectul „Extindere retele apa potabila si canalizare menajera in comuna Sânpetru”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Sânpetru, strazile Triajului, DJ 103, L. Blaga, V. Goldis, G.Cosbuc, Primaverii, Verii, Liliacului, Fagului, Castanului, Artarului, Cetinii, Ulmului, Carpenului, Plopilor, Cazarmii, Cerbului, Caprioarei, finantat din fonuri PNDR 2014-2020, masura 07 – „Servicii de baza si reinnoirea satelor in zonele rurale”, Sub-masura 7.2 „Investitii in crearea si modernizarea infrastructurii de baza la scara mica”, înregistrată la APM Brasov cu nr. 2708 din 16.02.2017, cu nr. electronic 141 din 20.02.2017 si completata cu nr. 2878 din 21.02.2017, în baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

 autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 27.02.2017, că proiectul „Extindere retele apa potabila si canalizare menajera in comuna Sânpetru”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Sânpetru, strazile Triajului, DJ 103, L. Blaga, V. Goldis, G.Cosbuc, Primaverii, Verii, Liliacului, Fagului, Castanului, Artarului, Cetinii, Ulmului, Carpenului, Plopilor, Cazarmii, Cerbului, Caprioarei, (certificat de urbanism nr. nr. 512 din 16.09.2016 emis de Primaria Comunei Sânpetru), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, pct.10, lit. a) proiecte de dezvoltare urbana...., coroborat cu pct. 13. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c) in lipsa comentariilor motivate din partea publicului;

d)  in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

           a) Marimea proiectului: prin proiect se propune extinderea retelei de distributie apa si canalizare, inclusiv bransamente si racordurile aferente pe str. Triajului, DJ 103, str. Lucian Blaga, str. Vasile Goldis, str. George Cosbuc, str. Primaverii, str. Verii, str. Liliacului, str. Fagului, str. Castanului, str. Artarului, str. Cetinii, str. Ulmului, str. Carpenului, str. Plopilor, str. Cazarmii, DE290/1 (str. Cazarmii), str. Cerbului și str. Caprioarei, din com. Sanpetru, dupa cum urmeaza:

Extindere retea de apa potabila – se va realiza prin intermediul unui bransament la conducta de aductiune PEHD Dn 400 mm, existenta de-a lungul DJ 103, conform avizului de principiu favorabil nr. 59/17.01.2017, emis de Compania Apa Brasov S.A., iar in punctul de racord se va amplasa un camin de apometru in care se va monta un debitmetru electromagnetic Dn 100 mm, care va inregistra consumul aferent pe aceste extinderi.

Extinderea reţelei de distribuţie apa potabila, pe lungimea de 8.010 m, se va realiza cu conducte din polietilena de inalta densitate PEHD,  PE 100,  PN 10, SDR 17, pe toate strazile /sectoarele de strada nominalizate, dupa cum urmeaza:

- PEHD 200 x 11,9  mm,  Pn 10 - 8 m;

- PEHD 160 x 9,5  mm,  Pn 10 - 3.629 m;

- PEHD 140 x 8,3  mm,  Pn 10 - 744 m;

- PEHD 110 x 6,6  mm  Pn 10 - 3.629 m.

- camine de vane din beton monolit - 41 buc;

- hidranti de incendiu exteriori supraterani Dn 80, Pn 10 - 63 buc.

- bransamente la consumatori dotate cu camine de apometre - 203 buc.

- subtraversari de drumuri asfaltate - 2 buc, respectiv:

  • subtraversarea (SD1) drumului judetean DJ 103, la Km 5+546 cu reteaua de distributie PEHD Dn 160 mm, in tub de protectie din teava de OL Dn 200 mm, L=8 m, prin foraj orizontal dirijat.
  • subtraversarea  (SD2) a drumului european E 574 (centura ocolitoare a mun. Brasov), la o distanta de cca. 1.100 m de intersectia dintre E574 si DJ 103, respectiv intersectia dintre E574 si str. Triajului. Subtraversarea SD2 se va executa cu reteaua de distributie PEHD Dn 160 mm, in tub de protectie din teava de OL Dn 200 mm, L=52 m, prin foraj orizontal dirijat.

Pozarea conductelor de alimentare cu apa se va realiza pe domeniul public, in santuri sapate cu adancimea de 1,3 m si latimea de 0,5 m, pe un pat de nisip cu grosimea de 15 cm si vor fi acoperite cu un strat de nisip cu grosimea de 15 cm, peste care se va aseza un strat de umplutura compacta.

Necesar de apa: Qs zi max = 719,84 mc/zi (8,33 l/s); Qs zi med = 553,72 mc/zi (6,41 l/s).

Extindere retea de canalizare - se va realiza din tuburi PVC KG SN 4, cu diametre cuprinse intre Dn 250 mm si Dn 315 mm, ce se va racorda in statia de pompare SPAU existenta in comuna Sanpetru, conform avizului de principiu favorabil nr. 59/17.01.2017, emis de Compania Apa Brasov S.A.

Lungimea totala a retelelor de canalizare menajera (inclusiv refulari) pe toate strazile /sectoarele de strada nominalizate este de 12.139 m din care:

- PVC KG SN 4 Dn 250 mm - 9.828 m;

- PVC KG SN 4 Dn 315 mm - 1.074 m;

- PEHD PE 100 mm,  De 110x4,2 mm Pn 6 - 1.237 m;

Pe reteaua de canalizare menajera extinsa a localitatii Sanpetru s-au prevăzut urmatoarele:

- camine de vizitare - 238 buc., realizate din tuburi prefabricate de beton, prevazute cu rame si  capace din material compozit clasa D400, cu diametrul Ø = 600 m;

- statie de pompare ape uzate menajere SP1 - constructie subterana, amplasata intr-un cheson din beton armat, cu diametrul caminului de Ø = 1,5 m, ce va fi echipata cu 2 electropompe submersibile (1A+1R) cu rotor tocator, cu urmatoarele caracteristici: Qp = 9,7 mc/h; Hp = 9 mCA; Pi = 2 x 2,6 kW;

- camine de vane - 2 buc, pe conducta de refulare a statiei de pompare SP1, cu rol de aerisire, golire si sectionare;

- camine de racord Dn 310 mm - 203 buc;

- subtraversari de drumuri asfaltate:

  • subtraversarea  (SD1) drumului judetean DJ 103, la Km 5+546 cu reteaua de canalizare PVC KG DN 250 mm, SN4, in tub de protectie din teava de OL Dn 350 mm, L=8 m, prin foraj orizontal dirijat;
  • subtraversarea  (SD2) drumului european E 574 (centura ocolitoare a mun. Brasov), la o distanta de cca. 1.100 m de intersectia dintre E574 si DJ 103, cu reteaua de canalizare PVC KG DN 250 mm, SN4, in tub de protectie din teava de OL Dn 350 mm, L=52 m, prin foraj orizontal dirijat.

Pozarea conductelor de canalizare se va face pe domeniul public, in santuri cu adancimea de 1,50 – 2,50 m si latimea de 1,0 m, pe un pat de nisip cu grosimea de cca 15 cm, vor fi acoperite cu un strat de nisip cu grosimea de cca. 15 cm, peste care se va aseza un strat de umplutura compacta si se va reface sistemul rutier. Traseul conductelor de apa si canalizare va fi semnalizat prin intermediul unor benzi avertizoare, amplasate pe toata lungimea santului.

 

Organizarea de santier

           Lucrările de organizare de şantier constau din amenajări minime, care să asigure spaţiul necesar pentru depozitarea materialelor şi al sculelor pentru o durată foarte scurtă. Pe şantier se vor asigura condiţii pentru necesităţile igienice, de servire a mesei şi adăpost ale personalului de execuţie.

b) cumularea cu alte proiecteconstruirea de noi cartiere cu locuinte;

c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011.

 Nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de STAS 10009/1988 si  OMS  119/2014.

 f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in intravilanul si extravilanul com. Sanpetru

2.1. utilizarea existenta a terenului: domeniul public (C.U. nr. 512 din 16.09.2016 emis de Primaria comunei Sanpetru);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

h) ariile dens populate:  proiectul se realizeaza intr-o zona populata;

            i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d) probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  4. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  5. se vor respecta prevederile HG 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;
  6. se vor respecta prevederile HG 1132/2008, actualizata, privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  7. se vor respecta prevederile Legii 245/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  8. se vor respecta prevederile Hotararii nr. 1756 din 06.12.2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor;
  9. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  10. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  11. se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi din activitatea de constructii  printr-o organizare judicioasa a santierului (bariere in jurul zonei de activitati cu praf), controlul traficului (oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în staţionare, amenajarea traseelor din şantier si umezirea drumurilor, spalarea rotilor la plecarea din santier), utilizarea apei pentru a incorpora praful;
  12.  se va respecta programul de lucru impus de primarie in concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona in conformitate cu Legea nr.61/1991 privind linistea publica, cu modificarile aduse prin Legea 2/2000 privind sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice,  pe toata perioada de executie a lucrarilor de construire
  13. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant.
  14. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  15. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  16. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”
  17. Se vor respecta conditiile din Avizul de gospodarire a apelor nr. 13 din 03.02.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  • se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;
  • la terminarea lucrarilor de investitii se vor dezafecta si reda folosintei initiale terenurile ocupate cu drumurile de acces si platformele de lucru.

       Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

           Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov atrage după sine suspendarea şi/sau anularea acesteia, după caz, conform prevederilor legale.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                   SERVICIUL A.A.A.,

                                                                                           Alexandrina VASILE

 

 

INTOCMIT : Consilier Codruta SAUCA