Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „REABILITARE STRADA REPUBLICII – ORAS RUPEA, JUD. BRASOV”

                    

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 594 din 26.10.2017

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de U.A.T. RUPEA, cu sediul in jud. Brasov, oras Rupea, str. Republicii, nr. 169, înregistrată la APM Brasov cu nr. 16376 din data de 11.10.2017, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr.16551/13.10.2017 si nr. 17160/25.10.2017 (solicitare inregistrata electronic sub nr.1425/09.10.2017),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.10.2017, că proiectul „REABILITARE STRADA REPUBLICII – ORAS RUPEA, JUD. BRASOV” propus a fi realizat in jud. Brasov, oras Rupea, str. Republicii, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate

 

            Justificarea prezentei decizii:

  I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului:

Prin proiect se propune reabilitarea strazii Republicii pe o lungime de 4063 m, intre reperele de intrare km 61+470 - 65+000, zona centrului administrativ al localitatii Rupea fiind identificat la km 63+000 si consta in amenajarea și sistematizarea străzii (model bulevard), cu insule separatoare de circulatie amenajate cu spații verzi.

Reabilitarea străzii consta in realizarea:

  • unui carosabil cu lăţimea de 7,0 m ( doua benzi de 3,5 m ) si doua acostamente de cate 75 cm fiecare (conform profil tip 1);
  • unui carosabil cu lăţimea de 7,5 m ( doua benzi de 3,75 m ) cu doua şanţuri din beton.

Caracteristicile principale pentru traseul proiectat sunt:

  • Lungimea totală:                                        4063,00m
  • Lăţimea părţii carosabile :               7,00m -7,50m
  • Lăţimea platformei:                        8,00 – 14.40m
  • Panta transversală:                         2,5%

La partea carosabilă se vor realiza următoarele lucrari:

  • Frezare pe o latime de 7,5m cu o adancime de 0-4 cm si realizarea unui strat cu grosimea medie de 3cm pentru egalizare din AB1; BA 25 - 5 cm strat de binder; BA 16 - 4 cm strat de uzura.
  • Refacerea profilului transversal, inclusiv a trotuarelor;
  • Asigurarea scurgerii apelor prin repararea și realizarea șanțului de beton.
  • Asigurarea scurgerii apelor pluviale prin montarea de rigole;
  • Amenajarea intersecțiilor cu străzile laterale;
  • Asigurarea accesului prin podețe transversale în curți și incinte;
  • Sistematizarea și reglementarea circulației cu insule separatoare ale fluxurilor de circulație, benzi de încadrare pentru virajul la stânga;
  • Refacerea semnalizării verticale și orizontale;
  • Sistematizarea zonelor verzi existente, încadrarea lor cu bordură, dotarea cu mobilier urban, asigurarea iluminatului public stradal;
  • Amenajarea și reglementarea parcării în mod corespunzător;

Amenajarea platformei, a Iatimii partii carosabile si a acostamentelor este următoarea:

PROFIL TIP 1:

Platforma drum de 8,5 m;

Parte carosabila de 7,0 m;

Acostamente de cate 0,75 m;

Şanţuri din beton stanga.

PROFIL TIP 2:

Platforma drum de 8,0 m;

Parte carosabila de 7,5 m;

Doua borduri de cate 20 cm;

Spaţiu verde;

Sant beton;

Trotuare cu lungimi intre 1,5 -4,0 m;

PROFIL TIP 3:

Platforma drum de 14,40 m;

Parte carosabila de 7,5 m;

Spaţiu verde 1,0 m (insula);

Parcari de min 2,75 m;

Şanţuri beton;

Alte spatii verzi

Trotuare cu lungimi intre 1,5 - 4,0 m.

Cele 3 tipuri de profile stradale sunt asezate de-a lungul drumului dupa cum urmeaza:

Tip 1 km 60+553 ÷ km 61+000

Tip 2 km 61+000 ÷ km 62+000

Tip 3 62+000 ÷ km 63+000

Tip 2 km 63+000 ÷ km 64+000

Tip 1 km 64+000 ÷ km 64+615

In cadrul prezentului proiect s-au adoptat valorile existente ale razelor de racordare in lungul străzii.

Elemente pentru asigurarea scurgerii si evacuarii apelor meteorice

Scurgerea apelor meteorice se face prin santuri si rigole identificate in urmatoarele zone:

km 61+130-61+600        partea dreapta      sant de pamant

km 61+600-62+010        partea dreapta      sant din beton

km 62+440-62+960        partea dreapta      sant pereat cu piatra

km 62+440-63+110        partea stanga       sant pereat din piatra

km 63+168-64+263        partea dreapta      rigola pereata zidita

km 64+263-64+615        partea dreapta      sant din beton.

Poduri si podete:

Pod peste paraul Cozd la km 63+558.

Latimea podului este de 10,8 m, din care partea carosabila are o latime de 7,8 m iar inaltimea la etaj este de 4,5 m.

Pod peste paraul Fiser la km 64+323.

Lucrarile la suprastructura acestora vor fi urmatoarele: decapare sistem rutier; desfacere hidroizolatie; refacere strat suport hidroizolatie; montare guri scurgere; executie hidroizolatie performanta; executie sistem rutier nou; delimitare trotuare cu parapet de protectie; reparatii intrados cu mortare speciale; protectie betoane cu vopsea anticoroziva. Lucrarile la infrastructura podurilor vor fi urmatoarele: indepartare betoane degradate; reparatii suprafete cu torcret si plasa sudata; inlocuire placi de roacordare; reconditionare aparate de reazem; inlocuire rosturi de dilatatie. Pentru rampele de acces se vor executa lucrari de: amenajare acostamente si rampe de acces; executie casiuri de scurgere a apelor. Albiile paraurilor vor fi decolmatate, curatate de vegetatie si recalibrate pe 2 lungimi de pod amonte si o lungime in aval. Se va executa pereu de beton cu mentinerea sectiunii de scurgere si a sectiunii digurilor.

Podet boltit la km 63+210 din zidarie de piatra, cu o deschidere de 1,1 m.

Accesele la curti si zonele verzi: Se va prevedea accesul prin podeţe transversale in curţi si incinte.

Dotarea cu mobilier urban si asigurarea iluminatului public: Sistematizarea zonelor verzi existente cu gazon, flori si pomi.

            Asigurarea iluminatului public stradal pe fiecare parte a partii carosabile din 35 in 35 m.

Semnalizarea rutiera:

            Indicatoarele existente, ampasate impropriu, vor fi aşezate conform reglementarilor in rigoare si se vor mai introduce indicatoare Ia intesectii pentru o buna desfăşurare a traficului.

            Se va pevedea sistematizarea si reglementarea circulaţiei cu insule separatoare ale fluxurilor de circulaţie, benzi de incadrare pentru virajul la stanga.

            Pe toata lungimea stazii reabilitate si a racordărilor cu drumurile laterale se vor prevedea marcaje conform normelor in vigoare.

Toate punctele periculoase identificate in perioada de executie a proiectului vor fi semnalizate cu panouri de avertizare amplasate vizibil si iluminate noaptea.

Lucrari necesare organizarii de santier:

Amplasamentele organizarii de santier vor fi alese in functie de disponibilitatea terenului in momentul inceperii lucrarilor. Intreaga suprafata a terenului este imprejmuita pe limita de proprietate cu un gard metalic. In incinta se vor amenaja locuri speciale pentru colectarea materialelor care se pot recupera sau valorifica. Organizarea de santier cuprinde amenajari temporare pentru: parcul de utilaje, autovehicule, autocisterne; depozitarea temporara a deseurilor pe categorii si a materialelor de constructii. Muncitorii vor fi transportati zilnic, iar pentru adapostirea in caz de intemperii se va sigura un container mobil dotat corespunzator. Fiecare punct de lucru va fi dotat cu grup sanitar ecologic.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: Antreprenorul are obligatia ca la finalizarea proiectului sa readuca zona folosita la starea initiala si sa indeparteze toate materialele de constructii neutilizate.

b) cumularea cu alte proiecte: – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

c) utilizarea resurselor naturale: – nu este cazul;

d) productia de deseuri: – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului  vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: – reduse, doar la faza de lucrari;

-pe perioada derularii lucrarilor de construire/utilizare emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul maxim al zgomotului produs se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si OMS 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei; 

 f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente.

2. Localizarea proiectelor:

2.1 utilizarea existenta a terenului: -

Imobilul este situat in intravilanul orasului Rupea si este aflat in domeniul public al acestuia. Folosinta actuala a terenului este de strazi/trotuare/spatii verzi, care va fi mentinuta si dupa efectuarea investitiei conform C.U. nr. 42/3451 din data de 06.10.2017 emis de U.A.T. ORASUL RUPEA.

2.2 relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora: - nu este cazul;

2.3 capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede: - nu este cazul;

b) zonele costiere: - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite: - nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale: - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.: -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica: - nu e cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite: - nu este cazul;

h) ariile dens populate: - sectorul de drum traverseaza orasul Rupea, pe ambele laturi fiind amplasate locuinte si centre comerciale;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica: - nu este cazul.

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate: –  nu e cazul;

b) natura transfrontiera a impactului: – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului: – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului: – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului: – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  1. proiectul propus nu intră sub incidenţa art.28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile din Avizul de Gospodarire a Apelor nr. 259 din 23.10.2017, respectiv: beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala este valabil numai pentru finantarea si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie;
  4. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  5. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic de pe amplasament;
  6. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor) , reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate;
  7. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma derulării lucrărilor propuse;
  8. Se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării lucrarilor;
  9. Se vor restrânge la minim suprafeţele ocupate de organizarea de şantier;
  10. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:
  • stropirea cu apă a surselor de praf şi a drumurilor de pământ, in special în perioada de uscăciune;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • mijloacele de transport vor circula cu viteză redusă pentru a ridica în atmosferă cantităţi reduse de particule fine de praf;
  • curatarea/spalarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Drumurile de acces, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  4. Antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafeţelor vegetale;
  5. Dotarea punctelor de lucru cu materiale de interventie absorbante in cazul deversarii accidentale de produse petroliere (carburanți);
  6. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  7. Se vor respecta prevederile Legii nr. 61/1991, cu  modificările ulterioare, privind sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice;
  8. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc. revine în totalitate titularului de proiect.

 

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

 

 Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Prezenta decizie de incadrare se emite in vederea promovarii si finantarii lucrarilor prevazute prin proiect;

Titularul va solicita si obtine revizuirea Deciziei etapei de incadrare, dupa stabilirea solutiilor tehnice de realizare a proiectului, aprobate prin actul de reglementare emis de SGA Brasov si inainte de obtinerea aproparii de dezvoltare (autorizatia de construire), in situatia modificarii acestuia si/sau a conditiilor impuse prin actul de reglementare emis de SGA Brasov.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora. In cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a APM Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

            Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

 

 

 

                                             

                                                                                                                      SERVICIUL A.A.A.,                                                                                                                                  Alexandrina VASILE                                                                              

 

                                                                                      

 INTOCMIT,                                                                                               

 Consilier Simona PASCU