Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE SC ZEOLITES PRODUCTION SA

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de de  SC ZEOLITES  PRODUCTION SA cu sediul in judetul Brasov, orasul Rupea, strada Republicii nr. 359, pentru proiectul „Exploatare de tuf in cariera”, propus a fi amplasat în în județul Brașov, comuna Racos, sat Racos de Sus, C.F. nr. 100566,  înregistrata la APM Brasov cu nr. 6641 din 24.04.2017 si electronic cu nr. 443 din 20.04.2017, completata cu nr. 8448 din 24.05.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 12.06.2017, că proiectul „Exploatare de tuf in cariera”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Racos, sat Racos de Sus, C.F. nr. 100566 (C.U. nr. 359 din 15.12.2015 emis de Consiliul Judetean Brasov, cu prelungirea valabila pana la data de 15.12.2017), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. 2, lit. a) cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractia turbei, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;            

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune exploatarea  zacamantului de zeoliti  dintr-o veche cariera de tuf vulcanic.

Amplasamentul este situat intr-o zona antropizata de activitatea miniera, respectiv zona Somoșmay – Valea Tipiei Racos.

Terenul destinat carierei de extractie a tufului vulcanic are suprafata totala de 60000 mp si este proprietatea Composesoratului de Paduri si Pasune Racos, cu care societatea a incheiat contractul de inchiriere pe o perioada de valabilitate de 49 ani.

Suprafata destinata perimetrului este de  47875 mp si se estimeaza pentru exploatare o cantitate de 768433 mc tuf vulcanic.

In vederea exploatarii resurselor de tuf vulcanic, va exista un singur perimetru de exploatare din care se va extrage un volum de cca. 38422 mc/an.

Accesul la amplasament se va realiza pe un drum minier existent care traverseaza paraul Tipia prin intermediul unui podet tubular cu l = 6 m, la capetele caruia se vor realiza doua timpane din beton armat cu lungimea de 2,5 m si latimea la coronament de 50 cm.

Lucrari de deschidere

Deschiderea frontului principal al carierei este deja realizata printr-un afloriment pus in evidenta de vechea exploatare miniera.

Lucrari de pregatire si exploatare:

Taierea arbustilor si arborilor din perimetrul anual de extractie;         

Solul vegetal rezultat din decoperta, cu grosimea de 3-5 cm, va fi transportat si depozitat la depozitul de sol organizat in vechea cariera și va fi folosit la inchiderea esalonata a suprafetelor anuale de extractie.

Dislocarea tufului vulcanic se va realiza doar mecanic, prin excavare cu un excavator Akerman, fara folosirea explozivului.

Metoda de exploatare a zacamintului este: exploatarea resurselor minerale in fasii directionale cu lungimea de  cca 87 m si latimea de 4-5 m, iar sensul de inaintare a exploatarii va fi de la S-SV spre N-NE.

Resursele de tuf vulcanic se vor excava in patru trepte de exploatare: treapta I cu h = 6-20 m si treptele II-IV cu h = 15 m, iar vatra carierei se va situa la cota +489 mdM.

Panta taluzurilor treptelor de exploatare va fi de 70°, cu pastrarea unei berme de min. 2 m intre treptele de expoatare.

In urma exploatarii nu va rezulta steril. Nu va fi amenajata halda de steril.

Apa necesara stropirii drumului de acces si umectarea vetrei carierei se va realiza cu autocisterna SC OLHIB SRL cu care s-a incheiat contract de prestari servicii nr. 5/04.08.2016.            Personalul care va deservi cariera va folosi grupurile sanitare ale SC OLHIB SRL.

Apele pluviale de pe vatra carierei vor fi colectate printr-un canal perimetral  si descarcate intr-un decantor pozitional in coltul sud-estic al carierei cu o capacitate de 262,5 mc. Din decantor, printr-o conducta de preaplin, apele pluviale preepurate vor fi evacuate in paraul Tipia.

            b) cumularea cu alte proiectein zona exista perimetrul minier Somosmay pentru extragerea calcarului;

            c) utilizarea resurselor naturale cantitate maxima anuala preconizata pentru extactie tuf vulcanic – 10000 t;

d) productia de deseuri – deseurile municipale amestecate, de la personalul angajat, rezultate in perioada de executie si implementare a  proiectului, vor fi colectate selectiv, pe categorii, si valorificate/eliminate cu societati autorizate;

Din activitate ne rezulta deseuri.

          e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

APA: Apele pluviale epurate care vor fi evacuate in paraul Tipia, prin gura de varsare, trebuie sa respecte conditiile de calitate impuse de prevederile HG 188/2002, modificat si completat cu HG 352/2005 – NTPA 001, astfel:

Indicatori de calitate

Valori maxim admise cf. HG 352/2005

pH (upH)

6,5-8,5

Suspensii (mg/l)

35

Reziduu filtrabil la 105°C (mg/l)

1000

Substante extractibile cu solventi organici (mg/l)

10

 

AER: Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011 si STAS 12574/1987 pentru imisii (de la utilajele folosite).

ZGOMOT: perimetrul propus este situat in extravilanul comunei Racos.

In zona perimetrului analizat nu se afla alte obiective de interes public.

Pentru limitarea zgomotului si vibraţiilor produse de utilajele din dotare sunt prevăzute restricţii de viteza. Utilajele de extracţie, încărcare si transport vor fi in stare tehnica buna pentru a nu emite zgomote la funcţionare peste limitele admise.

Nivelul de zgomot maxim admis se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017.

SOL: Obiectivul de investiţie, nu prezintă pericol de poluare pentru sol si subsol.

Utilajele folosite la extracţia si transportul tufului vulcanic rezultat se vor întreţinerea in stare buna de funcţionare pentru a evita posibile scurgeri de carburanţi pe sol sau in apa. Se va amenaja o platforma speciala pentru parcarea utilajelor din dotare, după teminarea programului de lucru. Alimentarea cu carburanţi, lucrările de revizii sau reparaţii se vor executa in afara perimetrului de exploatare.

Depozitarea deşeurilor generate pe amplasament se va realiza in recipienti in locuri special amenajate.

Indicatorii de calitate pentru sol se vor incadra in limitele stabilite prin Ord.756/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

Dislocarea tufului vulcanic se va realiza doar mecanic, fara folosirea explozivului.

2. Localizarea proiectelor: in extravilanul com. Racos

2.1. utilizarea existenta a terenului: pasune cu destinatia de cariera de exploatare tuf vulcanic (C.U. nr. 359 din 15.12.2015 emis de Consiliul Judetean Brasov, cu prelungirea valabila pana la data de 15.12.2017);

Pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenului situat in extravilan, jud. Brasov, com. Racos, CF 100566, nr. cad. 100566, societatea a obtinut Decizia nr. 9/22,12,2016 emisa de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – Directia pentru Agricultura Judeteana Brasov si Avizul nr. 6/2016 emis de OCPI Brasov.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

Conform studiul mineralogic efectuat in perimetrul tufurilor vulcanice, intreaga masa a rocii a fost supusa zeolitizarii in timpul procesului de diageneza.  Mineralele primare supuse acestui proces sunt in principal feldspatii.

In urma analizelor mineralogice s-a determinat prezenta zeolitilor in proportie de peste 95%.

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

    f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica -  proiectul se afla inclus in situl NATURA 2000  ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  proiectul nu se desfasoara in aproperea zonelor cu locuinte;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul, conform Avizului favorsbil nr. 117/Z/23.06.2016 emis de Ministerul Culturii si Patrimoniului National.

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d  probabilitatea impactuluiredusa;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

         a) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca proiectul propus nu va avea impact semnificativ asupra integritatii sitului de importanta comunitara;

         b) pentru proiect a fost emis punctul de vedere intocmit de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;

         c) Avizul favorabil nr. 21 din 01.07.2016 emis de custozi, respectiv Asociatia Carpaterra,  Ocolul Silvic Privat Baraolt si Asociatia Speo-Turistica si de Protectia Naturii Lumea Pierduta Baraolt;

         d) lucrarile desfasurate conform datelor tehnice nu vor avea efecte negative semnificative asupra speciilor si habitatelor care au stat la baza desemnarii sitului.

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  4. se vor respecta conditiile din Avizul favorabil nr. 21 din 01.07.2016 emis de custozi, respectiv Asociatia Carpaterra,  Ocolul Silvic Privat Baraolt si Asociatia Speo-Turistica si de Protectia Naturii Lumea Pierduta Baraolt;
  5. se vor respecta conditiile din Avizul de gospodarire a apelor nr. 89 din 18.05.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • se interzice depozitarea de material rezultat din exploatarea tufului vulcanic in zona de protectie a paraului Tipia, la mai putin de 5 m;
  • se interzice evacuarea apelor uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata sau in acviferul freatic;
  1. deşeurile rezultate vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  2. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  3. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces;

9) in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;

10) în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

11) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

        Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, aveti obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                  

        SEF SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                  Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA