Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare

 din. 27.04.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de Jakab Barna reprezentant al Composesoratului „Sepsikorospatak” Valea Crișului, cu sediul în localitatea Valea Crișului, nr. 372, județul Covasna, privind Amenajamentul silvic UP XVIII Valea Crișului, județul Covasna amplasat în sit Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc - Baraolt, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2463/15.05.2020, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. - (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1.882 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- Adresa MMAP nr. DEICP/2978/15.06.2020 prin care se deleagă către APM Covasna competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluării de mediu  conform HG nr. 1076/2004;

- memoriu de prezentare întocmit conform Ordinului MMP 19/2010, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2125/26.03.2021;

- Punct de vedere nr 308/21.04.20212020 emis de Consiliul Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii şi Salvamont, custodele sitului Natura 2000 Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2799/22.04.2021

- Puncte de vedere ale compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna din 14.04.2020;

- Avizul favorabil cu condiţii nr. 108/28.05.2020 emis de Consiliul Judeţean Covasna - Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii şi Salvamont, custodele sitului Natura 2000 Munţii Bodoc-Baraolt ROSPA0082, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2859/26.04.2021;

- Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 10/22.04.2021;

- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Amenajamentul silvic UP XVIII Valea Crișului, județul Covasna, amplasat în sit Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, judeţul Covasna are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Valea Crișului, care face obiectul amenajării are o suprafață de 562,5 ha. Fondul forestier organizat în U.P: XVIII Valea Crișului este administrată de către OSP Hatod, județul Covasna.

Ocupații și litigii: Nu sunt

Repartiția fondului forestier pe folosințe se prezintă astfel :

A1 - Păduri și terenuri destinate împăduririipentru care se reglementează recoltarea de produse principale: 562,5 ha,

Zonarea funcţională:

- Păduri din grupa I funcţională (subgrupa și categoria 5L): 562,5 ha;

 Pădurile incluse in siturile Natura 2000 ROSPA 0082 Munţii Bodoc - Baraolt– 562,5 ha.

 

Subunități de gospodărire

            In raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite au fost constituite următoarele subunități de producție sau protecție:

A  - codru regulat, sortimente obișnuite (grupa I, subgrupa și categoria 5L):  562,5 ha;

Total U.P.                                                                           562,5 ha.

 

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare :

Regimul: codru;

Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile; Exploatabilitatea: protecție (pentru grupa  I);

Tratamente: Tăieri progresive și succesive în amestecuri de fag și rășinoase și tăieri rase în benzi alăturate în molidișuri;

Ciclul  : - 110 ani;

Analiza și adoptarea posibilității

Produse principale pentru SUP A- codru regulat

Indicii calculați:

  • creșterea indicatoare:............................................2260 mc
  • indicatorul de posibilate după: M.C.I.......................248 mc

M.C.V.- deductiv...2262 mc

M.C.V.- inductiv....2271 mc.

S-a adoptat posibilitatea de  P= 2248 mc/an, egală cu posibilitatea după procedeul creșterii indicatoare.

Posibilitatea de produse secundare:

  • degajări: 0,3 ha/an;
  • curățiri: 1,9 ha/an cu un volum de extras de 19 mc/an;
  • rărituri: 29,2 ha/an cu un volum extras de 736 mc/an;
  • tăieri de igienă: se estimează a se parcurge anual 161,1 ha/an cu un volum de extras de

863 mc/an;

Analiza și adoptarea planului decenal:

 Posibilitatea de produse principale adoptată se va recolta din u.a. 1B, 3A, 3C, 4A, 5B, 6D, 8B, 12A, 13C, 16A, conform planului decenal de recoltare

Habitate prezente pe suprafata Amenajamentului Silvic

Corespondenţa între tipurile de pădure naturale (descrise de Paşcovchi şi Leandru în 1958) şi cele de habitate de importanţă comunitară („habitate Natura 2000”), s-a făcut conform lucrării „Habitatele din România – Modificări conform amendamentelor propuse de România şi Bulgaria la Directiva Habitate (92/43/EEC)” (Doniţă et al. 2005b).

Habitatele Natura 2000 din Ariei de Protecție Specială Avifaunistică - Situl Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt - 56.657  ce se regăsesc în suprafaţa Amenajamentului Silvic sunt prezentate în tabelul 13.

Habitate N2000 prezente pe suprafaţa Amenajamentului Silvic

Cod habitat N2000

Suprafaţa ocupată:

%

ha

91V0  - Dacian beech forest (Symphyto- Fagion)

87

491,5

9170 - Galio-Carpinetum oak-horbeam forests

13

71,0

Total

562,5

562,5

 

 

Localizarea şi suprafaţa habitatelor de interes comunitar pe suprafaţa Amenajamentului Silvic

Localizarea, suprafaţa, categoriile funcţionale şi lucrările propuse pentru habitatele de interes comunitar pe suprafaţa Amenajamentului Silvic sunt:

 

Localizarea şi suprafaţa habitatelor de interes comunitar pe suprafaţa Amenajamentului Silvic

Cod habitat N2000

UA

SUP

Supraf., ha

Categorii funcţionale

Lucrarea propusă

Valoare conservativă

91V0

1A, 3E, 3F, 6A, 6G, 7C, 7F 10F, 11E, 11F, 12C, 15A

A

116.1

1-5L

igienă     

-

16C

2.0

îngrijirea culturilor, împăduriri

-

4C, 11D

5.5

îngrijirea culturilor, completări

-

2C

1.5

degajări

 

4B, 11B, 11C,

19.1

curăţiri

-

2B, 3B, 3D, 6B, 6C, 6E, 6F, 7A, 7B, 7D, 10A, 10B, 11A, 12D, 13A, 13D, 13E, 14, 15B, 16B, 17A

206.9

rărituri

-

2A,13B, 15C, 17B

66.4

t. succesive (insam)

-

3A, 16A

49.4

t. succesive (dezv)

 

1B, 6D, 13C

11.4

t. succesive (dezv, def)

 

4A

3.1

t. succesive (def)

 

12A

6.1

t. rase (parchete mici)

-

3C

4.0

t. rase (benzi alăturate)

-

TOTAL 91V0  - Dacian beech forest (Symphyto- Fagion)

491.5

-

-

-

9170

5A, 8A, 9

 

67.2

 

rărituri

-

 

5B, 8B

A

3,8

1-5M

t. progresive (insăm.)

-

TOTAL 9170 - Galio-Carpinetum oak-horbeam forests

71.0

-

-

-

TOTAL GENERAL

562,5

-

-

-

U.P. XVIII VALEA CRIȘULUI  este inclusă în situl ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt cu suprafața de 562,5 ha.

Suprafața de pădure înclusă în situl ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt reprezintă 1,0% din suprafața totală a sitului.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.

Întrucât întreaga suprafață aferentă Amenajamentului Silvic – 562,5 ha - se suprapune cu situl de importanţă comunitară ROSPA0082 Munții Bodoc - Baraolt, în avizul dat de custode sunt prevăzute o serie de condiții care trebuie respectate la aplicarea amenajamentului. În memoriu de prezentare există specificate tipuri de habitate în suprafața studiată iar lucrările prevăzute sunt destinate asigurării continuității fondului forestier.

Planul de management conţine măsuri stricte referitoare la gestionarea fondului forestier de pe teritoriul sitului, în vederea protecţiei speciilor de păsări enumerate în formularul standard al siturilor.

Amenajamentele silvice ale unităţilor de producţie/proprietăţilor ce intră în componenţa ariilor naturale protejate trebuiesc revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

În cazul nerealizării planului („alternativa 0”) fondul forestier din zona studiată se va degrada atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. Varianta de plan supusă aprobării propune măsuri silvotehnice în acord cu Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic şi „Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” care presupun o gospodărire a pădurilor în conformitate cu cerinţele ecologice, economice şi sociale ale acesteia.

Obiectivul principal al planului constă în stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia. Acesta presupune conducerea pădurii prin amenajament spre starea normală (optimă), planificarea recoltelor, conservarea biodiversităţii şi menţinerea integrităţii ariilor naturale protejate incluse în amenajament.

Avantajele pe care le prezintă realizarea amenajamentului sunt:

  • creşterea eficacităţii funcţionale a arboretelor;
  • creşterea producţiei de lemn;
  • creşterea gradului de stabilitate şi rezistenţă a arboretelor la acţiunea agresivă a factorilor externi şi interni destabilizatori;
  • păstrarea şi ameliorarea stării de sănătate a arboretelor şi pădurii în ansamblul său;
  • asigurarea calităţii factorilor de mediu (apei, aerului, solului);
  • creşterea productivităţii arboretelor şi a pădurii;
  • îmbunătăţirea calităţii producţiei de lemn;
  • mărirea capacităţii de fructificare a arborilor şi ameliorarea condiţiilor de regenerare;
  • recoltarea biomasei lemnoase în vederea valorificării ei, care altfel prin eliminarea naturală s-ar recicla în cadrul ecosistemelor forestiere respective.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

În zonele de suprapunere a siturilor de importanţă comunitară cu unităţile de producţie, măsurile impuse prin planul de management al sitului Natura 2000 trebuie transpuse în amenajament.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Amenajamentul silvic implementează prevederile O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului, a O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: măsurile de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular au fost adoptate pornind de la necesitatea menţinerii continuităţii pădurii, condiţie esenţială pentru exercitarea funcţiilor atribuite. În amenajament sunt prevăzute măsuri de protecţie a fondului forestier: protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor de vânt şi zăpadă, protecţia împotriva incendiilor, protecţia împotriva bolilor şi a altor dăunători, măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): efectuarea  lucrărilor propuse prin amenjamanet are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează o suprafaţă de păduri proprietate privată aparținând  Composesoratului Valea Crișului de 562,5 ha. Administrarea este realizată de către OSP Hatod, jud. Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 06.05.2020 şi 11.05.2020;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.04.2021;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2021.

 

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

 

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului ;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului din județul Covasna, pe raza căruia se implementează planul: Sistemul de Gospodărire a Apelor, Garda Forestieră, Garda Naţională de Mediu, Agenția Națională pentru Arii Protejate, Direcția de Sănătate Publică – Structurile teritoriale, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate. Titularul planului va notifica APM Covasna, data și ora la care se va întâlni grupul de lucru. Modul de desfășurare a ședințelor grupului de lucru va ține cont de contextul epidemiologic al pandemiei Covid 19, în acest sens propunem consultare online. În situația în care grupul de lucru nu se poate întruni fizic sau online, titularul va solicita în scris autorităților interesate de efectele implementării planului, care sunt aspectele care ar trebui abordate în cadrul raportului de mediu care incluide și studiul de evaluare adecvată.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, cîte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  2. După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                        Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                             Ing. Farkas Berta