Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 28.03.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de GOSPODĂRIE COMUNALĂ SA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, cart. Câmpul Frumos, nr. 5, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 478/19.01.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.03.2023 că proiectul ”EXTINDEREA REȚELELOR DE CANALIZARE MENAJERĂ ȘI DE ALIMENTARE CU APĂ ÎN AGLOMERAREA COVASNA” propus a fi amplasat în orașul Covasna, străzile Abatorului, Baia de Piatră, József Attila, Kós Károly, Mikes Kelemen, Pârâului, Poieniței, Stelei, Mierlei, Tudor Vladimirescu, Vajnák, Văii, Mikszáth Kálmán, Mathias Rex, Havadtői Sándor, Izvorul Árpád, Benedek Elek, Pava de Sus, Stejarului, prelungirea 1 Decembrie 1918, Pakóhegy, Gheorghe Doja, Pădurii, Prundul de Jos, Zrínyi Miklós, Ignácz Rózsa, Plevnei, Moților, Mihai Eminescu, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctele 10 lit. b) și 13 lit. a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 20.01.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 26.01.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.03.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 8/23.03.2023;
  4. Avizul de gospodărire a apelor nr. 23/20.03.2023 emis de SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2758/27.03.2023;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propune lucrări de extindere sisteme de alimentare cu apă și canalizare menajeră în orașul Covasna, după cum urmează:

 Sistemul de alimentare cu apă:

 • Extindere rețea de distribuție apă în localitatea Covasna, cu conducta PEID, PN10, De63 - 110 mm, L = 5990 m, inclusiv cămine de vane, hidranți și branșamente;

 • Subtraversări sau supratraversări cursuri de apă pe rețeaua de distribuție, 5 buc.

  Sistemul de canalizare menajeră:

 • Extindere rețea de canalizare menajeră în localitatea Covasna, alcătuită din conducte din PVC, SN8, Dn250 mm, L= 5833 m, inclusiv cămine de vizitare și racorduri;

• Construire stații de pompare ape uzate (SPAU-uri) – 11 buc.;

• Construire conducte de refulare aferente stațiilor de pompare apă uzată, din PEID, De 90 mm, Ltot. = 3065 m;

• Generatoare mobile pentru a deservi stațiile de pompare ape uzate, 2 buc.

Rețea de distribuție apă potabilă: nouă proiectată va avea o lungime totală de 5990 m și se va realiza din tuburi PEID, PN 10, De 63 și 110 mm, 28 cămine de vane de izolare, golire șui aerisire, 68 hidranți subterani de incendiu Dn80, 302 branșamente De 32 mm.

Rețea de canalizare: va fi realizată din tuburi PVC Dn 250 mm, pe o lungime totală de 5.833 m, 172 cămine de vizitare, 259 cămine de racord și conducte de racord.

Staţii de pompare apă uzată: acolo unde nu s-a putut asigura curgerea gravitațională a apei menajere, s-a recurs la soluția de construire stații de pompare apă uzată. Ca urmare a configurației terenului s-au proiectat 11 buc. stații de pompare apă uzată ce vor transportul apele uzate menajere până în căminele de vizitare aferente rețelei de canalizare existentă a orașului Covasna. Traversări cursuri de apă, viroage:

SpR6 - Supratraversare pârâu Covasna strada Motilor cu conductă de refulare PEID, De90 mm;

SpR10 - Supratraversare pârâu Meses pe strada Motilor cu conductă de refulare PEID, De90 mm;

SpA4 - Supratraversare pâr. Meses str. M. Eminescu conductă de distrib. PEID, PN10 De110 mm;

SbR10 - Subtraversare viroagă pârâul Meses, str. Jozsef Attila conductă refulare PEID, De90 mm;

SbA9 - Supratraversare pâr. Meses str. Jozsef Attila conductă de distrib. PEID, PN10, De110 mm;

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri de material plastic, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor şi componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- la finalizarea lucrarilor de săpături se va face nivelarea si tasarea solului.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - rețeaua de canalizare va fi prevăzută cu imbinări etanșe cu garnituri elastice pentru a preveni extrafiltrațiile în sol.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenurilor este drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede traversări ale pâr. Covasna și Meseș;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul;

  vii) zonele cu o densitate mare a populației:  teren intravilan oraș Covasna;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere 17/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lucrările propuse se vor executa în intravilanul localității Covasna, lungimea extindere rețea de apă 5990 m,  lungime extindere rețea de canalizare 5833 m.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; SGA Covasna a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 23/20.03.2023.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform punctului de vedere nr. 17/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna;
  3. Conform punctului de vedere al DSP Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2326/14.03.2023 proiectul necesită depunerea documentației în vederea obținerii avizului (ASSP) de la DSP Covasna;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale;
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 2/10.01.2023 eliberat de Primăria Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a revizui autorizaţiile de mediu emise pentru alimentare cu apă și canalizare, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

  

                                        Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János