Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 11.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de Parohia Unitariană Sf. Gheorghe, Parohia Unitariană Chilieni, Protopopiatul Unitarian Trei Scaune Alba de Sus, Parohia Unitariană Sâncrai, Parohia Reformată Brăduț și persoane fizice, prin Sepsisilva SRl Sfântu Gheorghe, privind avizarea Amenajamentului silvic UP I Sepsi – Godra, amplasat pe raza comunelor Brăduț, Vârghiș, Ghidfalău  și Malnaș, a municipiului Sfântu Gheorghe, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9655/27.11.2023, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- Lista de control EA întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna nr. 1799/28.02.2024 conform căruia memoriul de prezentare depus nu prezintă informații suficiente pentru a decide nivelul impactului;

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 6/29.02.2024;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Amenajamentul silvic UP I Sepsi – Godra, amplasat pe raza comunelor Brăduț, Vârghiș, Ghidfalău  și Malnaș, a municipiului Sfântu Gheorghe, județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

 

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața amenajamentului este de 692,76 ha, toate încadrate ca terenuri acoperite cu pădure.

Amenajamentul silvic se suprapune într-un procent de 93,9% cu următoarele arii naturale protejate din rețeaua Natura 2000: ROSAC0091 Herculian 160,2 ha (23%), ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor 201 ha (29%) și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt 289,34 (42%).

Zonarea funcțională:

Grupa I Păduri cu funcții speciale de protecție:

  • 2A Păduri cu funcții de protecție a terenurilor și solurilor, funcții predominant pedologice: 44,45 ha (6%);
  • 4A Păduri cu funcții de protecție, predominant sociale: 20,63 ha (3%);
  • 5H Arborete constitite ca rezervații seminologice: 3,87 ha (1%);
  • 5 Q Arborete cu valoare protectivă, pentru habitate de interes comunitar și specii de interes deosebit încluse în rețeaua Natura 200 ROSCI: 133,41 ha (19%);
  • 5 R Arborete cu valoare protectivă, pentru specii de interes deosebit încluse în rețeaua Natura 200 ROSPA: 473,94 ha (68%);

Grupa a II Păduri cu funcții de producție și protecție:

  • 1 C Arborete destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea: 19,46 ha (3%).

Situaţia lucrărilor propuse:

 

Specificări

Produse  din:

Tăieri

Conser-vare

 

Total

(3+6+8+

9+10)

Împă-duriri

Tăieri de

regenerare

Dega-jări

Curăţiri

Rărituri

Tăieri

igienă

ha

mc.

ha

ha

mc

ha

mc

mc.

mc.

mc.

ha

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

Pasibilitatea anuală

14,91

2374

0,62

5,85

27

41,13

1593

167

121

4282

0,89

 

Pasibilitatea decenală

149,13

23740

6,24

58,48

267

411,31

15925

1667

1211

42810

8,88

 

Lucrări propuse în arii naturale protejate:

Nr. Crt.

Tip de intervenţie în perioada de construcţie / operare / dezafectare proiect

Descrierea intervenţiilor principale / secundare şi conexe proiectului pe perioad de construcţie, funcţionare şi dezafectare

Descrierea obiective PPS

Localizarea faţă de ANPIC (distanţa)

  1.  
  •  

Regenerarea pe cale artificială a unui arboret atunci când pe cale naturală nu s-a instalat seminţiş din diferite cauze, precum şi parţial, în completarea regenerării naturale

 

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt și ROSPA0027 Dealurile Homorodelor

  1.  
  •  

Tăierea de jos a speciilor copleşitoare sau seminţişurilor neutilizabile şi aşezarea materialului rezultat pe spaţiile libere, fără să stânjenească dezvoltarea culturilor (plantaţii, seminţişuri) sau tăierea cu toporul, cosorul sau ruperea cu mâna a vârfurilor speciilor copleşitoare sub nivelul vârfurilor speciilor de viitor

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor

  1.  
  •  

Tăierea exemplarelor rău conformate, uscate, rănite, înfurcite, copleşite sau a celor din specii nedorite, cu toporul, strângerea şi aşezarea materialului extras în grămezi tip pe locurile dintre exemplarele rămase în picioare, pe locurile goale, lângă drumurile de acces

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  
  •  

Sunt lucrări executate repetat în fazele de păriş, codrişor şi codru mijlociu şi care se preocupă de îngrijirea individuală a arborilor, în scopul de a contribui cât mai activ la ridicarea valorii productive şi protectoare a pădurii cultivate.

Sunt considerate lucrări de selecţie individuală pozitivă, preocuparea de bază fiindîndreptată asupra arborilor valoroşi care rămân în arboret până la termenul exploatării şi nu asupra celor extraşi prin intervenţia respectivă

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de regenerare

Înprincipiu,ăierileurărescraliareaobiectivui regenerăriinaturalesub asivprinodalităile:

punereatreptatăînlinăaseminşilortilizaileeistee,prmşiacelorinstalate artificialprinseănăturisau plantiisub asivsau înarginedeasiv şi provocareaînsăânriinaturle rinrărireasaudeschidereaarboretuluiacoloundeîncăuprodus. Arboretul matur va fi îndepărtat atunci când regenerarea naturală va ocupa minim 70% din suprafaţă

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de igienă

Aceste lucrări urmăresc asigurarea unei stări fitosanitare corespunzătoare a arboretelor, obiectiv care se poate realiza prin extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, căzuţi, rupţi sau doborâţi de vânt sau zăpadă, puternic atacaţi de insecte, precum şi a arborilor-cursă şi de control folosiţi în lucrările de protecţie a pădurilor, fără ca prin aceste lucrări să se restrângă biodiversitatea pădurilor, cu respectarea recomandărilor referitoare la menţinerea unei cantităţi de lemn mort

Parţial în ROSPA0082 Munţii Bodoc Baraolt,ROSPA0027 Dealurile Homorodelor şi ROSAC0091 Herculian

  1.  

Tăieri de conservare

Extragerea arborilor uscaţi sau în curs de uscare, rupţi, doborâţi, bolnavi, atacaţi de dăunători etc.şi a arborilor maturi în nucleele unde s-a instalat regenerarea naturală, cu condiţia de asigurare a permaneţei pădurii

Parţial în ROSPA0027 Dealurile Homorodelor, ROSAC0091 Herculian

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: se va realiza armonizarea amenajamentului silvic cu planurile de management ale siturilor Natura 2000 cu care se suprapune.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: nu este cazul;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune ariile naturală protejate din rețeaua Natura 2000: ROSAC0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentului vor respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect asupra ariei naturale protejate ROSAC0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului silvic este de 692,76 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact asupra siturilor Natura 2000: ROSAC0091 Herculian, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ în datele de 06.02.2024 și 09.02.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 11.03.2024;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în data de ...2024.

 

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului ;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului: Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, Garda Forestieră Brașov, Garda Naţională de Mediu Comisariatul Covasna, ANANP Serviciul Teritorial Covasna, Consiliul Județean Covasna – CJPNS, Direcția de Sănătate Publică Covasna, Primăriile UAT-urilor cu care se suprapune, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.

Titularul planului va notifica APM Covasna și celelalte autorități data și ora la care se va întâlni grupul de lucru.

În situația în care grupul de lucru nu se poate întruni fizic sau online, titularul va solicita în scris autorităților interesate de efectele implementării planului, care sunt aspectele care ar trebui abordate în cadrul raportului de mediu care include și studiul de evaluare adecvată.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, cîte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  2. După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu și a studiului de evaluare adecvată, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Farkas János