Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 03.12.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6383/12.11.2018, în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.11.2018 că proiectul ”REABILITARE STRADA STADIONULUI ÎNTRE STRADA SPITALULUII ȘI STRADA DÓZSA GYÖRGY” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Stadionului, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b) corelat cu pct. 13 a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat în data de 13.11.2018; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarele Observatorul de Covasna și Háromszék din data de 19.11.2018; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 03.12.2018, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ..... din ....), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 35/23.11.2018;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 27.11.2018;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Strada Stadionului este stradă de categoria III-a si are funcţionalitate de stradă principală, incepe de la intersecţia cu str. Spitalului şi se termină la intersecţia cu str. Dózsa György. Lungimea totala a strazii proiectate este de 1357 metri.

În secţiune transversală, strada are o platformă cuprinsă între 20.00 - 25,00 m, iar partea carosabilă este de 9.00 m (2x4.50m). Pantele transversale ale strazii nu uniforme.

Partea carosabila este incadrata de borduri cu dimensiuni de 20x25x50 cm Adiacent partii carosabile in lungul traseului exista sectoare pe care gasim spatii verzi, trotuare sau parcari. In prima parte a traseului intre Km 0+000.00 – 0+715.00 pe partea dreapta exista trotuare de curand amenajate asupra carora nu este necesara interventia

Obiectivul principal al prezentului proiect este îmbunătăţirea infrastructurii de transport public local, în vederea reducerii emisiilor de carbon prin investitii bazate pe planuri de mobilitate urbana durabila.

Suprafaţa estimativa a terenului ce va fi ocupată definitiv de obiectivul de investiţii şi lucrările aferente este de 23000 mp.Pe strada în cauză se vor prevedea lucrări de reabilitare a părții carosabile, a trotuarelor si acceselor. Deasemenea pe strada in cauza se vor executa piste de bicilisti ce vor fi amplasate pe trotuare cat si statii de autobuz echipate corespunzator, toate acestea pentru dezvoltarea sistemului de transport in comun si a transportului pe biciclete.

Asupra trotuarelor ce prezinta o stare tehnica satisfacatoare se va interveni printr-un strat de uzura din BA8 de 3 cm pentru a se incadra din punct de vedere architectural si pentru a elimina eventualele denivelari, fisuri si deformatii care s-au dezvoltat in timp si care ar putea afecta in timp structura rutiera. În zonele în care trotuarele sunt din pavele acestea se vor înlocui cu trotuare noi avand urmatoarea structura rutieră:

  • 4 cm mixtura asfaltica BA 8
  • 15 cm balast stabilizat
  • 15 cm balast

Intre Km 0+935.00 – 1+050.00 si Km 1+260.00 – 1+357.00 se vor executa trotuare noi avand acceasi structura rutiera. Pe trotuarul din stanga in sens kilometric se trasa o pista de biciclisti ce va fi delimitata fara de trotuarele pietonale prin marcaje rutiere cu linie continuă.

Structura rutieră proiectata respecta prevederile Expertizei tehnice si a fost adoptata in conformitate cu prevederile PD 177-2001 si NP 116-2004, avand urmatoarea alcatuire:

Scenariul 1 – Sistem rutier elastic 

  •  4 cm strat de uzura MAS 16
  •  6 cm + 2cm(preluare denivelari) strat de legatura BAD22.4.leg 50/70
  •  5 cm frezare sistem rutier existent

Strazile laterale se vor amenaja pe o lungime de 15 m pe o latime specifica pentru fiecare strada in parte.Strazile vor fi amenajate cu un strat de uzura  4 cm MAS16 si un strat de legatura + de 6 cm + 2 cm preluare denivelari din  BAD22.4

Reglementarea circulatiei va fi intocmita conform standardelor si normativelor in vigoare, avandu-se in vedere fluidizarea si siguranta circulatiei printr-o semnalizare corespunzatoare.

Se vor amenaja parcarile existente de la Km 1+050.00 – 1+072.00 si Km 1+185.00 – 1+225.00 cu urmatoarea structura rutieră:

  • Strat de fundatie din balast 15 cm
  • Strat de fundatie din balast stabilizat 15 cm
  • Strat de legatura BAD 22.4 6 cm
  • Strat de uzura MAS 16 4 cm

Scurgerea apelor pluviale este asigurata de reteaua de canalizare pluviala  a orasului

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în municipiu sunt în curs de execuție  proiecte de reabilitare străzi, rețele de gaze naturale, sisteme de iluminat;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, metalice, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi colectate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. Surplusul de pamânt rezultat în urma săpăturilor va fi transportat şi depozitat, după caz în locurile indicate de municipalitate. La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: transportul rutier.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: se află în intravilan în proprietatea municipiului Sfântu Gheorghe, folosința actuală: căi de comunicație rutieră.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare cum sunt: zone de protecție a faunei piscicole, bazine piscicole naturale și bazine piscicole amenajate: nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de reabilitare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările aduse.

 

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă: proiectul propus nu intră sub incidența art. 48 și art. 54 din Legea Apelor nr. 107/1996 cu modificările și completările ulterioare.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 120/12.03.2018 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată*);
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas János