Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

din 01.03.2019

 

Ca urmare a notificării adresate de Cotologea Costin reprezentant SC CASĂ DE ODIHNĂ CĂPRIOARA SRL, cu sediul com. Vâlcele, sat Vâlcele, nr. 225/B, județul Covasna, privind Planul Urbanistic Zonal „Zona Turistică”, amplasat în com. Vâlcele, sat Vâlcele, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1383/25.02.2019,

În baza:

- H.G. 38/2015, privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- decizia luată în urma ședinței CSC din data de 28.02.2019;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităților participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de  28.02.2019;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

D e c i d e:

 

Planul Urbanistic Zonal „Zonă turistică”, amplasat în com. Vâlcele, sat Vâlcele, jud. Covasna, identificat prin Extras de C.F. Nr. 23636/1, nr. top. 2297/1, 2298, titular SC CASĂ DE ODIHNĂ CĂPRIOARA SRL, nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Descrierea planului:

Planul propune reglementarea unei zone turistice in comuna Vâlcele, satul Vâlcele. Terenul de amplasament studiat se află în intravilanul satului Vâlcele,  în partea centrală a acestuia. Ansamblul se conturează ca o zonă mixtă cuprinzând dotări turistice, locuințe, servicii publice diverse, cu construcții și clădiri cu regim de înălțime mic și mediu, amplasate într-un cadru natural propice, oferind condiții avantajoase prin relief, vegetație și climă pentru funcționarea acestor obiective.

 

Solicitări ale temei program:

Tema program definită de titularul de proiect se referă la următoarele elemente :Se va reglementa zona terenului aflat în proprietatea persoanei juridice în așa fel încât să funcționeze ca zonă turistică, pentru construcții și dotări în serviciul turiștilor.

Obiectivele vor beneficia de amenajări de teren pentru protecție și pentru agrementarea cadrului amenajat, acces carosabil corespunzător, cu posibilitatea de expunere optimă spre punctele cardinale. Toate clădirile și construcțiile principale se vor amplasa, în etapele următoare de proiectare  astfel încât să beneficieze de însorire eficientă,  de circulații si accese confortabile. Incinta va fi astfel organizată încât să utilizeze cu maxima eficiență suprafața reglementată.

Spațiile libere de construcții și amenajări vor fi configurate ca spații verzi.

Accesul in zona studiată este posibil de pe un drum local existent, care derivă din DN 13 E, spre est

Zona de amplasament vizată se întinde pe un teren în suprafața totală de 1.331 mp, (rotunjit în calculele de bilanț teritorial 0,14  ha). Funcțiunile actuale sunt de teren intravilan, curți – construcții în zonă de instituții publice și servicii, conform PUG aprobat.

Bilanț teritorial – situația propusă:

Specificație

ha

%

suprafața totală studiată

0,65

X

suprafața reglementată

0,14

100,00

suprafața ocupata de construcții ( estimativ )

0,03

21,43

suprafața ocupata de circulații carosabile

0,03

21,43

suprafața ocupata de echipamente edilitare

0,01

7,14

suprafața ocupata de spații verzi

0,03

21,43

suprafața ocupata de alte funcțiuni

0,00

0,00

suprafața ocupata de destinații speciale

0,00

0,00

suprafața totală ocupată

0,14

100,00

 

Suprafața edificabilă = 0,07 ha ( 48,73 % )

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  =  30,00 %

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim  = 0,70

 

Accesul la zonă:

 Accesul in zona studiată este posibil de pe un drum local existent, care derivă din DN 13 E, spre est;

 

Asigurarea utilităților:

Alimentare cu apă:       

Alimentarea cu apă se va realiza local în prima etapă ( puț / puțuri forate ), prin racord la rețeaua centralizată de alimentare cu apă în etapa finală.  Apa va fi condusă la punctele de consum prin branșament la conducta de alimentare și rețea de distribuțe interioară, țevi din material plastic pozate pe pat de nisip. Conductele de distribuție preconizate vor urmări traseele căilor de circulație carosabile și pietonale interioare propuse. Apa se va popmpa într-un rezervor și se va stoca. Se va respecta legislația în vigoare privind monitorizarea permanentă a calității apei.

 

Canalizare menajeră:

Apele uzate menajere de la spațiile sanitare se vor conduce prin conducta de canalizare menajeră subterană către un bazin vidanjabil impermrabilizat.

 

Canalizare pluvială:

Apele meterorice și de suprafată se vor conduce prin rigole deschise spre spațiile verzi amenajate și spre un bazin de apă rezerva de incendiu exterior, după ce au fost trecute prin separatoare ( nămol, hidrocarburi – de pe platformele carosabile și parcaje).

 

Incălzire

Spațiile interioare vor fi încălzite cu energie electrică sau cu sobe /centrale termice pe lemne/peleți.

Apa caldă menajeră va fi preparată cu energie electrică (boiler). Se pot monta elemente fotovoltaice pentru suplimentarea energiei electrice.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Intervenția va fi cât mai puțin agresantă pentru mediu și se va înscrie în mod firesc și armonios în cadrul natural și construit existent.

Valorificarea potențialului turistic și balnear: pe amplasament, în sine, nu există asemenea oportunitați in momentul de față. În apropiere se găsesc numeroase obiective cu specific turistic, balnear, zona fiind renumită tocmai pentru aceste valențe speciale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Obiectivele principale propuse sunt :

- pensiune turistică / casă de vacanță/ motel / alte obiective de cazare turistică;

- carosabil de incintă;

- parcaje;

- împrejmuire

Terenul se află în proprietate privată, în întregime.

În interiorul incintei se vor realiza spații verzi amenajate cu rol de protecție (vizuală, fonică și de agrementare vizuală). Acestea vor fi plantate cu plante perene pe partere de gazon și cu arbori și arbuști specifici zonei.  Se vor planta arbori și arbuști cu vegetație bogată cu rol de absorbție, fixare a suspensiilor de pulberi și praf, rol de paravan în calea curenților de aer, rol de paravan între drumul public și zona reglementată și, evident, cu rol decorativ.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Rezolvarea utilităților de așa manieră încât să nu impieteze asupra integrității factorilor de mediu, folosind instalații, echipamente și utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecția mediului, rezolvarea utilizării deșeurilor rezultate și evident, o utilizare, o explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Nu este cazul.

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Efecte nesemnificative.

După terminarea lucrărilor este obligatorie refacerea cadrului natural afectat de lucrări.

b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Terenul se află în intravilanul satului Vâlcele. Planul propus se referă la o suprafaţă edificabilă de 0,07 ha. Planul propune un grad maxim de ocupare a terenului de 30%, coeficient maxim de ocupare a terenului 0,70. Clădirile vor avea regim maxim de înălțime parter+1 etaj.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarului se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: proiectul în sine nu are un efect asupra acestor zone.

 

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 1 din 12.02.2019, emis de Primăria Comunei Vâlcele, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • Conform procesului-verbal nr. 7 al ședinței CSC din data de 28.02.2019, desfășurat la sediul APM Covasna s-a solicitat obținerea avizului sau a punctului de vedere de la ISU Covasna, DSP Covasna și SGA Covasna.
  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
    • Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
    • Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
    • Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
    • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
    • Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii; Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Mesagerul de Covasna în data de 22.02.2019 şi 25.02.2019;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 7/28.02.2019;

- Anunț public privind decizia etapei de încadrare și proiectul deciziei afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 01.03.2019;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia este accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                 Întocmit,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                Ing. FARKAS Berta