Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN  23.04.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de KOVACS LASZLO Primarul comunei Vâlcele, cu sediul în comuna Vâlcele, satul Araci, nr. 464, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4090/16.07.2018,  în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.07.2018 și 18.04.2019  că proiectul ”Înființare rețele de alimentare cu apă și canalizare menajeră în localitatea Vâlcele, com. Vâlcele, jud. Covasna”, propus a fi amplasat comuna Vâlcele, sat Vâlcele, nr. FN, pe teritoriul administrativ al comunei, care se află atât în intravilanul cât și în extravilanul satului Vâlcele, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b),și litera f) corelat cu punctul 13 litera a), și în prevederile Legii nr. 292/2018, Anexa nr. 2, la punctul 10 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 18.07.2018; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 25.07.2018; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 23.04.2019 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, cu nr. 2635/04.04.2019;
  4. Procese-verbale ședințe CAT nr. 24/27.07.2018 și nr. 13/18.04.2019;
  5. Solicitarea exprimării opiniei membrilor CAT în scris sub formă de Punct de Vedere, cu nr. înregistrare la APM Covasna 2753/08.04.2019;
  6. Punctele de Vedere ale Membrilor CAT - Punct de Vedere cu nr. de inregistrare 3020/16.04.2019 comunicat de ISU Covasna; P.V. comunicat de DSP Covasna, înregistrat cu nr. 2916/12.04.2019; P.V. emis de SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3045 din 17.04.2019; P.V. emis de CNAIR. Nr. 78/369/05.11.2018.
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1.Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Obiectivul specific al prezentului proiect il constituie constructia sistemului de apa si apa uzata in localitatea Vâlcele, comuna Vâlcele.

Investiția cuprinde doua obiecte disctincte , astfel:

  1. Obiect 1 : Sistem de alimentare cu apa in localitatea Valcele
  2. Obiect 2 : Sistem de canalizare ape uzate menajere in localitatea Valcele

Obiect 1 : Sistem de alimentare cu apa in localitatea Valcele

  • Avand in vedere cele prezentate anterior, schema tehnologica propusă pentru alimentarea cu apă a localităţii Valcele, este urmatoarea :
  • Racord la conducta de aductiune Sf. Gheorghe –Araci
  • Conducta de aductiune tronson 1: din punctul de racord pana in statia de pompare apa potabila SPap
  • Staţie de pompare apă potabila – SPap
  • Conducta de aductiune tronson 2 : Statia de pompare SPap –Rezervor de inmagazinare  Ri
  • Gospodaria de apa – rezervor de inmagazinare
  • Reţele de distribuţie apa in localitatea Valcele (inclusiv bransamente la consumatori)

Obiect 2: Sistem de canalizare ape uzate menajere in localitatea Valcele

            La stabilirea schemei tehnologice de realizare a sistemului de canalizare  s-a tinut seama de urmatoarele:

  • amplasarea geografica si altimetrica a localităţii;
  • marimea localitatii, gradul actual cunoscut de dotare privind gospodăriile , scolile şi grădiniţele, mică industrie;
  • configuratia generala geodezica a intravilanului localităţii;
  • cerintele de asigurare a prevenirii şi stingerii incendiilor conform normelor în vigoare;

Schema tehnologica propusă pentru realizarea sistemului de canalizare menajera a localităţii Valcele, este urmatoarea :

  • Retea canalizare menajera in localitatea Valcele
  • Statii de pompare ape uzate menajere

Extindere statie de epurare ape uzate menajere in localitatea Araci cu inca un modul cu capacitatea de 2500 LE

- descrierea instalaţiei şi a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament (după caz);

Realizarea reţelei de alimentare cu apă potabilă se va face pe toate străzile principale ale localităţii Valcele.

Reţelele de alimentare cu apă se vor realiza cu conducte din polietilenă de înaltă densitate PE 80 Pn 6 SDR 17, agrementate la noi în ţară.

Lungimea totala a retelelor de apa proiectate (conducta de aductiune tronson 1 si tronson 2, retaua de distributie), este de 11.925  m

  • Statii de pompare apa potabila ,-SPap:                                                   1 buc.
  • Rezervoare de inmagazinare metalice, Ri, cu V = 300 mc :                   1 buc.
  • Supratraversari paraie ,vai cu reteaua de distributie  - ST :                    12 buc.
  • Subtraveresari drum national DN13E, prin foraj orizontal  - SD :            7 buc.
  • Subtraveresari drum comunal, prin sapatura deschisa  - SD :                1 buc.
  • Bransamente la reteaua de alimentare cu apa :                                      715 buc.
  • camine de apometru :                                                       715 buc.
  • conducte de bransament PEHD De 32 mm :                   3.575 m

           

Realizarea reţelei de canalizare menajera se va face pe toate străzile principale ale localităţii Valcele.

Reţelele de alimentare cu apă se vor realiza cu conducte PVC KG Sn4, agrementate la noi în ţară.

Lungimea totala a retelelor de canalizare ( inclusiv refulari ) in localitatea Valcele este de 14.745 m

  • Statii de pompare apa uzata-SPuz:                                                    12 buc.
  • Supratraversari paraie ,vai  cu c-te de refulare- ST :                                     10 buc.
  • Subtraveresari drum national DN13E prin foraj orizontal  - SD :       10 buc.
  • Racorduri la reteaua de apa uzata:                                                    715 buc.
  • camine de racord Dn 300 mm :                                 715 buc.
  • conducte de racord PVC KG Dn 160 ,Sn4 :              3.575 m
  • Extindere statie de epurare Araci, modul nou 2.500 LE.:                  1 buc.

Materiile prime, energia şi combustibilii utilizaţi, cu modul de asigurare a acestora:

Pentru proiectul de fata se vor utiliza urmatoarele materii prime: nisip, pietris, energie electrica, benzina sau motorina (dupa caz), beton armat C16/20 (B250), otel OB37, PC52 si plase STPB Ø10/100/100, beton de egalizare C6/7,5 (B100).

Combustibilul se va asigura de la furnizori autorizati din zona.

Pentru alimentare cu energie electrica, pe perioada executiei lucrarilor, se va realiza un racord la reteaua existenta in zona.

Materialele pentru contructii: nisip, pietris, beton etc, se vor asigura de la furnizori autorizati in domeniu.

Energia electrică:

Localitatea este racordată la la sistemul energetic naţional, distribuţia în localitate fiind asigurată  prin linii electrice aeriene de medie tensiune şi posturi de transformare  la  tensiunea  de utilizare de 0,4 kW

Alimentarea cu energie electrica a moduluilui 2 a statiei de epurare se va face prin marirea capacitatii postului de transformare ce se va realiza pentru functionarea moduluilui 1 de la 100 kVA  la  250 kVA

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate:În comuna Vâlcele vor mai fi executatate lucrări de înființare rețele de apă și canalizare la alte localități;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale folosite in cadrul lucrarilor sunt: apa - se va realiza racord la conducta de aductiune Sf. Gheorghe –Araci.

Mineralele: nisip, pietriş pentru realizarea umpluturii, pozarea patului de fundare al conductelor;

Combustibili: necesari (benzina sau motorina) pentru funcţionarea utilajelor folosite pentru realizarea execuţiei obiectivului; nu se vor produce scurgeri de carburanţi sau uleiuri, alimentarea utilajelor mecanice urmând a se face exclusiv în baza de utilaje;

Solul: pământ de umplutură folosit pentru sistematizarea pe verticală şi amenajarea spaţiilor verzi. Acesta se va folosi din pamantul excavat la realizarea santului conductei de refulare.

După finalizarea lucrărilor de execuţie a obiectivelor de investiţii se vor reface integral zonele afectate, prevăzându-se lucrări de refacerea terenului (nivelare, înierbare, refacerea carosabilului), replantarea arboretului similar masei lemnoase afectate, pe amplasamente, cât mai apropiate de cel iniţial pentru a se păstra specificul peisajului.După desfiinţarea şantierului, se vor efectua lucrări de reamenajare a zonei pentru readucerea acesteia la caracteristicile naturale iniţiale.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism nr. 2/26.02.2018 eliberat de Primăria Comunei Vâlcele este teren aflat în intravilanul și în extravilanul satului Vâlcele, pe domeniul public;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

 În perioada de execuţie se va produce un impact fizic asupra stratului de sol superficial, care constă în decopertarea stratului de sol fertil pe o grosime variabilă de 80-90 cm, care va fi înlocuit cu strat de balast tasat. După finalizarea lucrărilor de execuţie a obiectivelor de investiţii se vor reface integral zonele afectate, prevăzându-se lucrări de refacerea terenului (nivelare, înierbare, refacerea carosabilului), se vor efectua lucrări de reamenajare a zonei pentru readucerea acesteia la caracteristicile naturale iniţiale.

 

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional - nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: terenul se află pe domeniul public, în intravilanul și în extravilanul localității Vâlcele.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

În cadrul ședinței CAT desfașurat în data de 27.07.2018 la sediul APM Covasna, s-a stabilit necesitatea obținerii Avizului de gospodărire a apelor emis de SGA Covasna. S- a întocmit Aviz de Gospodărire a Apelor  nr. 54/23.10.2018, de SGA Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 2/26.02.2018 eliberat de Primăria Comunei Vâlcele şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. În cadrul ședinței CAT desfașurat în data de 27.07.2018 și 18.04.2019 la sediul APM Covasna, s-a stabilit necesitatea respectării următoarelor:

- Condițiilor impuse de Avizul de Gospodărire a Apelor emis de SGA Covasna nr. 54/23.10.2018;

- Condițiilor impuse de Punctul de Vedere emis de CNAIR. Nr. 78/369/05.11.2018

- Punct de vedere emis de ISU Covasna nr. 2903103/15.04.2019 – se vor ține cont de prevederile Normativului privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și canalizare a localităților. Indicativ NP 133-2013, cu privire la asigurarea echipării cu hidranți de incendiu;

- Punct de vedere emis de DSP Covasna nr. 1876/1872/11.04.2019 – necesitatea depunerii documentației la Biroul Avize și Autorizații din cadrul Instituției;

- se va obține aviz de la DJC Covasna, inclusiv de la Ministerul Culturii;

- se va lua legătura și se va obține Punct de Vedere de la ANRM - referitor la apele minerale.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Responsabil Biodiversitate,

       Geogr. Berde Lajos