Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 27.09.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC CETINVEST GROUP SRL, cu sediul în orașul Covasna, str. 1 Decembrie 1918, nr. 15, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4455/26.06.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.08.2019 că proiectul ”CONSTRUIRE MAGAZIN LIDL-P (hală centru comercial, parcaje, drumuri și platforme, turn publicitar, panouri de direcționare și reclamă, semne de circulație, împrejmuire, spații verzi, realizare accese din str. Ștefan cel Mare și str. Meșteșugarilor, branșamente la rețele tehnico-edilitare canalizare pluvială, apă potabilă, gaze naturale, electricitate, telefonizare) și organizare de șantier” propus a fi amplasat în orașul Covasna, str. Meșteșugarilor, fosta incintă ”Mopaco”, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 01.07.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 11.07.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.09.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/23.08.2019;
  4. Acordul vecinilor privind executarea proiectului;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare depus înregistrat la APM Covasna cu nr. 5543/13.08.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. Completările SC CETINVEST GROUP SRL înregistrate la APM Covasna cu nr. 6499/26.09.2019.
  8. Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 4374/3933/13.09.2019 conform căreia proiectul se conformează la normele de igienă și sănătate  publică;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Terenul aflat în proprietatea titularului cu suprafata totală de  8922.00 mp pe care urmează sa se amplaseze imobilul este situat în intravilanul orașului Covasna, C:F. nr. 29854, jud. Covasna. Accesul auto si pietonal la amplasament se va realiza din Str. Stefan cel Mare (un acces) si din Str. Mestesugarilor (doua accesuri). Accesul pentru aprovizionare se va realiza din Str. Mestesugarilor, iar pentru interventii in caz de incendiu, se va realiza de pe ambele străzi.

Pe terenul cu numar cadastral 29854 există constructii cu functiuni diferite: depozit, centrala termica, atelier reparatii, hala de fabricatie, rezervor subteran, cabina poarta, pod basculă, moara, case de locuit, sura si rampe. Constructiile urmeaza sa fie demolate, proiectul de demolare face obiectul unei alte documentatii. Indicatorii propusi respecta prevederile PUG, inscriindu-se in limita maxima admisă. Bilant teritorial:

• Suprafață teren:                                                              8.922,00 mp

• Sup. construită centru comercial propus:                      2.187,35 mp

• Sup. desfașurată centru comercial propus:                   2.187,35 mp

• Sup. spațiu verde:                                                          1.430,20 mp

• Sup. asfalt:                                                                      4.828,30 mp

• Sup. trotuar + borduri:                                                    476,15 mp

• Regim de înălțime:                                                          Parter înalt

• Număr parcări propuse:                                                  132

• H streasină:                                                                    5,35 m

• H coamă:                                                                        6,58 m

În imediata apropiere a constructiei propuse vor fi pozitionate constructiile auxiliare:

            - rezervorul de apa pentru incendiu (pentru hidranti) inclusiv camera de pompe –subteran –in partea de aud-est a amplasamentului;

            - generator – in partea de nord-vest a amplasamentului;

            - platforma pubele- in partea de nord-vest a amplasamentului;

            - postul trafo -  in partea de nord-vest a amplasamentului;

- post conexiuni- in partea de nord-vest a amplasamentului;

            - zona aprovizionare marfa- in partea de nord-vest a amplasamentului.

- amenajare accesuri auto.

- pe laturile nord-estică și nord-vestică a terenului, în vecinătatea zonelor de locuințe, sunt propuse pereți antifoc cu înălțimile de 3,5 m respectiv 3 m cu rol și de protecție antifonică (fonoabsorbante);

Elemente constructive specifice:

- ziduri exterioare: soclu din beton armat și pereți din panouri sandwich cu spuma poliuretanica rigidă;

- sistem de închidere: la exterior format din suport tablă, panouri din spumă rigidă de poliuretan PUR, tencuieli decorative,

             - fațade: întreaga cladire va fi tencuită la exterior cu un strat de tencuială minerală,

- stalpii de sustinere vor fi izolati termic si apoi tencuiti cu tencuiala de exterior, minerală,

- soclu cu inaltimea de 30cm acoperit cu tencuiala de exterior minerală,

- tamplaria va fi din aluminiu cu rupere de punte termica, cu geam termoizolant.

Toate glafurile exterioare vor fi din tabla de aluminiu, culoarea tamplariei, cu capace laterale cu profil picurator incastrate in tencuiala.

-  ziduri interioare: zidarii din caramizi cu goluri de 25 si 30 cm grosime; sisteme de inchideri usoare cu pereti de gipscarton; partitii cu panouri fixe si usi din HPL; panouri cu gratare zincate fixe si mobile pentru compartimentarea depozitelor.

- acoperis: sarpanta intr-o apa, inclinare 3%; tabla profilata ca suport pentru termoizolatia rigida din vata minerala si membrana tip FPO pentru acoperisuri, termosudata si fixata mecanic, 

Utilități: clădirea propusa se va racorda la urmatoarele retele edilitare existente în zonă: alimentare cu apa si canalizare, alimentare cu energie electrica și telefonie.

Din cadrul obiectivului se vor evacua in reţeaua de canalizare exterioara din incinta, următoarele categorii de ape uzate:

  1. Ape uzate menajere provenite din funcţionarea tuturor obiectelor sanitare, inclusiv a WC-urilor;
  2. Ape de condens provenite din funcţionarea aparatelor de condiţionare.

Condensul provenit de la aparatele de climatizare se va prelua prin conducte din PP de DN25 şi se va dirija spre coloanele de ape uzate. Racordarea acestor conducte se va face obligatoriu prin sifonare.Condensul provenit de la aparatele frigorifice va fi colectat cu ajutorul unei retele de canalizare, montata ingropat sub cota 0.00. Astfel aceste ape vor fi directionate catre un camin exterior din care apa se va infiltra in sol (camin de scurgere MOPRO). Pentru evitarea inghetului s-a prevazut un sistem de degivrare ce se va monta pe conductele amplasate in camin cat si in stratul de pietris de la baza acestuia.

 Apele uzate accidentale de pe pardoseala se vor colecta cu ajutorul sifoanelor de pardoseala din inox.

 Apele uzate menajere colectate de la obiectele sanitare sunt evacuate gravitaţional, prin curgere liberă, la reţeaua de canalizare care se va executa in incinta. Apele colectate in reteaua exterioara de canalizare se vor directiona catre reteaua publica de canalizare.

Apele meteorice, ce provin din ploi sau din topirea zăpezilor, de pe acoperisul clădirii sunt colectate cu ajutorul jgheaburilor si evacuate in reteaua de canalizare exterioara prin burlane. Bulanele vor fi prevazute cu piese speciale pentru curatire.

Apele pluviale de pe suprafaţa parcajelor supraterane vor fi colectate cu ajutorul gurilor de scurgere si directionate catre  un separator de hidrocarburi si apoi deversate in reteaua publica de canalizare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: proiect de demolare în curs de implementare pe amplasamentul prezentului proiect;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții: beton, cărămizi, țigle, lemn, sticlă, metale, cabluri, materiale izolante, asfalt, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: functiune aprobată prin documentatiile de urbanism: UTR 6 - ZONA INDUSTRIE MICA SI SERVICII, SPATII AFERENTE ACESTORA-respectiv UTR 28- Zona cu destinatie mixta: zona centrala si alte zone cu functiuni complexe de interes public și zona de locuinte si functiuni complementare. Indicii urbanistici maximi: procentul de ocupare a terenului si coeficientul de utilizare a terenului in UTR6 sunt POT maxim 30% si CUT maxim 0.75 conform Regulamentului Local de Urbanism aferent PUG aprobat prin HCL nr. 10/2000;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, zonă industrială și de servicii.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: proiect de demolare în curs de implementare;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor ariilor naturale protejate.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform Adresei SGA Covasna nr. 4345/22.08.2019 înregistrată la APM Covasna cu nr. 5767/26.08.2019, nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Conform Adresei ISU Covasna nr. 2906606/22.08.2019 înregistrată la APM Covasna cu nr. 5762/23.08.2019, titularul proiectului are obligația de a solicita și obține aviz de securitate la incendiu;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  7. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  8. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  9. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  10. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 229/15.05.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularii vor informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  14. Titularii vor notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul/titularii activităților desfășurate pe amplasament au obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János