Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 20.11.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. CULTIVO S.R.L., cu sediul în comuna Zăbala, satul Zăbala, nr. 437, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5139/29.07.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.08.2019 că proiectul ”Complex de prelucrare și ambalare a cărnii” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, Cartierul Câmpul Frumos, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctele 7 litera f) ”abatoare” și 7 litera b)”ambalarea și conservarea produselor animale și vegetale”,
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 30.07.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Háromszék în data de 13.08.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 20.11.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de 20.11.2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/14.08.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 13.08.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. Aviz de securitate la incendiu nr. 54/19/SU-CV din 24.10.2019 emis de ISU Covasna;
  7. Notificare Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 4709/4500/07.10.2019 emis de DSP Covasna, conform căreia proiectul se conformează la normele de igienă și sănătate publică;
  8. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 7560/19.11.2019;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

           Investitia presupune inființarea unui complex de abatorizare, prelucrare și ambalare a cărnii, folosind utilaje și tehnologii performante cu respectarea standardelor naționale și comunitare. 

Terenul cu suprafața de 18.273 mp concesionat de la SC SEPSIIPAR SRL  face parte din Parcul Industrial Câmpul Frumos al Municipiului Sfântu Gheorghe. Are acces atât auto cât si pietonal, din drumul principal, aflat pe latura de est a incintei. Prin prezentul proiect pe terenul studiat se vor realiza urmatoarele clădiri:

Obiect 1 - Cladire abator cu următoarele caracteristici dimensionale și structurale:

Dimensiunile în plan ale cladirii:

93.10 m x 47,61 m

Aria construită:

2970,93 mp

Aria desfasurată:

3567,93mp

Niveluri:

  • P+1E partial

Structura constructiva:

  •  Stalpi din BA si profile metalice si ferme metalice

Închideri:

  • Panouri termoizolatoare cu grosimea de 100mm.
  • panouri termoizolatoare cu vata minerala, rezistente la foc, cu grosimea de 100mm.
  • Zidarie BCA finisata cu tencuiala pt. exterior si interior

Tavane

  • Panouri izolatoare pentru tavane cu grosimea de 100mm si 60mm.

Pardoseli

  • pardoseala tip Ucrete in zona de productie
  • gresie antiderapanta in zona vestiarelor
  • beton elicopterizat in zona padocurilor

Elemente de racord perete-perete si pereti-tavan:

  • profile sanitare

Invelitoare

  • tabla trapez de acoperis, bariera contra vaporilor, termoizolatie vata bazaltica si strat de hidroizolatie

Obiect 1a - Anexa - depozit de sare si piei, arie construită 130 mp;

Obiect 2 - Statie de epurare;

Obiect 3 – Magazin, arie construită 50 mp;

Obiect 4 - Imprejmuire

Suprafata totala de teren, va fi imprejmuita cu gard din panouri de gard bordurate, executate din sarma zincata, lungimea totală a gardului va fi de aproximativ 680m.

Obiect 5 - Boxa spalare auto

Obiect 6 - Gospodarie apa

Obiect 7 - Cabina poarta

Obiect 8 - Post transformare

Capacitatea maxima de abatorizare pe zi este de 100 de capete bovine. Greutatea medie de sacrificare este de 450 kg ceea ce duce la un total de 45.000 kg/zi. Capacitatea de procesare si ambalare este de aproximativ 40.000 kg / zi.

Fluxul tehnologic propus: receptia animalelor vii – controlul sanitar veterinar – asomarea - sângerarea - prejupuirea si jupuirea – indepartarea capului – eviscerarea – despicarea carcasei -   controlul sanitar-veterinar - fasonarea si spalarea carcasei - controlul final – refrigerarea.

Utilități:

Pentru toate incaperile s-au prevazut instalații de incălzire cu gaz metan. Pentru spatiile de birouri s-a prevazut  climatizare asigurata de un circuit de incalzire care pe parcursul timpului calduros este alimentat dintr-o sursa de apa racita. Se vor monta ventilo-convectoare de pardoseala in birouri cu un circuit si vana cu trei cai pentru comutare cald/rece. Spatiile Birouri au fost incalzite folosind radiatoare utilizand agent termic apa calda 90/70°C. Pentru spatiile de productie climatizate s-a prevazut un circuit separat de incalzire. Acest circuit alimenteaza aerotermele din fiecare incaperere climatizata cu agent termic apa calda 90/70°C. Pentru incalzire si apa calda menajera va fi prevazut  un cazan de 450 kW.

Alimentare cu energie electrică a obiectivului se va realiza de la utilitatile asigurate la limita de proprietate, de catre Parcul Industrial Campu Frumos si un post de transformare propriu propus, de tip aerian. Postul de transformare se va amplasa in incinta, avand capacitatea de 1600 kVA.

Alimentarea cu apă (aductiunea) pentru consum menajer si tehnologic se va realiza de la reteaua de apa potabila a municipiului Sfantu Gheorghe, printr-un bransament  PEHD  Ø 63 mm-PN 10.  Din acest bransament se va furniza apa si pentru rezervorul aferent Gospodariei de apa.

            Apele uzate menajere, rezultate din zonele sociale ale Cladirii Abator si Unitate de Procesare vor fi colectate cu sifoane de pardoseala, tevi PP cu diametre intre Ø 32 mm si Ø 75 mm, tevi PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 160 mm si deversate in reteaua exterioara de canalizare menajera. Canalizarea menajera exterioara va fi realizata din conducte PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 250 mm, apele uzate urmand sa ajunga in reteaua de canalizare menajera a municipiului Sfantu Gheorghe.

            Apele uzate tehnologice, rezultate din fluxurile tehnologice, igienizare si condens vor fi colectate cu sifoane de pardoseala, tevi PP cu diametre intre Ø 40 mm si Ø 50 mm, tevi PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 160 mm si deversate in reteaua exterioara de canalizare tehnologica. Pentru apele uzate din zona Matarie, in amonte de deversarea in reteaua exterioara, se va amplasa un Separator de grasimi.

- Apele uzate de la Boxa animale bolnave vor fi preluate separat si vor fi stocate intr-un rezervor subteran, urmand sa fie vidanjate de catre o firma specializata in domeniu, pe baza de contract. Rezervorul va fi confectionat din polietilena/fibra de sticla, cu un volum V = 3.0-4.0 mc.

In interiorul Cladirii Abator si Unitate de Procesare, din motive sanitar-veterinare, canalizarea menajera este separata de canalizarea tehnologica si de cea pluviala.

Canalizarea tehnologica exterioara va fi executata din conducte PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 250 mm, apele uzate urmand sa ajunga in Statia de preepurare (NTPA 002/2002), iar de acolo, in reteaua de canalizare menajera a Parcului Industrial.

- La Boxa spalare auto (Obiect 5), in amonte de deversarea in canalizarea exterioara se va amplasa un Separator de hidrocarburi cu filtru coalescent, tip NTPA 001/2002.

Canalizarea pluvială

- Apele meteorice de pe acoperisul Cladirii Abator si Unitate de Procesare vor fi preluate in sistem pluvial vacumatic, alcatuit din sifoane de terasa/jgheab si conducte HDPE si  vor fi deversate in reteaua de canalizare pluviala exterioara.

- Apele meteorice provenite de pe acoperisurile celorlalte cladiri  vor fi evacuate gravitational spre spatiile verzi si platforme, prin sisteme de jgheaburi si burlane metalice.

- Apele pluviale provenite de pe platforme vor fi dirijate gravitational, prin pantele platformelor, catre guri de scurgere si rigole carosabile, urmand sa ajunga in reteaua de canalizare pluviala exterioara.

Canalizarea pluviala exterioara va fi executata din conducte PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 500 mm, apele conventional curate urmand sa ajunga, in reteaua de canalizare pluviala a municipiului Sfantu Gheorghe.

- Pentru apele pluviale de pe platformele din zonele de andocare si de stationare a autovehiculelor, in amonte de deversarea in emisar se vor amplasa doua separatoare de hidrocarburi, tip NTPA 002/2002.

- Canalizarea pluviala exterioara va fi executata din conducte PVC cu diametre Ø 110 mm-Ø 500 mm, apele conventional curate urmand sa ajunga, in reteaua de canalizare pluviala a municipiului Sfantu Gheorghe.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: pe platforma Parcului Industrial Câmpul Frumos al Municipiului Sfântu Gheorghe sunt proiectate sau în curs de realizare și alte obiective industriale;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile de demolare și construcţie: beton, cărămizi, țigle, lemn, sticlă, metale, cabluri, materiale izolante, asfalt, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

În perioada de funcționare se vor genera în principal deșeuri animaliere (dejecții), deșeuri de țesuturi animaliere și nămol de la stația de epurare.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; amplasamentul investitiei se află în incinta unui parc industrial.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - în etapa de funcționare se vor lua toate măsurile necesare privind recepţia, descărcarea, depozitarea şi livrarea materiilor prime, a materialelor auxiliare şi a substanţelor chimice pentru a se preveni efectele negative asupra mediului, în special poluarea aerului, solului, apei de suprafaţă şi subterane, precum şi mirosurile şi riscurile directe asupra sănătăţii populaţiei

 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este zonă parc agro-industrial, teren curți construcții;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 21/14.08.2019 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă, titularul având obligația de solicita și de a obține aviz de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; H.G.124/2003 privind prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului cu azbest cu modificările şi completările ulterioare;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În perioada de funcționare, titularul se va asigura ca fluxul tehnologic se va desfășura într-un singur sens, astfel încât nu se va încrucișa faza salubră cu cea insalubră;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Se interzice depozitarea deşeurilor, a materialelor, combustibilului şi a utilajelor de construcţie în albia minoră sau majoră a cursului de apă ;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 326/19.06.2019 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János