Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 16.12.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC EXIMON SA, cu sediul în mun. Târgu Secuiesc, str. Gării, nr. 57, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2720/08.04.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.10.2019 că proiectul ”Extindere carieră de turbă Lunga - Ojdula” propus a fi amplasat în comuna Ojdula, extravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 17.09.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 18.09.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 16.12.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ....), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 28/24.10.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 16.09.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. Avizul favorabil cu condiții nr. 7/ST/ Covasna/ 05.12.2019 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru și  Valea Râului Negru ROSPA0147;
  7. Aviz de securitate la incendiu nr. 54/19/SU-CV din 24.10.2019 emis de ISU Covasna;
  8. Comunicarea nr. 176/2019 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna conform căreia pe amplasament nu sunt cunoscute monumente istorce înscrise în Lista Monumentelor Istorice, respectiv nu se află în zona de protecție a vreunui monument istoric;
  9. Aviz de gospodărire a apelor nr. 689/28.11.2019 emis de SGA Covasna;
  10. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 7631/22.11.2019, 8010/11.12.2019;
  11. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Perimetrul de exploatare turbă Lunga-Ojdula este amplasat în extravilanul com.   Ojdula, județul Covasna. Suprafaţa totală pentru exploatarea turbei, conform Licenței de concesiune este de 27,08 ha, din care suprafața supusă reglementării este de 11200  mp,  aprox. 11.000 t/an produs finit.  Accesul în perimetru se face din DC2, pe un drum local în lungime de cca.  3  km. Extracţia turbei se va realiza în limitele perimetrului avizat conform punctelor de contur în coordonate STEREO 1970: 

Nr. pct.

X

Y

1

502307

595514

2

502695

596170

3

502507

596293

4

502371

596107

5

502143

596079

6

501943

596114

7

501893

595864

8

502071

595807

9

502221

595710

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cariera funcționează din luna mai a anului 1994, exploatarea fiind începută de către SC Doina SRL, Covasna. Până la această dată terenul din cadrul perimetrului de exploatare a fost utilizat ca teren agricol (pășune). Până în 2008 zăcământul de turbă a fost exploatat la zi de către SC Nutrisol SRL, pe baza licenței de concesiune pentru  exploatare nr. 1544/09.06.2000. Începând cu anul 2008 se face de către Eximon SA, Tg Secuiesc. Perimetrul Lunga-Ojdula este autorizat de către Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, conform art. 4 alin. (3) din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în acest sens fiind aprobată fişa perimetrului de exploatare Lunga-Ojdula, nr. 5065-05. Activitatea minieră de exploatare a turbei va duce la valorificarea resurselor minerale utile şi implicit la diminuarea rezervelor menţionate aferente perimetrului de exploatare delimitat prin licenţă.

Principalele faze ale procesului tehnologic:

Lucrări de deschidere-constau în înlăturarea vegetației de pe suprafața zăcământului, transportul materialului vegetal rezultat în afara panoului de exploatat, întreținerea și reprofilarea canalului existent pentru realizarea drenajului corespunzător;

Lucrări de pregătire –descopertarea, respectiv înlăturarea stratului de steril, efectuarea lucrărilor de nivelare, efectuarea de șanțuri secundare de drenaj, amenajarea drumurilor de acces în exploatare, construirea de podețe de traversare a canalelor de drenaj;

Exploatarea zăcământului de turbă constă în: dislocarea și frezarea stratului de turbă, uscarea turbei, colectarea și transportul, după cum urmează:

Dislocarea se efectuează cu mijloace mecanice, tăierea manuală a turbei se realizează numai pe anumite porțiuni ale zăcământului și numai pentru lucrări complementare (taluzare, întreținerea sistemului de asecare sau lucrări de prelevare probe). Circulația utilajelor de extracție se realizează în cadrul panoului în sistem suveică, asigurând adâncimi de dislocare de 0,20-0,30 m. Panourile de exploatare, cu dimensiunile medii de cca. 50 x 220 m, sunt delimitate prin lucrări topografice. Exploatarea se realizează într-o singură treaptă, cu sensul de avansare NNE-SSV, înălțimea treptei variază în funcție de grosimea utilului. După dislocarea turbei dintr-un panou și după o perioadă de uscare la fața locului, utilul se împinge cu ajutorul  buldozerului la rampa de încărcare pentru transport. Apoi urmează o nouă etapă de dislocare prin arături sau frezare.

Colectarea se realizează cu ajutorul mijloacelor mecanice;

Uscarea se efectuează în mai multe faze-se începe prin procesul de frezare și arături, urmat de haldarea prin strângerea în grămezi. Prin aceste lucrări turba pierde o bună parte din cantitatea de apă liberă, care circulă sub influența forței gravitaționale, astfel rezultă produsul finit, ce se transportă la baza de prelucrare.

Încărcarea turbei se realizează cu ajutorul încărcătorului frontal cu cupa de 1 mc

amplasare halde provizorii de steril (sol) - solul se va reașeza pe suprafața exploatată în cadrul măsurilor de reamenajare, la readarea suprafețelor în circuitul agricol.

Utilități: Amplasamentul nu dispune de utilități.

Alimentarea cu apă: nu este cazul. Apa potabilă este asigurată prin transport zilnic, în recipiente adecvate.

Colectarea apelor în exces și pluviale: se realizează șanțuri de drenare secundare pentru coborârea nivelului hidrostatic, în lungime totală de 290 m. Șanțurile vor fi de tipul canalelor triunghiulare brăzduite cu adâncimea variabilă de 1,10 – 1,40 m. Condiții de deversare a apelor colectate prin sistemul de colectare în receptor: se vor respecta prevederile HG 352/2005 – NTPA001.

Energia electrică: nu este cazul - în caz de nevoie (ex. pompări de apă) se asigură prin generator de curent de capacitate mică, care funcționează cu benzină

Încălzirea spațiilor:  nu este cazul

Lucrările de refacere a mediului se vor efactua în conformitate cu Planul de refacere și Proiectului tehnic anexat prezentei. Ulterior refacerii mediului se va reda terenul în circuitul agricol și se va recultiva prin procedeele obișnuite aplicate plantelor de cultură. Solul stocat în halde provizorii de steril (sol) se va reașeza pe suprafața exploatată în cadrul măsurilor de reamenajare, la readarea suprafețelor în circuitul agricol. Pentru a ajuta la refacerea rapidă a stratului fertil se recomandă cultivarea plantelor furajere cu putere mare de regenerare (trifoi, lucernă, etc.). Lucrările de redare a terenului în circuitul agricol vor începe în momentul în care prin avansarea lucrărilor de exploatare se creează un decalaj de cca. 50 m între terenul exploatat și cel în care se efectuează extragerea produselor.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Turba exploatată din zăcământ se utilizează în agricultură, în stare naturală sau în amestec cu alte produse și adaosuri de săruri minerale. Va fi utilizată într-o gamă largă de culturi vegetale, utilizarea fiind atestată de Comisia de Omologare și Avizare a îngrășămintelor.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere, uleuri uzate, filtre uzate, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor (excavatoare, dumper pe șenilă etc.), transportul turbei.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatarii;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este fâneață;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatarea turbei;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – formațiune mlăștinoasă, lunca Râului Negru;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru și Valea Râului Negru ROSPA0147.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; suprafaţa totală pentru exploatarea turbei, conform Licenței de concesiune este de 27,08 ha, din care suprafața supusă reglementării prin prezentul proiect este de 11200 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în interiorul siturilor Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru și Valea Râului Negru ROSPA0147.

- exploatarea turbei are tradiție în zonă, se realizează dinainte de desemnarea celor 2 situri Natura 2000;

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariilor naturale protejate;

- Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 16.09.2019 conform căruia prin lucrările de exploatare propuse se va modifică echilibrul ecosistemului local, atât cantitativ si calitativ prin  îndepărtarea în perimetrul carierei și haldei a solului superficial cu vegetația indigenă existentă și înlocuirea acestuia cu amestec de sol de profunzime. Activitățile intense din cariera duc la migrarea faunei sensibile, fără consecințe importante asupra evoluției relațiilor din lumea biotică a locului.

- Avizul favorabil cu condiții nr. 7/ST/ Covasna/ 05.12.2019 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru și  Valea Râului Negru ROSPA0147;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010).

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 21/14.08.2019 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă; SGA Covasna a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 69 /28.11.2019.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Respectarea condiţiilor din Avizul favorabil cu condiții nr. 7/ST/ Covasna/ 05.12.2019 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 ROSCI0374 Râul Negru și  Valea Râului Negru ROSPA0147;
  4. Rspectarea Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate Râul Negru ROSCI0374, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 908/2016;
  5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  10. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  11. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  14. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat. Utilajele vor fi retrase din perimetrul de extracție pe momentul alimentării.
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 447/30.08.2019 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. Înainte de începrea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János