Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Din 18.02.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ADMINISTRAȚIA BAZINALĂ DE APĂ OLT, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Remus Bellu, nr. 6, jud. Vâlcea, înregistrată la APM Covasna cu nr. 133/13.01.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.01.2020 că proiectul ”Regularizarea pârâului pe sectorul Dobârlău-Lunca Mărcuș, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Dobârlău, localitățile Dobârlău și Lunca Mărcuș, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus nu intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.01.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 21.01.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 12.02.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ....), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 23.01.2020;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 2/23.01.2020;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 11.02.2020; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Lucrările proiectate au ca scop înlăturarea pericolului de inundații în zona gospodăriilor, terenurilor și drumurilor. Lucrările sunt:

- consolidări de maluri cu ziduri de gabioane, L = 930 m

- consolidări de maluri cu ziduri de beton, L = 645 m

- praguri de fund îngropate - 5 bucăți

- recalibrarea albiei pe o lungime de 1980 m, cu supraînălțarea malurilor pe o lungime totală de 1820 m.

Lucrările au fost dimensionate pentru un debit cu probabilitatea de depășire de 1%.

Sectorul analizat a fost împărțit convențional în 7 zone. Lucrările prevăzute pe aceste zone sunt:

Zona 1:  consolidări de maluri cu ziduri din gabioane, mal drept L = 475 m, mal stâng L = 455 m, prag de fund îngropat

Zona 2: consolidări de maluri cu ziduri de beton, mal stâng L = 7 m, prag de fund îngropat

Zona 3: consolidări de maluri cu ziduri de beton, mal drept L = 135 m, prag de fund îngropat

Zona 4: prag de fund îngropat

Zona 5: consolidări de maluri cu ziduri de beton, mal drept L = 173 m, mal stâng L = 30 m, prag de fund îngropat

Zona 6: consolidări de maluri cu ziduri de beton, mal stâng L = 300 m

Zona 7: recalibrare albie L = 1980 m, supraînălțare mal drept L = 1285 m, supraînălțare mal stâng L = 530 m.

Pentru execuția întregii investiții a fost estimată o perioadă de 4 luni.

Descrierea lucrărilor

Consolidarea de mal cu zid din gabioane este prevăzută pe Zona 1, atât pe malul stâng cât și pe malul drept, pe o lungime totală de 930 m. Zidul de gabioane va avea o înălțime de 3 sau 4m.

Consolidarea este alcătuită din mai multe tronsoane, astfel încât să nu fie obturate trecerile prin vad sau descărcarea unor afluenți. Apărarea de mal cu gabioane este realizată din cutii de gabioane aşezate în trepte, având la bază o saltea din gabioane. Piatra va trebui să fie zidită manual. Umplutura din spatele zidului de gabioane va fi realizată cu material local. În spatele zidului de gabioane se va poza un geotextil de 300g/mp cu rolul de a reţine părţile fine din umplutura din spate. La capete, pentru racordarea cu malul, se va realiza un prism din anrocamente.

Consolidarea de mal cu ziduri de beton este prevăzută pe Zonele 2, 3, 5 și 6, atât pe malul stâng cât și pe malul drept, pe o lungime totală de 645 m. Zidul din beton va avea o înălțime a elevației de 3m. Zidul de beton se va funda direct, având elementele geometrice alese astfel încât să fie asigurată stabilitatea la împingerea umpluturii din spate. Zidul va fi prevăzut cu dren din piatră brută în spate și barbacane, pentru colectarea și evacuarea apelor. Zidurile au fost dimensionate pentru debitul cu probabilitatea de depășire de 1% și astfel coronamentul acestora este deasupra malului existent cu cca. 0,50 – 1,0m. Pentru evacuarea apelor pluviale care se pot strânge în spatele zidurilor se prevăd în zid tuburi cu diametru de 20cm, prevăzute înspre apă cu clapeți de sens. Acestea se prevăd la o distanță de cca. 50m, fiind poziționate în punctele de minim. Pe zona consolidărilor cu ziduri din beton, pentru stabilizarea albiei, sunt prevăzute traverse îngropate din gabioane, la distanțe de 50 – 70 m între ele.

Praguri de fund îngropate, pentru stabilizarea albiei în zonele prevăzute în studiul de fezabilitate, Zonele 1 - 5, se vor realiza praguri de fund îngropate, din beton și anrocamente. Pragurile se vor realiza la nivelul albiei, pe toată lățimea acesteia și se vor încastra în maluri.

Recalibrarea albiei constă în realizarea unei secțiuni trapezoidale cu pantele taluzurilor de 1:2, cu lățimea la bază variabilă, în funcție de configurația albiei naturale, de L = 1,40 m – 4,0 m. Malurile sunt stabile și consolidate și nu se va interveni asupra lor. Recalibrarea se va realiza pe traseul cursului de apă existent, pe o lungime de 1980 m. Prin recalibrare se va păstra panta generală a albiei, racordându-se la capete la cotele talvegului existent. Acolo unde din calculul hidraulic a reieșit necesar, materialul excavat se va depune pe maluri, ducând la supraînălțarea malului deasupra nivelului debitului cu probabilitatea de depășire de 1%. Pe taluzul dinspre apă al supraînălțării se va monta geogrilă care va fi înierbată, cu rol de protecție a taluzului. Taluzul dinspre uscat și coronamentul se vor înierba.

Descrierea lucrărilor de refacere a amplasamentului

Organizarea de șantier se va amplasa în afara zonei de lucru, pe un teren liber de construcții aprobat de beneficiar.

Utilajele şi mijloacele de transport vor fi verificate să fie în stare tehnică bună iar schimbul de ulei şi alimentarea cu carburanţi se va face numai în locuri special amenajate, pentru a nu se polua solul şi apele subterane.

După finalizarea lucrărilor organizarea de şantier va fi dezafectată şi amplasamentul va fi curăţat. Terenul va fi redat funcţionalităţii iniţiale, respectiv păşune.

Accesul se va realiza pe drumuri publice, respectiv pe drumul județean DJ103B și pe drumurile comunale din apropierea lucrării. Pentru accesul utilajelor de execuție se vor amenaja rampe și drumuri de la drumurile publice până la lucrare, prin curățarea terenului, nivelare și așternerea unui strat de balast.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere, uleuri uzate, filtre uzate, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor în principal.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: ape curgătoare;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – lucrările se execută în lungul pârâului Dobârlău, afluent de dreapta al râului Târlung, cod cadastral VIII.1.45.22.7;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: o parte din lucrări de realizează în interiorul zonelor locuite.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 3/2020, înregistrat la APM Covasna cu nr. 796/17.02.2020, amplasamentul proiectului nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice sau situri arheologice relevate;.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 21/14.08.2019 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă; Conform punctului de vedere al SGA Covasna nr. 1122/DA/17.02.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 806/17.02.2020, este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor, documentația fiind înregistrată la ANAR cu nr. 859/20.01.2020;

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Lucrările de defrișare să execute înainte de sezonul de vegetație și a cuibăritului;
  9. Lucrările de recalibrare a albiei să se realizeze în afara periodei de reproducere a speciilor de castor și vidră;
  10. Acolo unde este posibil să se replanteze arbori autohtoni (salcie, arin, etc.) în albia pârâului Dobârlău;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  12. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariilor naturale protejate;
  13. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  14. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  16. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat. Utilajele vor fi retrase din perimetrul de extracție pe momentul alimentării.
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 665/16.12.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János