Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 05.03.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Brotea Zoltán, Brotea Réka-Rozália cu domiciliul în comuna Aita Mare, satul Aita Medie, nr. 32, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6325/18.09.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 05.03.2020 că proiectul proiectul ”Construirea unei păstrăvării și altor obiective (pivniță, filegorie, depozit lemne, garaj, umbrare, case oaspeți, cuptor)” propus a fi amplasat în comuna Aita Mare, satul Aita Medie, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 1 litera f);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 20.09.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 21.11.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 05.03.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ....), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna din 20.09.2019, conform căreia proiectul nu se află în arie naturală protejată;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/05.03.2020;
  5. Decizia etapei de încadrare nr. 39 din 03.12.2015 „PUZ Păstrăvărie” emisă de APM Covasna;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 113/28.02.2020; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. Avizul de gospodărire a apelor nr. 78/13.12.2019 emis de SGA Covasna;
  8. Acord Primărie Aita Mare privind realizarea captării din pârâul Aita nr. 74/22.01.2018;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Terenul cu suprafața de 29.000 mp, pe care se va realiza investiția este amplasat în intravilanul localității Aita Medie, comuna Aita Mare din județul Covasna, în vecinătatea pârâului Aita, conform PUZ aprobat prin HCL Aita Mare nr. 43/2017. Imobilul este în proprietatea beneficiarului, identificat prin extrase CF. nr. 23849 și nr. 23850.

Investiția cuprinde 8 buc. bazine de păstrăvi având fiecare V = 52,8 mc cu accesorile aferente necesare și alte obiective elemente consumatoare de apă și cu evacuare de ape uzate menajere: case de oaspeți, fântână existentă, cuptor, pivniță, filegorie, umbrare pentru pescari, depozit lemne, bazin vidanjabil. Pentru păstrăvărie s-au propus următoarele lucrări:

Captare de apă pentru a preleva un debit de Q med = 3,20 l/s din pr. Aita: va fi realizată cu priză de apă, tip caucaziană, înglobată într-un prag deversor executat din beton în albia pârâului. Schema de captare este alcătuită dintr-un canal de colectare situată transversal  pe pârâu,  aproape de talveg,  astfel  ca cele mai mici  niveluri de apă să poate fi captată și dintr- un grătar de captare, care acoperă aproape în întregime canalul de colectare. Dimensiunea canalului colector este de  40 x 70 cm, din care apele captate vor fi direct conduse într-un deznisipator orizontal.

Construcții de deznisipator, prevăzute cu dispozitive pentru reglarea debitelor, atât la intrare cât și la ieșire și golire (stăvilar și vană stăvilar). Deznisipatorul are o cameră de acces, una de linistire a curentului de apă, o cameră de sedimentare și una de colectare a apei deznisipate. Primele două camere sunt comune, racordarea de la canalul de intrare, până în camera de sedimenare. Pentru liniștirea curentului, se prevăd bare de oțel, iar pentru măsurarea debitelor captate, în camera de colectare se va monta un deversor triunghiular tip Thomson. Dimensiunea deznisipatorului este: B = 0,5 m lățime, L = 5,00 m lungime, H = 1,10 m adâncime.

Conducta de aducțiune din PE Ø 250 mm, cu o lungime de L = 380 m, face legătura între camera de deznisipator și bazinele de creștere a păstrăvilor.

Bazinele de creștere păstrăvi: sunt 8 buc. fiecare având 4x8 m, dreptunghiulare din beton armat, amplasate în paralel. La  intrare  în  bazine  sunt  prevăzute  căminele  de  distributie  a  apei  ce  vine  prin conducta de alimentare PE Ø  250 mm.  Golirea se va efectua cu o conductă de golire PE Ø 150 mm,  montat la fundul gropii de pești prin vane de perete Ø150 mm. Ciclul de umplere/golire pentru bazine de creștere este de 2 ori pe an.

Canalul de evacuare din bazinele de  păstrăvi va fi tot din PE 250 mm,  având o lungime de L = 47,0 m ce leagă căminele de tip călugăr la ieșire din bazine cu intrare în lacul  1.

Lacurile nr. 1 și 2 – în aval de cele 8 bazine de păstrăvi, vor fi amenajate din pământ cu scopul decantării și descompunerea suspensiilor, înainte de evacuare a apei în pr. Aita.

  • lacul nr. 1 va avea o suprafață de S = 780 mp și un volum de V = 1.560  mc.  Alimentarea cu apă a lacului nr. 1 se va rezolva atât din conducta de  aducțiune  PE  Dn  250  mm, cât și din canalul de evacuare bazine PE  250 mm.
  • lacul nr. 2 va fi amplasată în aval de la  lacul  nr. 1,  va avea o suprafață de S = 4.750 mp și  un volum de V =  5.225  mc. Alimentarea cu apă a lacului  nr.2  se propune din lacul  nr. 1  prin călugăr cu un canal de legătură din PVC-KG Ø 300 mm, L = 45 m.

Gură de evacuare: Golirea apei din lacurile și din bazinele va fi executată printr-un  cămin de tip călugar amplasată la lacul nr. 2 și un canal de evacuare din PVC -KG Ø 300 mm, L = 45 m.

Sursă de apă pentru ape menajere se va asigura din fântână săpată existentă, cu Dn 800 mm, adâncimea este de Hpuț = 5,40 m, Hapa =  -2,60 m, Q med zi = 5,92 mc/zi = 0,068 l/s.

Evacuarea  apelor uzate menajere: apele uzate menajere vor fi colectate în două bazine vidanjabile impermeabilizate, de câte V = 16 mc fiecare.

Alte obiective care se vor executa în funcţie de rezultatele economice realizate de prima etapă şi vor fi:

  • pivniţă (beci) ; regim Sp+P (Sc = 60,50 mp)
  • filegorie (nr.1) ; regim P (Sc = 66,29 mp)
  • filegorie (nr.2) ; regim P (Sc = 36,20 mp)
  • depozit ; regim P+M (Sc = 111,32 mp)
  • umbrare (pt.pescari) ; regim P ; (Sc = 12 mp) - 7 buc
  • casa oaspeţi (nr.1) ; regim P+M (Sc = 470,07 mp)
  • casa oaspeţi (nr.2) ; regim P+M (Sc = 211,00 mp)
  • cuptor ; regim P (Sc = 28,41 mp)
  • casa poartă ; regim P (Sc = 9,10 mp)
  • bazin vidanjabil (subteran) ; (V = 18 mc) - 2 buc.
  • accese (principal, secundare), drumuri şi aleile interioare, parcări;

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Alimentarea cu apă a complexului piscicol se va face din pârâul Aita;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie se vor genera în special deșeuri din construcții, deşeuri menajere, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuție: funcţionarea utilajelor, mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatului de urbanism funcțiunea dominantă a zonei este producție agricolă, funcțiunea complementară este echipare edilitară, funcțiuni permise servicii turistice;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul se află în bazinul hidrografic Olt, cursul de apă pârâul Aita, afluent de dreapta al Râului Olt;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform certificatului de urbanism imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/05.03.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă, și a obținut  Avizul de gospodărire a apelor nr. 78/13.12.2019 emis de SGA Covasna;

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/05.03.2020, titularul proiectului are obligația de a depune documentația spre avizare la DSP Covasna și ISU Covasna;
  5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în albia pârâului Aita;
  10. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei pârâului Aita;
  11. Captarea apei va fi amenajată astfel să permite menținerea debitului salubru de Q 95 % = 0,071 l/s, iar în perioade cu regim termic ridicat și regim pluviometric scăzut se va aplica prevederile Planului de restricții și folosire a apei în perioade deficitare.   
  12. În perioada de execuție a lucrărilor titularul proiectului are obligația să întocmească Planul de prevenire a poluărilor accidentale și să realizeze dotarea minimială a punctului de lucru cu mijloace și materiale de intervenție.
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat. Utilajele vor fi retrase din perimetrul de extracție pe momentul alimentării.
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 62/10.01.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  18. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János