Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 15.05.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ASOCIAȚIA VINCA MINOR, CUI 18190315, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Bem Jozsef, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1296/10.03.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.05. 2020 că proiectul ”Implementarea unor măsuri de management conservativ în situl Ciomad-Balvanyos, împrejmuiri și alte lucrări de amenajare a spațiilor publice”, propus fi amplasat în comuna Turia, Valea Iadului și Băile Balvanyos, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 22.04.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 28.04.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 15.05.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/14.05.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 11.05.2020;
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Ciomad-Balvanyos ROSCI0037 (înregistrat cu nr. 2000/15.04.2020), SGA Covasna (înregistrat cu nr. 2419/13.05.2020), Direcția Județeană pentru Cultură Covasna (înregistrat cu nr. 2402/12.05.2020) ;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propus are ca scop implementarea unor măsuri de management și măsuri specifice prevăzute în Planul de management al sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos, declarat prin Ordinul MMDD 1964/2007. Planul de management al sitului a fost aprobat prin ORDIN  nr.141/25-03-2016 (M.M.A.P.) al Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Realizarea şi montarea unui gard de protecție din lemn de stejar în jurul turbăriei, pe o lungime de 356 m, are ca scop limitarea păşunatului şi asigurarea protecţiei efective a turbăriei din valea Iadului şi a speciilor protejate din turbă, asigurând totodată implementarea măsurilor active:

  • 1.3.6. Limitarea cositului şi a păşunatului în mlaştinile de valoare conservativă mare din valea Iadului;
  • 1.4.1. Asigurarea limitării pășunatului de-a lungul pârâurilor, în șaua Burda, pasul Turia, valea Zsombor și în valea Iadului, afectate de un pășunat excesiv, în vederea protejării speciilor Ligularia sibirica, Carex appropinquata.

Amplasamentul din Valea Iadului se află pe partea vest a localității Turia, unde se poate ajunge pe un drum de pământ. Terenul are o forma poligonală, apropiată de un dreptunghi distorsionat neregulat. Perimetrul va fi imprejmuit cu un gard electric cu lungimea de 356 m format din 4 linii electrice. Firele se vor amplasa în exteriorul împrejmuirii și vor fi fixate pe izolatori distanțieri de 16cm. Se vor folosi arcuri de intindere pentru tensionarea firelor electice. Alimentarea gardului se va realiza prin aparatul de punere sub tensiune B280 de 2,8 Joules, care emite pulsuri neletale de înaltă tensiune de 9kV pentru a descuraja animalele sălbatice de a pătrunde în perimetru. Aparatul de punere sub tensiune este alimentat de două baterii cu ciclu înalt de descărcare/încărcare Optima 3,7l și un panou solar de 60W. Atât perimetrul cât și aparatul de punere sub tensiune vor fi protejați prin sistemul de împământare, compus din electrozi de împământare galvanizați de 2m, cablu dublu izolat de 2.5mm și paratrăznet. Vor fi construite 3 porți de acces, compuse din mâner poartă cu arc, șnur și izolatori de poarta. Imprejmuirea va fi semnalizată cu plăcuțe de avertizare.

Pentru implementarea măsurii active 1.3.5., din cauza suprafeţei mici a habitatului şi lipsa zonelor de tampon, vizitarea, turismul, care afectează habitatul, pot fi realizate numai prin folosirea pasarelelor, podeţelor şi a drumurilor macadam construite în acest scop. Pentru diminuarea impactul negativ al turismului în habitatul 91D0*, va fi realizat și montat un podeţ de 30 m lungime, realizat din lemn de stejar. Podeţul contribuie la protecţia strictă a habitatului prin evitarea tasării şi călcării pe suprafața acestuia, la stoparea degradării turbăriei.

  • Infrastructura (împrejmuire + podeț) va fi realizată din stâlpi stejar executat prin foraj. Înălțimea împrejmuirii va avea H=1,80 m, va fi confecționat din structura de lemn stejar – stâlpi și montanti. Pe stâlpi se va monta un sistem de protecție - gard electric, împotriva animalelor.
  • Suprastructura podețului-stâlpi, grinzi longitudinale, verticale, balustrade, pardoseala vor fi confectionați tot din lemn de stejar. Elementele de lemn vor fi tratate cu soluții speciale fungicide și vopsite în final cu ulei de in în două starturi.

Sursele de finantare a lucrărilor sus menționate se propune a se realiza prin Programul Operațional Infrastructurii Mare – POIM - Axa Prioritară 4 -Protecţia mediului prin măsuri de conservare a biodiversităţii, monitorizarea calităţii aerului şi decontaminare a siturilor poluate istoric.

În localitatea Băile Bálványos se propun trei amplasamente pentru colectarea deșeurilor, astfel:

  • la Izvorul  18 se vor monta două eurocontainere;
  • vizavi de Casa de vacanță” Istvána” se prevăd două eurocontainere;
  • la Pensiunea “Vár” se vor monta patru eurocontainere.

Aria construită a construcției pentru două Eurocontainere va fi Ac=13.20 mp, iar pentru patru Eurocontainere Ac=19.30 mp. Fundația construcțiilor se va executa din beton, iar placa cu cota superioară de ±0.00 va fi realizată din beton armat cu o grosime de 10 cm. Delimitarea containerelor se va realiza cu o împrejmuire executată din structură de lemn de stejar (stâlpi, grinzi) și plasa de sârmă specială, confecționată împotriva animalelor. Acoperișul construcției este de tip sarpanta din lemn de stejar, cu invelitoarea din țigle solzi ceramice.

La cele trei construcții se prevede gard electric de protecția animalelor.

Caracteristicile principale ale construțiilor proiecate:

DENUMIRE

CARACTERISTICI PRINCIPALE

VALEA IADULUI

Lungime gard protector

356,00 m

Inaltime gard protector

1,80 m

Lungime podet

30,00 m

Inaltime podet

1,30 m/0,90 m

PUNCTE DE COLECTARE DESEURI – 2 EUROCONTAINERE

Aria construita

13,20 mp

Aria utila

10,97 mp

Aria desfasurata

13,20 mp

Inaltimea la streasina

2,11 m

Inaltimea la coama

3,02 m

Regimul de inaltime

parter

PUNCTE DE COLECTARE DESEURI – 4 EUROCONTAINERE

Aria construita

19,30 mp

Aria utila

16,74 mp

Aria desfasurata

19,30 mp

Inaltimea la streasina

2,11 m

Inaltimea la coama

3,02 m

Regimul de inaltime

parter

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere, deșeuri de ambalaje, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor folosite în exceuție și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism imobilele se află în proprietatea publică și privată a comunei Turia, folosința actuală: drum, pășune, fiind situate în extravilanul și intravilanul localității;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – Amplasamentul propus cuprinde și zone mlăștinoase, turbării;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna în zona amplasamentului se fală monumentul istoric Cetataea Blavanyos (Cod LMI 2015: CV-II-m-A-13297).

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; aria construită de mici dimensiuni;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în interiorul sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos.

- proiectul propus are ca scop implementarea unor măsuri de management și măsuri specifice prevăzute în Planul de management al sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Bálványos, declarat prin Ordinul MMDD 1964/2007.

- proiectul nu afectează integritatea ariei naturale protejate; prin lucrările de amenajare și de construcții  propuse, pe parcursul lucrărilor, se va modifica temporar, echilibrul ecosistemului local, atât cantitativ și calitativ, dar fără consecințe importante asupra evoluției relațiilor din lumea biotică a locului. Scopul lucrărilor este întocmai asigurarea protecţiei stricte a ecosistemelor în zona Torjafürdő.

- concluziile memoriului de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna, conform cărora impactul lucrărilor de construcții aspupra habitatelor și speciilor protejate existente pe amplasamentul studiat este nesemnificativ și se manifestă temporar doar pe perioada desfășurării lucrărilor.

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010).

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere al SGA Covasna nr. 2553/12.05.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2419/13.05.2020 nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă și nu necesită obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Respectarea Planului de management al sitului a fost aprobat prin ORDIN  nr.141/25-03-2016 (M.M.A.P.) al Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 589/12.05.2020 (înregistrat cu nr. 2402/12.05.2020) lucrările trebuie avizate de DJC;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. În cazul în care pe perioada de execuție a lucrărilor se observă pe amplasamentul proiectului cuiburi sau locuri de hrănire/odihnă a speciilor ce constituie obiectivele de conservare ale ariei naturale protejate în cauză, se sistează lucrările în zonă/zonele respective și se anunță ANANP în maximum 24 de ore de la constatare.
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  12. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat. În cazul apariției pe timpul construcției a unor scurgeri accidentale de hidrocarburi se vor lua măsuri operative pentru înlăturarea cauzelor și limitarea efectelor asupra factorilor de mediu. În astfel de situații se vor anunța ANANP Serviciul Covasna și APM Covasna în termen de 24 ore.
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 05/26.02.2020 eliberat de Primăria Comunei Turia, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János