Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 24 / 18.08.2020

 

   Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORANGE  ROMANIA SA, cu sediul în mun. Bucureşti, sector 1, B-dul Lascăr Catargiu, nr. 51-53, Europe House, prin Busy Light SRL, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 3805/16.07.2020,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 20 că proiectul „Montare cablu fibră optică între site Orange BR0538 (UAT Sita Buzăului, judeţul Covasna) şi site BR0931 (UAT Teliu, judeţul Braşov); Reglementare reţele electrice (stâlpi de energie electrică)”, propus a fi realizat pe domeniul public a a comunei Sita Buzăului, a oraşului Întorsura în jud. Covasna şi a comunei Teliu, în jud. Braşov, traversând râul Buzău, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Lungimea traseului în jud. Covasna este de cca. 10706 m, iar restul pâna la 11819 m în jud. Braşov.

Prezenta decizie este valabilă numai pentru lucrările efetuate pe teritoriul judeţului Covasna.

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului; anexa 2, pct. 3, lit. b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 27.07. si pe avizierul APM Covasna în data de 22.07.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 29.07.2020, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;  
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna din data de 17.07.2020, ca proietul nu se află in interiorul ariilor naturale protejate
  4. Punct de vedere – Garda Națională de Mediu, Comisariatul Județean Covasna, nr. 1505/CJ CV/12.08.2020,  înregistrată la APM Covasna cu nr. 4367/12.08.2020 – la gestionarea deseurilor din constructii sa se respecte prevederile art. 4 si art. 17, alin. 3 din Legea 211/2011, privind regimul deseurilor
  5. Punct de vedere - Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, nr. 1067/ 12.08.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4374/12.08.2020– documentația va trebui să fie depusă spre analiză la DJC Covasna
  6. Punct de vedere – SGA Buzău – este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor, conform Ord.MAP 828/04.07.2019
  7. Punct de vedere – DSP Covasna proiectul nu necesita Asistenta de specialitate din partea de sanatate publica din partea DSP Covasna
  8. Proces-verbal ședință CAT nr. 18/14.08.2020 luarea deciziei etapei de incadrare;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪   În județul Covasna

Fibra optica (FO)se vamonta aerian de la antena Orange BR 0538peterenextravilan UAT Sita Buzaului, pe o lungime de cca164 mpe 3 stalpiproiectatiintermediari, panala reteaua de energieelectricaexistenta.O alta varianta  de la antena va fi pe terenul proprietarului cu care este incheiat contract de inchiriere pentru pilon pana la DN 10kM 109+854, unde va traversa aerian DN10 spre reteaua electrica. Apoi va continua pe stalpii de energie electrica pe strada secundara si DN 10 incepand de la kM 109+700 sau de la km 109+854, pe partea stanga pana la kM 110+510, unde va traversa Raul Buzau pe stalpii de energie electrica si va intra pe teren intravilan UAT Intorsura Buzaului pe strada secundara.FO se va monta apoi pe DN 10 kM 110+700 pe reateaua de energie electrica  pe partea stanga pana la km  112+807 unde va traversa DN10 si se va monta un stalp Orange pentru a respecta unghiul de traversare peste 60 grade.Apoi FO va continua pe DN 10, pe partea dreapta,pe stalpii de energie electrica, pana la kM 116+364 unde va intra pe teren UAT Bradet. In Loc.Bradet  FO va continua aerian pe partea pana la km 116+481 unde se va planta un stalp pentru a respecta unghiul de traversare peste 60 grade peste DN. Apoi fibra optica va continua aerian pe partea stanga pana la km 116+735 unde va traversa pe partea dreapta. FO va continua aerian pe stalpii electrici pana la km 118+110 undeva traversa DN10 si se va planta un stalp Orange pentru a respecta unghiul de traversare peste 60 grade fata de DN. FO va continua aerian pe stalpii electrici pe partea stanga pana la km  118+434 unde va traversa DN 10 pe stalpii electrici si va parasii DN 10. FO se va monta pe stalpii de medie tensiune 20 kV prin padure, pana la limita cu Jud. Brasov UAT Teliu.

▪   În județul Braşov (nu face obiectul prezentei Decizii)

FO va continua aerian pe stalpii MT, va intersecta la km 120+000 DN 10. FO va continuaaerian pe stalpii de MT pana la antena Orange BR 0931. FO se va monta exclusiv aerian pe stalpii de medie tensiune apartinand Societatatii de distributie energie electrica Transilvania SUD Sucursala Brasov”

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate:

proiecte asemănătoare în județul Covasna si Brasov

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezultă deşeuri menajere, pămant excavat, deşeuri generate de organizarea de şantier şi resturile de conductă sau ţevi recuperate în urma execuției obiectivului propus şi care vor fi transportate fie la un centru de reciclare fie înapoi la beneficiar, respectând normele de mediu valabile în cazul depozitării materialelor

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- funcţionarea utilajelor în perioda de executie

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: domeniu public

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: Nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: nu este cazul

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: unele lucrări se realizează în zonele locuite, pe domeniul public a comunelor

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al DJC Covasna, nr. 1067/12.08.2020 – documentația va să fie depusă spre analiză la DJC Covasna

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie si de  exploatare de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, sau alte substante periculoase  pe sol, sau in timpul curățirii decantorului, sau deteriorarea hidroizolației acestuia)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante periculoase în timpul constructiei sau  exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus,

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 18/014.08.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;  a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată; Conform punctului de vedere al DJC Covasna – documentația să fie depusă spre analiză la DJC Covasna
  3. Conform Punctului de vedere din partea SGA Buzău – este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor, prevazut in Ord.MAP 828/04.07.2019
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  8. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  9. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 275/29.06.2020 eliberat de Consiliul Judetean Covasna  şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie este valabilă numai pentru lucrările efetuate pe teritoriul judeţului Covasna.

 

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                           Responsabil

Acorduri, Autorizaţii,                                                                             biodiversitate,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                       Geogr. BERDE Lajos

 

 

 

 

                                                                                                            Întocmit,

                                                      Ing. BORBÁTH József