Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 11.09.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC SICERAM SA cu sediul în municipiul Sighișoara, str. Viilor, nr. 123, județul Mureș, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2599/22.05.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 25.06.2020 că proiectul ”Deschidere carieră argilă comună din Cariera Bodoc” propus a fi amplasat în comuna Bodoc, satul Bodoc, extravilan, CF 23044, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 25.05.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 11.06.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 11.09.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 14/25.06.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 11.06.2020;
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: SGA Covasna (înregistrat cu nr. 3158/18.06.2020), Direcția Județeană pentru Cultură Covasna (înregistrat cu nr. 3200/19.06.2020);
  7. Acordul Primăriei Bodoc pentru transportul argilei nr. 5047/19.09.2019;
  8. Punctul de vedere ABA Olt nr. 12252/GT/09.09.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4968/10.09.2020 conform căruia proiectul nu necesită aviz de gospodărire a apelor;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin realizarea acestui proiect se intentionează continuarea procesului de exploatare a argilei în cariera Bodoc, jud. Covasna. Cariera functionează sub actuala administrare a SC Siceram SA din anul 2006, pe baza de permis de exploatare si autorizatie de mediu. Cariera detine Acord de mediu nr. 1/2013 pentru suprafata de 3,74 ha, suprafata care însa se apropie de finalul exploatarii și se doreste extinderea acesteia cu înca 1,11 ha.

Accesul în zonă se realizează de pe drumul comunal DC29 care se ramifică din drumul national DN 12 Sfântu Gheorghe- Miercurea Ciuc. Cariera beneficiază de un drum de exploatare amenajat ce permite accesul în perimetrul propus spre exploatare, atât spre vatra carierei cât si spre treptele superioare. Suprafața propusa pentru exploatare, de 11100 mp, este în proprietatea SC Siceram SA, categorie de folosinșă actuală arabil, nr cadastral 23044 din CF 23044 Bodoc, si face parte din perimetrul pentru care s-a obtinut Licenta de concesiune pentru explotare nr. 15428/6.07.2012, cu suprafată totala de 0,126 kmp. Pentru suprafata solicitată se estimează realizarea exploatarii pe perioada aprilie-octombrie, discontinuu, in functie de conditiile meteorologice; 8 ore/zi, 5 zile/saptamana, 2020÷2022;

Coordonatele punctelor de contur al perimetrului în proiectie Stereo 70 sunt următoarele:

Nr. pct.

X

Y

1

495031.162

567056.309

2

495040.730

567119.717

3

494910.409

567310.461

4

494874.626

567285.429

Structural, zacamântul are forma monoclinala in care roca argiloasă suporta o coperta alcatuită din depozite de sol vegetal. Cota de la care începe exploatarea (vatra carierei) este de +565 m. Valorile cotelor bordurilor superioare se vor situa între 582 si 587 m.

Grosimea stratului de argilă în perimetru este de maxim 22 m, grosimea medie fiind de 13 m. Exploatarea se va realiza deasupra nivelului hidrostatic al pânzei freatice. Datorită permeabilitatii scazute apa nu se va infiltra în depozitele de argilă comună care fac obiectul exploatarii. Se preconizeaza a se extrage anual 90.000 tone argilă.

Pentru realizarea investitiei se executa următoarele lucrări:

I. Lucrari de deschidere

Realizarea accesului la resursa de argilă, respectiv la treptele de exploatare.

In prezent, accesul in perimetru se face din localitatea Bodoc, pe drumul amenajat ce traverseaza, printr-un pod de beton, paraul Vasar pana la zacamant. Extinderea spre sud al exploatării urmeaza sa fie asigurata prin amenajarea unui drum temporar de acces, de pamânt, de la baza dealului in cariera existenta. Din drumul de acces se ramifica drumul de exploatare spre treptele de extractie situate in incinta perimetrului de exploatare pe toata durata de functionare a carierei.

Intretinerea drumurilor de acces se va face periodic si consta din degajarea bucatilor de material cazute din mijloacele de transport. In perioada de toamna târzie- iarna, cariera are activitatea sistata, drumul fiind in stadiul de intretinere-conservare.

II. Lucrari de pregatire

- Îndepartarea copertei de sol vegetal cu o grosime medie de 0,3 m, depozitarea selectiva și utilizarea acesteia la refacerea paturii vegetale in segmentul de zacamânt ajuns in stadiul definitiv de extractie.

III. Lucrari de exploatare

- Exploatarea rezervelor de argilă cu metoda treptelor de exploatare, drepte, descendente, derocarea facându-se mecanizat, cu un excavator, succesiv pe 3-4 trepte felii pâna la cota inferioară de exploatare stabilita la 565 m. Decopertarea solului se face cu un buldozer iar încarcarea în transportoare se face cu un excavator. Nu se utilizează explozivi. Elementele treptelor de extractie continuă actuala configuratie a frontului de carieră asigurând o bună stabilitate a versantilor:

- Lungime si orientare longitudinala și transversal la structura geologică,

- Latimea treptei de exploatare (B)= 5 m, Înaltimea treptei de exploatare (h)= 5 m, Unghiul de taluz al treptei de exploatare (α)= 450, Unghiul de taluz general al frontului de cariera (β)= 300 pe toate laturile de extractie.

Incarcarea materialului derocat din frontul de lucru se realizeaza cu excavatoare sau cu ifronul, in camioane de 16 tone. Solul vegetal este haldat separat in partea superioara de est a carierei, pe o suprafata de cca 7x 15 m, urmând sa fie reutilizat pentru refacerea paturii de sol vegetal. Sterilul rezultat din descoperta este depozitat pe latura estica a carierei.

Lucrări de refacere a amplasamentului la finalizarea investiţiei

La finele celor 20 de ani de valabilitatea ai Licentei de exploatare, se preconizează prelungirea acesteia pe perioade succesive de cate 5 ani, pana la epuizarea resurselor/ rezervelor calculate, calcul de rezerve ce va fi actualizat periodic.

Decizia continuarii activitatii de exploatare va fi luata in raport cu situatiile concrete. Daca Licenta de exploatare nu va fi prelungita, cariera va fi inchisa. In aceasta situatie, dotarile mobile vor fi retrase iar drumurile de acces, podul ce a fost construit in perioada licentei de exploatare trec in proprietatea statului. Va fi redata in circuitul productiv suprafata pe care s-a realizat activitatea de exploatare, conform proiectului tehnic de refacere a mediului. In etapa de post-inchidere a activitatii miniere, vor fi derulate urmatoarele activitati:

- Programul de monitorizare a factorilor de mediu

- Lucrari de intretinere a vegetatiei instalate în faza de refacere a mediului, precum si a celor ce vizează stabilitatea zonelor erodate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: carieră de argilă a titularului în imedaiata vecinătate aflată la finalul exploatării;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Argilă comună extrasă este folosită pentru fabricarea produselor ceramice brute- caramizi si tigle;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special: steril folosit la umplerea terenurilor excavate, deşeuri menajere, uleuri uzate, absorbanți, filtre uzate, etc. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de argilă comună;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se află la o distanță de aproximativ 0,46 km fașă de limita sitului Natura 2000 ROSPA 0082 Munții Bodoc - Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan în partea estică  alocalității;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Adresei nr. 774/16.06.2020 (Comunicare 73/2020) Direcției Județeană pentru Cultură Covasna în perimetrul propus nu sunt cunoscute situri arheologice, dar se află în zona de protecție a sitului arheologic nou relevat din zona de sud-est a carierei, ca urmare decopertarea suprafeței pe latura sudică a perimetrului se va efectua cu supraveghere arheologică.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; perimetrul propus de exploatare are o suprafață de 11.100 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil. Executia lucrarilor de exploatare se preconizează a fi realizată în perioada 2020 - 2022.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere ABA Olt nr. 12252/GT/09.09.2020 proiectul nu intră sub incidența art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, drept urmare nu este necesară obținerea avizului de mediu.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Se vor respecta prevederile Legii minelor nr. 85/2003 cu modificările și completările ulterioare, precum și normele și instrucțiunile emise pentru aplicarea acesteia;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Să mențină pe toată perioada exploatării garanția finaciară pentru refacerea mediului;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport. Pe drumul comunal mijloacele de transport circulă cu restricții de viteza pe DC (maxim 30 km/h).
  10. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  11. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție în locuri special amenajate și autorizate;
  14. Se va întocmi planul de prevenire şi combatere a poluărilor accidentale în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 278/1997 al M.A.P.P.M. şi se va asigura stocul minim de materiale pentru intervenţie;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 183/08.05.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita revizuirea autorizaţiei de mediu conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János