Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 22.09.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC AKSD ROMÂNIA SRL, cu sediul în județul Mureș, comuna Sânpaul, sat Chirileu, nr. 1B, Parc Industrial Mureș, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4764/01.09.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.09.2020 că proiectul ”CONSTRUIRE UNITATE DE STERILIZARE, ÎMPREJMUIRE TEREN ȘI BRANȘAMENT LA UTILITĂȚI” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, cartierul Câmpul Frumos, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, punctul 11 litera b), corelat cu punctul 10 litera a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 07.09.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 08.09.2020, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/18.09.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. Referat de evaluare din punct de vedere microbiologic eliberat de Institutul Național de Sănătate, Centrul Regional de Sănătate Publică București, nr. înreg. 3274/14.05.2010;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiect de dimensiune medie, care prevede construirea unei hale metalice pentru desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor. AKSD ROMANIA SRL are ca activitate principală ”Colectare deșeuri periculoase, tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase” – cod CAEN rev.II 3812, 3822.

Amplasamentul se situează în intravilanul mun. Sf. Gheorghe, Parcul Industrial SepsiPark, cu o suprafață totală de 4470 mp (CF nr. 41265), fiind liber de construcții.

Prezentarea proiectului:

Investiția ”Construire unitate de sterilizare și împrejmuire teren” propune realizarea următoarelor 4 obiective:

  1. Ob. 1. – Lucrarea de bază o hală metalică cu regim de înălțime P – Unitate de sterilizare
  2. Ob. 2. – Amenajări exterioare (drumuri platforme și parcaje)
  3. Ob. 3. – Rețele exterioare
  4. Ob. 4. – Împrejmuire teren.

Situația ocupării definitive va fi:

Suprafață ocupată de construcții existente: 0 mp

Suprafață ocupată de construcții propuse: 546,30 mp

Suprafață desfășurată propusă: 546,30 mp

Suprafață ocupată de drumuri, platforme și parcaje: 1933,10 mp

Suprafață ocupată de zone verzi: 1990,60 mp.

POT propus=12,22%; CUT propus=0.12.

Sistemul de construcție a halei metalice (S=540,36 mp), cu regim înălțime parter va fi alcătuit din:

  • stâlpi din profile metalice protejate cu gipscarton,
  • fundații izolate sub stâlpi și grinzi de fundare perimetrală și sub ziduri de compartimentare din BCA
  • închideri perimetrale și acoperișul din panouri termoizolante de 10, respectiv 15 cm grosime
  • compartimentarea din panouri tip sandwich și din gipscarton.

Amenajările exterioare:

În fața clădirii va fi proiectat un preuzinal format dintr-o parcare dalată pentru 7 autoturisme, 4 autoutiltare și spațiu verde. În incintă s-au prevăzut drumuri asfaltate cu borduri pentru circulație, iar accesul se va realiza printr-o poartă carosabilă glisantă și o barieră de control acces.

Rețelele de utilități:

În prezent Parcul industrial dispune de toate utilitățile necesare pentru o investiție. Beneficiarul va executa branșamentelele necesare – alimentare cu apă, canalizare menajeră și pluvială, energie electrică, gaze, de la rețeaua Parcului Industrial SepsiPark.

La canalizarea pluvială, în zona de parcaje auto, s-a prevăzut separator de ulei subteran.

Apa uzată rezultată după dezinfecția pubelelor folosite și după dezinfecția platformei, unde se efectuează golirea autoutilitarelor, se va colecta într-un rezervor din oțel vidanjabil cu V=20 mc.

Cazanul de producere abur pentru sterilizare

Pentru producerea aburului necesar în procesul de sterilizare a deșeurilor, incinta tehnologică va fi dotată cu un cazan pentru producerea aburului cu o putere de 230 kW și o capacitate de producție a aburului de 330 kg/h, dotat cu un coș de evacuare de cu o înălțime de h= 9 m.

Centrala termică

Pentru încălzirea spațiilor de birouri și a apei calde utilizată în scop igienico-sanitar incinta va fi dotată cu o centrală termică murală pe gaz metan cu tiraj forțat în condensare de 65 kW.

Camera frigorifică

Camera frigorifică pentru depozitarea temporară a deșeurilor periculoase colectate proiectată în incinta tehnologică va avea un volum de V= 120,38 mc, dotată cu instalație frigorifică marca Frescold cu dezumidificator Luvata ce realizează o temperatură de + 4℃, care folosește agent refrigerant R404A ecologic.

Descrierea sterilizatorului:

În hală se vor monta sterilizatoare tip Lajtos 1000, sterilizatoare care au referat tehnic de evaluare emis de Ministerul Sănătății, Institutul național de Sănătate Publică nr 3274/14.05.2010.

Încărcarea sterilizatoarelor se face prin partea superioară a acestora. Deșeurile sunt măcinate împreună cu ambalajul lor și ajung apoi în rezervorul inferior. Sensul de rotire al zdrobitorului se schimbă aproximativ din două în două minute. După măcinare/zdrobire temperatura din interiorul autoclavei va crește la 138℃ prin revărsare de aburi și prin mărirea presiunii din interior (la 3.8 bari).

Condițiile de sterilizare se mențin până la deschiderea orificiului rezervorului inferior după un program presetat. Rezultatul procesului tehnologic va fi o masă sterilă, zdrobită (siguranța de sterilitate= 108), care poate fi eliminată împreună cu deșeurile municipale în depozite pentru deșeuri. Prin procesul de tratare (măcinare și sterilizare) volumul deșeurilor va fi cu 80% mai mic decât la început.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate în faza de execuție a proiectului vor fi agregatele minerale (balast, nisip), piatră spartă, mixturi asfaltice. Terenul concesionat se află în proprietatea municipiului Sf. Gheorghe cu destinația de parc industrial.

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru scop tehnologic – producerea aburului necesar sterilizării, în scop igienico-sanitar – curățare/dezinfecție incintă; personal și în scop PSI.

Având în vedere dimensiunea și amplasarea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În faza de construcție deşeurile rezultate din activitatea de construire şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; hartie si ambalaje; deseuri materiale de constructie; deseuri metalice, care vor fi colectate, depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

În perioada de funcționare în cadrul unității se vor gestiona și neutraliza deșeuri medicale. Gestionarea deșeurilor medicale se va realiza în conformitate cu prevederile OMS 1226/2012. În sistemul de neutralizare vor fi introduse următoarele tipuri de deșeuri medicale: deşeuri infecţioase şi înţepătoare-tăietoare (care au venit în contact cu sânge sau alte fluide biologice), sticlărie de laborator, materiale şi ambalaje contaminate din carton şi plastic cu excepţia următoarelor tipuri de deșeuri: substanţe explozive, deşeuri chimice, deşeuri lichide provenite din activităţile laboratoarelor de radiologie, deşeuri inflamabile, explozive, acizi, produse secundare chimice, părţi anatomice, deşeuri radioactive, medicamente expirate şi citostatice. Ulterior procesului de neutralizare aceste deșeuri pot urma fluxul de eliminare a deșeurilor nepericuloase.

Unitatea va fi dotată cu containere mobile cu capac pentru descărcarea autoutilitarelor. Depozitarea deșeurilor medicale până la sterilizare se va face în depozitul frigorific special amenajat cu o capacitate de stocare care asigură cel puțin depozitarea unei cantități de deșeuri echivalent cu capacitatea maximă de sterilizare în 24h.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

- în perioada de funcționare: emisii de la funcționarea cazanelor pentru generare aburi, circulația autovehiculelor.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor. Prin construcție se asigură circuitele necesare pentru derularea activității (vestiar negru/alb) și sunt prevăzute echipamente și proceduri de curățare pentru toate zonele din incintă. Gestionarea deșeurilor se va efectua numai de personal instruit

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): în faza de execuție a lucrărilor prevăzute proiectul nu va prezenta riscuri pentru sănătatea umană. În faza de funcționare: personalul va fi instruit în vederea gestionării deșeurilor medicale și se va asigura îmbrăcăminte specială de protecție. .

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 277 din 13.07.2020 imobil în proprietatea  Municipiului Sfântu Gheorghe, situat în intravilan. Regimul econimic: zonă Parc agro-industrial. Folosință actuală teren curți, construcții.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se situează în intravilanul mun. Sf. Gheorghe, în incinta Parcului Industrial Sepsiipar.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul .

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: în afara zonelor de locuit a municipiului.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: în zona amplasamentului nu se găsesc monumente istorice.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafata ce va fi ocupată definitiv de obiectivul de investiții si lucrările aferente acestuia, este de aproximativ 4.470 mp. Impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

  b) natura impactului: în perioada de execuție: organizarea de șantier, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer de la lucrările de construcție, circulație și manipularea materialelor de construcții;

- în perioada de funcționare: emisii de la caza generare aburi și centrală termică, respectiv de la circușația autovehiculelor.

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificatic și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale, atât în perioada de construcție cât și în perioada de funcționare.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea Ordinului M.S. nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale;
  4. Gestionarea deșeurilor medicale neutralizate se va realiza respectând prevederile Ordinului nr. 1.279/2012 privind aprobarea Criteriilor de evaluare, a condițiilor de functionare și monitorizare a echipamentelor de tratare prin decontaminare termică la temperaturi scăzute a deșeurilor medicale periculoase;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  8. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  9. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  10. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 277/13.07.2020 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  19. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţia de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                              Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                             ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena