Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 10.02.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BRATEȘ cu sediul în comuna Brateș, satul Brateș, nr. 5, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 654/03.02.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 10.02.2021 că proiectul ”MODERNIZARE STRĂZI ÎN COMUNA BRATEȘ, JUD. COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Brateș, satele Brateș, Telechia, Pachia, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.02.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 04.02.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 10.02.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 04.02.2021, conform căruia amplasamentul proiectului nu se află în arie naturală protejată;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 3/10.02.2021;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 654/03.02.2021; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Situaţia existentă

Proiectul propune modernizarea unui numar de 30 (treizeci) de străzi, drumuri de interes local, apartinatoare satelor din componenta administrativa a comunei Brateș, judetul Covasna. Tronsoanele de strazi care fac obiectul prezentei documentatii asigura legătura riveranilor la Drumul Național 13E Covasna - Sf. Gheorghe si respectiv la DC9  Brateș-Imeni, în prezent făcând parte din categoria drumurilor provizorii. Drumurile prezintă unele denivelări în profil longitudinal și transversal și în principal sunt definite degradări de tipul: gropi, făgașe, burdușiri, dezgrădinarea pietruirii (piatră alergătoare de mici dimensiuni), degradari de margine, cauzate de șiroiri ale apelor de suprafață sau staționării îndelungate a acestora pe partea carosasbilă și de traficul desfășurat în timp. Factorii de mediu adică acțiunea inghețului dezghețului, sau umiditatea ridicată din perioada anotimpului ploios reprezintă o altă cauză a stării de degradare actuale. În plus se constată: lipsa acostamentelor sau acolo unde exista sunt înierbate, neasigurând o scurgere rapidă a apei de pe partea carosabilă spre șanțurile de evacuare (neamenajate),  lipsa pantelor in profil transversal.

Situaţia proiectată

Se păstrează traseul actual al străzilor, cu imbunatatiri acolo unde sunt necesare si posibile. Lungimea totală proiectată rezultată este de aproximativ 10,31 km, astfel:

  • in satul Brateș 3,92 km
  • in satul Telechia 2,74 km
  • in satul Pachia 3,65 km,

Proiectul în plan urmăreşte traseul existent. În profil longitudinal linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări, cu diferenţe în ax pozitive aproximativ egale cu grosimea sistemului rutier + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 să fie respectat, iar accesul la proprietati sa nu fie ingreunat.

Parte carosabilă:

Varianta 1: Structura rigida  în urmatoarea componenta:

  • 20 cm imbracaminte din beton de ciment BcR4,0
  • Hartie Kraft
  • 2 cm Strat egalizare de nisip
  • 35 cm strat de agregate naturale 0-63 mm
  • strat de fundatie existent (zestrea existenta), min 98% Proctor

Varianta 2: Structura flexibila in urmatoarea componenta:

  • 4 cm BAPC16 rul 70/100
  • 6 cm BADPC 22,4 leg 70/100 
  • 15 cm strat de baza din piatra sparta amestec optimal
  • 30 cm strat de agregate naturale 0-63 mm
  • 10-15 cm strat antigeliv din balast nisipos
  • strat de fundatie existent (zestrea existenta), min 98% Proctor

Acostamente: 20 cm piatra Sparta, 10 cm agregat natural 0-63 mm.

Trotuare: 4 cm BA8 rul 70/100, 15 cm piatra Sparta, 10 cm agregat natural 0-63 mm.

Acolo unde va fi necesar se vor monta borduri pentru delimitarea partii carosabile si a trotuarelor.

În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat in funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural. Astfel in sectorul studiat evacuarea apelor este rezolvata prin panta longitudinala si transversala, apele vor fi  preluate de santuri noi proiectate sau de santurile existente ce se vor curata, decolmata si reprofila.

Satul

Strada

Lungime strada (m)

trotuar (mp)

rigola scafa (m)

sant pereat (m)

rigola carosabila (m)

acces proprietati (buc)

 
 

BRATES

1

546.5

 

294

710

70

9

 

2

358.8

440

 

352

 

11

 

12

343.5

425

 

447

80

10

 

3

170.8

 

161

50

 

 

 

11

707.3

 

 

885

25

21

 

11-r

173.8

 

 

158

 

5

 

4

253.5

 

113

129

 

2

 

13

148.8

 

 

136

 

1

 

5

195

 

199

 

 

 

 

9

186.6

 

 

175

 

3

 

6

239

 

 

240

 

9

 

8

179

 

84

81

 

 

 

7

217.7

 

120

90

 

 

 

10

200

 

340

 

 

 

 

TELECHIA

5

483

 

502

 

 

 

 

2

140

 

142

 

 

 

 

6

776.3

 

304

382

288

 

 

3

180

 

180

 

 

 

 

4

500

505

433

67

 

 

 

7

656

 

455

810

 

31

 

PACHIA

1

340

 

 

 

305

 

 

8-3

826.9

 

840

150

 

1

 

2

252.8

 

 

255

 

4

 

11-7

600

 

260

70

250

 

 

9

440

 

225

225

 

8

 

6

131

 

130

 

 

 

 

4

270

 

 

5

205

 

 

8-10-5

640

 

205

315

140

7

 

15

84.4

 

15

65

 

 

 

16

66

430

 

60

 

1

 

Total

10306.7

1800

5002

5857

1363

123

 

Poduri și podețe transversale

In punctele de minim din profilul longitudinal sau in punctele de descarcare si/sau de traversare a strazilor se vor monta podete noi sau se vor inlocui cele existente daca este cazul. Acolo unde din cauza pantelor terenului natural nu se vor putea monta podete, se vor monta rigole carosabile prefabricate din beton.

 

TABEL CENTRALIZATOR PODETE TUBULARE

 

Satul

Strada

Pozitie Km

Podet existent

Tipul podetului proiectat

Observatii

 
 

BRATES

1

0+000

 

Podet D-600 mm L-9 m

 

 

0+078

Podet D-600

 

stare buna

 

0+0546

 

Podet D-600 mm L-18 m

 

 

2

0+188

Podet D-600

 

stare buna

 

0+358

 

Podet D-500 mm L-9 m

 

 

12

0+340

 

Podet D-500 mm L-15 m

 

 

3

0+000

 

Podet D-315mm L-12 m

 

 

11

0+220

 

Podet D-500 mm L-6m

 

 

11-r

0+024

 

Podet D-500 mm L-15 m

 

 

0+025

 

Podet D-500 mm L-6m

 

 

4

0+250

 

Podet D-600 mm L-9 m

 

 

13

0+140

Podet D-600

 

stare buna

 

5

0+000

 

Podet D-600 mm L-9 m

 

 

6

0+225

 

Podet D-500 mm L-9 m

 

 

10

0+025

 

Podet D-500 mm L-6m

 

 

TELECHIA

6

0+438

Podet D-600

 

stare buna

 

0+773

 

Podet D-600 mm L-6m

 

 

7

0+000

Podet D-600

 

stare buna

 

PACHIA

8-3

0+000

 

Podet D-600 mm L-9 m

 

 

0+202

 

Podet D-500 mm L-6 m

 

 

0+826

 

Podet D-600 mm L-9 m

 

 

11-7

0+86

Podet D-600

 

stare buna

 

0+185

Podet dalat existent

 

stare buna

 

0+279

 

Podet D-500 mm L-6m

 

 

9

 

 

 

 

 

8-10-5

0+142

Podet D-600

 

stare buna

 

0+185

Podet D-600

 

stare buna

 

0+408

Podet dalat existent

 

stare buna

 

15

0+080

Podet D-600

 

stare buna

 

Nu se vor executa poduri noi peste cursuri de apă permanente. În ceea ce priveste drumurile laterale, acestea se vor amenaja pe o lungime de 10 m cu aceeasi structura ca a strazilor cu care se intersecteaza si se vor racorda la partea carosabila a acestora prin racordari circulare in plan cu raze cuprinse intre 3 m si 12 m. Se vor amenaja accese la proprietăți peste șanțurile proiectate, conform planșelor și antemăsurătorilor.

Pentru siguranta circulatiei se vor realiza lucrari de semnalizare verticala si orizontala. Se vor realiza marcaje pe carosabil si se vor monta indicatoare de circulatie,

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcţii;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: traficul rutier;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism categoria de folosință a terenului este drum comunal;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – pe anumite porțiuni, amplasamentul este limitrof Râului Negru;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul proiectului se află în intravilan în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 3/2021, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea totală a străzilor modernizate este de aproximativ 1031km; potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform Adresei SGA Covasna nr. 816/SL/09.08.2021, titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține Avizul de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  10. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  11. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  12. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea art. 4 și art. 17 alin 3 din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  16. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  17. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore al Râului Negru;
  18. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  19. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  20. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 34/27.01.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  21. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  22. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János