Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 06.04.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. ZSOMBNORB S.R.L., cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Sălciilor, nr. 32, bl. 31, sc. A, ap. 10, județul Covasna,  înregistrată la APM Covasna cu nr. 740/12.02.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 05.04.2021 că proiectul ”Extindere grajd de vaci 25311-C1” propus a fi amplasat în comuna Valea Crișului, satul Valea Crișului, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 1. e) și 13. a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 14.02.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 23.03.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 06.04.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 8/05.04.2021;
  4. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 2003/23.03.2021; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  5. Adresa ISU Covasna nr. 2502705/30.03.2021 conform căreia titularul proiectului a obținut avizul de securitate la incendiu nr. 18/21/SU-CV/PSI din 23.03.2021;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplsamentul proiectului cu o suprafata de 9300  mp se află în intravilanul comunei VALEA CRISULUI, fiind proprietatea lui Költő Sándor si Költő Ibolya cu drept de superficie SC ZSOMBNORB SRL conform extrasului CF. nr. 25311. Categoria de folosinta: curti constructii in suprafata de 4075 mp si arabil in suprafata de 5225 mp, total S=9300 mp. Accesul se realizează din DJ121A pe un drum de exploatare. Pe acest teren exista un grajd de vaci construit in anul 2010. Pentru cresterea capacitatii de productie s-a propus extinderea grajdului actual.

Dimensiunile actuale ale grajdului: 48.28m x 14.20 m, regim de inaltime Parter, suprafata construită Sc = 704.75 mp, suprafata desfasurata Sd = 704.75 mp, suprafata utilă Su = 645.72mp. Grajdul este împărţit în compartimentul propriu-zis pentru vaci, vitei şi compartimente pentru activităţi anexe, respectiv sala de colectare şi expediere lapte cu tanc de răcire 1.500 l cu spălare automată, camera pompă vacuum, compartimentri1e pentru filtru sanitar cu vestiar negru, grup sanitar, vestiar alb, sala de mese şi de odihnă, birou, depozit şi centrala termică.

Se va executa o adăugire la latura longitudinal estică a cladirii cu functiunea de adapost vaci de lapte cu următoarele caracteristici: dim. max adaugire: 48.28m x 19 m, regim de inaltime Parter, suprafata construita propusa Sc = 917.32 mp, suprafata desfasurata propusa Sd = 917.32 mp, suprafata utila propusa Su = 892.84mp. Extinderea se va realiza structura cu schelet din lemn, inchideri din panouri termoizolante, sarpanta pe ferme din lemn si invelitoare din panouri termoizolante. Inchiderile exterioare: parapet din zidarie confinata de caramida la inaltimea de 2 m. Închideri din panouri termoizolante pe frontoane si prelata din plasa speciala pe lateral de la inaltimea de 2 m. Finisaje interioare: grajdul va avea prevazute pardoseli din beton, tamplarie din lemn. Finisaje exterioare: tencuieli fin driscuite la parapet. Acoperisul si invelitoarea – sarpanta pe ferme din lemn si invelitoare din panouri termoizolante

Extinderea va avea o capacitate pentru 76 vaci si 30 vitei. Vacile vor fi adapostite în boxe, iar vițeii în sistem liber. In extinderea grajdului s-a prevazut un robot automat de smuls, iar in adapostul de vitei un robot automat de alaptare a viteilor.

Suprafața de teren neocupată de construcție se va amenaja în întregime, astfel: căile pietonale vor fi amenajate din pietris pe un strat de piatră spartă compactată, terenul rămas liber va fi reecologizat și plantat cu lucernă și plante decorative pe o suprafață de minim 50% din suprafața terenului.

Platforma de depozitare dejectii cu suprafața de 379 mp, va fi betonata, va avea doua pante spre interior (cu o inclinare de 2-3%) si hidroizolatie la pardoseala cu membrana din PVC impermeabila. Platforma va fi prevazuta pe 3 laturi cu pereti de sprijin inalti de 1,50 m, de asemenea hidroizolatii cu membrana tip TEFUND. Aceasta membrana impiedica patrunderea nitratilor existenti in purin si prin spalarea dejectiilor de catre apele din precipitatii. Zidurile de sprijin ale platformei pe interior se vor finisa cu tencuiala impermeabila.

Bazinul etanș pentru stocarea fracției lichide de la platforma de depozitare dejectii solide va avea 27x 4.5 x 3 m si un volum de 360 mc pentru a putea prelua inclusiv debitele corespunzatoare apelor de spălare ale grajdului.

Modul de asigurare a utilităţilor:

  • alimentarea cu apă se va face din reteaua comunală,
  • evacuarea apelor uzate menajere se va face într-un bazin betonat vidanjabil de 40 mc amplasat la latura lunga est a grajdului,
  • energia electrică se va asigura printr-un grup electrogen.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate pe amplasament există un grajd cu o capacitate, platforma și bazinul de dejecții sunt dimensionate pentru întreg efectivul (existent și cel cu care se va popula extinderea);

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri în perioada de execuție: deșeuri din construcții, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor piese, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie;
  • deșeurile rezultate în timpul execuției/exploatării construcției se va colecta în containere. Se va face o colectare selectivă a deșeurilor și ambalajelor și valorificarea celor reciclabile conform prevederilor legale;
  • În perioada de funcționare se vor genera în principal dejectii animaliere, deșeuri de țesuturi de animale, deșeuri de ambalaje și deșeuri municipale amestecate. Fertilizarea terenurilor cu gunoi de grajd se va face respectând prevederile Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005 plan de management al dejecțiilor valabil, avizat de către Direcția pentru Agricultură a Județului Covasna;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; amplasamentul investitiei se află în incinta unui parc industrial.

- surse de poluare în perioada de funcționare: managementul dejecțiilor animaliere.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

- pentru evitarea poluării solului si a pânzei de apă freatică cu dejecții se va verificare şi întreţine periodic bazinul și platforma de stocare. Dacă se constată degradări, indiferent de natura lor, se vor remedia imediat;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): titularul se va asigura că activitățile de pe amplasament vor fi realizate în aşa fel încât emisiile şi mirosurile să nu determine o deteriorare semnificativă a calităţii aerului, dincolo de limitele amplasamentului.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism zonă funcțională de producție zootehnică;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 10/2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2278/31.03.2021, nu este necesară obținerea avizului de specialitate;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală a terenului 9300 mp, suprafața construită propusa Sc = 917.32 mp; potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor, iar în timpul funcționării prin managementul corespunzător al dejecțiilor animaliere;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: pe amplasament există un grajd de vite;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor, echipamentelor, precum și prin managementul gunoiului de grajd în conformtate cu Codul bunelor practici agricole.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 2343/SL/26.03.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2107/26.03.2021 nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; H.G.124/2003 privind prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului cu azbest cu modificările şi completările ulterioare;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  4. Platforma de gunoi de grajd și bazinul de de stocare a fracției lichide vor fi impermeabille pentru a evita poluarea solului și a apelor freatice;
  5. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Fertilizarea terenurilor cu gunoi de grajd se va face respectând prevederile Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005;
  9. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea art. 4 și art. 17 alin 3 din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  16. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  17. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  18. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 28/07.02.2020 (cu valabilitatea prelungită până la data de 06.02.2022) eliberat de Consiliul Județean Covasna și respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  19. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  20. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  21. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János