Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 14 / 21.04.2021

 

   Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de OMV PETROM SA, sector 1, Petrom City, str. Coralilor, nr. 22, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 144/11.01.2021,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.03.2021, că proiectul „Lucrări de curăţare, remediere a solului şi reconstrucţia ecologică a amplasamentului Depozit Ghelinţa, jud. Covasna’’, propus a fi realizat în localitatea Ghelinţa, FN, judeţul Covasna,

nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 13, lit. a)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna în data de 27.01.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Jurnalul Naţional în data de 03.02.2021, respectiv afişat pe avizierul Primăriei Ghelinţa, la data de 03.02.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Procesul verbal de verificare a amplasamentului, nr. 144/27.01.2021
  4. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. 1587/10.03.2021, a clarificărilor aduse, înregistrată cu nr. 2694/19.04.2021
  5. Punctul de vedere al Compartimentului CFM din cadrul APM Covasna din data de 26.03.2021 - gestionarea deșeurilor trebuie să se realizeze fără a pune în pericol sănătatea umană și fără a dauna mediului, în special: fără a genera riscuri pentru aer, apă, sol, faună și floră; fără a crea discomfort din cauza zgomotului sau a mirosurilor; fără a afecta negativ peisajul sau zonele de interes special  
  6. Punct de vedere – DJC Covasna, nr. 418/25.03.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2095/25.03.2021 – nu sunt observații
  7. Punct de vedere - Primăria Comunei Ghelinţa, nr. 2494/23.04.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2017/23.03.2020 – sunt de accord cu realizarea proiectului cu condiţia transportării volumului de sol contaminat în afara teritoriului administrativ al comunei Ghelinţa
  8. Punct de vedere – ISU Covasna nr. 2502431/18.03.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2072/25.03.2020 – investiţia nu face obiectivul avizării și /sau autorizări din punct de vedere al securității la incendiu

 

  1. Punct de vedere – SGA Covasna, nr. 2311/SL/26.03.2021din data de 25.06.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2110/26.03.2020 – nu este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor
  2. Punct de vedere – DSP Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1881/18.03.2020 - investiţia nu face obiectivul avizării de către DSP Covasna
  3. Punct de vedere – GNM-CJ Covasna nr. 334/CJCV/23.03.2016, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2016/23.03.2016 – la gestionarea deșeurilor din construcții trebuie să respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 3 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/29.03.2021;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪ Terenul este liber de constructii in afara unei cladiri de cca. 40 mp si se afla in proprietatea OMV Petrom SA, conform certificatului de atestare a dreptului de proprietate MO3 nr. 7509/10.07.2002 si are o suprafata de 21134 mp din care:

- Pe suprafata de 18870 mp, cu numar cadastral 25740, se desfasoara lucrarile de remediere;

- Pe suprafata de 2264 mp, cu numar cadastral 25741, nu se vor realiza lucrari de remediere, acest lot a fost dezmembrat pentru ca era necesar un drum de acces.

-  Accesul la amplasament se face pe drumul existent in zona (drum betonat racordat din DJ 121 F).

▪  Vecinătăți

-  Nord: Consiliul Local – comuna Ghelinta, la circa 1,8 km aria protejata ROSCI 0130 – Oituz Ojdula;

-  Sud: Consiliul Local – comuna Ghelinta; paraul Ghelinta;

-  Est: Consiliul Local – comuna Ghelinta;

-  Vest: Consiliul Local – comuna Ghelinta si Fejer Ludovic, Barta Istvan, Barta Imre

▪  Principalele obiective ale actiunii de remediere pentru prezentul proiect sunt:

-  Reducerea concentratiei de hidrocarburi petroliere din sol (identificate pe amplasament, tip THP) prin remedierea sitului contaminat si incurajarea reutilizarii acestuia;

-  Inlaturarea riscului de migrare a contaminarii cu produse petroliere de la nivelul solului-subsolului catre apa subterana prin migrare pe verticala;

-  Inlaturarea riscului privind solul contaminat cu hidrocarburi pentru utilizatorii sitului.

▪ Metoda aleasa pentru indepliniriea obiectivelor proiectului de remediere a solului conform Studiului de fezabilitate din anul 2016 (Asocierea TUV Austria Romania SRL, Santedil Proiect SRL & Prominfo SA) este Bioremediere (aerobă) ex-situ off-site.

   Volumul estimat de pământ contaminat cu produse petroliere in Depozitul de titei (fostul Parc 1) Ghelinta a fost limitat la circa 400 mc (cca. 1000 m2 x 0.4 m), in studiul de Fezabilitate pe baza investigatiilor efectuate in anul 2009 (Bilantul de mediu nivel I – Expert evaluator principal Niculae Gheorghe – 3 foraje, din care unul de proba martor la adancimi de 0,3 si 0,5 m. La forajul F1 contaminarea a fost in medie de 15 ori mai mare decat limita admisa de 2000 mg/kg THP) si in anul 2013 (Raport de revaluare a stadiului contaminarii – Dekonta SRL, 1 foraj la adancimi de G1 de 0,3 m, G2 de 0,5 m, din care la G1 contaminarea este mai mare de 3 ori decat limita admisa. Coordonatele punctului in WGS 84: 45.91642 Nord, 26.29310 Est)

   Raportul la capitolul recomandări presupune că o zonă destul de largă este puternic contaminată cu hidrocarburi de petrol până la o adâncime de cel puţin 0,5 m – cca. 5000 mp, predominant în locaţiile şi vecinătăţile lor imediate, unde au fost situate în trecut rezervoarele de petrol. Lipsa datelor referitoare la gradul de contaminare şi extinderea acesteia, precum şi lipsa datelor referitoare la geologia şi hidrogeologia amplasamentului nu permite realizarea unor evaluari mai detaliate; Funcţionarea pe termen lung a depozitului împreună cu solul permeabil de pe amplasament indică faptul că poluarea poate atinge niveluri mai adânci ale solului;  

  Volumul real de pământ contaminat se va afla după excavarea celor 400 de mc estimat initial, urmată de recoltarea probelor de la baza, peretii si extremitătile excavatiei create. Excavarea se va continua (dacă va fi necesară), până când concentratia THP va scâdea sub valoarea pragului de interventie pentru soluri cu folosinte mai putin sensibile de 2000 mg/kg, stabilit de Ord.MAPPM 756/1997

  Lucrări ce vor fi efectuate:

1. Delimitarea zonei contaminate

Suprafata contaminata (S=1000 mp); aceasta etapa consta in marcarea prin tarusi si ridicari topografice a zonei contaminate.

2. Excavarea solului contaminat

Solul va fi excavat pe o suprafata de aproximativ 1000 m2 (20 m x 50 m, in zona punctului de investigare realizat la momentul reevaluarii stadiului contaminarii) la o adancime de 0,4 m, un volum de 400 mc sol contaminat, tinandu-se cont ca decontaminarea solului se va realiza pana cand poluarea acestuia nu va depasi, limita admisibila de 2000 mg/kg pentru indicatorul THP (conform solicitarilor autoritatii competente pentru protectia mediului).

3. Transportul solului/materialelor contaminate

Volumul de sol contaminat estimat la 400 mc va fi excavat, incarcat si transportat in conditii A.D.R. la statia de bioremediere. Dupa finalizarea sapaturilor mecanice si ajungerea la cota de sapatura din proiect se vor preleva probe din baza si din peretii excavatiei pentru efectuarea analizelor in vederea determinarii concentratiilor THP (mg/kg); in situatia in care analizele de laborator arata concentratii mai mari specifice limitei de poluare semnificative pentru indicatorul THP - terenuri mai putin sensibile (THP, 2000 mg/kg), obiectivele nu au fost indeplinite si se va comunica autoritatii competente iar la solicitarea acestora se va continua excavarea unde pamantul indica concentratiile peste limita admisa conform legislatiei in vigoare;Se va realiza o revizuire a planului de excavare, in functie de excavarile real executate pe baza rezultatelor analizelor de laborator si indicatiilor autoritatilor competente de mediu

4. Bioremedierea ex-situ off site a solului contaminat cu produse petroliere

Procesul de tratare a solului contaminat receptionat implica dispunerea acestuia pe suprafata platformei autorizate si inducerea unor conditii optime in masa pentru proliferarea microorganismelor (bacterii) si desfasurarea activitatii de degradare biologica a produsilor petrolieri (prin aerare si intoarcerea succesiva a straturilor de sol)

5. Umplerea gropilor in urma excavarii solului contaminat

Gropile trebuie reumplute cu sol vegetal din sursa. Inainte de realizarea lucrarilor de umplere a excavatiilor, sunt necesare rapoarte de incercari ale solului curat din sursa, care vor fi prezentate autoritatii competente pentru protectia mediului.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta Deşeurile rezultate sunt cele menajere generate de organizarea de şantier şi resturile de conductă sau ţevi recuperate în urma execuției obiectivului propus şi care vor fi transportate fie la un centru de reciclare fie înapoi la beneficiar, respectând normele de mediu valabile în cazul depozitării materialelor

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor în principal.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Proprietate OMV Petrom SA, neutilizat

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - zona forestiera;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: zona forestiera;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: nu este cazul

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact potențial, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie si de  exploatare de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus, dar de lunga durata;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact de lunga durata

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/29.03.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Excavarea pământului contaminat se va se va continua (dacă va fi necesară), până când concentraţia poluantului THP va scâdea sub valoarea pragului de intervenţie pentru soluri cu folosinţe mai putin sensibile (2000 mg/kg, stabilit de Ord.MAPPM 756/1997), fapt confirmat prin recoltarea probelor de sol, de la baza, pereţii si extremităţile excavaţiei create.
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  7. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 25/09.12.2020 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna  şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 14 / 21.04.2021

 

   Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de OMV PETROM SA, sector 1, Petrom City, str. Coralilor, nr. 22, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 144/11.01.2021,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.03.2021, că proiectul „Lucrări de curăţare, remediere a solului şi reconstrucţia ecologică a amplasamentului Depozit Ghelinţa, jud. Covasna’’, propus a fi realizat în localitatea Ghelinţa, FN, judeţul Covasna,

nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 13, lit. a)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna în data de 27.01.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Jurnalul Naţional în data de 03.02.2021, respectiv afişat pe avizierul Primăriei Ghelinţa, la data de 03.02.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Procesul verbal de verificare a amplasamentului, nr. 144/27.01.2021
  4. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. 1587/10.03.2021, a clarificărilor aduse, înregistrată cu nr. 2694/19.04.2021
  5. Punctul de vedere al Compartimentului CFM din cadrul APM Covasna din data de 26.03.2021 - gestionarea deșeurilor trebuie să se realizeze fără a pune în pericol sănătatea umană și fără a dauna mediului, în special: fără a genera riscuri pentru aer, apă, sol, faună și floră; fără a crea discomfort din cauza zgomotului sau a mirosurilor; fără a afecta negativ peisajul sau zonele de interes special  
  6. Punct de vedere – DJC Covasna, nr. 418/25.03.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2095/25.03.2021 – nu sunt observații
  7. Punct de vedere - Primăria Comunei Ghelinţa, nr. 2494/23.04.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2017/23.03.2020 – sunt de accord cu realizarea proiectului cu condiţia transportării volumului de sol contaminat în afara teritoriului administrativ al comunei Ghelinţa
  8. Punct de vedere – ISU Covasna nr. 2502431/18.03.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2072/25.03.2020 – investiţia nu face obiectivul avizării și /sau autorizări din punct de vedere al securității la incendiu

 

  1. Punct de vedere – SGA Covasna, nr. 2311/SL/26.03.2021din data de 25.06.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2110/26.03.2020 – nu este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor
  2. Punct de vedere – DSP Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1881/18.03.2020 - investiţia nu face obiectivul avizării de către DSP Covasna
  3. Punct de vedere – GNM-CJ Covasna nr. 334/CJCV/23.03.2016, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2016/23.03.2016 – la gestionarea deșeurilor din construcții trebuie să respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 3 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/29.03.2021;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪ Terenul este liber de constructii in afara unei cladiri de cca. 40 mp si se afla in proprietatea OMV Petrom SA, conform certificatului de atestare a dreptului de proprietate MO3 nr. 7509/10.07.2002 si are o suprafata de 21134 mp din care:

- Pe suprafata de 18870 mp, cu numar cadastral 25740, se desfasoara lucrarile de remediere;

- Pe suprafata de 2264 mp, cu numar cadastral 25741, nu se vor realiza lucrari de remediere, acest lot a fost dezmembrat pentru ca era necesar un drum de acces.

-  Accesul la amplasament se face pe drumul existent in zona (drum betonat racordat din DJ 121 F).

▪  Vecinătăți

-  Nord: Consiliul Local – comuna Ghelinta, la circa 1,8 km aria protejata ROSCI 0130 – Oituz Ojdula;

-  Sud: Consiliul Local – comuna Ghelinta; paraul Ghelinta;

-  Est: Consiliul Local – comuna Ghelinta;

-  Vest: Consiliul Local – comuna Ghelinta si Fejer Ludovic, Barta Istvan, Barta Imre

▪  Principalele obiective ale actiunii de remediere pentru prezentul proiect sunt:

-  Reducerea concentratiei de hidrocarburi petroliere din sol (identificate pe amplasament, tip THP) prin remedierea sitului contaminat si incurajarea reutilizarii acestuia;

-  Inlaturarea riscului de migrare a contaminarii cu produse petroliere de la nivelul solului-subsolului catre apa subterana prin migrare pe verticala;

-  Inlaturarea riscului privind solul contaminat cu hidrocarburi pentru utilizatorii sitului.

▪ Metoda aleasa pentru indepliniriea obiectivelor proiectului de remediere a solului conform Studiului de fezabilitate din anul 2016 (Asocierea TUV Austria Romania SRL, Santedil Proiect SRL & Prominfo SA) este Bioremediere (aerobă) ex-situ off-site.

   Volumul estimat de pământ contaminat cu produse petroliere in Depozitul de titei (fostul Parc 1) Ghelinta a fost limitat la circa 400 mc (cca. 1000 m2 x 0.4 m), in studiul de Fezabilitate pe baza investigatiilor efectuate in anul 2009 (Bilantul de mediu nivel I – Expert evaluator principal Niculae Gheorghe – 3 foraje, din care unul de proba martor la adancimi de 0,3 si 0,5 m. La forajul F1 contaminarea a fost in medie de 15 ori mai mare decat limita admisa de 2000 mg/kg THP) si in anul 2013 (Raport de revaluare a stadiului contaminarii – Dekonta SRL, 1 foraj la adancimi de G1 de 0,3 m, G2 de 0,5 m, din care la G1 contaminarea este mai mare de 3 ori decat limita admisa. Coordonatele punctului in WGS 84: 45.91642 Nord, 26.29310 Est)

   Raportul la capitolul recomandări presupune că o zonă destul de largă este puternic contaminată cu hidrocarburi de petrol până la o adâncime de cel puţin 0,5 m – cca. 5000 mp, predominant în locaţiile şi vecinătăţile lor imediate, unde au fost situate în trecut rezervoarele de petrol. Lipsa datelor referitoare la gradul de contaminare şi extinderea acesteia, precum şi lipsa datelor referitoare la geologia şi hidrogeologia amplasamentului nu permite realizarea unor evaluari mai detaliate; Funcţionarea pe termen lung a depozitului împreună cu solul permeabil de pe amplasament indică faptul că poluarea poate atinge niveluri mai adânci ale solului;  

  Volumul real de pământ contaminat se va afla după excavarea celor 400 de mc estimat initial, urmată de recoltarea probelor de la baza, peretii si extremitătile excavatiei create. Excavarea se va continua (dacă va fi necesară), până când concentratia THP va scâdea sub valoarea pragului de interventie pentru soluri cu folosinte mai putin sensibile de 2000 mg/kg, stabilit de Ord.MAPPM 756/1997

  Lucrări ce vor fi efectuate:

1. Delimitarea zonei contaminate

Suprafata contaminata (S=1000 mp); aceasta etapa consta in marcarea prin tarusi si ridicari topografice a zonei contaminate.

2. Excavarea solului contaminat

Solul va fi excavat pe o suprafata de aproximativ 1000 m2 (20 m x 50 m, in zona punctului de investigare realizat la momentul reevaluarii stadiului contaminarii) la o adancime de 0,4 m, un volum de 400 mc sol contaminat, tinandu-se cont ca decontaminarea solului se va realiza pana cand poluarea acestuia nu va depasi, limita admisibila de 2000 mg/kg pentru indicatorul THP (conform solicitarilor autoritatii competente pentru protectia mediului).

3. Transportul solului/materialelor contaminate

Volumul de sol contaminat estimat la 400 mc va fi excavat, incarcat si transportat in conditii A.D.R. la statia de bioremediere. Dupa finalizarea sapaturilor mecanice si ajungerea la cota de sapatura din proiect se vor preleva probe din baza si din peretii excavatiei pentru efectuarea analizelor in vederea determinarii concentratiilor THP (mg/kg); in situatia in care analizele de laborator arata concentratii mai mari specifice limitei de poluare semnificative pentru indicatorul THP - terenuri mai putin sensibile (THP, 2000 mg/kg), obiectivele nu au fost indeplinite si se va comunica autoritatii competente iar la solicitarea acestora se va continua excavarea unde pamantul indica concentratiile peste limita admisa conform legislatiei in vigoare;Se va realiza o revizuire a planului de excavare, in functie de excavarile real executate pe baza rezultatelor analizelor de laborator si indicatiilor autoritatilor competente de mediu

4. Bioremedierea ex-situ off site a solului contaminat cu produse petroliere

Procesul de tratare a solului contaminat receptionat implica dispunerea acestuia pe suprafata platformei autorizate si inducerea unor conditii optime in masa pentru proliferarea microorganismelor (bacterii) si desfasurarea activitatii de degradare biologica a produsilor petrolieri (prin aerare si intoarcerea succesiva a straturilor de sol)

5. Umplerea gropilor in urma excavarii solului contaminat

Gropile trebuie reumplute cu sol vegetal din sursa. Inainte de realizarea lucrarilor de umplere a excavatiilor, sunt necesare rapoarte de incercari ale solului curat din sursa, care vor fi prezentate autoritatii competente pentru protectia mediului.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta Deşeurile rezultate sunt cele menajere generate de organizarea de şantier şi resturile de conductă sau ţevi recuperate în urma execuției obiectivului propus şi care vor fi transportate fie la un centru de reciclare fie înapoi la beneficiar, respectând normele de mediu valabile în cazul depozitării materialelor

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor în principal.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Proprietate OMV Petrom SA, neutilizat

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - zona forestiera;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: zona forestiera;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: nu este cazul

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact potențial, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie si de  exploatare de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus, dar de lunga durata;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact de lunga durata

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/29.03.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Excavarea pământului contaminat se va se va continua (dacă va fi necesară), până când concentraţia poluantului THP va scâdea sub valoarea pragului de intervenţie pentru soluri cu folosinţe mai putin sensibile (2000 mg/kg, stabilit de Ord.MAPPM 756/1997), fapt confirmat prin recoltarea probelor de sol, de la baza, pereţii si extremităţile excavaţiei create.
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  7. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 25/09.12.2020 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna  şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József