Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 21.04.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ELCAB SRL, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, Pța Libertății, nr. 9, ap. 4, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2001/23.03.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.04.2021 că proiectul ”CONSTRUIRE IMOBIL ȘI DOTĂRI TEHNICO-EDILITARE, ÎMPREJMUIRE TEREN” propus a fi amplasat în sat Chilieni, str. DJ 103B, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 31.03.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 08.04.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 9/15.04.2021 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie, care prevede construirea unei clădiri, care va avea funcțiunea de hală industrială și birouri, cu branșamente tehnico-edilitare și împrejmuire teren .

Terenul intravilan cu o suprafața totală de 6131 mp, se află în proprietatea ELCAB SRL, conform Extras CF 25946 Sfântu Gheorghe, și se situează în partea dreaptă a drumului județean DJ 103B, dinspre Chilieni-Ozun. Amplasamentul este liber de orice construcţie.

Vecinătăți: spre NORD-EST - drumul judetean DJ103B; spre VEST teren proprietate privată, spre SUD- teren propietate private.

La elaborarea prezentului proiect s-a respectat PUZ – ul nr.605/2006 aprobat prin H.C.L.cu nr. 169/11.09.2006. POT propus = 10,38 %; CUT propus = 0,10.

Bilanțul teritorial:

Suprafaţa totală a terenului conform extrasului CF este de 6131 mp. Imobilul este identificat prin CF nr. 25946, nr. cad. 471.

- suprafaţa construită hala industrială propusă                 560,0 mp 

- suprafaţa construită cabina poarta propusă                    11,0 mp 

- suprafaţa construită sopron propus                                 66,0 mp 

- suprafaţa construită totem                                               4,0 mp 

- suprafeţe pentru căi de acces, suprafețe pavate            3726 mp

- suprafaţă spaţii verzi                                                        1700 mp

- altele                                                                                64 mp.

Descrierea construcțiilor

Proiectul prevede construirea unei clădiri care va avea funcţiune de hală industrială şi birouri. Construcţia va avea regim de înălţime parter. Pe amplasament se va mai construi o cabină poartă şi un şopron unde se va depozita combustibilul solid (lemn) utilizat pentru funcţionarea cazanului de la centrala termică.

În imobilul propus se va desfășura activitatea de vânzare en–gros, respectiv distribuție de cabluri electrice pentru firmele de construcții cu profil electric. Cablurile vor sosi pe tamburi de lemn de la furnizori, descărcate și după caz se depoziteaza sau se debiteză la lungimile cerute de clienți.Tamburii goliți se returneaza furnizorilor.

În clădire se vor desfășura și activități de administrare al procesului de vânzare și activăți de logistică aferente procesului de distribuție.

Hala industrială propusă va avea un singur nivel, având forma dreptiunghiulară, cu dimensiuni :

- Latura lungă, lungime totală de 32,32 m. Latura scurtă,lăţime totală de 18,55 m.

Construcţia se va compune din două zone: zona de producţie şi zona de administraţie

Zona de producţie include un singur spaţiu – atelierul industrial cu suprafaţa de 295,23 mp. Atelierul va avea trei accese: un acces prin holul principal, un acces 90/210 direct din exterior situat pe latura de est, destinat personalului care lucrează în atelier, iar pe latura vestică se află accesul destinat transportului de materiale.

Zona de administraţie se află pe partea de nord est, alipit de atelier. Aceasta zonă este compusă din următoarele spaţii: hol 29,59 mp, 3 birouri pentru personal, amplasat pe partea dreapta (17,34 +17,24 + 14,42 mp) şi grup sanitar pentru personal (4,67 mp).

Din holul principal se poate intra la secretariat (12,93 mp), spaţiu cu legătură directă cu biroul directorului (17,34 mp), şi cu sala de şedinţă (13,22 mp) dotată cu kichineta (4,45 mp) şi cu grup sanitar (2,63 mp)

Centrala termică de 14,62 mp va avea acces direct din exterior, pe latura de sud al clădirii. Tot cu acces direct din exterior în vecinătatea centralei termice se află vestiar pentru personal (9,48 mp) dotat cu grup sanitar de 2,57 mp şi un mic depozit pentru materiale de curăţenie de 2,71 mp.

Cabina poartă propusă cu regim de înălţime parter, va include un spaţiu de 4,97 mp, destinat pazei, şi un grup sanitar.

Şopronul va avea regim de înălţime parter şi se va folosi pentru depozitarea combustibilului solid (lemne). Construcţia va fi închisă numai pe o latură.

Împrejmuirea se va executa din plasă sudată, pe toate laturile terenului.

Accesul carosabil/pietonal în incintă se va realiza din strada DJ103B.

Echiparea edilitară:

Apa rece potabilă se va asigura din reteaua publică a localității. Necesarul de apă conform breviarului de calcul este Qmax = 0,027 mc/h. Necesar de apă total pentru consum menajer și pentru situații de urgență este de 2,1075 l/s.

Apele uzate menajere vor fi evacuate din clădire în sistem gravitațional și vor fi conduse într-un rezervor vidanjabil din fibră de sticlă cu V=15.000 l, montat subteran, pe pat de nisip compactat.

Apele meteorice provenite de pe acoperiș și de pe platforme se colectează prin guri de scurgere, colectate printr-un sistem de canalizare pluvială și conduse într-un rezervor de retentie din fibra de sticla cu V=10.000 l, montat subteran, pe pat de nisip compactat, perfect orizontal #20cm.

Surplusul de ape pluviale se va deversa prin preaplinul rezervorului, în canalul deschis de ape pluviale, situat la marginea drumului.

Energia electrică se va asigura prin racord la rețeaua de distribuție electrică din zonă. Se propune și utilizarea panourilor solare pentru a diminua consumul de energie.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

La construirea executarea construcțiilor se vor utiliza agregate minerale (balast, nisip) și apă. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale va fi nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În urma efectuării lucrărilor de construcție vor fi generate deșeuri de construcție și deșeuri menajere.

În timpul exploatării se preconizează că se vor genera deșeuri de materiale plastice, fier și oțel și deșeuri menajere. Atât în perioada de construcție, cât și în timpul funcționării se va asigura colectarea selectivă, a deșeurilor generate și eliminarea/valoficarea lor prin firme specializate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

- surse de poluare în perioada de funcționare pot fi: poluare fonică de la aprovizionarea materialelor și circulația clienților.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, și va contribui la regresarea economică a zonei.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 384 din 08.09.2020, emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, terenul identificat cu nr. cad. 25946 se află în intravilanul localității Chilieni. Regimul economic: Zonă servicii și depozitare, folosință actuală: curți, construcții.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se situează în intravilanul mun. Sf. Gheorghe, loc. Chilieni, lângă DJ103B, într-o zonă antropizată.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul.

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: în imobilul propus se va desfășura activitate de vânzare en-gros.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 562/13/04.2021 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna este necesară depunerea documentației în vederea analizării acestuia.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața amplasamentului vizat de proiect este de 6131 mp. Impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, conform punctului de vedere nr. 2696/14.04.2021 din partea SGA Covasna (înregistrat la APM Covasna cu nr. 2611/14.04.2021);

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 994/2018 care modifică Ord. nr. 119/2014 privind Normele de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  10. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 384/08.09.2020 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Conform punctului de vedere al Direcției de Sănătate Publică Covasna nr. 2667/16.04.2021 titularul are obligația să depună documentația la DSP Covasna, în vederea obținerii Asistenței de Specialitate privind Sănătatea Populației.
  15. Se va depune documentația, la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul”, conform punctului de vedere nr. 2689/19.04.2021;
  16.  Se va depune documentația la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, conform punctului de vedere nr. 562/13.04.2021;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  19. Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                        Coordonator Comp. CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      Ing. Ghican Oana Elena

 

Întocmit,

ecol. Balázsi Beáta