Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 20.05.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ELAN TRIO SRL, cu sediul în or. Odorheiu Secuiesc, str. Rakoczi Ferenc, nr. 90, județul Harghita, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2511/09.04.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.04.2021 că proiectul ”SCHIMBARE DESTINAȚIE DIN SHOWROOM-SERVICE AUTO ÎN ”SUPERMARKET MERKUR OLTMEZO”” propus a fi amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Lunca Oltului, nr. 2, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 11.05.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 05.05.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 12/18.05.2021 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul prevede modificarea destinației actuale a unei clădiri Showroom - Service Auto situat în str. Lunca Oltului și executarea lucrărilor de construcție în vederea amenajării Supermarketului Merkur ”Oltmezo”.

Amplasamentul studiat se află în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului, nr. 2, judetul Covasna în suprafață de 2049 mp, cu o construcție existentă in suprafață de 1080 mp, cu funcțiunea de Showroom si Service Auto, conform Extras CF nr. 30774 Sfântu Gheorghe.

  • : Nord – 0.20ml - față de limita proprietății – magazin C&A. Est – 0.40ml - față de limita proprietății – teren liber către digul râului Olt. Sud – 2.00ml - față de limita proprietății - Spălătorie auto automată. Vest – 9.70ml - față de limita proprietății - Str. Lunca Oltului.

La elaborarea prezentului proiect s-a respectat PUZ și R.L.U. aprobat prin H.C.L. Nr. 87/2000.

Bilanțul teritorial:

Steren = 2049 mp (teren nr cadastral/CF 30774)

Sconstruită existent = 1080mp

S desfășurată existentă =1179 mp

POT existent = 52.70%

CUT existent = 0,57.

Sconstruită propusă = 1080 mp

S desfășurată propusă =1080mp

Sconstruită total = 1080 mp

S desfășurată total =1080 mp

POT propus  = 52,70%; CUT propus 0,52.

Regim de înălțime = Parter înalt.

Înălțimea maximă (la coamă) = +6.00m - de la cota teren amenajat.

Cotă teren amenajat =       ±0,00 =523.51m.

Accesul în incintă se va face din limita vestică - strada Lunca Oltului..

Descrierea construcțiilor

În locul showroom-service-lui auto se va amenaja magazinul de tip supermarket ”Merkur Oltmezo”, în cadrul căreia urmează să se desfășoare activitate de comercializare cu amănuntul a produselor alimentare și industriale de uz casnic și gospodăresc. Aria suprafetei de vânzare va fi de 826.53 m2.

Lucrările de demolare vor implica implică demolarea manuală a elementelor de construire din interiorul clădirii și a porțiunilor din fațadă.

Lucrările de construcție și de amenajare a magazinului vor implica următoarele:

- structura de rezistență a clădirii existente este constituită din: stâlpi prefabricați 30x30cm; grinzi metalice tip fermă metalică;

- închiderile exterioare vor fi realizate din panouri compuse din tablă profilată fixată pe profile Z cu termoizolatie la exterior, placate cu termoizolatie si inchideri gips-carton la interior.

- peretii interiori de compartimentare se vor realiza din beton – la spațiul ACS, respectiv din gips carton pe structură metalică la celelalte spații;

- pereții de compartimentare dintre spațiile de depozitare marfă și spațiile vânzare se vor realiza din panouri de tip sandwich rezistente la foc. 

            - uși interioare din PVC sau lemn stratificat, uși interioare din aluminiu și uși metalice rezistente la foc; uși exterioare de acces și ferestre cu tâmplărie din aluminiu, cu geam termoizolant; usi exterioare metalice, usi industriale sectionale de tip rulou din aluminiu extrudat sau aluminiu injectat.

            - acoperișul este realizat din grinzi metalice U20 și grinzi metalice tip fermă, panouri metalice cutate autoportante cu termoizolatie vata minerală rigida 18cm si invelitoare din membrana PVC termosudabila 1,5mm, cu panta constanta si continua de 3.6 %; pentru colectarea apelor pluviale de pe hala s-a prevazut sistem de scurgere prin jgheab si burlane.

- pardoseli din: beton sclivisit la zona de depozitare; pardoseala din birouri va fi din parchet; in spatiile umede finisajul pardoselilor va fi antiderapant; pe caile de circulatie exterioare se va realiza finisaj antiderapant; in spatiul de expunere marfa vor fi placi de gresie antiderapanta;

- peretii se vor zugravi cu zugrăveala lavabila, iar in spatiile umede (grupuri sanitare si dusuri) se vor realiza placari de faianta pana la cota minim 2,00m; tavanele se vor realiza din placi modulare din fibre minerale 60x60cm.

Echiparea edilitară:

Unitatea este racordată la rețeaua publică de alimentare cu apă și de canalizare a mun. Sfântu Gheorghe.

Energia electrică se va asigura prin racord la rețeaua de distribuție electrică din zonă. Se propune și utilizarea panourilor solare pentru a diminua consumul de energie.

Încălzirea se va realiza cu energie electrică, atât prin unitățile de aer condiționat, precum prin radiatoare electrice instalate în spații birotice și încăperi pentru personal.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate:În zona studiată – intrarea în oraș - se formează un întreg ansamblu de centru comercial, astfel investiția propusă se integrează în specificul zonei.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

La schimbarea destinației construcției se vor utiliza agregate minerale (balast, nisip) și apă. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale va fi nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În urma efectuării lucrărilor de demolare și construcție vor fi generate deșeuri de construcție și deșeuri menajere.

În timpul exploatării se preconizează că se vor genera deșeuri reciclabile (plastic, hârtie/carton, sticlă, metalice), deșeuri compostabile și deșeuri menajere. Atât în perioada de construcție, cât și în timpul funcționării se va asigura colectarea selectivă, a deșeurilor generate și eliminarea/valoficarea lor prin firme specializate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

- surse de poluare în perioada de funcționare pot fi: poluare fonică de la aprovizionarea materialelor și circulația clienților.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 125 din 11.03.2021, emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, imobil situat în intravilan, în proprietatea SC Comerț Bogyo SRL, și contract de superficie nr. 78/25.02.2021 în favoarea SC Elan Trio SRL. Regimul economic: Zonă industrială și servicii, folosință actuală: curți, construcții, showroom și service auto. Teren în zona de protecție a conductei de transport gaze naturale SNTGN Transgaz SA Mediaș.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se situează în intravilanul mun. Sf. Gheorghe, zonă comercială și de servicii.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul – subzonă conf. PUZ – UTR14 - se află sub incidența zonei de influență hidrogeologică a frontului de captare apa potabilă a mun. Sf. Gheorghe, în afara zonei de protecție sanitară cu restricții și al diafragmei de influență hidrogeologică a frontului de captare, în aval.

UTR14 se află sub incidența zonei tampon de protecție a platformei meteorologice cu raza de 500 m de la limita perimetrului de protecție cu caracter sever perimetral în jurul platformei de 30 m.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul.

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: în imobilul propus se va desfășura activitate de vânzare en-gros.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața totală a terenului este de2049 mp . Impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform prevederilor Ordinului nr. 828/04.07.2019 nu este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor – Adresa SGA Covasna nr. 3253/17.05.2021 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 3337/17.05.2021).

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 994/2018 care modifică Ord. nr. 119/2014 privind Normele de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  10. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 125/11.03.2021 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Conform punctului de vedere al Direcției de Sănătate Publică Covasna nr. 3283/13.05.2021 titularul are obligația să depună documentația la DSP Covasna, în vederea obținerii Asistenței de Specialitate privind Sănătatea Populației.
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  17. Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                        Coordonator Comp. CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      Ing. Ghican Oana Elena

 

Întocmit,

ecol. Balázsi Beáta