Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 10.06.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de PLAIURI ÎNTORSURENE COOPERATIVA AGRICOLĂ cu sediul/domiciliul în orașul Întorsura Buzăului, sat Floroaia, nr. 98, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3672/28.05.2021, în baza,

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,   

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 10.06.2021, că proiectul “Dezvoltare unitate containerizată pentru sacrificare, procesare și depozitare carne în oraș Întorsura Buzăului” propus a fi amplasat în oraș Întorsura Buzăului, str. Gheorghe Doja, nr. 40C, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 7, lit. f), corelat cu pct. 11, lit. c);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 04.06.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat la avizierul APM Covasna din data de 07.06.2021 (nr. înreg. 3907/07.06.2021) privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 3878/07.06.2021):
    • ISU Mihai Viteazul al jud. Covasna nr. 2504959/09.06.2021 (nr. înreg. APM Covasna 3993/10.06.2021): conform O.M.A.I. nr. 163/28.02.2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare împortiva incendiilor, beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
    • Administrația Bazinală de Apă Buzău - Ialomița nr. 11033/C.R./10.06.2021 (nr. înreg. APM Covasna 4026/10.06.2021): este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor;
    • DSP Covasna nr. APM 3967/09.06.2021: necesită depunerea documentației în vederea obținerii Asistenței de Specialitate de Sănătate Publică;
    • DSVSA Covasna nr. 7488/10.06.2021 (nr. înreg. APM Covasna 4031/10.06.2021) proiectul respectă normele sanitare în vigoare.
  • Proces verbal nr. 14/10.06.2021 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 4025/10.06.2021);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 28/31.05.2021;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 3819/04.06.2021;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP S850417964/31.05.2021 (100 ron); OP S852005909/07.06.2021 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede înființarea unei unități de abatorizare de mică capacitate, pe un teren de 7581 mp identificat prin CF nr. 2441 Întorsura Buzăului.

Teren în proprietatea UAT Înt. Buzăului cu drept de folosință pentru o perioadă de 10 ani conform contractului de închiriere nr. 22906/24.02.2021.

Vecinătăți:

  • la Nord: teren agricol extravilan categorie pajiști
  • la Sud: depozitul de materiale lemnoase aparținănd Direcției de Gospodărire Comunală a Primăriei Întorsura Buzăului
  • la Vest: teren agricol extravilan categorie pajiști
  • la Est: drum județean DJ 121A.

Prin proiect se propune realizarea următoarelor investiții: sistem containerizat pentru abatorizare (4 module), instalație epurare apă rezultată din abatorizare, mașină tocat carne, mașină de vidat, bazin imersie pentru termoformare, echipament de etichetare cu cântar, pompă de spălat cu presiune (WAP), autoizotermă frigorifică (-20...+40C), autofurgon transport animale vii, gard pentru poarta de sortare – elemente de 3 ml (46 buc), cântar animale cu stand contenție.

Activitățile care se vor desfășura în cadrul sistemului containerizat modular al abatorului de mică capacitate (compus din 4 containere metalice complet funcționale) vor consta în:

  • modul containerizat cu funcționalitate de abator - 1 container: recepție animale în padoc (zonă externă de așteptare împrejmuită cu gard metalic), zonă de jupuire/pârlire, zonă de eviscerare, zonă de evacuare resturi pentru ecarisaj, zonă de zvântare carcase;
  • modul containerizat cu funcționalitate mixtă (administrativă, zonă de asomare/șlefuire și zonă de procesare – 1 container): vestiar, grup sanitar, birou medic veterinar, zonă sfertuire, zonă amorsare și cameră de mică procesare (tranșare piese mari, transformare în carne tocată, ambalare în caserole/pungi vidate, etichetare);
  • modul containerizat cu funcționalitatea depozit frigorific – 2 containere: zonă de depozitare frigorifică carcase, zonă depozitare carcase în vederea livrării cu facilități de cântărire și rampă de livrare.

Întregul sistem de abatorizare interconectat funcțional este dotat și utilat corespunzător, după cum urmează:

  • sistem de preluare și evacuare a apelor din prelucrare
  • capcană pentru sacrificarea bovinelor
  • platformă de lucru pentru operator la încărcarea animalului în zona de capturare
  • vană contenție somatizare, cu grătar din oțel zincat pentru defluxul sângelui
  • pistol somatizare
  • lanț pentru susținerea și transportul animalului, cu lanț de înaltă putere de rezistență la rupere 80 daN/cm2, protejat cu carcasă IP 54
  • grindă pentru desânguinare
  • platformă pentru prelucrare și scoatere piei și pregătire schimbului următor
  • ghidaj pentru transportul carcaselor și a jumătăților în faza de abatorizare
  • platformă de lucru pentru facilitarea operațiunii de eviscerare și crăpare
  • dispozitiv de tăiere a copitelor posterioare electric
  • lanț pentru transport sferturi/jumătăți cu capacitate de 250 kg
  • gidaje din inox
  • deviator cu 3 cai și curbe la 900 din inox
  • chiuvetă din oțel inox pentru spălarea cuțitelor
  • cuve pentru transportul subproduselor
  • instalație electrică completă pentru întreg sistem modular.

În cadrul activității de abatorizare se prevede realizarea unei singure linii de tăiere ce va fi utilizată în comun dar separat în timp, atât pentru sacrificarea de animale mari (bovine), cât și pentru sacrificarea de animale mici (ovine/caprine și suine).

Capacitatea de prelucrare a materiei prime (carcase de animale) va fi de maxim 1200 kg/zi și se va limita la maxim 5 UVM/zi în oricare dintre combinațiile speciilor de animale sacrificate (bovine/ovine, suine).

Bilanțul teritorial existent și propus:

Abator containerizat

Situația existentă (mp)

Situația propusă (mp)

Sc = Sd

0,00

267,75

Platforme pietruite

1104,00

-

Suprafața totală teren în folosință

7581

 

Indici urbanistici a terenului:

P.O.T. existent = 0,00%

C.U.T. existent = 0,00

P.O.T propus = 1,56%

C.U.T. propus = 0,015.

Asigurarea utilităţilor:

  • alimentare cu energie electrică – va fi realizat din rețeaua de joasă tensiune existentă în zonă.
  • alimentarea cu apă potabilă se va realiza prin racord la rețeaua de alimentare cu apă a localității.
  • canalizarea: apele uzate rezultate de la sistemul modular de abatorizare – ape de spălare, încărcate cu materii organice și detergenți biodegradabili, sunt introduse în bazinul intermediar al instalației de epurare. Apele uzate epurate vor fi colectate într-un bazin betonat, impermeabilizat cu o capacitate de 100 mc de unde va fi vidanjat periodic, pe bază de contract.
  • agentul termic: pentru încălzirea spațiilor se vor utiliza calorifere electrice cu temporizator, iar apa caldă se va obține prin utilizarea unui boiler electric.

Organizare șantier:

  • se va asigura în incintă, fără a afecta proprietățile vecine și rețelele edilitare. Astfel, terenul va fi împrejmuit și se va semnaliza corespunzător, se vor monta panouri de avertizare pe drumurile de acces.
  • Șantierul va cuprinde: containere pentru șeful de șantier, pentru muncitori, depozit, WC ecologic, punct de prim ajutor dotat cu trusă sanitară, barăci, pichet pentru stingere incendiu, platforme pentru depozitare materiale de construcții, platforme pentru amplasarea pubelelor necesare colectării deșeurilor.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru scop menajer, curățare/spălare incintă, scop PSI.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri metalice, deșeuri menajere, etc.) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

În perioada de funcţionare:

  • deșeuri menajere;
  • deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic (deșeuri de origine animală);
  • dejecții animaliere vor fi colectate pe o platformă betonată impermeabilă/lagună, de unde, după perioada de fermentare vor fi dispersate pe terenuri agricole.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: miros rezultat de la platforma de dejecții animaliere;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Conform certificatului de urbanism terenul se afă în extravilanul localității Întorsura Buzăului, str. Gheorghe Doja, nr. 40C, jud. Covasna.

Distanța față de cea mai apropiată zonă de locuit este de aproximativ 600 m.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatlui de urbanism regimul juridic al terenului este: teren extravilan cu o suprafață de 7.581 mp.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • având în vedere că alimentarea cu apă se realizează prin racord la rețeaua publică autorizață a orașului Întorsura Buzăului și evacuarea apelor uzate se va realiza în bazin vidanjabil, dejecțiile animaliere se stochează în lagună, de unde vor fi dispersate pe terenurile agricole, cu foraje de monitorizare a calității apei subterane, proiectul propus intră sub incidența art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările uterioare, și trebuie să obțină avizul de gospodărire a apelor pentru promovarea și executarea proiectului.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 26/31.05.2021 emis de Primăria Oraș Întorsura Buzăului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a solicita și obține puncte de vedere/avize din partea:
    • Direcția de Sănătate Publică Covasna
    • Administrația bazinală de Apă Buzău - Ialomița

urmând ca avizele să fie transmise către APM Covasna;

  • beneficiarul se va racorda la rețeaua de canalizare comunală existentă când aceasta se va extinde în zona folosinței de apă;
  • beneficiarul va întocmi un Registru cu evidența vidanjelor, care să cuprindă data vidanjării, societatea prestatoare a vidanjării, cantitatea vidanjată și transportată în stația de epurare a apelor uzate;
  • să asigure administrarea gunoiului de grajd, a dejecțiilor, a nămolului și apelor uzate ca fertilizanți pe terenurile agricole, conform prevederilor Ordinelor comune nr. 344/708/2004, 242/197/2005 și 1182/1270/2006 ale M.M.G.A și M.A.P.D.R. referitoare la utilizarea nămolurilor de epurare în agricultură, managementul reziduurilor organice provenite din zootehnie, Codul de bune practici agricole și STAS nr. 9450-88.
  • Monitorizarea calității apei freatice se va realiza anual prin preluarea de probe de apă din două foraje amplasate unul în amonte și unul în aval de laguna pentru depozitarea dejecțiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

                                                          

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela