Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  25.06.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BREȚCU prin primar DIMÉNY ZOLTÁN sediul în comuna Brețcu, satul Brețcu, nr.142, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3928/08.06.2021,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul „EXTINDERE REȚELE DE  DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE ÎN COMUNA BREȚCU, LOCALITĂȚILE BREȚCU ȘI MĂRTĂNUȘ, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în comuna Brețcu, satele Brețcu, Mătrănuș, jud. Covasna, titular COMUNA BREȚCU prin primar DIMÉNY ZOLTÁN, sediul în comuna Brețcu, satul Brețcu, nr.142, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la punctul 3 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 09.06.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Székely Hirmondó din data de 15.06.2021, anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 24.06.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ......din data de ......) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/23.06.2021;
  4. Adresă de solicitare Puncte de Vedere trimisă către membrii CAT înregistrată la APM Covasna la nr. 3978/09.06.2021;
  5. în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT- Punctul de vedere transmis de DJC Covasna, nr. 922/15.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4189/16.06.2021; Punct de vedere transmis de GNM – Comisariatul Județean Covasna, nr. 872/CJ CV/15.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4158/15.06.2021; Punct de Vedere le la ABAO-Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, nr. 3745 /SL/ 15.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4169/15.06.2021; Punct de Vedere de la DSP Covasna înregistrat cu nr. 4066/11.06.2021 la APM Covasna; Punct de vedere de la ISU Covasna nr. 2505087/22.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4366/23.06.2021;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

In prezent satele comunei Bretcu nu au sistem de distributie gaze naturale. Încălzirea locuinţelor si a obiectivelor social-culturale se face cu lemne, in sobe individuale, sau centrale termice cu combustibili solizi, iar la prepararea hranei se folosesc butelii cu gaze lichefiate, la aragaze sau lemne in sobe cu plita.

Situatia proiectata

Conducta proiectata se va racorda in conducta existenta care alimenteaza localitatea Bretcu. Conductele se vor amplasa exclusiv pe domeniul public cu respectarea tuturor prevederilor Normativului tehnic pentru Proiectarea, executarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale 2018 pe traseul menționat.

Conductele de distributie proiectate vor fi pe drumurile:

  • DC 3
  • DN 11
  • Precum si cateva strazi la momentul realizarii proiectului asfaltate/neasfaltate

Descrierea funcţională şi tehnologică a lucrării:

Conducta se va realiza cu teava de polietilena PE100 SDR11 si Otel cu respectarea tuturor prevederilor Normativului tehnic pentru Proiectarea executarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale 2018, Conducta din polietilena va fi pozata in sapatura si vor respecta distantele minime de siguranta fata de obstacolele, constructiile si alte instalatii precizate in Tabelul 5 din Normativ, respectiv conditiile impuse prin avizele tehnice ale detinatorilor de utilitati.

Titularul investitiei si executantul se obliga sa readuca la starea initiala de viabilitate terenul ocupat temporar pe perioada executiei. Prin executia acestei lucrari nu se vor prejudicia constructiile, instalatiile si utilitatile din zona si nu se vor crea surse de poluare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Lucrările şi dotările pentru protecţia solului şi subsolului

-     izolarea ţevilor şi a instalaţiilor montate subteran se va face cu respectarea strictă a  

      prevederilor DIN 30670;                              

  • izolarea materialului tubular se va face în staţii de izolare şi la locul de lucru în dreptul îmbinărilor şi pentru corectarea unor mici defecte de izolare;
  • izolarea executată pe şantier va avea aceleaşi caracteristici calitative ca şi cea executată în staţie;
  • izolarea materialului tubular se va executa cu polietilenă, deoarece acest sistem de izolare anticoroziv asigură o protecţie superioară a conductelor îngropate, asigură protecţia împotriva agenţilor chimici şi biochimici solubili în apă şi a apei din sol.

Durabilitatea sistemului

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

deşeurile rezultate în perioada de execuţie ( deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier;

- se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic, care sa nu genereze scurgeri de produse petroliere si lubrifianti.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: -nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de Urbanism nr. 299/03.06.2021, eliberat de Consiliul Județean Covasna, terenul se află atât în intravilanul cât și în extravilanul localitățiloer Brețcu și Mărtănuș conform PUG și RLU aferent, fiind proprietatea Statului Român (DN 11) și a Comunei Brețcu  (DC 3 și străzi).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:  Lucrările se fac strict în limita terenului alocat să nu afecteze suprafețe suplimentare.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional- nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Intravilanul localităților Brețcu și Mărtănuș. Infiintarea distribuţiei de gaze naturale va duce la dezvoltarea zonei prin creşterea investiţiilor în zonă, prin creşterea gradului de confort al populaţiei, prin eliminarea poluării rezultate din arderea combustibililor conventionali (reducerea numărului de sobe pe lemne sau a altor aparate pentru încălzit şi preparare hrană şi apă cală), prin reducerea tăierilor de păduri – masă lemnoasă folosită la încălzire, iar natura impactului construirii unei reţele de distribuţie gaze naturale în această zonă  va fi unul pozitiv şi pe termen lung.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: documentația va trebui să fie depusă pentru avizare la DJC Covasna cf.  Punctul de vedere transmis de DJC Covasna, nr. 922/15.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4189/16.06.2021.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată):

- potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

- construcția, montajul și exploatarea conductelor de distribuție gaze naturale, nu constituie sursă de poluare pentru factorii de mediu: apă, sol, aer si nu afectează sănătatea populației din zonă.             Terenului afectat i se va reda aspectul iniţial prin aşezarea stratului vegetal deasupra celorlalte straturi la umplere a şanţului şi prin refacerea gazonului sau a gardurilor vii acolo unde este cazul.  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

Modul în care conductele de distribuție vor fi executate și utilizarea polietilenei de înaltă densitate PE 100, SDR 11 reduce aproape în totalitate riscul producerii unor accidente, ce ar putea afecta factorii de mediu si sănătatea populației.

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

 g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

 h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a stabilit necesitatea depunerii documentației la ABA Olt - SGA Covasna pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor conform Punctului de vedere nr.  3745/SL/15.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4169/15.06.2021.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr.23/02.09.2020 eliberat de Primăria Comunei Turia şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Punctelor de vedere transmise de către membrii CAT cf Procesului Verbal nr. 15 din 23.06.2021 se va depune documentația la: SGA Covasna, DJC Covasna. Se vor respecta condițiile prescrise în actele de reglementare emise. GNM Covasna a precizat: se vor respecta prevederile art. nr.4, și nr. 17(3), art. 14, alin. 1 din Legea nr. 211/2011.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

  Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

Coordonator Comp. CFM,

       Ing. Ghican Oana Elena