Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 17.09.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de A.B.A. Olt – S.G.A. Covasna, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului, nr. 41, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6023/13.09.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.09.2021 că proiectul ”Reparații turn manevră la acumularea Mocașa – Pădureni, jud. Covasna” propus a fi amplasat în comuna Moacșa, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera g), corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la avizier și pe pagina proprie de internet în data de 13.09.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 16.09.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 17.09.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/16.09.2021;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propune punerea în siguranță a barajului Moacsa - Pădureni și ale obiectivelor socio-economice din aval de acesta, pentru care sunt necesare executarea unor lucrări de reparatie la turnul de manevră al barajului și la echipamentele hidromecanice de la acumularea Mocașa – Pădureni.

 La turnul de manevră al barajului s-a constatat necesitatea înlocuirii tuturor uvrajelor din turn (vana Dn 800, 2 buc vane Dn 250, stavila plană a golirii de fund, batardou si scări de acces) datorate coroziunii si degradării acestora. De asemenea conducta de by-pass este corodată si nu mai are grosimea peretilor corespunzatoare.

Peretii turnului de manevră si al pasarelei de acces prezinta segregări ale betonului, atat la peretii exteriori, cat si la cei de compartimentare, din care cauza compartimentul uscat este partial inundat, iar nisa de ghidaj a batardoului prezinta denivelari accentuate care impiedica manevrele de coborire-urcare a batardoului. În acelasi timp stavila plană a golirii de fund este blocată in pozitia inchis si are tijele de manevra curbate. Suportii de ghidaj a tijelor, atit la stavila plana a golirii de fund, cit si la vana de egalizare a presiunii sunt smulse din peretii de beton.

Coordonatele în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970 ale amplasamentului proiectului:

Nr. pct.

X

Y

1

573440,099

487031,520

2

573446,306

487031,705

3

573438,570

487022,945

4

573446,255

487022,924

 

Se vor executa urmatoarele lucrări de reparație :

  • Înlocuire uvraje turn de manevră: 2 buc vana Dn 250 mm, 1 buc vana Dn 800 mm si conducte de legatură;
  • Deblocare si înlocuire stavilă plană golire de fund;
  • Înlocuire batardou;
  • Refacere scări metalice de acces din interiorul turnului;
  • Impermeabilizare pereti turn;
  • Reparare pasarela de acces,
  • Perioada de implementare propusă: aprox. 6 luni.

Lucrările se vor executa dupa pregolirea si izolarea turnului. Pentru executarea lucrarilor va fi necesara o pregolire partiala a lacului de acumulare si executia unui batardou (dig) de închidere a zonei turnului din pamant local. Golirea parțiala temporară a lacului se va efectua în perioada Octombrie – Noiembrie pentru a reduce la minim posibil efectele negative asupra florei si faunei specifice din lacul de acumulare. Imediat dupa instalarea echipamentelor hidromecanice de la turn (batardou si stavila plana a golirii de fund) se va trece la reumplerea lacului prin stocarea cantitatilor de apa din bazinul hidrografic.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții, resturi de balast, deşeuri de ambalaje, echipamente demontate, etc.;
  • echipamentele hidromecanice inlocuite se vor depozita in incinta cantonului de la Moacsa de la complexul hidrotehnic urmand a fi gestionate conform prevederilor legale in vigoare privind casarea si valorificarea acestora;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţi;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: construcție – echipament hidromecanic;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - golirea parțiala temporară a lacului se va efectua în perioada Octombrie – Noiembrie pentru a reduce la minim posibil efectele negative asupra florei si faunei specifice din lacul de acumulare;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – acumularea Mocașa – Pădureni;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSPA 0082 Muntii Bodoc –Baraolt;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața unde se realizează reparațiile este redusă; potențial impact în timpul golirii parțiale a lacului; în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, amplasamentul fiind situat în interiorul sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariilor naturale protejate;

- memoriul de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- punctul de vedere nr. 744 / 15.09.2021 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) întocmit de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere nr. 5392/SL/15.09.2021 al SGA Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6073/15.09.2021 nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; a HG 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. Conform punctului de vedere nr. 744 / 15.09.2021 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082, titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține aviz.
  6. Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016; Se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice de pe amplasament; este interzisă distrugerea formațiunilor vegetale din vecinătatea amplasamentului.
  7. Este interzisă hrănirea animalelor sălbatice de căte orice persoană fizică sau juridică cu excepția administratorilor fondurilor cinegeteice și administratorilor ariei naturale protejate;
  8. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  12. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea art. 4, art. 15 (1) și art. 17 (4) din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  16. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara albiei minore;
  17. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și CJPNS administratorul sitului Natura 2000;
  18. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  19. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  20. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului  pe parcursul derulării proiectului, astfel:
  • la declanșarea golirii parțiale a lacului;
  • la începerea lucrărilor propriu-zise de reparații la turn;
  • la finalizarea lucrărilor și trecerea la la reumplerea lacului, când se va întocmi și procesul verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse prin prezenta decizie.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János