Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 11.10.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DRUMURI ȘI PODURI S.A., cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada Țigaretei, nr. 44, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6236/21.09.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 01.10.2021 că proiectul ”AMPLASAREA ȘI INSTALAREA UNEI STAȚII SEMIMOBILE DE PREPARARE MIXTURI ASFALTICE, ÎN COMUNA MALNAȘ, JUDEȚUL COVASNA – CU CARACTER PROVIZORIU” propus a fi amplasat în comuna Malnaș, CF 23773, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la 10 litera a), corelat cu 13 a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 24.09.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 23.09.2021 și Székely Hírmondó în data de 23.09.2021, afișat la sediul Primăriei Comunei Malnaș; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 11.10.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din data de ... 2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 23/01.10.2021;
  4. Dovada plății tarifelor: OP 500 nr. 1643/27.09.2021;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 6236/21.09.2021; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: SGA Covasna nr. 5648/SL/30.09.2021, ISU Covasna nr. 2507999 din 30.09.2021, Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 31/2021, DSP Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 6388;
  6. Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății și confortului populației, întocmit de SANIMPACT SRL Iași, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6642/08.10.2021;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este propus a fi realizat pe o suprafata de 1440,00 mp. Parcela este de 5500,00 mp conform extras CF 23773, terenul este in proprietatea SC Drumuri si Poduri Covasna SA.

Distantele fata de vecini sunt:

  • La Nord sunt terenuri ce apartin societatii. La o distanta de 240 m se afla baza de productie societatii DIO ANDEZIT SRL – cariera de agregate.
  • La Sud – la o distanta de 530 m se afla casa de locuit
  • La Est – la o distanta de 463 m se afla Hanul Micfalau.
  • La vest sunt terenuri ce apartin societatii. La o distanta de 970 m se afla padure.

Accesul catre Statia de preparare mixturi asfaltice se face din DJ 122B , iar iesirea se face pe acelasi traseu.

Alimentare cu apa: racordarea la reteaua publica de apa a comunei Malnas – pentru personalul deservent. In procesul de productie – prepararea mixturilor asfaltice - nu este necesara alimentarea cu apă.

Cantitatea de sorturi de cariera din componenta mixturilor asfaltice – produs final al statiei, reprezinta peste 80%, amplasarea statiei de preparat mixturi asfaltice in imediata vecinatate a sursei de materii prime / agregate (S.C. Exploconstruct S.R.L. se afla in proprietatea S.C. Drumuri si Poduri Covasna S.A.) minimalizeaza transportul si manipularea materiei prime, agreate de cariera, care reprezinta pe lânga micșorarea costurilor de productie si un impact pozitiv semnificativ asupra factorilor de mediu. Agregatele naturale 0-4; 4-8; 8-16; 16-31,5 vor fi depozitate in padocuri delimitate, din prefabricate din beton si fundatie din beton de ciment.

Statia de mixturi asfaltice model KDM 20667 propus a fi amplasat este semimobila (asamblat din piese demontabile), pe talpi, supraetajata, compacta, noua, de ultima generatie, productivitate de 160 t/h, la o umiditate a materialelor de 3 %. “Kredmash”  foloseste sistemul international de standard al calitatii  ISO 9001:2008.   KDM 20667 are Declaratie de Conformitate, inspectiile fiind efectuate de Institutul de inginerie de testare din Republica Ceha, organism acreditat de inspectie 4008. Sistemul de comanda (microprocesor) cu care este dotata statia de asfalt permite schimbarea rapida a retetei mixturii asfaltice si poate efectua urmatoarele operatii in procesul tehnologic :

  • Dozarea anticipata a cantitatii agregatelor de la predozatoare la uscator de la distanta, din cabina operatorului;
  • Suflarea si uscarea agregatelor pana la temperatura de lucru in uscator si transportarea lor in ciur;
  • Sortarea agregatelor calde in 6 sorturi, depozitarea temporara in buncarul “cald”, dozarea si turnarea in malaxor;
  • Curatarea gazelor in sistemul de filtrare in conformitate cu normele ecologice europene
  • Depozitarea temporara a prafului in buncarul de praf;
  • Utilizarea prafului rezultat din procesul de filtrare in reteta mixturii asfaltice;
  • Primirea, depozitarea temporara, incalzirea pana la temperatura de lucru, dozarea si alimentarea malaxorului cu bitum;
  • Primirea filerului din cisterna, depozitarea, alimentarea prin snek, dozarea si alimentarea malaxorului;
  • Incalzirea bitumului si a  comunicatiilor de la bitum, cu ajutorul uleiului termic;
  • Malaxarea materialelor din componenta mixturii, alimentarea de sub statie a masinilor sau descarcarea  mixturii asfaltice in buncarul de depozitare;
  • Dozarea automata si de la distanta cu ajutorul cantarelor electronice a agregatelor, filerului, praf si bitum;
  • Comanda din cabina operatorului a tuturor mecanismelor folosite la statia de asfalt;
  • Reciclarea asfaltului frezat.

DATE TEHNICE GENERALE

 

Denumire

Parametri (nominali)

           Productivitate (nominala), (t/h)

-umiditate agregate (nisip si sorturi) pina la 5% si t=160ºC, temperatura agregate la alimentare 10ºC

-umiditate agregate (nisip si sorturi) pina la 3% si t=160ºC , temperatura agregate la alimentare 10ºC 

 

130

 

 

 

160

Putere instalata, kW

380

Caracteristici electrice:

      - tip

     - tensiune,V

     - Frecventa

 

3/N/PE~

400±10%

50±1%

Mobilitate

Stationara, supraetajata

Utilizare praf recuperat

Folosirea in procesul de fabricare a asfaltului sau descarcarea in camion

Masa constructiva, t

200

Dimensiuni de gabarit, Lxlxh, m

41,5 x 32,1 x 27,7

Metoda de descarcare produs finit

Gravitational, de sub malaxor

Metoda incalzire bitum

Cu ulei termic

Metoda de malaxare

Periodica, discontinuu

Cantitate predozatoare, ( buc)

5

Volum total buncare predozatoare, (m )

60

 

Număr sorturi material cald, buc.

6

Capacitate buncar material cald,

31

Masa maximă a unei sarje, kg.

2200

Buncar stocare asfalt/capacitate (t)/cantitate compartimente

Compartiment  descărcare directă – 3,8 (7,0)

2 compartimente de mixtură asfaltica – 2x22/ (39,5)

Volum total buncare stocare,  (t)

47,5 (85)

Capacitate rezervor filer 1,

45

Capacitate rezervor filer 2,

60

Capacitate rezervor de praf,

55

Tipul dispozitivului de captare a prafului

Saci filtranti, regenerabil de la tracțiunea exhaustorului

Suprafața sacilor de filtrare,

550

Capacitate totală a rezervoarelor de bitum,

2x50=100

Temperatura maxima incalzire bitum , ºC

180

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în zonă funcționează mai multe cariere de andezit;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: agregate minerale naturale sorturi; 0-4; 4-8; 8-16; 16-31,5;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate înprincipal următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile construcţie: beton, metale, cabluri, materiale izolante, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de montaj, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcționare: zgomot, vibrații, praf de la funcționarea stației;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport; emisii de praf în cazul funcționării necorespunzătoare al sistemului de filtrare al stației;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - în condițiile respectării proiectului și a recomandărilor studiului de evaluare a impactului asupra sănătății și confortului populației impactul este nesemnificativ;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism terenul se află în extravilan;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 31/2021, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața afectată de proiect 1440 mp; impact nesemnificativ, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, praf, emisii în aer generate de către stație, motoarele utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – nesemnificativ, cu menținerea caracteristicilor stației, utilajelor folosite, prevenirea poluărilor accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: există cariere de andezit în funcțiune în zona amlasamentului;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere al SGA Covasna nr. 5648/SL/30.09.2021 nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. modificările şi completările ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Titularul proiectului are obligația de a obține ASSP (Asistenţă de Specialitate de Sănătate Publică) de la Direcția de Sănătate Publică Covasna; conform punctului de vedere DSP Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 6388/28.09.2021, titularul proiectului a depus documentația spre analiză;
  7. În jurul obiectivului se recomandă realizarea și întreținerea unei perdele de vegetație, arbuști și arbori cu scopul diminuării cantității de pulberi și a zgomotului;
  8. Pe timp secetos drumurile de acces și de incintă vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport, utilajelor;
  9. Se va respecta programul de lucru în acord cu prevederile autorităților publice locale – Comuna Malnaș și comuna Micfalău;
  10. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4, 17(4), 15 (1) din OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  11. Respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  14. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  15. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 536/20.09.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  19. Înainte de punerea în funcțiune a stației de preparare mixturi asfaltice, titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                   Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János